Warmlopen van de motor.

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Warmlopen van de motor.

Bericht door erichendri »

Tsja, vorig jaar met de caravan erachter liep mijn legacy warm als de auto moest klimmen.
Temperatuurmeter liep tijdens de vele klimmen zowat in het rood, was wel een graad of 25.
Solo rijdend maakte het niks uit, hoe warm het ook was en hoe snel ik ook reed.
In het najaar een andere radiateur gemonteerd doordat er in de bovenbak een scheur zat.
Heb er nog wat over zitten nadenken en dacht dat het misschien aan de LPG installatie lag, deze zat er sinds mei in.
De pinksterrit in juni gaf geen problemen, ondanks dat het 30 graden werd.
Beide koelvinnen slaan aan en draaien zoals ze horen te draaien.
Vorige maand bedacht ik mij ineens dat de laatste paar SCN ritten vrij modderig waren en ik er niet zo voorzichtig doorheen reed.
Ook doen alle muggen en vliegen de doorstroming van de condensor niet goed, en niet te vergeten de stof in de lucht.
Heb een keer mijn hand voor de condensor gehouden om te voelen hoeveel lucht de koelvin aanzoog, dat viel tegen.
Heb toen van een stukje ( waterleiding een sproeiertje gemaakt (1 mtr.) waardoor deze tussen
de condensor en radiateur gestoken kon worden, eventueel de beide bovenste steuntjes van de radiateur loshalen.
Tussen de radiateur en het frame een dopje van 2 cm gedaan, kan ook een plankje zijn.
Hierna eerst de voorkant van de condensor nat gespoten, niet een hele sterke straal gebruiken.
Even laten intrekken en daarna van binnenuit de condensor schoongespoten, en minuut of 5 ongeveer.
Daarna de boel weer dicht gebouwd en even getest of de zuiging sterker was.
Nou, het scheelde erg veel en als je uitstapte met blote benen voel je veel beter de warme lucht die onder de auto vandaan komt.
Toch heb ik de afgelopen vakantie nog mijn gereedschap en waterslangen meegenomen om de LPG verdamper los te koppelen.
Dit was niet meer nodig in de vakantie, hoe lang de klim ook duurde de temperatuurmeter bleef strak in het midden staan.
Zelfs een 3 km lange klim in Bardolino, bij het Gardameer, die ik in zijn eerste versnelling moest nemen, met 4500 rpm
en niet sneller rijdend als 40 km-u bleef de meter strak in het midden staan.
Hieronder wat foto´s ;

Afbeelding

Afbeelding

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Warmlopen van de motor.

Bericht door Verzamelaar »

Dus doordat de condenser nu weer vliegen en vuil vrij is blijft de motor weer netjes op temperatuur? Klinkt logisch. Mooie en goedkoper oplossing!

Ik merk bij mijn Legacy Turbo ook dat de temperatuur hoger blijft doordat eer een tweede radiateur voor de intercooler over de hele breedte en hoogte voor zit.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Warmlopen van de motor.

Bericht door the dude »

Goede tip. Heb ik hier binnenkort ook toe te passen. Thx.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Warmlopen van de motor.

Bericht door erichendri »

Voel eerst maar eens hoe de koelvan zuigt aan de condensor zijde.
Spoel hem dan goed schoon en voel daarna weer aan de zuiging.
Was bij mij echt een heel groot verschil.
Je voelt het ook heel goed als je met dit warme weer uitstapt en de koelvan staat
te draaien.
Rijdt zelf bij het openbaar vervoer op de bus, ook deze radiatoren worden
regelmatig schoongespoten, terwijl ze niet eens in de rijwind hangen.
Ze zitten achter een groot rooster aan de zijkant van de bus, toch worden dit stof nesten.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Warmlopen van de motor.

Bericht door RJS »

En je hortensia's hebben er ook baat bij, zie ik.... 8-)
Plaats reactie