Brandlucht na stopzetten motor

Voor de overige technische zaken
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door snoef »

Ik heb veel amerikaanse posts gelezen waarin mensen gek werden van hun (nieuwe) Subarus: olieverbruik, olielekkage, zweten. Hele motorblokken werden vervangen. Soms ook louter omdat de auto stinkt en dat niet als prettig wordt ervaren.
Zelf heb ik een SG van 2003 gehad en ook daarvan heb ik de kleppendekselpakkingen links en rechts laten vervangen hier bij een Subaru specialist. Kostte me 500 euro. De stank was verdwenen en een paar maanden daarna de specialist ook :)
Nu, bij mijn 2011 Forester, rook ik na de proefrit hetzelfde bekende luchtje. De dealer waar ik hem kocht, meldde dat het een lek was van de koppakking rechtsvoor en die zouden ze vervangen als onderdeel van de afleverbeurt. Hij zei overigens dat het zelden of nooit voorkwam dat zo'n pakking lekte. Hij had het nog niet meegemaakt en moest het onderdeel dan ook eerste bestellen. Dit terwijl het internet volstaat met verhalen over kleppendekselpakkingen en koppakkingen, die lekken of zweten. Om een lang verhaal kort te maken: de motor zweet nog steeds, op hetzelfde plekje. Vooral als de auto goed warm is geworden na rijden met hoge toerentallen, ruik ik hem het vaakst. Precies zoals jullie hebben vastgesteld, zit er dan een druppel op de uitlaat te smeulen. Dat geeft een vieze rubberachtige verbrandingsgeur. Maar zo ruikt verbrande olie. Het maakt overigens wel uit welke olie je gebruikt, want pas ben ik overgestapt van 0W20 naar 5W30 en de laatste ruikt een stuk aangenamer.
Hoe dan ook, vervangen van de pakkingen zou ikzelf dus ook niet meer laten doen. De moderne lichtgewicht onderdelen kunnen gaandeweg altijd vervormen en daardoor kunnen problemen altijd weer opnieuw optreden. Over de witte rook, walm: zorg dat je motor goed warm is voordat je hem flink gaat belasten. Dat duurt meestal minstens 20 minuten voordat de olie goed warm is. En na flink belasten en warm weer, de auto nog even minstens een minuut stationair laten draaien zodat hij wat gemakkelijker kan afkoelen.
En dan nog even over afleverbeurten, wel of niet doen: bij mij was hij inclusief. Niettemin werd de auto afgeleverd met vastzittende remklauwen achter, waarvan er één vervangen moest worden. De andere kon worden doorgeblazen. Daardoor waren de achterschijven doorgeroest en moesten dus worden vervangen, want de remmen werkten niet (!?) Ook de voorschijven moesten worden vervangen, want dunner dan verantwoord, net als de blokken. Onlangs ook de aandrijfas linksvoor laten vervangen, want onverantwoord veel speling. Allemaal zaken die bij een betrouwbare dealer tijdens een grote beurt aan het licht zouden zijn gekomen, maar mij nu alsnog heel veel geld hebben gekost. De auto is nu gelukkig perfect en een goede garage is onbetaalbaar. Bij wijze van spreken :) Veel plezier met je Subaru! :okeee:
Gekke Gerritje schreef:Hoi Hummie, bedankt. Ik zal daar zeker eens naar kijken want de kleppendeksel is inderdaad lekker bezweet.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door hummie »

Ow. En let ff op!

Ik heb ergens (anwb?) vernomen dat de APK eisen voor vloeistoflekkages per 1 januari verscherpt zijn.

Dat lekkages vorig jaar nog notitie nu niet meer mogen of zoiets??
Hoe het precies zit in de praktijk weet ik niet, maar er zitten er hier die dat wel uit kunnen leggen.

Aanvulling.
Alleen voor recentere auto's.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/m ... of-lekkage
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Mrdjc »

erichendri schreef:Klepdekselpakking kan ook lekken, zit boven de uitlaat.
Gelijk beide kanten vervangen en vergeet de bougieringen niet.
Alleen bij de dealer te bestellen.
Eric
Waarom alleen bij de dealer? Iedereen weet nu toch wel dat de dealer de hoofdprijs vraagt, er zijn zat alternatieve plekken om materiaal te bestellen ;-)

Ik heb op mijn EJ25D een setje van AJAUSA (Zelfs de kop pakkingen) en die draaien na 5 jaar nog steeds prima zonder lekkages.

Waarschijnlijk heb je deze nodig, maar check even voor de zekerheid met je eigen VIN. (EJ205 Turbo)

13272AA094 Linkerkant (1x)
13270AA162 Rechtkant (1x)
13293AA050 Bougiegat (4x)
13271AA071 Sluitringen onder bouten (16x)

https://partsouq.com kom je een heel eind heel goedkoop (Wel dure verzendkosten + risico voor douane 21% BTW erbovenop.

https://www.importcarparts.co.uk/parts?cat=96 ook niet verkeerd.

http://www.ebay.nl kom je ook een heel eind.

http://www.amazon.de vaak ook

:okeee:
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door erichendri »

Bij imitatie of onderdelengrossiers zijn de bougieringen niet te vinden
hoor ik wel eens.
Of aandraaien zin heeft weet ik niet, vaak zitten de pakkingen er al
erg lang in omdat er nooit of amper naar de kleppen wordt gekeken.
Eruit persen kan niet want hij zit rondom in een gleuf.

Eric
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Ik zal haar binnenkort weer eens op de brug zetten en naar die klepdeksel pakking kijken, vooral rechts.
Ze lekt echt niet hard, half litertje tussen de beurtjes.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Het vervangen van de kleppendekselpakkingen, de 4 bougies en die ringen, wat zou dat moeten kosten bij een Subaru specialist in het noorden van het land??
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door quikfit »

Ik heb even gekeken in oude rekeningen...2x 15 Euro klepdekselpakkingen,18 Euro bougiegatringen(alles origineel Subaru) Bougies is afhankelijk van het merk/type,ze gaan van nog geen 4 Euro p/st tot 18 Euro p/st.
Als het zaakje toch open ligt...misschien de klepspeling meteen laten controleren.(zeker als je op LPG rijd...maar dat weet ik niet)
Ik schat zo'n 1,5 uur arbeidsloon.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Oohh, dat zijn de kosten niet.
Ik rijd op benzine.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door hummie »

Pakweg 170 euro, 150 zonder bougies. Das geld zat voor kleppendekselpakking vervangen.

Al geprobeerd aan te draaien? Best de moeite om eens te proberen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door erichendri »

Dat helpt niet altijd, pakkingen worden knetterhard en vergeet ook niet dat zo'n
M6 boutje zo dolgedraaid is in een lichtmetalen cilinderkop.
Ben je verder van huis, voorschrift is meen ik max 10-15 nm voor M6.

Eric.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Dat helpt niet altijd, pakkingen worden knetterhard en vergeet ook niet dat zo'n
M6 boutje zo dolgedraaid is in een lichtmetalen cilinderkop.
Ben je verder van huis, voorschrift is meen ik max 10-15 nm voor M6.

Eric.
Helpt niet altijd, wat ik zelf ook al zei, maar het helpt wel vaak.
hummie schreef:85% kans dat er schroeven vrij los staan en 70% kans dat je het zo oplost (tot de volgende kleppenstelbeurt dat ze toch al vervangen worden zonder meerkosten). Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.
En ik zeg nergens dat je de bouten dol moet draaien. Ik waarschuw juist van niet.
hummie schreef:Of eerst de schroeven van de kleppendeksels nalopen (in elk geval die bij lekkage).
De kleppendekselschoeven staan vaker losjes. Door trillen of slinkende pakking? Weet ik veel waarom, maar vaak is dat. Dit oliedingetje is een bekend subaru boxer probleempje.

Kijk ook even of er olie in je bougiegaten staat. Als dat is, verwijderen dan en maak alles olievrij.

Draai de schroeven aan. Maar vast is vast! Je wilt niet de pakking eruit persen!
Het kan zijn dat je de schroeven makkelijk een achtste tot zelfs driekwart slag kunt aandraaien.[/b] Als dat is heb je serieuze kans dat je herzette pakking niet meer lekt. Anders wordt het toch vervangen.

hummie schreef:Probeer het nou maar gewoon. :mrgreen: Staan ze los dan staan ze los en zo niet dan gewoon niet. Je kunt niets verliezen aan even controleren, wel winnen.
Pakkingen vervangen kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Tja, wat zijn originele onderdelen? Bestaan die? Neem aan dat Subaru ook gewoon NGK bougies gebruikt o.i.d.
En als je een 19 jaar oude Subaru naar binnen rijdt loopt de rekening al flink op voor dat er begonnen is, zitvast wel een "specialist" in het noorden van het land waar ik geen dure showroom(inhoud) hoef mee te betalen.

Wat zijn de aanhaalmomenten van de kleppendekselbouten?
En kan je makkelijker bij de bougies als de kleppendeksels eraf zijn???
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door quikfit »

Originele onderdelen zijn onderdelen die je bij de Subaru dealer haalt.Ja,ze bestaan.Ja Subaru gebruikt ook NGK bougies o.i.d.
Ja,er is vast een specialist te vinden zonder showroom.
Aanhaalmomenten...Eric had hierboven al een idee gegeven van de aanhaalmomenten,maar een monteur zet die vast op gevoel en ervaring.
Ja je hebt iets meer ruimte als de klepdeksels weg zijn maar bougies wisselen met gemonteerde klepdeksels is ook prima mogelijk.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door snoef »

Pas wel op met zomaar naar een Subaru specialist te gaan. Eerst langs de dealer om te horen wat die vraagt. Bij de Subaru specialist in Wateringen, die met de noorderzon vertrokken is, heb ik voor de SG ooit in goed vertrouwen 500 euro betaald voor vervanging van de kleppendekselpakkingen links en rechts. Want de motor moest ervoeor naar beneden. Hij zei er wel bij dat zijn methode verder vervangen ooit van die pakkingen overbodig maakte. Ik heb op internet wel eens gezien dat er bedrijven zijn die de deksels zelf nog wat beter afvlakken dan als ze uit de fabriek kwamen, of door de jaren heen vervormd.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door quikfit »

Zorg dat de bougie elektrodeafstand goed word afgesteld :!: LPG en turbo motoren zijn gevoeliger voor een te grote elektrodeafstand en staan daarom krapper als non turbo motoren.Zit waarschijnlijk een sticker op de motorkap met de gegevens.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door erichendri »

Snoef, jij bedoelt Richard geen, die is geëmigreerd naar Spanje en het bevalt hem daar heel erg goed.
Ik durf niet te beweren dat de motor kan blijven zitten voor het vervangen van de klepdeksel pakkingen.
Zelf ga ik ook al jaren naar een subaru specialist, velen kennen hem hier en gaan er ook heen.
Het vervangen bij een subaru is inderdaad een beetje meer werk want hij zit aan 2 kanten.
Maar een uur ben je wel bezig en omdat ze nooit de kleppen stellen heb je grote kans dat de pakking uitgehard is.
Dus voordat je begint aan de klus is het handig om de onderdelen als aangeschaft te hebben.
Doe ik zelf ook, is hij nog goed dan stel ik het vervangen uit, hij moet na 35k toch weer los voor kleppenstellen.

Eric
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door snoef »

Dank je Eric,

Ik vermeldde dit omdat ik 500 euro ver verwijderd vind van "150 euro bij de dealer", wat ik ergens dacht te hebben zien staan.
Goed om vast te stellen in dit forum wat dingen mogen kosten. Ik zou het vreemd hebben gevonden dat Richard me teveel heeft gerekend, waar hij anders altijd erg schappelijk was geweest.

Met de Zuiderzon vertrokken :) Gelijk heeft ie, lekker warm.


Vriendelijke groet,
Bart


erichendri schreef:Snoef, jij bedoelt Richard geen, die is geëmigreerd naar Spanje en het bevalt hem daar heel erg goed.
Ik durf niet te beweren dat de motor kan blijven zitten voor het vervangen van de klepdeksel pakkingen.
Zelf ga ik ook al jaren naar een subaru specialist, velen kennen hem hier en gaan er ook heen.
Het vervangen bij een subaru is inderdaad een beetje meer werk want hij zit aan 2 kanten.
Maar een uur ben je wel bezig en omdat ze nooit de kleppen stellen heb je grote kans dat de pakking uitgehard is.
Dus voordat je begint aan de klus is het handig om de onderdelen als aangeschaft te hebben.
Doe ik zelf ook, is hij nog goed dan stel ik het vervangen uit, hij moet na 35k toch weer los voor kleppenstellen.

Eric
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Mrdjc »

Ik sluit mij even bij Eric aan over boutjes... Alles is prima als je het aanhaalmoment handhaaft, maar ga niet als een malloot ze aanzwengelen.

Zowieso worden die kleppendeksel rubbers knoerhard over de jaren heen, misschien heb je geluk en zaten ze een beetje los, maar waarschijnlijk loop je alleen risico ze af te breken, dan ben je verder van huis.

Heb al het een en ander van Beun-de-haas meegemaakt op Subaru blokken helaas (Thank god voor Helicoil kitjes!)

Stalen boutjes en Alu schroefdraad gaat meestal niet goed samen in combinatie met een te hoge aanhaalmoment.
Zelfs bij verwijderen van studs van de uitlaat flens in het blok, helaas wint het schroefdraad het meestal niet... (M10x1.25 Helicoil! ;-) )

En zelfs ALS het schroefdraad het houd, is het ook zo 1-2-3 pang (Zelf bij revisie meegemaakt me M6, 20Nm in een handleiding, 10Nm in de andere.. 20Nm was *Pang*...)

Verder, er zijn zat alternatieven beschikbaar (Aftermarket) maar ook sites zoals partsouq.com waar je het een stuk goedkoper orgineel Subaru kunt bestellen.
De Nederlandse "Stealership" is nou eenmaal vrij aan de prijzige kant. Als je een beetje handig bent kun je een hoop zelf.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door SP-Boxer »

Topic wat opgeschoond.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Zal ze inderdaad even soepeltjes proberen aan te draaien en anders bij de dealer in Friesland nieuwe pakkingen scoren.
Mijn garage hier is zo fair om te zeggen dat hij weinig kijk op deze boxermotoren heeft maar die pakking moet wel lukken dus.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Boutjes zitten al aardig strak dus daar maar verder geen kracht opgezet.
Het linker kleppendeksel is wel heel wat beter bereikbaar dan het rechter trouwens.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door quikfit »

Gekke Gerritje schreef:Het linker kleppendeksel is wel heel wat beter bereikbaar dan het rechter trouwens.
Dan moet je een 2006 Forester kopen...daar is rechts goed bereikbaar en links niet. :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Tja, zal eens vragen wat de dealert in Friesland voor 2 kleppendekselpakkingen vervangen vraagt.
Koop een boot en werk je dood.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door hummie »

Gekke Gerritje schreef:Boutjes zitten al aardig strak dus daar maar verder geen kracht opgezet.
Het linker kleppendeksel is wel heel wat beter bereikbaar dan het rechter trouwens.
Jammer. Was een meevaller geweest als ze wel aan te draaien waren. Als dat was was dat snel duidelijk geweest.
Dan is deze optie nu in elk geval uitgesloten. Succes verder.
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 106
Lid geworden op: 19 nov 2016 20:57

Re: Brandlucht na stopzetten motor

Bericht door Gekke Gerritje »

Hebben nog even op de brug gekeken en kon er toen rechts een stuk beter bij en kon ze inderdaad ietsje aandraaien en het zweten is nu aardig weg. Dus nieuwe pakkingen zal inderdaad de oplossing zijn.
Koop een boot en werk je dood.
Plaats reactie