Doffe koplamp hersteld

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Doffe koplamp hersteld

Bericht door RJS »

De koplamp'glazen' (eigenlijk is het kunststof) van mijn Forester uit 2001 waren erg dof. Werd er laatst tijdens een routinecontrole door de politie zelfs op gewezen (zonder er een bekeuring voor te krijgen, hoor). Kreeg van iemand de tip om ze met ordinaire tandpasta op te kalefateren en verrek: het werkt! Per lamp ben ik ongeveer een kwartier per lampunit bezig geweest, gewoon met tandpasta, wat water en doekjes. Dotje tandpasta en met een zachte doek ronddraaiend polijsten af en toe wat water erbij, nat afvegen en nadrogen... Hieronder wat foto's (op zijn kop, op mijn PC staan ze goed, wonderlijk...) van het resultaat.

Afbeelding Voor de behandeling...

Afbeelding na de behandeling...
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door petwr »

bekend euvel. ook een leggy-kwaal btw. ik gebruik "commandant", is een soort polijstpasta. in alle gevallen is het resultaat tijdelijk. je moet de het "glas" naar verluidt afwerken met een uv-bestendige transparante coating, wil het effect blijvend zijn. er is vast hier wel iemand die produktsuggesties heeft voor een blijvend resultaat?
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door schilder »

Dat is het wat het kunststof mist.. uv-bestendig, je moet wat bedenken om de kassa te laten rinkelen.
Tis hetzelfde met solar tuinlampjes worden ook dof en zelfs mat op den duur!.

Ik gebruik daar ook commandant (4) voor.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door schilder »

RJS schreef:De koplamp'glazen' (eigenlijk is het kunststof) van mijn Forester uit 2001 waren erg dof. Werd er laatst tijdens een routinecontrole door de politie zelfs op gewezen (zonder er een bekeuring voor te krijgen, hoor). Kreeg van iemand de tip om ze met ordinaire tandpasta op te kalefateren en verrek: het werkt! Per lamp ben ik ongeveer een kwartier per lampunit bezig geweest, gewoon met tandpasta, wat water en doekjes. Dotje tandpasta en met een zachte doek ronddraaiend polijsten af en toe wat water erbij, nat afvegen en nadrogen... Hieronder wat foto's (op zijn kop, op mijn PC staan ze goed, wonderlijk...) van het resultaat.

Afbeelding Voor de behandeling...

Afbeelding na de behandeling...
Staat die foto op z`n kop hent!.

@ mezelf op z`n kop was al vermeld! :-)

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door RJS »

Ja gek, die foto's. Toen ik hem poste stond alles daadwerkelijk op zijn kop. Ben wel benieuwd naar die producten. Ga eens even googelen.
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door schilder »

RJS schreef:Ja gek, die foto's. Toen ik hem poste stond alles daadwerkelijk op zijn kop. Ben wel benieuwd naar die producten. Ga eens even googelen.
Je hoeft niet te google`n, commandant is al een zeer oud polijst-product, wordt veelal gebruikt bij verweerd lak(krijt-uitslag)en aangetast chroom, maar ook verweerd kunststof.

Je poetst je wel suf, maar dan heb je ook resultaat.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door RJS »

Commandant ken ik wel. Daar heb ik vroeger heel wat mee gepoetst. wat ik bedoelde zijn specifieke producten tegen dit probleem. Zo zag ik van Turtle een kit, waarin ook wordt voorzien in een tool dat een afwerkingslaagje aanbrengt op het koplamp'glas', dat verwering tegen gaat.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door Louis »

Goed gedaan. Maar als je de koplampen wil beschermen tegen uv-straling kan je er het best een laagje transparante 2 componenten lak op spuiten anders zijn ze zo weer dof.
Toevallig ook bij mijn auto laten doen en ze knappen er enorm van op.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door RJS »

Thanks voor de tip.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door Verzamelaar »

En gewoon turtle wax er af en toe op?
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Doffe koplamp hersteld

Bericht door Louis »

Verzamelaar schreef:En gewoon turtle wax er af en toe op?
Kan ook maar lak blijft beter zitten.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Plaats reactie