Subaro Forester SF rotte dorpel vervangen

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Subaro Forester SF rotte dorpel vervangen

Bericht door B.A. »

Zoals beloofd, een topic over het vervangen van mijn dorpel.

De dorpel was rot door een vermoedelijk slecht gerepareerde kleine schade.

Het beoogde doel van deze vervanging was niet schoonheid, maar degelijkheid en duurzaamheid. Het moet nog 10 jaar meegaan. Tevens komen er kunstof kappen over de dorpel en het interieur, dus je ziet momenteel nog maar 4 vierkante centimeter van de reparatie.

Voorheen had ik nog nooit gelast, echter wel een hoop theorie gelezen en wat mensen aan het werk gezien. (Bij ons in de autohobbyclub was een kerel met een jaren 80 ford transit, een echter lappendeken was het aan laswerk) :okeee:

Momenteel heb ik al wat meer gelast en het is nog geen professioneel niveau, maar het wordt aardig mooi al zeg ik het zelf.

Wat heb ik gedaan:
-Een dorpel besteld via Deijne, dit is super gegaan, ze hebben het netjes voor mij afgeslepen en de dorpel opgestuurd :okeee:
-Vervolgens het ergste roest weggeslepen.
-Een malletje gemaakt met karton die precies in het gat pastte. Dit op de nieuwe dorpel geplakt en deze dorpel afgeplakt met blauwe tape om de snijlijn af te bakenen.
-Gesneden met een haakse slijper en het stuk bijgewerkt totdat het precies in het gat pastte.
-Het stukje met magneten op de plek gehouden en het geheel vast getacked. (Let op brand en spetters in het interieur op deze plek!!).
-Wisselend gelast om de warmte op één plek te beperken. (MIG/MAG).
-De lasdruppels afgeslepen met een schuurschijf (interieur afgeplakt met stof).
-Alles 2x ontvet en de binnenkant en buitenkant met primer gedekt zodat vliegroest geen kans kreeg.
-Na een uur koffiepauze de dorpel nogmaals ontvet en de lijnen waar de las loopt volgekit met een flexibele overschilderbare Simson kit. Deze kit is UV bestendig en gaat in een maritieme omgeving ongeveer 25 jaar mee. Deze kit is ook erg flexibel. Ik ben zelf geen fan van harde plamuur, het moet goed dicht zijn!!
-De kit een paar dagen laten drogen, de auto stond binnen.
-Daarna de dorpel ontvet en geprimered, binnen en buiten! Na lange droogtijd de dorpel gespoten in zilvergrijs.
-Na voldoende droogtijd beide dorpels (links/rechts) volgespoten met wax van rustbuster.
-De buitenkant voorzien van een laagje turtlewax en de kappen er weer opgezet.

:okeee:

Genoeg getypt, bij deze de foto's:

Voor:

Afbeelding

De reparatie:

Afbeelding

Afbeelding

http://s25.photobucket.com/user/BA-rbie ... sort=3&o=3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben erg content met het resultaat :sti:

Voor vragen: stel ze gerust.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaro Forester SF rotte dorpel vervangen

Bericht door quikfit »

Bedankt voor de foto's van je reparatie :okeee:
Heb je al reacties gehad op je Forester?

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Subaro Forester SF rotte dorpel vervangen

Bericht door skogvokter »

Voor een eerste lasklus absoluut niet slecht! Chapeau!

Nog een beetje oefenenen dan kan je die T3 aanpakken. :lol:
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Subaro Forester SF rotte dorpel vervangen

Bericht door B.A. »

Bedankt voor de reacties, top!

@ Skogvokter: Die T3 kan ik inderdaad ook aanpakken, maar om spontaan aan iemands andere auto te gaan bakken :mrgreen:


@ Quickfit: Ja dat wel. Er kwam een stel met een oude Amerikaanse auto langs, die hebben even gekeken en vertelden dat ze nog een Forester gingen bekijken. Niks meer van ze gehoord, ze hebben ook geen proefrit gemaakt.
Ach de Forester moet niet weg, ze bevalt nogsteeds erg goed!
Gebruikersavatar
skogvokter
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2016 20:25

Re: Subaro Forester SF rotte dorpel vervangen

Bericht door skogvokter »

@ Skogvokter: Die T3 kan ik inderdaad ook aanpakken, maar om spontaan aan iemands andere auto te gaan bakken :mrgreen:
LMAO!

En toch.......Ik heb een tijdje zuidelijker gewoond in het Gudbrandsdal. Was daar lid van een auto-hobbyclub.
Daar stond een Frot Anglia die gerestaureerd werd. De eigenaar kon helemaal niet lassen en die man had ik ook nog niet ontmoet. Maar degeen die me introduceerde bij de club zei: "Als je zin hebt om te lassen, ga je gang" En zo geschiedde. Was ook regelmatig ergens een stuk ingelast door iemand anders als ik weer eens langs kwam.
Eigenaar kwam weken later eindelijk eens langs, en was blij met alles wat gebeurd was. Hij hielp anderen weer met schuren en plamuren. ( veel plamuur daar....veel te veel..... )

PS... ik ben geen goeie lasser hoor, en zou dit niet snel doen, maar na het overige bakwerk gezien te hebben, dorst ik het wel aan.
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de Subaru.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Subaro Forester SF rotte dorpel vervangen

Bericht door B.A. »

skogvokter schreef:
@ Skogvokter: Die T3 kan ik inderdaad ook aanpakken, maar om spontaan aan iemands andere auto te gaan bakken :mrgreen:
LMAO!

En toch.......Ik heb een tijdje zuidelijker gewoond in het Gudbrandsdal. Was daar lid van een auto-hobbyclub.
Daar stond een Frot Anglia die gerestaureerd werd. De eigenaar kon helemaal niet lassen en die man had ik ook nog niet ontmoet. Maar degeen die me introduceerde bij de club zei: "Als je zin hebt om te lassen, ga je gang" En zo geschiedde. Was ook regelmatig ergens een stuk ingelast door iemand anders als ik weer eens langs kwam.
Eigenaar kwam weken later eindelijk eens langs, en was blij met alles wat gebeurd was. Hij hielp anderen weer met schuren en plamuren. ( veel plamuur daar....veel te veel..... )

PS... ik ben geen goeie lasser hoor, en zou dit niet snel doen, maar na het overige bakwerk gezien te hebben, dorst ik het wel aan.
Dat is ook een super verhaal haha!

Ik heb eens aan een Vw caddy mk1 gewerkt, deze hebben (voor de stijfheid) welvingen onder de voorbumper, zie deze foto:

http://s1054.photobucket.com/user/LeonS ... n.jpg.html

De vorige eigenaar heeft deze welving in het plaatwerk volledig dichtgeplamuurd. En in de autowas straat viel dit stuk er uit :shock: Een hele baksteen aan plamuur... de originele lak zat er nog onder :mrgreen:

Mooi die auto verhalen, zal vast een topic over bestaan haha!
Plaats reactie