Motorkapvergrendeling

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Motorkapvergrendeling

Bericht door RJS »

Al vanaf het moment dat ik mijn Forester heb, wappert de motorkap een beetje op en neer tijdens het rijden. Hoogst irritant. had er natuurlijk melding van moeten maken bij aanschaf, maar ja, niet gedaan. Verschillende keren zitten kijken of ik er wat aan kan doen. Vanmiddag eindelijk het licht gezien. Er zitten op de hoeken twee rubber doppen. Blijken ze omhoog te draaien te zijn. Kap weer vast: tien seconden werk.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door quikfit »

Kap ligt wel mooi gelijk met je spatborden :?: Anders moet je je motorkapvergrendeling afstellen.... :idea:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door erichendri »

Beide hierboven genoemde methoden is de manier om
hem gelijk en rammelvrij af te stellen.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door RJS »

Ziet er prima uit. Ik dacht ik zet het even op het forum. Het stelt niks voor, maar het heeft bij mij jaren geduurd voordat ik erachter kwam dat die doppen doppen verstelbaar zijn...
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door F Wheel »

Daar heb ik ook last van, vooral bij hogere snelheden en veel tegenwind zie je kap letterlijk "klapperen". Kan het zijn dat de airscoob daar debet aan is?

Ik ga de doppen gelijk afstellen, kijken of het minder wordt.

1 keer de kap met veel tegenwind, frontaal, uit de eerste vergrendeling gehad. Daar werd ik niet blij van..
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door quikfit »

F Wheel schreef:Daar heb ik ook last van, vooral bij hogere snelheden en veel tegenwind zie je kap letterlijk "klapperen". Kan het zijn dat de airscoob daar debet aan is?

Ik ga de doppen gelijk afstellen, kijken of het minder wordt.

1 keer de kap met veel tegenwind, frontaal, uit de eerste vergrendeling gehad. Daar werd ik niet blij van..
Airscoob vangt natuurlijk wind en als de haak van de motorkap niet lekker in het slot/vergrendeling ligt heb je idd kans dat ie ''opspringt''...
Hou er rekening mee dat wanneer je de doppen ophoog schroeft dat het kan gebeuren dat de haak niet lekker in de vergrendeling valt.
De meesten laten een motorkap van zo'n 20cm naar beneden vallen...beter is om hem gewoon neer te leggen en hem dan in het slot/vergrendeling te drukken...(je hoort en voelt dan ook veel beter wat er gebeurd)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door erichendri »

En zo krijg je daar deukjes door ondeskundig aandrukken.
Want je hebt dichtdrukken en dichtdrukken.
Zelfde heb je ook bij een portier dicht gooien.
Fwheel wat zal jij blij geweest zijn dat je windhaakje soepel
ging en zijn werk deed.
Bij een klant van ons met een zwaar gaand haakje lag de kap op het dak.
Dus regelmatig smeren.
Ja, die scoop verergert het wel iets, windkracht en snelheid
is sterker dan je denkt.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door quikfit »

Ik heb een cursus ''deskundig aandrukken'' gevolgd... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door DennisGTT94 »

Dit heb ik ook gehad met mijn Japanse GT, de kap wapperde een beetje op hoge snelheden (vanaf 130 ongeveer)
tevens was het ook een aluminium motorkap :mrgreen:

Ik zou de rubbers een slagje of 2/3 uitdraaien ;)
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door F Wheel »

De kap is gesteld, even de tijd voor genomen omdat ik een mierenneuker ben op dit vlak. De kap en de naden moeten gelijk zijn.

De kap getest vandaag, geen geklapper meer!

Wat betreft het aandrukken, ik laat de kap idd vanaf 20 cm dichtvallen en luister dan of ik een solide klonk geluid hoor. Inderdaad om deukjes etc te voorkomen. Daarnaast smeer ik de veer met regelmaat.

Mannen, dank u allen voor het advies!
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door RJS »

Nou kijk es an. Zoiets lulligs en dan toch iemand geholpen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door FrieseForester »

RJS, bedankt voor de tip want mijn motorklep bewoog ook tijdens rijden en ik had echt nooit gedacht dat je de pootjes kan stellen.
En idd wil ik ook de naden gelijk hebben dus na een aantal x open en dicht doen had ik de perfecte afstelling en geen getril meer van de klep.
Je bent nooit te oud om wat te leren van een ander. :okeee: :D ;)
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Motorkapvergrendeling

Bericht door F Wheel »

Inderdaad, nooit te oud om te leren.

:lol:
Plaats reactie