Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZelf

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZelf

Bericht door schilder »

Als je opmerkt dat de Vivio zwaar rijdt of een beetje naar links/rechts trekt, kon het weleens zijn dat de voorrem links/rechts te strak aanloopt.

Draai eerst de wielmoeren alvast los!.

Krik de auto aan de voorzijde zover omhoog dat de wiel(en) v/d grond komen, check welke wiel direct vastloopt(in de vrijstaande versnelling) of erger nog helemaal niet draaien met hand.

N.B. sleutel nooit onder een auto met alleen maar een krik, gebruik bokjes als echte ondersteuning.

Haal de desbetreffende wiel eraf.
Pas op sommige delen kunnen nog heet zijn.

Haal de remklauw eraf, deze zit vast met 2 bouten en een inbus, verwijder de remblok op de grote klauw, als het goed is hangt de klauw alleen nog vast aan de slang.

Zet een ruime opvangbak onder de wielpoot om remvloeistof op te vangen, stap in je auto en trap een paar keer op de rem, volgens procedure zal de zuiger uit de rem-cylinder schieten, ook de vloeistof schiet er natuurlijk uit, en daar is die opvangbak voor.

Draai de rem slang van de klauw af, maar let op als deze los komt alleen de klauw ronddraaien, anders draai je de slang stuk.
Je kan natuurlijk ook de slang losmaken waar de vaste leiding zit, maar dit geeft alleen meer werk. en als deze breekt worden de kosten alleen hoger.

Werk met kruipolie en leiding-sleutels, sommige maken zelf leiding-sleutels van een ringsleutel. Niets mis mee gaat ook goed.

Eenmaal de rem-klauw op de werkbank zie onderstaande foto:

Afbeelding

De volgende foto "kan" een veroorzaker zijn van een vastlopende rem.

Afbeelding

Roest op de zuiger is een v/d oorzaken dat de rem niet goed werkt, daar later meer uitleg over.
Deze roest op de zuiger moet weg, dit is ingevreten op het metaal v/d zuiger en we gaan deze polijsten om het glad te maken en gangbaar voor terug te plaatsen in de rem cylinder, dit gebeurt met de hand en niet met een draaibank, slijptol of ander machinaal gebeuren, het kan zijn door machines dat je net teveel weg poetst, je gebruikt schuurpapier met korrel minimaal 240 droog, schuur alleen over de verroeste delen tot het glad aanvoelt, je kan het ook zien aan je schuurpapier!.(blijft dicht slippen met vuil/roest).
Dat randje roest wat je ziet op de zuiger is het totale gebruik v/d zuiger, de achterzijde wat zo mooi eruit ziet komt niet eens bij de stofhoes.

Volgende stap is het reinigen rubberen stofhoes rem-cylinder (remklauw) zie foto:

Afbeelding

Deze rubberen hoes zit vol met vuil, fijnstof en roest, maak deze goed schoon, ik gebruik hier ordinaire remmenreiniger voor en compressor met blaaspistool/katoenen doek.

Als dat allemaal schoon is plaatst je de zuiger terug in de rem-klauw-cylinder, maar let op, het is even pielen met de stofhoes dat deze netjes over de zuiger zit, gebruik geen super scherpe gereedschappen maar een dunne platte schroevendraaier, maar wel met beleid. Als je de stofhoes ernstig beschadigd bespoedigd dit alleen maar een volgende reparatie.
Als de stofhoes op zijn plaats zit gebruik dan een tang om de zuiger in de cylinder te drukken zie foto:

Afbeelding

Door met de tang geleidelijk rond draaien, zal de zuiger op een gegeven moment in de cylinder zakken, dit kan gewoon met de hand, en niet met hamer of kunststof hamer, bij geweld heb je kans op lekkage als eind resultaat.

In mijn ervaring is dit de 15e keer dat ik de rem gangbaar maak (model ongebonden), zonder lekkage zie foto:

Afbeelding

En zo zit de zuiger zonder schade/of lekkage aan de stofhoes weer in de cylinder.
De opbouw verkeert weer in omgekeerde volgorde, slang terug plaatsen op de klauw, etc.
Vergeet geen remvloeistof bij te vullen en te ontluchten
Controleer altijd of alles op zijn plaats zit, en ook vastzit

Opletten: Check of de remblokken en of remschijf niet verbrandt zijn door deze oorzaak.
Laat een remtest doen bij een erkend garage.

Oorzaak rem vastlopen:

A: remzuiger loopt vast door roest
B: Remschijf is versleten, de golf is er uit
C: Remslang(en) is verstopt door vuil, waardoor retour minder is.
D: Geleidebus/pen vastgeroest.

Deze schoonmaak beurt is geen garantie, maar uitstel van?.

Suggesties, altijd welkom,

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door Mark »

als je in bezit bent van een compressor kun je ook wat lucht erin spuiten. De cilinder komt dan vanzelf naar buiten.

Met een beetje scotchbrite haal je de roest er zo af ;-)

Scotchbrite is weer fijner dan schuurpapier wat de kans op krassen nog verder minimaliseert.

Verder goed topic !! :okeee:
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door schilder »

Mark schreef:als je in bezit bent van een compressor kun je ook wat lucht erin spuiten. De cilinder komt dan vanzelf naar buiten.

Met een beetje scotchbrite haal je de roest er zo af ;-)

Scotchbrite is weer fijner dan schuurpapier wat de kans op krassen nog verder minimaliseert.

Verder goed topic !! :okeee:
Onzin, je hebt g1 goede leermeester gehad,

Met dat gebrabbel over een compressor, waarom zou je de zuiger eruit spuiten met lucht als het kan met een rempedaal indrukken, om een zuiger uit zijn positie te drukken.

Scotch brite, gebruik je voor RVS op te poetsen, of als filter in een aquarium, maar niet een cilinder die dermate aangetast is door roest, dat gaat je echt niet lukken.

Schilder
Laatst gewijzigd door schilder op 08 feb 2015 01:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door Mark »

Ik heb het destijds gedaan op die manier, het werkte daarna weer perfect ook bij de scooter.

Maar er zijn verschillende manieren. Begrijp hieruit dat je schilder bent als beroep? Dan zul je vast en zeker wel beter weten dan ik waar scotchbrite voor geruikt wordt ;-)

Voor de rest wel duidelijke foto's hoor. :okeee:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb het afgelopen zomer bij de Vivio ook met scotch brite gedaan. Zuigers waren een beetje aangetast. Eentje voldoende om aan te lopen. Werkte perfect.

Met het pedaal eruit drukken werkt handiger dan met lucht. Alleen moet je dan klauw voor klauw doen :mrgreen:
Ik heb de tweede wel met lucht gedaan, maar wat gaf dat een rotknal toen hij eindelijk los kwam!!!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door schilder »

Mark,

Ik kom misschien wat lomp over, ik excuseer daarvoor, ik ben een schilder en sommige bedrijven gebruiken scotch-brite om te schuren op oude egale lakverf, maar op ingevreten metaal gaat voor alsnog niet lukken. Bij die scooter van jouw heb je de zuiger gewoon gangbaar gemaakt d.w.z. los te maken, en ook dat kan goed gaan, maar de zuiger die ik als foto heb geplaatst is erg ingevreten door roest en daar hoef je niet met scotch-brite te gaan schuren dat gaat niet.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door Mark »

okay, het is maar tekstuele opmaak hoe je iets neerzet, zodoende probeer ik dit altijd zo neer te zetten dat het niet beledigend opgevat kan worden.

Maar meer als positieve insteek.

Toch blijf ik bij mijn standpunt, plop de zuiger eruit met lucht. Volgens de wet van bartje stopt lucht met druk geven zodra het kan ontsnappen, dus het bouwt druk op en daarna is de druk weer weg. Dus je hoort echt plop en hij is eruit, zonder schade. Wel even een stukje karton of een doek er tussen doen.

Het maakt niet uit wat voor tang je gebruikt. Je krijgt bramen op de zuiger die dan weer langs dat rubber gaan en de levensduur verkorten. En ook de mogelijkheid dan weer voor vuil in de kamer toe staan.

Wil je toch graag wijzen op de volgende handelswijze van een professioneel in de klauwen behandeling.

Zie onder:

http://www.biggred.co.uk/process.php

Dit bedrijf is ook op Discovery/Nat GEO geweest bij CAR S.O.S.

Ik vermoed zo maar dat degene die de klauwen een kleurtje willen laten geven, dat deze mensen er wel enthousiast van worden. Ik wou dat ik ze eerder had gevonden!!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door erichendri »

Lucht is leuk om de zuiger eruit moet om de stofhoes te vervangen.
Is het roest op de zuiger dan gaat het haast niet meer of met een knal zoals bij Marcel, dan is los remmen gemakkelijker.
Wat ik hier ook mis is het ontroesten van de uitsparing op de klauw
waar de stofhoes in zit, dit geeft ook wel eens vast klem problemen.
Zuiger schuurden wij altijd op met P800 schuurpapier.
Nog iets, het advies is altijd om de klauw in elkaar te zetten met remmenvet.
Wij hadden Até remmenvet hiervoor.
Druk de zuiger tegen het stofrubber aan, beetje lucht erop en hoppa.
Het rubber zit om de zuiger en door het rem montage vet kun je de zuiger met de hand in de remklauw.
Nog een tip : zet het rempedaal halverwege vast, dan loopt
de hoofdremcilinder niet leeg.
Ook kan het geen kwaad om gewoon alle rubbers te vervangen, in deze revisieset
van subaru zitten ook de rubbers van de glijbussen.
Rubbers worden minder en bet is vocht wat de roest veroorzaakt.
Tsja, revisie met een zandstraalkabine is veel beter, maar kost geld, tijd, en je moet de klauw wegbrengen en is alleen interressant als je rode of gele remklauwen hebt.

Eric
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door schilder »

Mark schreef:okay, het is maar tekstuele opmaak hoe je iets neerzet, zodoende probeer ik dit altijd zo neer te zetten dat het niet beledigend opgevat kan worden.

Maar meer als positieve insteek.

Toch blijf ik bij mijn standpunt, plop de zuiger eruit met lucht. Volgens de wet van bartje stopt lucht met druk geven zodra het kan ontsnappen, dus het bouwt druk op en daarna is de druk weer weg. Dus je hoort echt plop en hij is eruit, zonder schade. Wel even een stukje karton of een doek er tussen doen.

Het maakt niet uit wat voor tang je gebruikt. Je krijgt bramen op de zuiger die dan weer langs dat rubber gaan en de levensduur verkorten. En ook de mogelijkheid dan weer voor vuil in de kamer toe staan.

Wil je toch graag wijzen op de volgende handelswijze van een professioneel in de klauwen behandeling.

Zie onder:

http://www.biggred.co.uk/process.php

Dit bedrijf is ook op Discovery/Nat GEO geweest bij CAR S.O.S.

Ik vermoed zo maar dat degene die de klauwen een kleurtje willen laten geven, dat deze mensen er wel enthousiast van worden. Ik wou dat ik ze eerder had gevonden!!
Mark,

Ik trek me woorden terug, je komt te commercieel over met het kleuren van de klauw, wordt ook niet gevraagd in het topic.
Verdacht is het verwijderen v/d zuiger met lucht, zonder enige txt of uitleg, niets is makkelijker dan aantal x pompen met rempedaal, de tang die ik gebruik voor herplaatsing zuiger, waar jij me op verwijst is geplaatst op een rand waar de stofhoes nooit komt, of ik dat nu beschadig of niet, is niet in nadeel voor de afdichting, en is niet van toepassing voor de Vivio.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door Mark »

Ik ben niet commercieel, gewoon particulier met een hoop opgedane ervaring.

Maar ook ervaring van hoe het niet moet.
Gebruikersavatar
schilder
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 mar 2014 01:13

Re: Subaru Vivio rem loopt vast voorzijde Beknopte DoeHetZel

Bericht door schilder »

Update 07-01-2015,

De remzuiger die ik op bovenstaande uitleg heb weergegeven werkt nog perfect tot op nu geen klachten van partner.

Schilder,
Liever niet dan wel sleutelen
Plaats reactie