Zelf heb ik een SG van 2003 gehad en ook daarvan heb ik de kleppendekselpakkingen links en rechts laten vervangen hier bij een Subaru specialist. Kostte me 500 euro. De stank was verdwenen en een paar maanden daarna de specialist ook
Nu, bij mijn 2011 Forester, rook ik na de proefrit hetzelfde bekende luchtje. De dealer waar ik hem kocht, meldde dat het een lek was van de koppakking rechtsvoor en die zouden ze vervangen als onderdeel van de afleverbeurt. Hij zei overigens dat het zelden of nooit voorkwam dat zo'n pakking lekte. Hij had het nog niet meegemaakt en moest het onderdeel dan ook eerste bestellen. Dit terwijl het internet volstaat met verhalen over kleppendekselpakkingen en koppakkingen, die lekken of zweten. Om een lang verhaal kort te maken: de motor zweet nog steeds, op hetzelfde plekje. Vooral als de auto goed warm is geworden na rijden met hoge toerentallen, ruik ik hem het vaakst. Precies zoals jullie hebben vastgesteld, zit er dan een druppel op de uitlaat te smeulen. Dat geeft een vieze rubberachtige verbrandingsgeur. Maar zo ruikt verbrande olie. Het maakt overigens wel uit welke olie je gebruikt, want pas ben ik overgestapt van 0W20 naar 5W30 en de laatste ruikt een stuk aangenamer.
Hoe dan ook, vervangen van de pakkingen zou ikzelf dus ook niet meer laten doen. De moderne lichtgewicht onderdelen kunnen gaandeweg altijd vervormen en daardoor kunnen problemen altijd weer opnieuw optreden. Over de witte rook, walm: zorg dat je motor goed warm is voordat je hem flink gaat belasten. Dat duurt meestal minstens 20 minuten voordat de olie goed warm is. En na flink belasten en warm weer, de auto nog even minstens een minuut stationair laten draaien zodat hij wat gemakkelijker kan afkoelen.
En dan nog even over afleverbeurten, wel of niet doen: bij mij was hij inclusief. Niettemin werd de auto afgeleverd met vastzittende remklauwen achter, waarvan er één vervangen moest worden. De andere kon worden doorgeblazen. Daardoor waren de achterschijven doorgeroest en moesten dus worden vervangen, want de remmen werkten niet (!?) Ook de voorschijven moesten worden vervangen, want dunner dan verantwoord, net als de blokken. Onlangs ook de aandrijfas linksvoor laten vervangen, want onverantwoord veel speling. Allemaal zaken die bij een betrouwbare dealer tijdens een grote beurt aan het licht zouden zijn gekomen, maar mij nu alsnog heel veel geld hebben gekost. De auto is nu gelukkig perfect en een goede garage is onbetaalbaar. Bij wijze van spreken Veel plezier met je Subaru!
Gekke Gerritje schreef:Hoi Hummie, bedankt. Ik zal daar zeker eens naar kijken want de kleppendeksel is inderdaad lekker bezweet.