Banden voor Subaru Forester

Voor de overige technische zaken
tenor
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 apr 2013 11:40

Banden voor Subaru Forester

Bericht door tenor »

vraag
ik heb nieuwe banden nodig voor mijn Subaru Forster AWD 2.0. uit 2004, wat is een goede keuze?

tja, iemand hier die mij advies kan geven? We rijden niet veel kilometers per jaar, tussen de 10.000 en 15.000 km ongeveer. Een keer per jaar op vakantie, ongeveer 3000 km en voor de rest enkel wat dagelijkse ritjes in de stad en een twee a drie keer per maand een wat langer stuk (100 km) over de snelweg. We rijden niet met zware belading, geen caravan erachter. Ik zoek een type band wat voor het hele jaar geschikt is, dus geen winter of zomerband, wie kan me adviseren type band/merk/duurzaamheid/etc?

bedankt alvast voor evt reacties.

Bart
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door erichendri »

Je hoort goede dingen over de michelin latitude.
Maar als je tevreden bent met je huidige bandenmerk
zou ik ook daar eens kijken.
Welk merk zit er nu op je auto.
Ik rijdt het hele jaar op winterbanden, bevalt mij prima.

Eric
ecomatic
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:24

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door ecomatic »

heb nieuwe banden nodig voor mijn Subaru Forster AWD 2.0. uit 2004, wat is een goede keus.

Hai Bart,
Ik heb zeer goede ervaring met Pirelli Scorpion STR, dit is een all Weather band die het ook goed doet op een grasveld (weiland) zandwegen en in de sneeuw voelt hij zich ook thuis.
Volvo rust de cross country er standaard mee uit.

Succes met het maken van je keus.

GREETZ Kasper.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door B.A. »

Even dit topic uit het stof halen ipv een nieuwe aan te maken:

Heeft iemand op dit forum ervaringen met de volgende banden:

-General Grabber AT2

-BF Goodrich a/t ko2

Ik wil één van deze banden in 205/75/R15 monteren op mijn Forester in de toekomst.

Momenteel rijd ik op Brigdestone Duelers 684 (205/70/R15).

De Bridgestone maken volgens de tabel 69dB en de BF's 75dB.

General Grabbers maken 72dB. Is dit een groot verschil?

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Louis »

Haha, de aloude vraag dient zich weer aan: welke band? :D
Blijft ieder zijn eigen smaak en die verschilt nu eenmaal.
Maar ik kan wel de ervaring delen hoe twee van de genoemde merken mij hebben gesmaakt.

Michelin Latitude.
Een band speciaal ontworpen voor auto's met vierwiel aandrijving, althans volgens Michelin. Deze band is er met verschillen soorten profiel. Ik heb de Tour gehad en dat was gewoon een goeie wegband
Na 100.000 km waren ze op. Daarna heb ik de Cross gehad. Heeft een iets grover profiel en dat merk je want hij maakt iets meer geluid dan de Tour en stuurt ietsjes minder scherp maar dat is minimaal. Je kan er wel verder mee het terrein in.
Deze waren na 60.000 km op en heb ik vervangen door...

... General Grabber AT2
Da's hele andere koek.
Door het grove profiel hoor je deze band goed gonzen tot zeker 120 km/u, daarna neemt het windgeruis het over :mrgreen: . Met het snelle bochten werk waar een Forester zo goed in is zou ik maar wat voorzichtiger zijn. In het terrein voelt deze band zich uiteraard beter thuis, zeker als je de bandenspanning aflaat naar 1,8 bar. Een nadeel heeft deze band wel, het verbruik ligt 10% hoger. Zelfs als je ze op pompt tot 2,8 bar.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door *thomas* »

Ik rijd al 200 000 km met vredestein quatrac en ben er lovend over. Veel vrienden en familieleden die op deze banden zijn overgestapt en ze zijn unaniem over deze banden: prima in alle weersomstandigheden
Subarumouse

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Subarumouse »

Thomas,

Helemaal mee eens voor wat Q 3 betreft. Q 5 schijnt nog beter te zijn.
Eea in vergelijk met Bridgestone Duellers.

Vredestein Q3 en 5 zijn de betere banden voor onze halfterreinauto's
In het extremere heb je dan de Grabbers die ik weer ken van onze Feroza. (Extremer in pos en neg.)
Hiermee kom je dus meer in de terreinkwaliteiten waardoor het op de weg allemaal wat minder is.

Benno
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door *thomas* »

De Q5 zit onder de XC70 van m'n ouders, rijden inderdaad ook erg prettig. Heb wel het gevoel dat ze minder zuinig zijn dan de Q3s...
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door B.A. »

Mensen, bedankt voor de reacties :okeee:

Eerlijk gezegt zoek ik een band welke er superruig uitziet, maar zich toch behoorlijk gedraagt op de weg.

Ik rijd 95% op de weg.

Mogelijk wilde ik een set banden (Mud Terrain) aanschaffen voor het greenlanen op vakantie.

Hebben jullie nog goede tips verder?

:mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door erichendri »

De at2 ziet er ruig uit maar ruige banden en goede wegligging gaat
niet goed samen.
Banden gaan volgens diverse fora 100000 km mee.
Winterbanden geven al een achteruitgang in wegligging.
Geluid vind ik meevallen en meerverbruik hoort erbij.
Dat doen winterbanden ook al.
Qua rijden ben ik tevreden, is natuurlijk geen impreza turbo.

Eric
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door sufos »

Al een heel topic vol

http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=2369

Zelf rij ik dus op Continental 4x4 contact, bevalt ook goed.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Wout-P11
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 mar 2014 00:16

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Wout-P11 »

Neem een band die past bij wat je met de auto doet, anders krijg je er spijt van.
Ruige off road banden zien er blits uit, maar de Forester wordt er in normaal weggebruik geen betere auto van.
Daily: '03 Forester XT, TD04, 3' exhaust, EMS,
Daily 2: '84 Sunny E16S, Weber, DBilas camshaft.
Daily 3: '88 Sunny Florida E16S
Tracktool: '97 Primera SR20VE '20V'
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door B.A. »

Nogmaals bedankt voor de tips.

Ik ben in ieder geval geen sportieve rijder, wel een defensieve. De grenzen van wegligging zijn voor mij erg ver weg (of er moet een noodsituatie zijn).

Mijn Forester automaat rijdt momenteel 1 op 10. Als dat 1 op 9 word is dat geen probleem voor mij.

Echter luid gezoem van banden vind ik wel irritant. De Duelers hoor ik nagenoeg niet, super!


Als ik enkele verhalen lees over de AT2 valt het geluid mee. Uit de radiostations komt ook weinig moois tegenwoordig :mrgreen: :P
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door erichendri »

Geluid valt ook best mee van de at2.
Heb een sportief geluid uit de uitlaat.
Rij anders ff met iemand een rondje mee op grabbers.

Eric
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door B.A. »

Erichendri, kan ik een keer met u meerijden? :mrgreen: Heb je de banden er momenteel onder zitten?

Ik kon met een Land Rover meerijden, maar dit wagens maken van zichzelf al zoveel herrie, dat ik de banden niet meer hoorde.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door B.A. »

De Goodyear Wrangler AT/SA is ook interessant, deze heeft maar 70dB aan geluid.

De huidige Bridgestone Dueler 684 heeft 69dB.

De Wranglers zijn per stuk ongeveer 20 euro goedkoper dan de Generals.
Mensen ervaring met deze banden? :okeee:
Subarumouse

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Subarumouse »

Hallo,

Ga niet alleen voor goedkoop.
Kijk ook naar remweg nat EN droog en de leeftijd van de banden.
Onder onze Feroza (Top 155) zaten de slechtste chinese banden.
Droog ging nog, maar nat......meters remweg letterlijk weg.
Op elke streep of zebrapad schuiven als je gas gaf.
Als het een keer mis gaat zul je je altijd afvragen "had ik maar".
Ondanks minder grip kunnen deze banden toch sneller slijten dan een duurdere met grip.

Kortom zoek meerdere bandentesten, ook Duitse, bij elkaar en vergelijk dan pas met de eigen ervaringen en rijstijl van de forumbewoners!

Benno
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door B.A. »

Benno bedankt, ik kijk gelukkig niet naar de allergoedkoopste banden ;)

Beetje vreemd dat EU bandenlabel:
Op bandensites staat dat de 'Bridgestone Dueler H/T 684' een geluid produceert van 73dB.
Deze band lijkt mij toch stiller dan de 'General Grabber at2' met 73dB als je het profiel vergelijkt?!???

Welke duelers 684 heb ik nu? De twee of de één? Ik geloof de eerste, weet het niet zeker.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Subarumouse

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Subarumouse »

Hallo,
Ik had 3 Duellers 684 T en 1 H.
Profiel gelijk, maar de H sleet sneller.
Deze was helemaal op, terwijl de anderen nog 3-4 mm hadden.
Alles eraf voor de iets comfortabeler, duidelijk stillere, betere grip op nat, met sneeuwvlokje Vredestein Quatrac 3
Of ze ook zo slijtvast zijn als de bruggesteentjes weten we nog niet.

Welke 684 jij hebt weet ik zo niet, maar voor zover ik weet is de Dueller 684 uit productie, dus bij nieuwkoop al wat ouder.

Benno
Gebruikersavatar
FrieseForester
Berichten: 153
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:38

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door FrieseForester »

Ik heb onder mijn Forester de Uniroyal Rain max 2 zitten en ben daar erg tevreden over. Goede grip in de regen en laatst met de gladheid hier in het noorden zelfs redelijk op de vele ongezoute wegen hier.
Naar mijn werk en terug gaat de reis over zo'n 60 % ongestrooide wegen en iets glijerig in de bochten maar verder geen problemen.
roozdijk
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 jan 2013 12:14

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door roozdijk »

Vorig jaar de Bridgestone Dueler 684's vervangen door Nokian Line SUV's. Via site in Duitsland besteld. Bevalt prima, minder luidruchtig dan de Bridgestones. Test winnaar in Duitsland vorig jaar, en betaalbaar (85 euro p/stuk).
Forester SJ - MY13
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door DucATIRadeon »

Onze forester is eigenlijk ook toe aan nieuwe banden (o.a. scheurtjes bij de noppen en dichtbij de velgrand). Woon op een erf net buiten assen waar het goed glad kan worden in de winter, en voor ons telt grip in regen meer dan grip in de snelle bochten.
Ook hier wordt de forester voornamelijk op asfalt gebruikt en dood enkele keer in het weiland om de frontmaaier vrij te krijgen.

Als ik op vierseizoenenbanden tests zoek komt de goodyear vector 4season G2 als beste uit de bus, en ook met maar 69dB geluid. En dat voor €99,60 incl btw per band (euromaster) in de maat 215/65R16 98H.

Uiteraard zijn er andere merken echter vraag ik of iemand hier ervaring mee heeft en/of onderbouwde mening heeft?
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 154
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door mikage »

Ik heb begin dit jaar Kleber Citylander 4-seizoenenbanden eronder laten zetten. Prima banden. Stil tov Bridgestone. Goede wegligging, soepel, maar geen slappe wangen. Mijn mening is dat ik erg op vooruitgegaan ben. Was zo'n beetje €500 kwijt inclusief montage en verwijdering oude banden
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door DucATIRadeon »

heb na lang lezen en wikken och besloten om voor de michelin CroosClimate te gaan 215/65 R16, mede omdat de goodyears niet beschikbaar zijn vanaf medio september!
de eerste indruk is goed: ze zijn inderdaad stiller (zelfde weg terug gereden als heen, zelfde condities/omstandigheden). geven aan dat ze 69dB(A) zijn, dat kan wel eens kloppen, zo niet aardig in de buurt.

morgen wil ik liever (weer) met de motor naar werk gaan, maar met een voorspelde hagel en onweersbui is dat een mooie gelegenheid om nat wegdek eens te proberen (zolang ik nog in NL ben).

de vorige banden, bridgestone dueler H/T's waren op zich ook niet verkeerd maar in een drassige weiland kwam de forester hopeloos vast te zitten, en met aangedrukte ijs gingen ze wel eens glijden/zoeken. net geen 90.000km in 5 jaar tijd met deze (originele) banden gedaan...

over enige tijd zal ik een update geven over ervaring met deze banden.
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door DucATIRadeon »

bij deze de eerste update:
bij stortbuien en huidige tempereaturen (ca tussen de 15 en 21 graden) op normale geasfalteerde wegen houden de banden hele goede grip op de weg! en dan bedoel ik met snelle bochten, scherpe bochten met normaal en verhoogde snelheid.
zijwind schommelen van de auto is net als voorheen, het deint n beetje. enigste wat ik op dit moment kan melden is dat ie op gevoel de banden van de velgen willen drukken in snelle bochten. zal aan de snelheid liggen en de banden maat: 215/65R16.
banden geluid is opmerkelijk stiller dan de duellers. eerst had je wind/banden/motor geluid in die volgorde, nu is het wind/motor/banden; aanmerkelijk stiller dus!
weiland banjeren moet nog gebeuren, moet de frontmaaier eerst vast komen te zitten :P

verbruik kan ik moeilijk zeggen momenteel, wissel te vaak tussen motor en auto om op het verbruik te letten.
volgende update als ik weer wat heb geconstateert!
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door B.A. »

Heb momenteel al 3000km met de General Grabber at^2's gereden. Bevallen super goed! Niet zoveel herrie, ik had meer verwacht. De Bridgestone Duelers hadden een vergelijkbaar geluidsniveau.

De grabbers voelen wel wat zachter aan in de bochten, minder sportief, maar ze zijn erg mooi om te zien en prettig in het terrein (heb alleen nog rotsen en keien gereden).
Ik ben geen sportieve rijder, ik rijd graag iets te hard, maar verder is het wel lekker rustig cruisen 8-)
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Beurstel »

Wat ik me afvroeg, zijn het Grabbers met of zonder winterkeurmerk? Heb ze zelf op de Pajero gehad in 18 inch maar zonder sneeuwvloksymbool, maar in sommige maten heeft hij dit wel (net als de BFG AT).
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door erichendri »

Dat klopt inderdaad wat je zegt over de sneeuwvlok, ene wel andere niet.
En de 215/65-16 heeft hem niet.
Na informatie aanvraag kreeg ik te horen dat het profiel en de
rubbersamenstelling van alle maten hetzelfde is.
Heb ze zelf nog niet getest in de sneeuw, gaat nog gebeuren dit jaar in Sauerland.
Doen ze het goed mogen ze in januari mee op wintersport in Oostenrijk.
Op hoge snelheid doen ze het goed, regelmatig 160 (gps) constant op de teller
gehad richting het Zwartewoud.
Bandenspanning staat bij mij constant op 2.6-2.8, kan ik jullie ook adviseren.

Eric
Beurstel
Berichten: 270
Lid geworden op: 02 mei 2013 09:05

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door Beurstel »

Hmm in de sneeuw doen die banden het goed, maak je daarover maar geen zorgen. Vergelijkbaar met de BFG's AT. Maar ik ben met de Grabbers AT2 naar Oostenrijk geweest dit jaar, ze lagen toen onder de Pajero. Geen winterkeurmerk, maar zoals je zegt: samenstelling is hetzelfde en M+S banden zijn wettelijk in alle Europese landen die "winterbanden" verplicht stellen voldoende (in tegenstelling tot wat veel mensen denken, het sneeuwvloksymbool is nergens verplicht).

Ik zou echter nooit meer met een AT-band op wintersport gaan. Vond ze zeer glibberig op van die typische half aangereden sneeuw wegen (zoals in het dorp) en op een ogenschijnlijk schone verbindingsweg brak de achterkant uit. Viel wel te corrigeren gelukkig en toen ik de bandenspanning verlaagde van 2,8 naar 2,3 werd het wel iets beter, maar toch. Was blij dat ik er niet in grote drukte met mijn gezin in de auto een ijzige Alpenpas mee over moest. Nu was de Pajero niet permanent 4x4, dat maakt wel uit, maar remweg blijft dan probleem. En helaas heb je de ruimte om te remmen niet altijd zelf in de hand. Ook over de BFG AT's ben ik nooit tevreden geweest in de winter, ondanks sneeuwvloksymbool. Uitstekend in diepere sneeuw, maar niet geschikt voor winterse omstandigheden op een drukke weg. Heb ook ervaring met echte winterbanden onder een 4x4 en dat is een wereld van verschil en in de diepere sneeuw niet merkbaar minder dan de AT's.

Kortom, mijn advies: leg er winterbanden onder. Maar probeer het gerust zelf uit :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Banden voor Subaru Forester

Bericht door erichendri »

Ik heb in de garage nog een winterset liggen met vredestein giuarro banden.
Hebben nog 5,5 mm profiel dus nog prima.
Bedankt voor je nuttige bijdrage, had zelf ook al mij bedenkingen op aangereden sneeuw.
We gaan het ervaren deze aankomende winter.
Overigens is er al een BFG AT KO2 met berg en sneeuwvlok.
Wel de helft duurder als de grabber AT2..

Eric
Plaats reactie