Brandlucht na stopzetten motor

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor quikfit » 27 Jan 2017 13:55

Dan zou je een benzinelucht moeten ruiken,geen brandlucht.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor erichendri » 27 Jan 2017 19:17

Dampabsorptievat vangt de benzine dampen vanuit je benzinetank op.
Dit wordt weer pulserend afgevoerd naar je motor dus het lijkt erop dat dat klepje stuk is.
Gebeurd alleen wel bij een warme motor.
Maar dit had je garage ook kunnen vertellen.

Eric
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 Jan 2013 17:37
Type auto: Subaru Forester 2.0 Aut.AWD.92 KW/125PK
Locatie: Noord-Holland

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor JanP » 29 Jan 2017 12:30

erichendri schreef:Eén van de binnenste ashoezen kan ook lek zijn.
Geeft ook een stank als je wat langer stilstaat.

Eric

Ik heb het zelfde euvel gehad bij mijn boswachter, bleek er een scheurtje in de stofkap van de ashoes te zitten, :mrgreen: waardoor olie op de hitteplaat van de uitlaat druppelde. :mrgreen:
Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 Jan 2013 17:37
Type auto: Subaru Forester 2.0 Aut.AWD.92 KW/125PK
Locatie: Noord-Holland

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor JanP » 29 Jan 2017 12:36

JanP schreef:
erichendri schreef:Eén van de binnenste ashoezen kan ook lek zijn.
Geeft ook een stank als je wat langer stilstaat.

Eric

Ik heb het zelfde euvel gehad bij mijn boswachter, bleek er een scheurtje in de stofkap van de ashoes te zitten, :mrgreen: waardoor olie/vet op de hitteplaat van de uitlaat druppelde.een hele doordringende lucht was dat.
Stofkap vernieuwd geen stank meer geroken. :D
Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 30 Jan 2017 11:29

Ashoezen zijn al gecontroleerd en in orde en waarschijnlijk al eens vervangen, mijn vrouw vindt het op schone verbranding lijken, we zoeken rustig verder.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 02 Feb 2017 20:25

Volgende monteur houdt het op de katalysator, niet dat ie stuk is maar dat ie het juist doet. Nou, ze deed het i.i.g. weer toppie vandaag op het strand.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 18 Jan 2019 21:07

Vandaag Forester op de brug gehad om bodemplaat te verwijderen. Ze lekt inderdaad een klein beetje olie en dat valt precies op de uitlaat. Laat nu de bodemplaat eronder vandaan om te kijken of de stank nu sneller vervliegt.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor erichendri » 19 Jan 2019 00:09

Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor hummie » 19 Jan 2019 00:36

erichendri schreef:Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.

Eric

Ja.
Of eerst de schroeven van de kleppendeksels nalopen (in elk geval die bij lekkage).
De kleppendekselschoeven staan vaker losjes. Door trillen of slinkende pakking? Weet ik veel waarom, maar vaak is dat. Dit oliedingetje is een bekend subaru boxer probleempje.

Kijk ook even of er olie in je bougiegaten staat. Als dat is, verwijderen dan en maak alles olievrij.

Draai de schroeven aan. Maar vast is vast! Je wilt niet de pakking eruit persen!
Het kan zijn dat je de schroeven makkelijk een achtste tot zelfs driekwart slag kunt aandraaien. Als dat is heb je serieuze kans dat je herzette pakking niet meer lekt. Anders wordt het toch vervangen.

Probeer het nou maar gewoon. :mrgreen: 85% kans dat er schroeven vrij los staan en 70% kans dat je het zo oplost (tot de volgende kleppenstelbeurt dat ze toch al vervangen worden zonder meerkosten). Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 19 Jan 2019 12:00

Hoi Hummie, bedankt. Ik zal daar zeker eens naar kijken want de kleppendeksel is inderdaad lekker bezweet.
Koop een boot en werk je dood.
snoef
Berichten: 214
Lid geworden op: 08 Mei 2018 12:01
Type auto: Forester SH FB20 H5
Locatie: Z-H

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor snoef » 19 Jan 2019 13:06

Ik heb veel amerikaanse posts gelezen waarin mensen gek werden van hun (nieuwe) Subarus: olieverbruik, olielekkage, zweten. Hele motorblokken werden vervangen. Soms ook louter omdat de auto stinkt en dat niet als prettig wordt ervaren.
Zelf heb ik een SG van 2003 gehad en ook daarvan heb ik de kleppendekselpakkingen links en rechts laten vervangen hier bij een Subaru specialist. Kostte me 500 euro. De stank was verdwenen en een paar maanden daarna de specialist ook :)
Nu, bij mijn 2011 Forester, rook ik na de proefrit hetzelfde bekende luchtje. De dealer waar ik hem kocht, meldde dat het een lek was van de koppakking rechtsvoor en die zouden ze vervangen als onderdeel van de afleverbeurt. Hij zei overigens dat het zelden of nooit voorkwam dat zo'n pakking lekte. Hij had het nog niet meegemaakt en moest het onderdeel dan ook eerste bestellen. Dit terwijl het internet volstaat met verhalen over kleppendekselpakkingen en koppakkingen, die lekken of zweten. Om een lang verhaal kort te maken: de motor zweet nog steeds, op hetzelfde plekje. Vooral als de auto goed warm is geworden na rijden met hoge toerentallen, ruik ik hem het vaakst. Precies zoals jullie hebben vastgesteld, zit er dan een druppel op de uitlaat te smeulen. Dat geeft een vieze rubberachtige verbrandingsgeur. Maar zo ruikt verbrande olie. Het maakt overigens wel uit welke olie je gebruikt, want pas ben ik overgestapt van 0W20 naar 5W30 en de laatste ruikt een stuk aangenamer.
Hoe dan ook, vervangen van de pakkingen zou ikzelf dus ook niet meer laten doen. De moderne lichtgewicht onderdelen kunnen gaandeweg altijd vervormen en daardoor kunnen problemen altijd weer opnieuw optreden. Over de witte rook, walm: zorg dat je motor goed warm is voordat je hem flink gaat belasten. Dat duurt meestal minstens 20 minuten voordat de olie goed warm is. En na flink belasten en warm weer, de auto nog even minstens een minuut stationair laten draaien zodat hij wat gemakkelijker kan afkoelen.
En dan nog even over afleverbeurten, wel of niet doen: bij mij was hij inclusief. Niettemin werd de auto afgeleverd met vastzittende remklauwen achter, waarvan er één vervangen moest worden. De andere kon worden doorgeblazen. Daardoor waren de achterschijven doorgeroest en moesten dus worden vervangen, want de remmen werkten niet (!?) Ook de voorschijven moesten worden vervangen, want dunner dan verantwoord, net als de blokken. Onlangs ook de aandrijfas linksvoor laten vervangen, want onverantwoord veel speling. Allemaal zaken die bij een betrouwbare dealer tijdens een grote beurt aan het licht zouden zijn gekomen, maar mij nu alsnog heel veel geld hebben gekost. De auto is nu gelukkig perfect en een goede garage is onbetaalbaar. Bij wijze van spreken :) Veel plezier met je Subaru! :okeee:

Gekke Gerritje schreef:Hoi Hummie, bedankt. Ik zal daar zeker eens naar kijken want de kleppendeksel is inderdaad lekker bezweet.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor hummie » 19 Jan 2019 15:43

Ow. En let ff op!

Ik heb ergens (anwb?) vernomen dat de APK eisen voor vloeistoflekkages per 1 januari verscherpt zijn.

Dat lekkages vorig jaar nog notitie nu niet meer mogen of zoiets??
Hoe het precies zit in de praktijk weet ik niet, maar er zitten er hier die dat wel uit kunnen leggen.

Aanvulling.
Alleen voor recentere auto's.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/m ... of-lekkage
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 Jan 2015 20:57
Type auto: Legacy II 2.5GX Saloon
Locatie: Weert

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Mrdjc » 19 Jan 2019 17:41

erichendri schreef:Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.
Eric


Waarom alleen bij de dealer? Iedereen weet nu toch wel dat de dealer de hoofdprijs vraagt, er zijn zat alternatieve plekken om materiaal te bestellen ;-)

Ik heb op mijn EJ25D een setje van AJAUSA (Zelfs de kop pakkingen) en die draaien na 5 jaar nog steeds prima zonder lekkages.

Waarschijnlijk heb je deze nodig, maar check even voor de zekerheid met je eigen VIN. (EJ205 Turbo)

13272AA094 Linkerkant (1x)
13270AA162 Rechtkant (1x)
13293AA050 Bougiegat (4x)
13271AA071 Sluitringen onder bouten (16x)

https://partsouq.com kom je een heel eind heel goedkoop (Wel dure verzendkosten + risico voor douane 21% BTW erbovenop.

https://www.importcarparts.co.uk/parts?cat=96 ook niet verkeerd.

http://www.ebay.nl kom je ook een heel eind.

http://www.amazon.de vaak ook

:okeee:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor erichendri » 19 Jan 2019 23:34

Bij imitatie of onderdelengrossiers zijn de bougieringen niet te vinden
hoor ik wel eens.
Of aandraaien zin heeft weet ik niet, vaak zitten de pakkingen er al
erg lang in omdat er nooit of amper naar de kleppen wordt gekeken.
Eruit persen kan niet want hij zit rondom in een gleuf.

Eric
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 20 Jan 2019 03:47

Ik zal haar binnenkort weer eens op de brug zetten en naar die klepdeksel pakking kijken, vooral rechts.
Ze lekt echt niet hard, half litertje tussen de beurtjes.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 24 Jan 2019 23:50

Het vervangen van de kleppendekselpakkingen, de 4 bougies en die ringen, wat zou dat moeten kosten bij een Subaru specialist in het noorden van het land??
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3064
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor quikfit » 25 Jan 2019 00:09

Ik heb even gekeken in oude rekeningen...2x 15 Euro klepdekselpakkingen,18 Euro bougiegatringen(alles origineel Subaru) Bougies is afhankelijk van het merk/type,ze gaan van nog geen 4 Euro p/st tot 18 Euro p/st.
Als het zaakje toch open ligt...misschien de klepspeling meteen laten controleren.(zeker als je op LPG rijd...maar dat weet ik niet)
Ik schat zo'n 1,5 uur arbeidsloon.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 Nov 2016 21:57
Type auto: Subaru Forester 2.0turbo automaat 2000
Locatie: West-Terschelling

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor Gekke Gerritje » 25 Jan 2019 13:56

Oohh, dat zijn de kosten niet.
Ik rijd op benzine.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 590
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor hummie » 25 Jan 2019 17:28

Pakweg 170 euro, 150 zonder bougies. Das geld zat voor kleppendekselpakking vervangen.

Al geprobeerd aan te draaien? Best de moeite om eens te proberen.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4284
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Berichtdoor erichendri » 25 Jan 2019 23:49

Dat helpt niet altijd, pakkingen worden knetterhard en vergeet ook niet dat zo'n
M6 boutje zo dolgedraaid is in een lichtmetalen cilinderkop.
Ben je verder van huis, voorschrift is meen ik max 10-15 nm voor M6.

Eric.

Terug naar “Overige techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast