gas inbouwen

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

Even stuk voor stuk beantwoorden:
boswachter schreef:Dag,
ik heb zoals eerder hier verkondigd een Sub Forester uit 1998. Automaat. Ben daar nu dagelijks in gaan rijden na een volstrekt onbetrouwbare volvo diesel te hebben weggedaan (dit is niet de plek voor de details hierover, maar geloof me, wat een bak ellende was dat..) Forester bevalt prima, lekkere no- nonsense auto. Enig minpunt is het verbruik en ik overweeg nu een LPG installatie. De auto heeft net 100.000 km erop zitten. Paar vragen voor de kenners
a. loont en kan dit nog?
Jazeker.
b. welk type installatie heeft dan de voorkeur?
G3 is tegenwoordig standaard. Informeer bij een lpg specialist.
c. is onderbouw mogelijk? (zou het zonde vinden die lekkere laadruimte te moeten verkleinen)
Ik zou dit niet doen. Die tanks kunnen echt niet tegen de Hollandsche pekelwinters. In mijn auto ligt de tank goed beschermd op de plek van het reserve wiel. Laadvloer ligt maar 5 cm hoger.
d. ik zie bij garages vaak klepsmerings-sets staan voor LPG. Zijn die echt nodig?
Niet met jouw motor. Kleppen kunnen indien nodig makkelijk worden gesteld, zijn goed bereikbaar.
Ik heb dus een automaat, zonder turbo.

dank!
Graag gedaan.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

Dank voor de snelle en inhoudelijke reactie, klasse. Leuk om te zien hoe enthousiast mensen hier zijn. Ik zal eens kijken naar de optie om in te bouwen, roesten van LPG tank, ik had er niet aan gedacht!
Laatste vraag: ik zie hier een eerdere discussie over verdampen of injectie ofzo, is dat verschil nog relevant? groet!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Vergat ik te melden.
Rijdt zelf ook automaat met dezelfde 125 pk motor als jouw forester.
LPG 2 jaar geleden in laten bouwen op 300000 km.
Staat nu op 366000 km en nog geen probleem gehad.

Eric
Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 sep 2013 22:12

Re: gas inbouwen

Bericht door mikage »

Ik heb een Forester uit 2005. Bij km 170.000 is lpg ingebouwd. Auto staat nu op km 225.000 en heeft wat lpg betreft probleemloos gereden. Wel is het van belang om wat vaker (iedere 30.000 km) kleppen te stellen. Ik rijdt in de praktijk ongeveer 1:9 op gas. Is wel een onderbouw gastank. Scheelt ruimte, maar waar laat je dat imponerende reservewiel? Juist, in de kofferbak: Weg ruimtebesparing.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Beter als een wiel onder de auto waar je rekening moet houden met
rijden over drempels en parkeren.
Veel beter dan de tank in de kofferbak op een vaste plek.
Los wiel is flexibel in de kofferbak te bewegen en te plaatsen.
Voor de vakantie heb ik een imperiaal met bagagerek gekocht.

Eric
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

nou, komende dagen maar eens wat offertes aanvragen na al die geruststellende reacties, zeker omdat mijn Forester slechts net de 100 duizend heeft aangetikt.
Hij is overigens net naar de garage geweest (gewoon een niet- merkgebonden werkplaats) en na een forse beurt met nieuwe distributieriem en andere dingen als bougies e.d. is het verbruik dramatisch verbeterd. Haal nu keurig 1 op 11 op ron 95, terwijl daar ook behoorlijke stukken snelweg met 130- 140 km /uur tussenzitten. Ik vraag maar niet hoe t kan, maar profiteer ervan!
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: gas inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Heb eind April een Prins VSI 2.0; 77ltr; Valve care in laten bouwen.
Huidige km stand 100k.
Scheelt mij 1300-1400 op jaar basis (22k/jr; excl. evt. extra onderhoud)

Dit is m'n 5e LPG-auto al (Civic; Galant; Galant; Legacy; Outback; 19jr; ±450.000km)
Prins is 1 van de betere installaties.
Maar ik heb niet echte een voorkeur.
Er is ook momenteel een korting te krijgen op een Prins:
http://www.groupon.nl/deals/dealbank_nl ... 1/59574869
Echter zijn de genoemde prijzen voor een standaard-set. Helaas is er voor de Outback 2.5i geen standaard set.
Wel een samengestelde set (incl. Valve Care á plm. 300 euro).
Deze set zou ± 2700 euro kosten, maar met de Groupon wilde hij het voor 2225 euro doen.
Met de groupon van 50 euro komt mijn set dus op 2275 euro.
Dit heb ik dus binnen 2 jaar terugverdiend. (zie ook Excel-rekenfile)

Ik heb 'm hier laten inbouwen: http://www.autogas-inbouw.nl/prins-autogas

Ik weet niet of er een standaard set is voor jouw Forester, maar dat moet je dan even navragen bij een Prins installateur.
Door bij de groupon-aanbieding bij het landkaartje op "zie alle 25 locaties" te drukken zie je welke er bij jou in de buurt zitten.

Ik heb in mijn Outback CVT alleen nog een hikkertje zitten bij volgas als ie door de 4000rpm gaat.
Dit probleem is bij Prins neergelegd, en ik hoop dat ze met een oplossing komen.
Voor de rest rijdt het prima (net zoals op benzine).
Huidig verbruik 1:9 (vorige tankbeurt (met een fluwelen rechtervoetje) zelfs 1:10)

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag van je.

Greetz, Q

PS. heb evt. nog wel een goede LPG-berekenings Excel-sheet voor je.

Piccies:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

Dank!

ik merk dat ik toch tegen het inbouwen van een nieuwe installatie in een auto op leeftijd zit aan te hikken. Zijn er geen tweedehands installaties oid te krijgen? Die Forester wordt gelijk twee maal zoveel waard als er een gastank in gaat! :)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Die zijn niet te vinden.
Denk aan afgeknipte draadbomen en merkgebonden regelingen
in de gascomputers.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

Tsja, een Sub van 17 lentes jong en net 1 ton op de klok... een krentje uit de pap gevist, goed gedaan.
Tweedehands lpg installatie moet je sowieso niet aan beginnen, als je die al kan vinden. Gaat niet lekker werken omdat ie niet voor jouw motor is afgesteld, ligt erg gevoelig met lpg.
Een nieuwe kost zo'n 2 mille. Reken maar voor jezelf uit of je dit rendabel vindt.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Ik was 1800 kwijt zonder smeersysteem.

Eric met de simpele 2 liter boxert :mrgreen:
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

@ Louis: het was voor mij niet echt vissen, maar meer in de schoot geworpen gekregen. De auto was van mijn ouders die inmiddels overleden zijn, dus echt letterlijk 'van een oud vrouwtje' en 'altijd binnengestaan'...! ;)
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

:oops: voor mijn vorige reactie.

Wat ik bedoelde is dat je niet gauw een auto van 17 jaar treft met zo'n lage stand, los van de reden.
Meestal hebben ze al 2 of zelfs 3 ton erop zitten, en dan nog wordt er een lpg installatie in gebouwd omdat lpg ongeveer 1 euro per liter goedkoper is.

Mijn Foz is maar 8 jaartjes maar is al aardig op weg naar de derde ton. Hij rijdt wel vanaf het begin op lpg.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
boswachter
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 feb 2015 00:32

Re: gas inbouwen

Bericht door boswachter »

no offense of hard feelings uiteraard, maar een auto van zo oud en zo weinig gelopen, tja als die zou worden aangeboden dan zou ik er ook met een grote boog omheen lopen.
Maar los van het volstrekt gedateerde interieur (dat was al ouderwets toen ie net op de markt kwam) en het vierkante uiterlijk is het een verrassend prettige auto.

Ik zal het spaarvarken eens raadplegen voor die gas-inbouw.
sanders1982
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2015 19:35

Re: gas inbouwen

Bericht door sanders1982 »

Hoi,
Ik ben, in bijzonder Mr Q's situatie, benieuwd waar de vuldop is weggewerkt?
Ben ook voornemens een Gas installatie in te bouwen in een outback uit eind 2009.
Zijn er wat betreft de outback nog andere zaken waar ik in het bijzonder op moet letten?

Mvg,

Felix


[quote="Mr.Q"]Heb eind April een Prins VSI 2.0; 77ltr; Valve care in laten bouwen.
....

Ik heb 'm hier laten inbouwen: http://www.autogas-inbouw.nl/prins-autogas

....

Ik heb in mijn Outback CVT alleen nog een hikkertje zitten bij volgas als ie door de 4000rpm gaat.
Dit probleem is bij Prins neergelegd, en ik hoop dat ze met een oplossing komen.
Voor de rest rijdt het prima (net zoals op benzine).
Huidig verbruik 1:9 (vorige tankbeurt (met een fluwelen rechtervoetje) zelfs 1:10)

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag van je.

Greetz, Q

PS. heb evt. nog wel een goede LPG-berekenings Excel-sheet voor je.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: gas inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Vuldop zit aan de rechterkant (is gemakkelijk bij tegelijkertijd LPG/Benzine tanken).

En onder aan de bumper (in het zwarte gedeelte).
Zodat je alleen je bumper en niet je kostbare staalplaat stuktrek als je ooit een keer wegrijdt met nog aangekoppelde slang.
Afbeelding
Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: gas inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

Wegrijden met aangekoppelde slang :mrgreen: Dat vind ik toch geen argument. Het voorkomen van lelijke roestvorming daarentegen...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: gas inbouwen

Bericht door Mr.Q »

Goed ingebouwd in een staalplaat geeft geen roestvorming.
Met aangekoppelde slang wegrijden is mij gelukkig in 20 jaar LPG-rijden nog nooit gebeurt.
Maar als het dan gebeurt .........

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: gas inbouwen

Bericht door Louis »

Bij jouw auto is de vuldop mooi onopvallend in de zwarte rand geplaatst, Mr. Q. Je ziet hem bijna niet.
Bij mijn auto zit de vuldop ook in de bumper, vind ik beter dan in het plaatwerk vanwege de eerder genoemde roestvorming. Hoewel dat bij Subaru wel meevalt. Zie ze wel eens met vuldop in het plaatwerk, maar geen roest. Da's met andere merken wel anders.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Heb hem naast mijn tankklep zitten.
Hoef ik niet te bukken en blijft schoner, zeker met greenlanen.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

klokje_rond_autoweek_2016_wk25.pdf
(2.59 MiB) 232 keer gedownload
Beste mensen,

Stond met Forester in autoweek, voorjaar 2016, goeie duim omhoog natuurlijk, met 515.000km op LPG.
Auto rijdt nog steeds als een trein, maar kijk al tijdje 'stiekem' naar iets anders, met meer vermogen en mogelijkheid op LPG.
Mijn eerste keus was een Forester 2.5 (non-turbo) die in 2010-2011 geleverd is in Duitsland. Zelfde motor als in Outback.
Zijn erg dun gezaaid en wil ook nog een handbak....
Proefgereden in diverse 2.5 Outbacks om motor te 'proeven'. Viel tegen. Koppel komt veel later vrij, bij ca. 4300 tpm ipv 3600.
Is dan wel meer koppel maar rond 3400-3800 merk je daar vrijwel niets van. 80-120 spurtje verloopt dan ook niet merkbaar vlotter.

Volgende keus: oudere 2.0 turbo, t/m 2007 gemaakt, 177 pk.
Pas proefgereden in exemplaar dat ik wil kopen, volledige historie bekend etc.
Weet iemand welke LPG-systemen het bij dit type (2005) goed doen?
Neem zonder meer aan dat er wel aparte klepsmering moet zijn en ja; ik weet het van kleppen stellen.....

Erg benieuwd....
Laatst gewijzigd door joop57 op 17 okt 2016 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: gas inbouwen

Bericht door quikfit »

Heb het artikel gelezen...leuk.
''Motor proeven''...heb je er rekening mee gehouden dat een Outback zwaarder is dan een Forester?
De Forester is na 2007 beduidend zwaarder geworden en de Outback na 2008.
In de links hieronder staan ook het koppel en meer... ;)

http://wagenegaw.com/afmetingen/subaru/outback.html
http://wagenegaw.com/afmetingen/subaru/forester.html

Gr. Quikfit. :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

Ha Quikfit, dank voor snelle reactie!

Ja, weet van gewichtstoename na 2007.
Heb bewust in oude (mooie) model Outback gereden met de 2.5, stuk lichter en meer PK's (173)
Schrok bij automaat van de gretigheid in toerental bij beetje gas.
Voor je het weet zit je boven de 5500 toeren, niks voor mij en ook niet voor LPG lijkt me.
Handgeschakelde 2.5 voelde nu niet echt sneller van 80-120 (in 4e versn.) dan mijn oude 2.0, komt denk ik omdat de koppelopbouw zo verschillend is.
Vandaar nu toch die 2.0 turbo met max. koppel bij 3200 toeren ipv. 4200 bij 2.5....

Groet,
Joop
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

Tsja Joop, bij de handbak was je gewend om gewoon vol gas te geven bij gas bijgeven als je 70 km rijdt.
Bij vol gas gaat de automaat voor maximale trekkracht en schakelt dan naar de laagst mogelijke versnelling.
Geef je normaal gas bij dan zal hij hooguit 1 of 2 versnellingen terugschakelen.
Kan voor de rest niet zoveel kwaad en ook op lpg niet.
Mijne heeft nu 400000 km waarvan de laatste 100000 km op lpg.
Zijn voornamelijk erg vlotte km's.
Wat ik zelf met mijn automaat doe is met de hand terugschakelen, hetzij naar 3 of 2.
Ligt er helemaal aan wat ik wil doen.
Aan de andere kant is het ook niet echt goed om bij een handgeschakelde auto vol gas te geven bij zeg maar 1500 toeren.
Daarom altijd terugschakelen naar de juiste versnelling.
Als de mogelijkheid er is zou ik een wat langere proefrit maken met de automaat.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

Dank voor goeie info!
Maarrrr, ik rij wel door (140-150) maar rij met beleid, schakel altijd op bij ca 3000 en geef zelden 'vol' gas, ook al omdat dat niet zoveel effect heeft...;-)

Denk dat ik toch echt ga voor die XT...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: gas inbouwen

Bericht door erichendri »

XT met automaat rijdt ook erg goed.
Regelmatig mee gereden.

Eric
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

Heb ik eerder in gereden, dacht m'n droomsuto te hebben, was al op lpg.
Schrok me wild van de toeren bij beperkt gas....
Ben musschien te gewend aan gezapige karskter van nonturbo, maar vandaag echt een zeer flinke proefrit met 2.0 xt gemaakt, bevalt toch wel heel erg goed hoor..vergelijkbaar met nonT qua torrental maar wel veel meer gasresponse en reserve....
Plaats binnenkort wel foto....en vertel hoe op gas etc...
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: gas inbouwen

Bericht door guy-pc »

Wat denken jullie van LPG-ombouw bij een Forester (hybride) van 2020? De motorcode is FB20WVZHRE.

Als ik het goed begrijp / gelezen heb, is de FB20 al een motor die sinds 2010 toegepast is? En nu naar hybride aangepast?

Maar vooral: waar blijf ik met de gastank, want de grote batterij bedekt de helft van de opening van het reservewiel. En verder zit er nog een ander onderdeel van de batterij in de weg...

Voorbeelden? Ervaringen? Feedback? Bedankt!
Gebruikersavatar
joop57
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 apr 2014 14:20

Re: gas inbouwen

Bericht door joop57 »

Wat ik weet is dat Subaru NL al sinds heel lang terughoudend is geworden met LPG, misschien wel rond 2010. In Duitsland lijkt dat veel minder het geval. Wellicht dat je de vraag daarom ook in Dld kan uitzetten. Lijkt me een poging waard. Succes!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5495
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: gas inbouwen

Bericht door SP-Boxer »

Er worden überhaupt nog maar weinig nieuwe auto's gemaakt welke goed geschikt voor gas zijn...
"I feel Legacy"
Plaats reactie