probleempjes met m'n vivio

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

Hallo allemaal :)
Ik ben de blije bezitter van een subaru vivio xli uit 1996. M'n eerste autootje.. ik ben inmiddels echt verliefd op dat ding en ik wil hem het liefst niet kwijt.

Maar het probleem is: ik heb hem nu een jaar, en hij begint wat kuren te vertonen.
Ik ben zelf op het gebied van auto's echt een leek... Als vrouw zijnde leer je van je vader niet erg veel van auto's (jammer genoeg) en op school ook niet echt. Maar ik probeer hier en daar wat te leren over de werking van m'n autootje.

Als het nat weer is rijdt hij wat schokkerig. Ik heb onder de motorkap gekeken en de bougiekabels waren flink vochtig, zou dat hierdoor kunnen komen?

Bij de laatste APK was een stofkap van de aandrijfas gescheurd, en die is vervangen. Maar kort daarna begon m'n auto wat te ratelen in de bochten. Ik heb het een en ander hier over opgezocht, en het lijkt mij heel aannemelijk dat dit de homokineet is die wat versleten is, aangezien de stofkap deze beschermt tegen stof etc, en deze stuk was dus er wel troep in heeft kunnen komen... Dus waarschijnlijk moet ik een nieuwe homokineet hebben.
Ik heb een paar dagen terug een lekke band gekregen, dus ik moet ook de banden (laten) vervangen.

Ook de distributieriem moet vervangen worden. Deze heb ik thuis liggen, maar garages vragen zo belachelijk veel geld voor dit klusje... Het is misschien 2 uurtjes werk als ik het goed begrijp, en als een garage er dan 120 euro of meer voor wil hebben (excl. de riem en spanband) vind ik dat echt te veel. Ik heb ook simpelweg niet meer dan een paar honderd euro om m'n autootje te repareren.

m'n dilemma is nu een beetje: wat te doen... De onderdelen die vervangen moeten worden, zoald de homokineet, is dit zelf te doen samen met iemand die een beetje handig is? Hier in Zwolle zit bijvoorbeeld een Doe-het-zelf garage, daar kan je een garage (met brug) huren, en gebruik maken van gereedschap voor een paar tientjes per dag. Maar ik weet zelf niet hoe moeilijk het is om zulke onderdelen te vervangen... Alles door een garage laten doen gaat echt te veel kosten, dat is de moeite gewoon niet waard ook, 500 euro in een reparatie stoppen voor een auto die me nog geen 500 euro heeft gekost in de aanschaf en me waarschijnlijk ook niet veel meer zal opleveren als ik hem verkoop. Daarom vraag ik jullie, aangezien hier vast veel kenners zitten :) Wat zouden jullie doen in mijn situatie, en is het zelf repareren een optie?

Groetjes,
Jantine
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door SP-Boxer »

Het schokkerige rijden kan 2 dingen zijn. De verdelerkap met rotor en pakking is soms het probleem, maar de laatste tijd lijkt het probleem toch vaker in de bougiekabels te zitten.

Heb je die riem nu nog niet vervangen??? Die ligt al sinds het voorjaar klaar :o

Dat ratelen in bochten is inderdaad een kapotte homokineet als gevolg van de gescheurde stofhoes. Ik kan zo niet beoordelen hoe erg het is, maar ik heb soms nog wel een paar jaar zo doorgereden. Weet je welke kant het is? Een gebruikte as kan ook als oplossing dienen.
As is voor een beetje doe het zelver prima te vervangen.


En wat te doe? Tja, ikzelf steek bij voorkeur het geld in de auto waar ik vertrouwd mee ben in plaats van iets anders terug te kopen. Bedenk wel dat je in deze prijscategorie zelden een exemplaar tegenkomt waar niets aan hoeft te gebeuren.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

Haha... :P Nee nog steeds niet vervangen, die bout wil maar niet los!

Is het normaal dat te bougiekabels nat zijn (met nat weer)?

Die homokineet valt mee hoor... Soms ratelt ie wat, in scherpe bochten. Gek genoeg is dit sinds de stofkap is vervangen...
Maar op zich wel fijn als de homokineet gewoon in orde is, ook voor als ik m'n autootje een keer wil verkopen (heb hem niet echt nodig)... Maar ik ben inmiddels wel verliefd geworden op het kleine koekblikje, het liefst hou ik hem natuurlijk :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door SP-Boxer »

Bij een hoge luchtvochtigheid worden ook de kabels nat, ja.

Die bout moet met een slagmoersleutel toch wel loskomen lijkt me.
Homokineet zo ik pas doen als de rest is opgelost. Anders is dat ook zonde van het geld. (is toch weer 100-150,- voor alleen het onderdeel)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door boswachterfan »

Ik weet niet wat hij nieuw kost en of het de goede is, maar hier wordt er één aangeboden:

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... ml?sr_ab=0
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

oh, bedankt! Misschien heb ik hier wel wat aan ja :)

Een lampje van de koplamp vervangen is prima zelf te doen toch?
Gek genoeg kan ik nergens een leverancier vinden die deze lampen heeft, wel van het iets oudere model van de vivio, maar geen idee of die hetzelfde zijn. Misschien staat er een code op de lamp die er in zit dus ik denk dat ik straks even ga kijken.
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

m'n autootje is echt een mysterie haha..

Volgens mij is het lampje niet stuk..

Bij een vivio heb je het hendeltje waarmee je je licht regelt... kan je hem op groot licht zetten, werkt niet. maar als je het hendeltje naar je toe trekt, heb je ook ff groot licht (om mensen te waarschuwen ofzo) maar als ik dat doe, werkt ie wel!

Kan t zijn dat er gewoon een kabeltje ergens niet goed zit?

:oops:
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

kom er gister ook gewoon achter dat mijn accu leeg is gelopen omdat mijn autoradio aan was gegaan terwijl de auto uit stond.... dat is vreemd!? want normaal kan de autoradio niet eens aan, als de auto uit staat. ik kreeg hem ook met geen mogelijkheid uit... dus maar eruit gehaald en stekker eraf gehaald :P
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door schilder »

SP-Boxer schreef:Heb je die riem nu nog niet vervangen??? Die ligt al sinds het voorjaar klaar :o
Dat zal ook niet gebeuren, het aanvult maar steeds nieuwe aandachtspunten, zonder oplossing.
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door DennisGTT94 »

Goldkiwi schreef:kom er gister ook gewoon achter dat mijn accu leeg is gelopen omdat mijn autoradio aan was gegaan terwijl de auto uit stond.... dat is vreemd!? want normaal kan de autoradio niet eens aan, als de auto uit staat. ik kreeg hem ook met geen mogelijkheid uit... dus maar eruit gehaald en stekker eraf gehaald :P
Is een bekende, doet die van mij soms ook wel eens.
Lag bij mij aan de bekabeling van de radio.

Mvg
Dennis
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

Zal niet gebeuren? Dat bepaal ik toch zelf wel... :mrgreen:
Ik moest toch eerst de banden vervangen voordat ik uberhaupt verder kon ;) Daarnaast heb ik de afgelopen maanden wat geld gespaard om wat aan m'n autootje te laten doen. Dan is er nog een chronisch gebrek aan tijd, k heb simpelweg amper vrije dagen waarop ik ergens heen kan gaan met m'na auto, en kan moeilijk vrij nemen daarvoor :P

Ik heb een monteur in de buurt gevonden, via vm'n buurman. Hij komt vaak bij diegene met z'n auto en is altijd tevreden en die monteur vraagt er niet veel voor. Is vlakbij dus denk dat ik daar binnenkort even heen rijd :)
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

Nou inmiddels zijn er een aantal dingen verholpen...
Ik heb m'n banden laten vervangen en kwam er achter dat de homokineet ratelde omdat de linker stofhoes er niet omheen zat :? Dus nieuwe stofhoes omheen laten zetten.
Uitlaat begint ook te roesten en moet eigenlijk vervangen worden.

Ik heb sinds een tijdje dat (vooral met nat weer) m'n auto inhoudt als ik vol gas geef. Alsof er iets niet goed contact maakt, want soms schiet hij ineens wel vooruit. Wat zou dit kunnen zijn?
Sowiso binnenkort weer naar iemand toe die ernaar kan kijken, maar zou prettig zijn om te weten wat ik een beetje kan verwachten....
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door schilder »


*EDIT by moderator: Dit soort reacties worden hier niet op prijs gesteld!*
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door schilder »

Goldkiwi schreef:Nou inmiddels zijn er een aantal dingen verholpen...
Ik heb m'n banden laten vervangen en kwam er achter dat de homokineet ratelde omdat de linker stofhoes er niet omheen zat :? Dus nieuwe stofhoes omheen laten zetten.
Uitlaat begint ook te roesten en moet eigenlijk vervangen worden.

Ik heb sinds een tijdje dat (vooral met nat weer) m'n auto inhoudt als ik vol gas geef. Alsof er iets niet goed contact maakt, want soms schiet hij ineens wel vooruit. Wat zou dit kunnen zijn?
Sowiso binnenkort weer naar iemand toe die ernaar kan kijken, maar zou prettig zijn om te weten wat ik een beetje kan verwachten....
En..ratelt de homokineet niet meer na een nieuwe stofhoes!.
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

Hij ratelt in scherpe bochten een klein beetje... zoals ik eigenlijk wel had verwacht. Want dat ratelen komt toch doordat er stof en troep in de homokineet kan komen en hij daardoor slijt? Slijtage is onomkeerbaar lijkt me :P
Het is gelukkig wel stukken minder geworden dus hij gaat nog wel even mee... Deze week de bougiekabels en eventueel bougies en verdelerkap meuk vervangen :)
Gebruikersavatar
Goldkiwi
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2014 13:36

Re: probleempjes met m'n vivio

Bericht door Goldkiwi »

Het stotterprobleem zit hem bij de verdelerkap en rotor, flink versleten hehe.
Plaats reactie