tectyl erg karig?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

tectyl erg karig?

Bericht door Mark »

Sindskort in het bezit van een Subaru Forester.

Maar de behandeling van de bodem laat nogal te wensen over.

Heel bizar, er is geen tectyl of bescherming or whatsoever te bekennen.....

Of ik ga het laten doen of ik moet het zelf dan maar gaan doen.....

Heb in ieder geval 2k epoxy gevonden van Sikkens, zal wel duur zijn. Maar moet dan maar.....

http://www.sikkens.nl/producten/detail/ ... lti_primer

stappen plan zal dan bestaan uit:


kaal maken bodem met borstel en boormachine

insmeren met epoxy primer tegen roest http://www.sikkens.nl/producten/detail/ ... lti_primer

inspuiten balken met ML of WAXOYL hoge druk gun http://www.opieoils.co.uk/c-2018-rust-p ... tment.aspx

daarna inspuiten met tectyl van volvoline http://www.opieoils.co.uk/p-74042-valvo ... ction.aspx
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: tectyl erg karig?

Bericht door fahtal »

Bij de busjes gebruiken er veel rx5 en rx10 als basis
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: tectyl erg karig?

Bericht door Mark »

Heb het even gelezen, de omschrijving klinkt goed.

Echter dat is die van Sikkens ook moet ik zeggen.

Ook heb ik iemand gevonden in de buurt die de auto volledig kan behandelen. Maar dat kost zo maar 600 euro.

Even omrekenen daar kan ik 60 blikken voor kopen, die ik in mijn gehele leven nooit en te nimmer op zal gaan gebruiken LOL

Volgens mij heb ik de beste spullen reeds gevonden, de RX series. Deze kan ik dus direct op metaal aanbrengen, drogen en nog een laagje erop.

Daarna kan ik alle kokers en gaten inspuiten, met nog eens hetzelfde goedje.

Dank je voor de tip.

Ik lekker ouderwets met zinkspray / kleurtje / tectyl. Er zijn inmiddels veel betere spullen verkrijgbaar dus ;-) :okeee:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tectyl erg karig?

Bericht door erichendri »

Ik zou het niet doen, de meeste Japans merken hebben de bodem al behandeld.
Al is dat niet zichtbaar.
Het is ook zonde van je geld en tijd.
Wat wel zin heeft is om de beschadigingen te behandelen, gebruik
dan de niet overspuitbare tectyl.
Tectyl zegt ook niet alles, al regelmatig meegemaakt dat onder een
dikke tectyl laag de bodem was door gerot.
Neem een blik onder mijn 15 jaar oude auto en je zult zien dat hij er nog prima uitziet.
Enkel de subframes roesten wat maar zijn nog niet slecht.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: tectyl erg karig?

Bericht door Louis »

Roest op een Subaru? Heeft-ie soms in zee gelegen? Nee serieus, ook onder de mijne zitten een paar roestige onderdelen, zoals de uitlaat en het subframe van de trekhaak. De remtrommels achter zijn ook van PB-staal * want ze zien er niet uit. Maar het zijn allemaal vervangingsdelen dus daar maak ik me geen zorgen over, komt goed. De rest van mijn auto is nog verbazend vrij van roest op wat kleine butsjes door steenslag na maar dat zijn slechts miniscule deukjes. Blij dat ik deze auto niet nieuw heb gekocht, ik zou gek worden van die plekjes.









PS:PB-staal is pisbakkenstaal :mrgreen:
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: tectyl erg karig?

Bericht door Verzamelaar »

Ik zou de bodem zeker niet kaal maken, de koets is verzinkt. Je kunt de bodem goed reinigen en drogen en dan (laten) tectyleren.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: tectyl erg karig?

Bericht door Mark »

ik ga het niet volledig kaal maken, ik ga de onderdelen behandelen die dikker zijn geworden door aantasting door verweer. De draagarmen ga ik ook meenemen.

Alles ziet er dan weer spik en span uit. Maar de originele laag ga ik er zeker te weten niet afhalen.

Als de rest van de auto dan schoon is dan, behandel ik de rest ook gelijk mee. Zodat het 1 mooi geheel betreft.

Maar roestig JA op sommige plekken wel.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tectyl erg karig?

Bericht door erichendri »

Louis, de remtrommels zijn van gietijzer, net als de remschijven.

Mark, ik gebruik zelf altijd bitumen unterbody coating.
Maar ik denk dat iedereen wel wat anders gebruikt.

Eric
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: tectyl erg karig?

Bericht door Louis »

Vandaar dat die trommels zo roesten. Van schijven wist ik het maar dat rem je er zo weer af.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: tectyl erg karig?

Bericht door schilder »

Metaal behandelen,

Als schilder heb ik niet zoveel verstand er van, maar als ik ontroest of na lassen gebruik ik metaal-primer, en dan een willekeurige metaalverf op kleur, en kit om de eventuele naden af te sluiten(alleen bij laswerk), en als laatste bodycoating bij onderkant of binnenzijden spatborden.

Rotten begint altijd van binnenuit o.a. tussen puntlasnaden en daar waar 2 metaalplaten elkaar overlappen , bij nieuwere auto`s zal je merken dat er bijna geen tectyl ergens tussen zit, eerder alleen primer, ventilatie is het belangrijkste.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: tectyl erg karig?

Bericht door dj rene »

Een kleine toevoeging aan het bovenste verhaal. :ugeek:
Tectyl heeft ook geen dichte cel, daar mee bedoel ik dat er gewoon vocht door de coating trekt.
Heb het al eens geprobeerd onder mijn kever in de winter.
Stukje bodem repareren, zinkspray er op en tectyl. (even snel, snel).
Nou dat heb ik geweten, één week op en neer naar m’n werk in de winter (26Km heen en 26Km terug) door de pekel.
Na een week waren de plekken die ik even snel had behandeld mooi aan het roesten.
Dus altijd een goede primer, lak en daarna voor de steenslag iets van een rubberachtige coating.
Dit zit er vanaf de fabriek ook onder.
Als tectyl goed was had Subaru en andere merken het vast ook wel onder hun auto’s gespoten.
Tectyl kost namelijk geen drol vergeleken met de andere coatings.
En toch kiezen de fabrieken voor de iets duurdere oplossing.

Conclusie, doe wat je wil, maar kijk altijd even wat andere mensen ergens op te zeggen hebben en doe dan wat jou het beste lijkt.


Groet René 8-)
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: tectyl erg karig?

Bericht door Mark »

thanks voor de tips.

Ik heb de wielkuipen opengemaakt. En wat zat er iets van waxoyl achtig spul en alle naden en kieren waren netjes gekit en dicht.

Dus geen zorgen voor de Forester, dit ziet er netter uit dan alle andere auto's die ik ooit heb gehad.

Ik zal dus alleen de kleine plekjes behandelen die ik heb gezien en daarmee is het klaar.

En ik zei tectyl karig, ik mag wel eens beter kijken.... Als er ergens een dikke rubbercoating op zit dan is het de bodem en de wielkuipen wel.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: tectyl erg karig?

Bericht door erichendri »

Ja, die kit is om roest te voorkomen op de lasnaden en niet te vergeten lekkage.
Japanners zijn goed in naden afkitten tenzij de robot verkeerd is ingesteld.
Hebben wij bij Mazda gehad bij de felsnaden van de achterwielschermen.
Wat een klote werk was dat.

Eric
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: tectyl erg karig?

Bericht door Mark »

Voor voorlopig rijdt de auto goed en ben ik weer blij!
Plaats reactie