Andere kwaliteit naafbouten forester

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door flux »

Hallo Forummers,

Omdat ik bij iedere wielenwissel minstens 2 tapeindjes afbreek omdat de moeren er op zijn ingevreten wil ik graag anderen tapeindjes en moeren laten zetten. Het gaat om een forester 2,0 uit 2011.

Kan iemand mij vertellen waar ik de passende tapeindjes en moeren kan bestellen??


Die van toyota zijn van ander (degelijker materiaal) want daar zit geen chroom overheen alleen de lengte klopt niet.

Alvast bedankt!

Flux
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door *thomas* »

Gebruik jij een momentsleutel?

Heb al veel banden gewisseld en dit nog nooit tegengekomen...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door quikfit »

Horen de moeren en velgen bij elkaar?(conische kant de zelfde hoek?)
Zo ja...beetje kopervet op het draad van de tapeinden smeren en idd momentsleutel gebruiken,ik zet stalen velgen op 10kilo vast en aluminium velgen zonder stalen bus op 11 kilo. :idea:
Wissel 2x per jaar(zomer/winterband)en heb nog nooit een afgebroken tapeind gehad.

Je draait ze niet rechtsom los? :lol:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door erichendri »

Pfff, elke keer breken???
Vind ik wel knap.
Heb ze zelf nog nooit gebroken.
Denk dat je ze af en toe beetje moet invetten.

Dealer heeft ze wel denk ik.
Waar heb je ze de laatste keer gehaald?

Eric
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door skogvokter »

Momentsleutel is al geroepen, maar wat bij mij direct opkomt:Een luchtsleutel zet ze vaak te vast. Ook de bandenboer.

Maar vaag rinkelt er een belletje, ik heb hier iets over gelezen....ik ga zoeken.....wordt vervolgd!
( niet zeker dat het bij subaru was, maar toch.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door skogvokter »

Dit is het draadje wat in mijn grijze massa zat; http://www.problemcar.nl/nl/particulier ... outen.html

Een echte oplossing hebben ze niet echt, geloof ik.
Maar wat ik nog kan bedenken: heb je orginele velgen? Vaak wordt een wiel gecentreerd door het naafgat en dus niet door de bouten of moeren.
Hoe dat bijSubaru zit weet ik niet, maar als orgineel het naafgat om een ring sluit, en jouw velgen hebben dat nu niet staan er (te) veel krachten op de bouten.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Subarumouse

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door Subarumouse »

Bouten / moeren die niet zelf borgend zijn invetten...... Volgens mij gevaarlijk, zeker als je ze schaal een op oog vastzet!
Waarvoor draai je ze dan zo vast? Om het vet op te heffen?
Ik kan me herinneren dat lichtmetaal ongeveer op 2/3 vast moet van stalen velgen en alleen passende bouten / moeren (konisch) gebruiken, juist ivm het beetje borgen wat een passende bout / moer dan doet op het grotere raakvlak.
Niet klooien en proberen met wielbouten. Je wilt niet met 160 een wiel verliezen.....

Benno
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door erichendri »

Nog.nooit problemen gehad met invetten.
Bij mijn mazda ook nog nooit problemen gehad met velgen die een te groot naafgat hebben.
Ook nog nooit of heeeeeeeeeeel weinig een momentsleutel gebruikt voor wielen toen ik nog monteur was.
En reken maar dat achter de pickup regelmatig +2000 kg trailers achter hingen.
Trek elk jaar een caravan met mijn legacy naar Italië.

Eric
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door flux »

Heren,
Bedankt voor het meedenken.
Ik zeg altijd tegen de monteur dat hij de bouten niet met de luchtsleutel moet aandraaien.....momentsleutel 110nm. Maar dat doen ze na de luchtsleutel pas.....
De bouten lopen vat en breken af bij het verwijderen van een wiel, gewoon met de kruissleutel. Pasbakkenstaal wat mij betreft. Mijn vorige autos hadden geen tapeindes mar gewone naafbouten, nooit gedonder gehad. Ik zou enorm graag willen weten welke krans in de naaf past, die van toyota hebben een kortere krans.
Iemand ervaring? Ik heb trouwens je link bekeken skogvokter, alleen zie ik geen oplossing?
Grt

Flux
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door flux »

O ja, de velgen zijn origineel....van staal :)
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door skogvokter »

Nee klopt, geen oplossing, toen ik het artikel terug vond wist ik het weer. ( schreef ik ook) Maar vond het toch wel interessant te plaatsen, je bent dus niet de enige.

Waarom zet je de wielmoeren vast met 110Nm? Volgens instructieboekje is het ( als ik goed gelezen heb) 100Nm.
Niet dat ik verwacht dat dat het verschil maakt, maar waarom zou je ze vaster zetten dan nodig?
Bedenk ook dat een momentsleutel ook toleranties heeft.

@erichendri Wat betreft dat naafgat, ik gaf aan als het origineel zo is dat het naafgat de boel centreert en je gebruikt een te groot gat komen er grotere krachten op de bouten. of je wilt of niet.
En ik ben het helemaal met je eens dat dat 'nooit' problemen geeft. Maar TS heeft wel een probleem, vandaar dat ik dat aanhaalde.

Nog even tegen TS. In je eerste post schrijf je: "Die van toyota zijn van ander (degelijker materiaal) want daar zit geen chroom overheen"
Met alle respect, maar dat het degelijker materiaal is 'omdat' er geen chroom op zit vind ik niet echt een wetenschappelijke benadering.
Bouten en moeren hebben een norm in treksterkte, 4,6 8,8 10,9 12,9. De subaru bouten en moeren zullen ook ongetwijfeld aan een norm voldoen. ( productiefouten zijn een ander verhaal)
Maar stel ze zijn 8,8 dan is 10,9 sterker, maar dat wil absoluut niet zeggen dat dat beter is voor de toepassing waarin ze gebruikt zijn.
Kortom zomaar iets anders gebruiken zou ik even mee oppassen. Als je e.e.a. kan berekenen dan kan je iets aanpassen, maar weet wat je doet.


Schiet me ineens iets anders te binnen. Het zal bijna niet, maar loopt er misschien een rem aan waardoor die bouten heet worden?
Lijkt me dat je dat wel zou merken....maar ja we moeten alles uitsluiten.

Honden die jouw subaru als pispaal gebruiken?
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door flux »

Die laatste opmerking...haha....verzuurde bouten......

Ik merk dat het laagje chroom zowel op de bout als op de moer versplinterd....vandaar mijn conclusie. De toyota bouten zijn donker bruin of zwartig. Net als alle andere bouten welke ik ken uit vorige autos. Ik vraag t na bij de dealer, jullie horen nog van me.
Grt
Flux
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door skogvokter »

flux schreef:Die laatste opmerking...haha....verzuurde bouten......

Grt
Flux
Was niet lollig bedoeld. Wel eens de onderkant van lantarenpalen bestudeerd?
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb veel tapeinden vervangen op mijn oude Legacy, maar dat was altijd vanwege beschadigde schroefdraad. Het draad beschadigde doorgaans door de chromen moeten over licht vervuilde tapeinden te draaien. Met de "open" stalen moeren had je daar minder last van. Chroom was dus wel een "probleem", maar dan van de wielmoer.
Vet op wielmoeren is vrij normaal, maar de fabrikant schrijft het niet voor.

Afgelopen jaar op mij 2.5i ook een spontaan afgebroken tapeind gehad. Gekke was dat de moer plots verdwenen was en, bij het opdraaien van een nieuwe moer, het tapeind met de hand in tweeën brak. Het zou dus inderdaad kunnen zijn dat Subaru een slechte serie gehad heeft.
Ik heb er gewoon een goede uit mijn 91'er Legacy turbo ingezet. Die waren in ieder geval goed :mrgreen:

Mocht je echt geen vertrouwen meer hebben in de OEM exemplaren, dan kun je voor de hoofdprijs een setje ARP bouten overwegen. Deze zijn waarschijnlijk alleen langer te krijgen dan standaard.
"I feel Legacy"
Subarumouse

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door Subarumouse »

Wielmoeren wel of niet smeren? (1999-01)
techniek

In onze werkplaats is discussie ontstaan over het wel of niet smeren van wielbouten en -moeren. Is dit raadzaam of juist niet ? Is er wat dit onderwerp betreft verschil in aanpak tussen stalen en lichtmetalen velgen?

Wij vroegen advies bij banden èn velgenfabrikant Michelin en men is hier heel duidelijk over:’Vermijd olie of vet op de wielbouten en draagvlakken van de moeren om te voorkomen dat men de moeren te vast aandraait. Bij te vast aandraaien zou vervorming van het boutgat, respectievelijk het centrale gat kunnen ontstaan. Het maakt geen enkel verschil of het stalen dan wel lichtmetalen velgen betreft.’

Eerste publicatie door Redactie AMT op 1 jan 1999
Laatste update: 13 apr 2015

Het is een oud topic, maar ik moet hier toch op reageren voordat mensen hun wielbouten kapot draaien.

Er is een verband tussen het aandraaimoment en de spankracht in de bout. Deze spankracht mag niet te hoog worden anders kan de bout plastisch vervormen.
De formule hiervoor luidt: (machineonderdelen, Rofof Matek )
Mg = Fvm * d/2 * tan(f+p)

Mg = aandraaimoment [Nm]
Fvm = Langskracht (spankracht) [N]
d = flankdiameter [M]
f = spoedhoek [rad]
p = wrijvingshoek [rad]

Door vet op het schroefdraad aan te brengen verlaag je de wrijvingscoëfficiënt. Deze zit verwerkt in de wrijvingshoek 'p'.
Wat deze formule zegt is dat dat wanneer de spankracht en flankdiameter gelijk blijven en de wrijvingscoëfficiënt daalt, het aandraaimoment ook lager dient te zijn. De momentsleutel voelt als het ware minder weerstand waardoor het koppel pas bij een groter aantal slagen van de moer op de ingestelde koppelwaarde komt. En dit wil je niet want het aantal slagen bepaald de spankracht in de bout.

Je kunt dus inderdaad vet gebruiken op schroefdraad om deze te beschermen tegen roest en andere zaken, maar dan moet je je momentsleutel wel degelijk op een lager moment instellen dan de 110Nm die Toyota voorschrijft. Doe je dit niet dan vergroot je de spankracht op de bout wat tot vervorming kan leiden. Het heeft feitelijk hetzelfde effect als de moer te strak aandraaien.


Ergens anders las ik dat kopervet niet op de LM velgen mag komen ivm corrosie......

Benno
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door f.schermers »

Vanuit mijn werktuigbouwkundige achtergrond kan ik beamen dat je voorspanbouten (wat wielbouten feitelijk zijn) nooit moet smeren. Smering maakt de wrijving tussen de draad ongedefinieerd, waardoor het op moment brengen van de bouten gepaard kan gaan met (te) veel spanning in de bout zelf (in lengterichting). Dit kan tot voortijdig falen leiden door afschuiving van draad.

Boutverbinding vertrouwen grotendeels op de wrijving om hun klemkracht op te bouwen. Alleen in uitzonderlijke gevallen moet je boutverbindingen smeren. Mocht je toch smeren, dan dus expliciet niet op de draad, maar op het draagvlak, dat je dus aandraait tegen het te klemmen onderdeel, dit meer ter conservatie van de boutkop en ter preventie van het beschadigen van het tegenvlak.

PS: Een goed tabellen boek met aandraaimomenten geeft ook een hoger aanhaalmoment bij ongesmeerde verbindingen, dan bij gesmeerde verbindingen. Mocht er niet gespecificeerd zijn bij een aanhaalmoment dat deze gesmeerd moet worden, dan dus uitgaan van een ongesmeerde verbinding, want mocht je hem dan toch smeren en aandraaien op aangegeven aanhaalmoment, dan draai je deze dus veel te hard aan, met alle risico van dien. Zie voor meer onderbouwing: http://werktuigbouw.nl/calculators/e3_6a.htm. Hier vind je een rekentool die meer onderbouwing geeft aan mijn verhaal.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door SP-Boxer »

Klopt allemaal, maar als je zo bekijkt zou je ook bij elke wielwissel je moeren moeten vervangen.

Je zou theoretisch inderdaad beter het draagvlak kunnen invetten, maar dat ziet er bij wielen weer niet uit.
Het is weer zo'n typisch verschil tussen theorie en praktijk. De helft van mijn auto's heeft ingevette tapeinden, de andere helft niet. Met beide nog nooit een probleem gehad.
Ook wanneer de wielmoeren na bijv. 500km worden nagetrokken heb ik nog nooit gemerkt dat er verschil in zat.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Andere kwaliteit naafbouten forester

Bericht door DucATIRadeon »

klopt ook helemaal.
bij de wielmoeren doe ik enkel op de draad wat vet en juist niet onder de draagvlak, want dan gaat de voorspankracht ook omhoog.
trouwens, uit mijn WTB tijd, zijn alle schroefverbindingen zelf remmend, droog of gesmeerd.
smering heeft enkel invloed op het aanhaal moment voor een gewenste voorspanning.
Plaats reactie