kleinere rolomtrek bandenmaat

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2016 14:51

kleinere rolomtrek bandenmaat

Bericht door plus »

Hey,

We zijn op zoek naar winterbandjes voor onze Forester 2.0X '04
Bij wat zoeken zie ik dat er banden zijn voor personenwagens en voor SUV's.
vraag 1:Wat is (jullie ervaring met) het verschil tussen deze. Ze gaan 99% van de tijd op asfalt of beton bewegen...

Ook heb ik al een tijdje een voorkeur voor het (volgens mij, in België minder gekende/ondergewaarderde) merk Nokian: https://www.nokiantyres.com/winter-tyres/nokian-wr-d4/
Als ik de modellen van hun bekijk dan lijkt me de WRD4 de beste keuze (rij er nu al mee op een andere wagen) maar deze bestaat niet in de maat 205/70R15, dus zou ik voor de maat 205/65R15 kiezen. De WRD3 heeft wel de standaardmaat, doch lees ik daar minder goede reviews van (t.o.v. de WRD4). En persoonlijk is voor mij het lagere rolgeluid van de WRD4 een heel sterk pluspunt.
Deze 205/65R15 is wel -3,07% kleiner in rolomtrek t.o.v. de standaardmaat 205/70R15 op het EEC (Certificat Of Conformity)
Als je vergelijkt met de andere maat in het instuctieboekje 215/60R16 dan is het verschil in rolomtrek nog steeds -2,54% kleiner
Het maximaal toegestaan verschil in België is -2% kleiner dan één van de standaardmaten vermeld op EEC/COC of in het instructieboekje.
Vraag 2: Zou dit technisch gezien een probleem kunnen geven (dan denk ik vooral aan de AWD)?

Wat ik zelf al ervaren heb bij andere wagens is dat een (veel) kleinere band als (positief) gevolg heeft dat de wagen iets "vinniger" accelereert en, als ik me niet vergis, ook een iets kortere remweg geeft...

Groetjes, Tom
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: kleinere rolomtrek bandenmaat

Bericht door quikfit »

Vraag 1 ''Bij wat zoeken zie ik dat er banden zijn voor personenwagens en voor SUV's''
Is hoofdzakelijk de lastindex,bij SUV's is die hoger en dus duurder.

Vraag 2: ''Zou dit technisch gezien een probleem kunnen geven (dan denk ik vooral aan de AWD)?''
Zolang alle wielen/banden de zelfde omtrek hebben maakt het niet uit voor de AWD.

Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2016 14:51

Re: kleinere rolomtrek bandenmaat

Bericht door plus »

Bedankt quikfit, dan weet ik wat te doen ;-)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: kleinere rolomtrek bandenmaat

Bericht door erichendri »

Heb je ook nog zomerbanden met de originele maat.
Weet niet of bij de jaarlijkse keuring ook naar de maat wordt gekeken.
Staat hier een 15" winterset te koop voor weinig.

Eric
Gebruikersavatar
plus
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2016 14:51

Re: kleinere rolomtrek bandenmaat

Bericht door plus »

erichendr, inderdaad dat was onze bedoeling om de 15' die erop staan te gebruiken als winterwielen en deze originele 16' velgjes te zoeken http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=3519
Plaats reactie