Wederom ga ik gebruikmaken van jullie kennis en kunde
Een lager van mijn stuurbekrachtiging is kapot, deze begint al aardig geluid te maken. (Subaru Forester Januari 1998, EJ20).
Het geluid op zich is geen problem, het klinkt net als de blower van de 'Mad Max Interceptor'
Maar nu ben ik aan het zoeken geslagen en ik kan nergens een nieuwe pomp met prijs vinden op internet... Deze zijn vrij duur geloof ik?!
Pompen van andere automerken staan wel voldoende te koop (Subaru is te betrouwbaar? )
Nu wil ik best een pomp van de sloop halen, deze staan genoeg te koop, maar dan komt de volgende vraag:
Bestaan er revisiesetjes voor de pomp van de stuurbekrachtiging?
Ik kan de losse onderdelen (lagertjes, keerringen, O-ringen) prima zelf bestellen, maar als er setjes bestaan...
En waar moet ik op letten bij het kopen van een pomp? Zijn er verschillen tussen de bouwjaren? Past een pomp van bouwjaar 2000 of 2003 ook? Wat is het debiet of het verschil er in?
Forester en Impreza zijn ook hetzelfde betreft pompen en motorblok?
Zijn er websites van wijzigingen en verschillen betreft diverse Subaru onderdelen en modellen?
De poelies (airco riem) van een Forester met dezelfde motor passen ook niet op elkaar kwam ik achter. De kunstoffen en stalen poelie verschillen nogal, om maar een voorbeeld te noemen.
Maargoed ik dwaal af...
Tekening voorbeeld pomp:
http://porcupine73.com/pics/steering/po ... ump-96.gif
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Bart ten Thije
EDIT by SP-Boxer: Verslag van Bart aan dit bericht toegevoegd
Revisie stuurbekrachtigingspomp
Dit verslag betreft een revisie van een stuurbekrachtigingspomp van een Subaru Forester uit 1998 met een EJ20J motor.
De reden van dit beknopte verslag is het feit dat een revisie een goed alternatief kan zijn voor een compleet nieuwe pomp en mogelijk zelfs voor een fractie van de kosten.
Dit verslag geeft ongeveer weer hoe ik de revisie en (de)montage heb gedaan, er zijn meer en mogelijk betere manieren.
Een revisie kan nodig zijn omdat (in dit geval) het lager kapot is, dit geeft een zoemend geluid. Dit kan men vaak al horen vanuit de motorruimte. Om vast te stellen welk lager exact kapot is kan er geluisterd worden door een lange schroevendraaier op diverse punten van de draaiende delen houden. Een kapot lager zal snel gevonden zijn met een gezoem of geratel.
Een olie lekkage of zwaar sturen kan ook reden zijn om de pomp te vervangen/uit elkaar te halen.
Let op! Na het losmaken van diverse delen, probeer altijd de rubberen O-ringen te vervangen voor een soortgelijke, bij voorkeur originele nieuwe. Na jaren van indrukking/slijtage dichten ze niet zo goed meer af en/of zijn ze te hard. Let er tevens op dat niet elke O-ring geschikt is om af te dichten tegen olie, dit kan maanden, zelfs jaren goed gaan totdat deze O-ringen gaan oplossen.
Inhoud
1. Pomp uit elkaar halen
2. Pomp in elkaar zetten
3. Tips demonteren
4. Tips monteren
5. Tekeningen
6. Stuklijstje (aantekeningen)
1. Pomp uit elkaar halen
De moer (sleutel 19) is gewoon met rechtse draad uitgevoerd, dus linksom losdraaien. Er is deze keer een nokkenas tandwiel gereedschap gebruikt om het pompwiel tegen te houden. Het is niet verstandig een waterpomptang of dergelijks op het loopvlak van het pompwiel te gebruiken! Deze moer kan behoorlijk vastzitten, dus een beetje kruipolie een paar uur van te voren kan zeer wenselijk zijn.
Zorg dat de pomp stevig op een goede ondergrond ligt. Bij voorkeur een ondergrond die de pomp en het wiel niet beschadigd, dus bij voorkeur niet op een stenen ondergrond.
De pomp inklemmen in een bankschroef is ook mogelijk, echter moet er met zorg geklemd worden: Niet elk onderdeel/vlak is geschikt voor de kracht van een bankschroef!
In dit geval is de pomp met gereedschap goed vastgehouden en is er met een stalen hamer op het uiteinde van de sleutel 19 geslagen, zodat deze ‘schrikt’ en losgaat.
Het pompwiel verwijderd. In dit geval ging het erg makkelijk, het is ook mogelijk dat het met een poelietrekker moet gebeuren.
Het is ook erg makkelijk om de beugel te verwijderen met de op bovenstaande foto zichtbare bouten (3 stuks).
Deze bouten zijn te verwijderen met een 12mm sleutel of dop.
Het pompwiel met de moer. De veerring helemaal links ter borging van de moer. Tip: Vervang deze ook bij montage!
Het verwijderen van het deksel met een steek-ringsleutel 10.
Onder het deksel zit nog een deksel welke makkelijk met de hand te verwijderen is. In het midden zit een olie filter wat voorkomt dat er bij vullen rommel in het systeem komt. Bewaar deze delen bij voorkeur in een schone ruimte en/of verpakking!
Een kijkje in het reservoir met nog een filter en de twee bouten zichtbaar die het reservoir vasthouden op de pomp zelf.
Aangezien er geen vaste grote bankschroef beschikbaar was, is er een M8 schroef (standaard draad) in het onderste draadgat gedraaid en is de pomp ingeklemd op de schroef, zichtbaar op de foto op de volgende pagina. Op deze wijze beschadigd de pomp niet.
De bouten voor het reservoir zijn verwijderd met een ratel met een 12mm dop.
De inklemming waarvan een draadgat van de eerder verwijderde beugel is gebruikt.
De pomp met het verwijderde reservoir. Let op! De O-ring bij voorkeur vervangen straks.
De pomp kan gesplitst worden door de 4 bouten (12mm dop) aan de achterzijde te verwijderen. Let wederom op hoe de pomp wordt vastgehouden/ingeklemd!
Zodra de bouten zijn verwijderd kunnen de helften voorzichtig met een mes/schroevendraaier van elkaar gehaald worden. Het is aan te raden de tussenliggende pakking heel te laten!
Probeer alle inwendige delen schoon te houden en goed op te slaan.
Probeer goed te onthouden/fotograferen hoe de binnenbehuizing origineel zat, dit kan makkelijk misgaan!!!!
De binnenzijde van de schottenpomp met de plaatjes die door een centrifugaal kracht naar buiten gedwongen worden en zo als afdichting fungeren. Let op! Deze plaatjes zitten los en kunnen zeer gemakkelijk worden verloren. Mochten enkele plaatjes er toch uit vallen, is het mogelijk deze met de hand terug te plaatsen, let er wel op dat het plaatje met het ronde (afgesleten) vlak naar buiten komt te liggen.
Achterzijde van de pomp. De pakking zit nog vast aan deze zijde. Omdat er in dit geval geen nieuwe pakking beschikbaar was, is deze blijven zitten en voorzien van een beetje vloeibare pakking bij montage.
Binnenwerk en het lager met de as verwijderen: Verwijder eerst de veerring welke het lager opsluit.
Het binnenwerk is er relatief makkelijk uit te tikken, soms valt dit er al uit zichzelf uit. Maak foto’s en/of documenteer goed hoe het vast zat! Probeer goed te onthouden/fotograferen hoe de binnenbehuizing origineel zat, dit kan makkelijk misgaan!!!!
Het lager met as gaat er tegelijk uit in de richting van de pijl op bovenstaande foto.
Tik niet met een hamer direct op de as, dit zorgt voor deuken en putten in de as waardoor er later problemen kunnen ontstaan. Pak eventueel een houten/kunstof staafje om op de as te tikken en zo het lager te verwijderen.
De as kan er alleen uit in de richting van de pijl ‘Lager met as’ in de afbeelding!
Zoals eerder beschreven kan het binnenwerk door een paar keer op de behuizing te tikken er relatief makkelijk uitgehaald worden. Het rad met schotten op pagina 14 zat op de tanden hier zichtbaar op de as aan de linkerzijde.
Nogmaals: Let er op dat de as niet beschadigd, aangezien sommige vlakken dienen ter afdichting van de pomp middels een keerring!
De pompbehuizing na het verwijderen van het lager en de as. De keerring ofwel simmering is in het zwart zichtbaar in het midden. Deze kan ook verwijdert worden.
Let op! Bij het verwijderen van de keerring, mag het aluminium vlak, de buitenste diameter van de keerring, niet beschadigd raken aangezien de keerring hier op afdicht!!! Tip: Boor voorzichtig een gaatje van +/- 2mm in de keerring en draai er een zelftapper (schroef) in. Vervolgens verwijder je de keerring makkelijk door met een tang aan de schroef te trekken.
De keerring moet ook vervangen worden aangezien deze ook onderhevig is aan slijtage!
Lege binnenzijde van de pomp. In het middelste gat is de oliegroef zichtbaar.
Het oude lager met as.
De keerring verwijderd uit de passing. Dit kan op meerdere manieren: Een gaatje boren in de keerring van ongeveer 2mm en er vervolgens een zelftap schroef indraaien. Dan aan de schroef (of meer schroeven) de keerring er uit trekken.
De as van rechts naar links:
De as met helemaal rechts de schroefdraad voor de moer van het pompwiel (zie pagina 6).
Daarnaast de tanden voor het tangentiaal vasthouden van het pompwiel.
Dan de lagerpassing met wat zichtbare corrosie.
Dan het loopvlak van de keerring met een zichtbaar lijntje van slijtage.
De tanden aan de linkerzijde voor het rad met de schotten.
De klep verwijderd t.b.v. het schoonmaken van de pomp en het vervangen van de O-ring op de dop. Probeer u goed te herinneren hoe deze origineel zat, het is makkelijk om deze verkeerd om te monteren!
De pomp van tevoren afgeplakt en mat zwart gespoten. Montage en afdichtvlakken goed afplakken! Lak op verkeerde plaatsen zorgen later voor lekkages! Afdichtvlakken dienen altijd zo vlak mogelijk te zijn.
2. Pomp in elkaar zetten
Na het spuiten: Montage!
Het monteren is grofweg demonteren maar dan omgekeerd. Er zijn bepaalde punten anders met betrekking tot de kwaliteit en duurzaamheid, onderstaand een beknopte volgorde met tips.
- Let op krassen in de passing van de keerring. Is de passing beschadigd, monteer de keerring met een klein beetje vloeibare pakking geschikt voor olie. Haal resterende of te veel aan pakkingmateriaal weg.
- Monteer een nieuwe keerring voorzichtig en recht in de passing, het rubber mag absoluut niet teveel rimpelen en/of scheuren! Eventueel met een stuk kunstof en een hamer voorzichtig er in tikken. Het kan ook met een bankschroef en een houten/kunstof prop die de diameter heeft van de keerring. Wees creatief, maar voorzichtig.
- Monteer het nieuwe lager op de as. Ondersteun het lager op de binnenste lagerring om onnodige schade/krachten op de kogels te voorkomen. Wederom niet direct op de as tikken met een stalen hamer om (pagina 16) eerdergenoemde schade te voorkomen.
- Plaats de as met het lager in de behuizing. Nu voorzichtig persen/drukken en/of tikken op de buitenste lagerring! Wees voorzichtig met het ondersteunen van de behuizing en de afdichtvlakken ervan.
- Binnenwerk met schotten monteren: Let op de locatie van de pennetjes en O-ringen! Erg belangrijk!
- Met vloeibare pakking de helften op elkaar monteren (pas op dat het niet binnen in de pomp komt, dus niet onnodig veel) en deze met de bouten vastdraaien.
- Reservoir met nieuwe O-ring monteren. Tip: Aan nieuwe O-ringen altijd een beetje vet en/of olie doen. Binnenwerk reservoir ook.
- Klepjes, poelie alles weer monteren (dit heeft geen verder uitleg nodig).
3. Tips demonteren
Bekijk de foto's goed!
De pomp zit met 2 slangen vast: Een harde leiding met haakse koppeling en een retourslang op het reservoir.
- Maak de beugels van de harde leiding (naast de veerpoot) los.
- Maak de haakse koppeling van de harde leiding los, maar draai deze er nog niet af!!! Deze kan erg vast zitten, dan is het handig als de pomp nog vastzit aan de beugel. Op deze manier hoef je de pomp niet vast te houden/zetten.
- V-snaar er afhalen door de bout van de dynamo te lossen en de spanner te lichten.
- Bouten van de beugel er uit halen, dit kan met een dop 12 via de gaten van het wiel van de pomp.
- Pomp met slangen en al optillen en voorzichtig op een stabiele plek leggen.
- Een bakje/potje gebruiken om de olie op de vangen en draai vervolgens de koppeling van de harde leiding er af. Pas op dat de afdichtring niet wegvalt in de motorruimte. Deze bij voorkeur vervangen om naderhand problemen te voorkomen.
- Koffie drinken en de pomp goed leeg laten lopen in de bak.
- Slangen er afhalen en eventueel een doek onder de losse slangen leggen i.v.m. lekken van de slangen.
4. Tips monteren
- Harde leiding op de pomp monteren, zet deze nog niet helemaal vast! (handvast)
- Zachte slang op het reservoir monteren, tevens het beugeltje nog niet helemaal vast zetten.
- Pomp monteren met de bouten (dop 12). De bouten zijn te vinden onderaan de pomp. Deze mogen gelijk vastgezet worden.
- De slangen en beugels vastzetten. Bij voorkeur een nieuwe koperen afdichtring monteren. Vergeet de beugel van de harde leiding naast de veerpoot niet!
- Alles controleren op correcte montage.
- Tijdens het vullen van de transmissie olie in het reservoir het pompwiel met de hand ronddraaien (ongeveer 1 omw/sec) om opgesloten lucht zoveel mogelijk te voorkomen. Dit totdat er olie onderin de zeef zichtbaar is en de peilstok (gele dop) een goede waarde aangeeft.
- Even wachten of de olie nog zakt, er gaat ongeveer 1 liter totaal in. Een halve liter als alleen de olie uit de pomp gehaald is.
- De V-riem weer monteren, de beugels en dynamo weer vastzetten. (de V-riem niet te strak monteren! Tips te vinden in andere handleidingen/internet/garages).
- Start de auto zonder dop olievuldop (van de stuurbekrachtigingspomp) en draai het stuur helemaal naar links en vervolgens naar rechts.
- Controleer het oliepeil nogmaals.
Dop 12 via het pompwiel om de pomp te demonteren/monteren.
Nogmaals de tip: Maak de koppeling van de harde leiding eerst een tikje los en haal de bouten met dop 12 daarna pas los, dan hoef je naderhand de pomp niet vast te houden.
De koppeling van de harde leiding zodanig losgedraaid, dat deze mooi constant olie verliest in het bakje zonder te morsen over het motorblok. De zachte slang is helemaal bovenin de foto zichtbaar.
Er zijn geen rechten te ontlenen aan deze ‘how to’.
Voor vragen kunt u mailen via de mailfunctie in mijn profiel.
5. Tekeningen
Deze tekening is op internet gevonden, het kan zijn dat uw pomp afwijkt van dit type.
6. Stuklijst