Uitlaat perikelen+nieuwe vragen

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Uitlaat perikelen+nieuwe vragen

Bericht door sufos »

Vandaag bleek de uitlaat lek te zijn. Niet handig zo vlak voor de feestdagen maar gelukkig is het niet de enige auto van ons. Ik heb de auto even op de oprijbok gereden om eronder te kijken. Het is lastig te zien door het hitteschild en daardoor heb ik een vraag. Het lek zit tussen de eerste en de tweede demper, zit daar soms een pakking tussen ? Ik zie namelijk geen gat op de demper zelf. Bij mijn SAAB heb ik onlangs een nieuwe uitlaat gemonteerd en dat is gewoon in elkaar schuiven en vast zetten met een pijpverbinder, kan niet missen. Bij de Subaru is het toch wat lastiger. De vraag is dus, kan het een pakking zijn of is het gewoon een lek ?
Laatst gewijzigd door sufos op 30 dec 2014 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlaat perikelen

Bericht door erichendri »

Kan allebei.
Anders luisteren als de motor loopt en een ander
de uitlaat dicht houdt.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Uitlaat perikelen

Bericht door niksnut »

is het niet zoals bij mijn leggie zo een conische asbest ring ?? die verslijten namelijk en enkel de ring vervangen is de oplossing .
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52

Re: Uitlaat perikelen

Bericht door DennisGTT94 »

niksnut schreef:is het niet zoals bij mijn leggie zo een conische asbest ring ?? die verslijten namelijk en enkel de ring vervangen is de oplossing .
Inderdaad Peter, gewoon even een belletje doen naar de automaterialen zaak, kost je hooguit 3 tot 5 euro ;)
En anders is het een pakking die door is, kost ook niks.
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Uitlaat perikelen

Bericht door sufos »

niksnut schreef:is het niet zoals bij mijn leggie zo een conische asbest ring ?? die verslijten namelijk en enkel de ring vervangen is de oplossing .
Dan ga ik er inderdaad van uit dat die lek is. Zag er uit als asbest en zag er eveneens slecht uit. Ik zal de auto na de kerst eens een brug op rijden en zorgen dat ik zo'n ring/pakking bij de hand heb.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Uitlaat perikelen+nieuwe vraag

Bericht door sufos »

De uitlaat is voorlopig wel weer goed. De pakking was inderdaad kapot, maar dat was niet het enige. Het loshalen wilde niet vlotten want er zat heel wat roet her en der. De kat was ook helemaal verrot. Ik heb deze nu verwijderd en heb er een stuk pijp tussen gezet, het voldoet prima. Maar nu werkt de 2e lamdasonde natuurlijk niet goed. Ik zal daar ongetwijfeld eerdaags een foutmelding van krijgen. Klopt het dat ik de ECU opnieuw moet inregelen ? En is er iemand die weet waar ik dat allemaal kan laten doen. Wellicht is het toch beter en uiteindelijk goedkoper om de uitlaat alsnog te vervangen.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Uitlaat perikelen+nieuwe vragen

Bericht door erichendri »

De ECU regelt zich zelf weer in.
Maar het ontbreken van de 2de sonde zal wel een storingscode geven.
Je kunt nu tot het moment van de APK kijken of je een
goede gebruikte katalysator kan vinden.

Eric
Plaats reactie