Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZelf)
Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZelf)
Subaru vivio,
Deze 2 type`s(4WD en normale aandrijving) motoren zijn eigenlijk hetzelfde alle 2 EN07 motorcode, alleen de versnelling/automaat en differentieel naar achter zal anders zijn als bij 2 wiel aangedreven, maar de hele aankleding in en op de motor is hetzelfde.
De informatie over de Vivio op internet is erg karig vandaar ik deze bijdrage aanvul op Subaruforum.nl.
Distributie vervangen: een distributie vervangen van Vivio is niet zo moeilijk, er zijn tekeningen beschikbaar op internet met alle aandraaimomenten(NM)van boutjes en hoe de distributie-tandriem zijn weg vervolgd, maar dit gaat over de onderste poelie-bout losdraaien, deze kan hevig weerstand bieden, en slapeloze nachten bezorgen.
Ik had dus zo`n probleem, die bout zat verschrikkelijk vast, special tool gebruikt om de poelie vast te zetten, ik dacht een eitje...maar helaas het schroefdraad in de poelie brak af, het special tool viel op de grond omgebogen en krom, eigenlijk niet raar de poelie bestaat uit lichtmetaal legering..prutzooi. De special tool had gelijk de poelie beschadigd.
Opmerking: ik zag dat de poelie al eerder beschadigd was, kan misschien effect hebben gehad op special tool!.
Toen heb ik geprobeerd, luchthamer sleutel 440 Newton kracht geen resultaat, terwijl het vastdraaien eigenlijk maar ongeveer 120 Newton is??, de frustratie nam aardig toe, ik heb alle jappen-producten uitgescholden.
Het schroefdraad is linksom voor los te draaien net als andere bouten/schroeven.
Daarna, inlaat spruitstuk / carburateur gedemonteerd met startmotor, tot de start-krans zichtbaar werd van bovenaf, daarin heb ik een breekijzer geplaatst om te blokkeren.
Toen dit goed blokkeerde, heb ik een pijp van c.a. 1 meter lang over het handvat v/d ratel (½) geschoven en eindelijk de bout werkte mee, hij kwam los.
Goedkoopste oplossing: Carburateur-inlaatspruitstuk/startmotor verwijderen, start-krans blokkeren met breekijzer.
Hieronder een foto van complete situatie distributie.
Zorg ervoor dat de tandriem streepjes afgesteld staan op de aangegeven markering op het blok/en plastic kapje is wit gemarkeerd. zie foto onderste tandwiel:
En zie foto bovenste tandwiel is ook wit gemarkeerd:
Na los schroeven v/d spanrol kan je de tandriem verwijderen, let op, de spanrol met veertje eerst loshaken eer je de spanrol verwijderd. Het veertje moet in ontspannen toestand gesloten zijn.(niet uitgerekt)
Omdat de waterpomp ook een deel v/d distributie te maken heeft, heb ik deze gelijk vernieuwd, want je zal meemaken als je alleen de riem en spanrol vervangt dat een maand later de pomp het begeeft, dan begint alle ellende opnieuw.
De waterpomp (met gladde rol) zit vast met 6 bouten en 1 slangetje, ik heb de bovenste tandwiel eraf gehaald doordat de pomp achter het zwarte kapje bleef haken, achteraf zat deze vast gekit wat volgens mij niet hoort zie foto:
En zo is de pomp eraf zie foto: N.B. de oliepeilstok met houder kun je zo uit het blok trekken.
Zichtzijde oude waterpomp zie onderstaande foto:
Achterkant oude waterpomp met pakking:
Bij het terug plaatsen van het nieuwe materiaal werk je terug in de omgekeerde volgorde.
De distributie set: bestaat uit 2 onderdelen, dat is de tandriem en 1 spanrol(tandwiel).
Plaats de spanrol terug op zijn plek (denk aan het veertje, die zit gehaakt aan het langste armpje v/d rol, de andere deel valt over een busje), draai de bout zo aan dat de spanrol nog kan bewegen.
Pak de tandriem, en zoek naar de witte streep (er staan 2 witte strepen op, mag jezelf weten) op de tandriem en leg deze (precies) terug op de gemarkeerde plek op de bovenste tandwiel/en plastic kapje.
Vervolg de weg naar beneden naar de onderste tandwiel, je zal merken dat het lijkt of de riem te kort is, maar dat is niet waar, je moet met die ene overgebleven hand de spanrol ontspannen zodat je wat ruimte krijgt om de tandriem op de onderste tandwiel kan plaatsen, je merkt hier ook bij op dat het veertje de riem aanspant, en dit is goed zo, dus niet strakker zetten de veer bepaalt de strakheid, vandaar deze niet uitgerekt mag zijn (er is wel wat tolerantie betreft veertje).
Schroef de bout vast van de spanrol.
Hoe zit dat nu met die streepjes! boven zit ie goed maar onder niet!, geen nood, zet de poelie erop en draai met hand/ of sleutel even een slag rond(rechtsom), je zal zien na 1 of 2 slagen de streepjes precies uitkomen daar waar de markeringen zitten. Dit nooit startend doen, alleen met de hand.
Veiligheid gaat boven alles, altijd accu ontkoppelen, een ongeluk of extra schade zit in een klein hoekje, nooit onder de auto sleutelen met alleen maar een krik.
Schilder
Deze 2 type`s(4WD en normale aandrijving) motoren zijn eigenlijk hetzelfde alle 2 EN07 motorcode, alleen de versnelling/automaat en differentieel naar achter zal anders zijn als bij 2 wiel aangedreven, maar de hele aankleding in en op de motor is hetzelfde.
De informatie over de Vivio op internet is erg karig vandaar ik deze bijdrage aanvul op Subaruforum.nl.
Distributie vervangen: een distributie vervangen van Vivio is niet zo moeilijk, er zijn tekeningen beschikbaar op internet met alle aandraaimomenten(NM)van boutjes en hoe de distributie-tandriem zijn weg vervolgd, maar dit gaat over de onderste poelie-bout losdraaien, deze kan hevig weerstand bieden, en slapeloze nachten bezorgen.
Ik had dus zo`n probleem, die bout zat verschrikkelijk vast, special tool gebruikt om de poelie vast te zetten, ik dacht een eitje...maar helaas het schroefdraad in de poelie brak af, het special tool viel op de grond omgebogen en krom, eigenlijk niet raar de poelie bestaat uit lichtmetaal legering..prutzooi. De special tool had gelijk de poelie beschadigd.
Opmerking: ik zag dat de poelie al eerder beschadigd was, kan misschien effect hebben gehad op special tool!.
Toen heb ik geprobeerd, luchthamer sleutel 440 Newton kracht geen resultaat, terwijl het vastdraaien eigenlijk maar ongeveer 120 Newton is??, de frustratie nam aardig toe, ik heb alle jappen-producten uitgescholden.
Het schroefdraad is linksom voor los te draaien net als andere bouten/schroeven.
Daarna, inlaat spruitstuk / carburateur gedemonteerd met startmotor, tot de start-krans zichtbaar werd van bovenaf, daarin heb ik een breekijzer geplaatst om te blokkeren.
Toen dit goed blokkeerde, heb ik een pijp van c.a. 1 meter lang over het handvat v/d ratel (½) geschoven en eindelijk de bout werkte mee, hij kwam los.
Goedkoopste oplossing: Carburateur-inlaatspruitstuk/startmotor verwijderen, start-krans blokkeren met breekijzer.
Hieronder een foto van complete situatie distributie.
Zorg ervoor dat de tandriem streepjes afgesteld staan op de aangegeven markering op het blok/en plastic kapje is wit gemarkeerd. zie foto onderste tandwiel:
En zie foto bovenste tandwiel is ook wit gemarkeerd:
Na los schroeven v/d spanrol kan je de tandriem verwijderen, let op, de spanrol met veertje eerst loshaken eer je de spanrol verwijderd. Het veertje moet in ontspannen toestand gesloten zijn.(niet uitgerekt)
Omdat de waterpomp ook een deel v/d distributie te maken heeft, heb ik deze gelijk vernieuwd, want je zal meemaken als je alleen de riem en spanrol vervangt dat een maand later de pomp het begeeft, dan begint alle ellende opnieuw.
De waterpomp (met gladde rol) zit vast met 6 bouten en 1 slangetje, ik heb de bovenste tandwiel eraf gehaald doordat de pomp achter het zwarte kapje bleef haken, achteraf zat deze vast gekit wat volgens mij niet hoort zie foto:
En zo is de pomp eraf zie foto: N.B. de oliepeilstok met houder kun je zo uit het blok trekken.
Zichtzijde oude waterpomp zie onderstaande foto:
Achterkant oude waterpomp met pakking:
Bij het terug plaatsen van het nieuwe materiaal werk je terug in de omgekeerde volgorde.
De distributie set: bestaat uit 2 onderdelen, dat is de tandriem en 1 spanrol(tandwiel).
Plaats de spanrol terug op zijn plek (denk aan het veertje, die zit gehaakt aan het langste armpje v/d rol, de andere deel valt over een busje), draai de bout zo aan dat de spanrol nog kan bewegen.
Pak de tandriem, en zoek naar de witte streep (er staan 2 witte strepen op, mag jezelf weten) op de tandriem en leg deze (precies) terug op de gemarkeerde plek op de bovenste tandwiel/en plastic kapje.
Vervolg de weg naar beneden naar de onderste tandwiel, je zal merken dat het lijkt of de riem te kort is, maar dat is niet waar, je moet met die ene overgebleven hand de spanrol ontspannen zodat je wat ruimte krijgt om de tandriem op de onderste tandwiel kan plaatsen, je merkt hier ook bij op dat het veertje de riem aanspant, en dit is goed zo, dus niet strakker zetten de veer bepaalt de strakheid, vandaar deze niet uitgerekt mag zijn (er is wel wat tolerantie betreft veertje).
Schroef de bout vast van de spanrol.
Hoe zit dat nu met die streepjes! boven zit ie goed maar onder niet!, geen nood, zet de poelie erop en draai met hand/ of sleutel even een slag rond(rechtsom), je zal zien na 1 of 2 slagen de streepjes precies uitkomen daar waar de markeringen zitten. Dit nooit startend doen, alleen met de hand.
Veiligheid gaat boven alles, altijd accu ontkoppelen, een ongeluk of extra schade zit in een klein hoekje, nooit onder de auto sleutelen met alleen maar een krik.
Schilder
Laatst gewijzigd door schilder op 15 mar 2014 21:22, 7 keer totaal gewijzigd.
Liever niet dan wel sleutelen
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie(opgelost)
Met deze conclusie ben ik het zeker niet eens. Veel werk, weinig resultaat. Als je niet de beschikking hebt over een krachtige slagmoersleutel, kan je de auto ook in een versnelling zetten, iemand laten remmen en dan de poulie losdraaien met een flink wringijzer.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie(opgelost)
Ricardo, op jouw manier trek je hem zo door de koppeling bij een Vivio
Normaal zit de bout niet zo strak. Ik heb ze nog altijd losgehaald zonder special tool. Nog nooit nodig geweest om iets te blokkeren.
Normaal zit de bout niet zo strak. Ik heb ze nog altijd losgehaald zonder special tool. Nog nooit nodig geweest om iets te blokkeren.
"I feel Legacy"
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie(opgelost)
Bij een Vivio wel, bij een Justy niet? Maakt dat dan al zoveel verschil? Ik kan dat me haast niet voorstellen.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie(opgelost)
Ik weet niet hoe veel zwaarder de koppeling van een Justy is, maar de laatste keer trok ik hem (zonder slagmoersleutel) door de koppeling heen. Koppeling was uiteraard niet nieuw, maar slipte tijdens het rijden ook niet.
"I feel Legacy"
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie(opgelost)
In de versnelling en remmen geprobeerd..dat werkte echt niet, trek em er zo doorheen zelfs met een steeksleuteltje ik heb er een slagmoersleutel erop gehad eentje van 320NM en 440NM, een verlengstuk was zelfs gescheurd! door de laatste, ik heb al eerder een poelie moeten verwijderen d.w.z.blokkeren via tand-startkrans, alleen bij de Vivio zit de startmotor erg hoog, dat gaf indd wat meer werk.justyfever schreef:Met deze conclusie ben ik het zeker niet eens. Veel werk, weinig resultaat. Als je niet de beschikking hebt over een krachtige slagmoersleutel, kan je de auto ook in een versnelling zetten, iemand laten remmen en dan de poulie losdraaien met een flink wringijzer.
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie(opgelost)
De special tool nekte mijn alu-legering poelie, waardoor er een stukje vanaf brak, maar geef dat ook te wijten aan de vorige sleutelaar, die had de poelie al beschadigd in het schroefdraad, dus helemaal vastzetten van special tool zat er niet in, ik had geen andere keuze meer dan blokkeren start-tandkrans.SP-Boxer schreef:Ricardo, op jouw manier trek je hem zo door de koppeling bij een Vivio
Ik heb ze nog altijd losgehaald zonder special tool.
En gelukkig was het gelukt, ik zal bovenstaande topic editen met foto`s als dit project klaar is, stapsgewijs voor de volgende klusser! leek me wel handig voor Subaru-forum.
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (Handleid
hoelang ben je bezig met een klus zoals deze?
Ik hoor van mensen dat je in een uur of 2 wel klaar bent... maar ik heb dus iemand gevonden die het tegen een bepaald uurloon wil doen, maar die beweert dat hij er een hele dag aan kwijt is.
Iemand enig idee wat ik moet geloven?
Ik hoor van mensen dat je in een uur of 2 wel klaar bent... maar ik heb dus iemand gevonden die het tegen een bepaald uurloon wil doen, maar die beweert dat hij er een hele dag aan kwijt is.
Iemand enig idee wat ik moet geloven?
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (Handleid
Dit is zeker geen dag werk.
Of het is 1. een prutser of 2. iemand die je een poot probeerd uit te draaien.
Uit welke omgeving kom je vandaan?
Edit: gevonden. Dat is de andere kant van het land voor mij.
Of het is 1. een prutser of 2. iemand die je een poot probeerd uit te draaien.
Uit welke omgeving kom je vandaan?
Edit: gevonden. Dat is de andere kant van het land voor mij.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (Handleid
Ja das de goede riem (Motorcode EN07), maar je gaat toch niet alleen de riem vervangen??.Volgens jouw zoek opdracht is dat alleen een riem.Goldkiwi schreef:is dit de riem die ik nodig heb?
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... ibutieriem
Als alles mee zou zitten o.a.demontage onderste poelie, dan kan je na max 1 uur weer rijden.
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
Ik ven echt een leek wat dit betreft, totaal geen verstand van... Het is toch alleen de riem die ik moet vervangen, of horen er nog andere onderdelen bij die ik tegelijk moet vervangen..?
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
Je mag zelf weten wat je doet, of alleen de tandriem dan is het €14,99 ex de kosten van degene die het vervangt.Goldkiwi schreef:Ik ven echt een leek wat dit betreft, totaal geen verstand van... Het is toch alleen de riem die ik moet vervangen, of horen er nog andere onderdelen bij die ik tegelijk moet vervangen..?
Maar de monteur van jouw zal best wel vertellen waar de spanrol is!. In dit geval loopt jouw tandriem ook over de waterpomp heen, je kunt het risico nemen, alleen hoelang wil je je Vivio nog rijden.
Je hebt nodig:
A:Tandriem
B:Spanrol
C:waterpomp
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
Een en ander is zwaar afhankelijk van de gereden kilometerstand.
Mijn waterpomp van ca. 250.000km doet het nog prima. En juist omdat je er zo makkelijk bij kunt vervang ik dat soort onderdelen nooit preventief.
Spanrol controleer ik op bijgeluiden en speling. Als die nog goed voelt, laat ik ook die gewoon zitten.
Officiele vervangingstermijn van de riem op een Vivio is 50.000km. Voor mij is dat elke 15 maanden, maar kan je vertellen dat de huidige er al 87.000km op zit
Mijn waterpomp van ca. 250.000km doet het nog prima. En juist omdat je er zo makkelijk bij kunt vervang ik dat soort onderdelen nooit preventief.
Spanrol controleer ik op bijgeluiden en speling. Als die nog goed voelt, laat ik ook die gewoon zitten.
Officiele vervangingstermijn van de riem op een Vivio is 50.000km. Voor mij is dat elke 15 maanden, maar kan je vertellen dat de huidige er al 87.000km op zit
"I feel Legacy"
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
ja de snelheid van de slijtage ligt ook een beetje aan je rijstijl, toch?
Ik ga over anderhalve week een tripje maken naar Duitsland. Ik heb m'n auto nu een paar maanden, maar degene die mij het autootje heeft verkocht had hem zelf ook kort, en wist niet wanneer er een nieuwe distributieriem in is gezet, en raadde me aan om die te laten vervangen.
Is de tandriem hetzelfde als de V-snaar?
groetjess
Ik ga over anderhalve week een tripje maken naar Duitsland. Ik heb m'n auto nu een paar maanden, maar degene die mij het autootje heeft verkocht had hem zelf ook kort, en wist niet wanneer er een nieuwe distributieriem in is gezet, en raadde me aan om die te laten vervangen.
Is de tandriem hetzelfde als de V-snaar?
groetjess
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
Tandriem = distributieriem
Je distributieriem is één van de weinige dingen waarvan de slijtage niet bepaald wordt door de rijstijl. Dat is maar goed ook, anders had die van mij al lang in duigen gelegen
Hoeveel kilometer heeft jouw Vivio gelopen?
Voor je gemoedsrust zou in mijn ogen enkel de riem volstaan.
Je distributieriem is één van de weinige dingen waarvan de slijtage niet bepaald wordt door de rijstijl. Dat is maar goed ook, anders had die van mij al lang in duigen gelegen
Hoeveel kilometer heeft jouw Vivio gelopen?
Voor je gemoedsrust zou in mijn ogen enkel de riem volstaan.
"I feel Legacy"
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
Een distributieriem is gangbaar van Datum en Kilometers, normaliter gaat zo`n riem 90.000 of meer mee.SP-Boxer schreef:Een en ander is zwaar afhankelijk van de gereden kilometerstand.
Mijn waterpomp van ca. 250.000km doet het nog prima. En juist omdat je er zo makkelijk bij kunt vervang ik dat soort onderdelen nooit preventief.
Spanrol controleer ik op bijgeluiden en speling. Als die nog goed voelt, laat ik ook die gewoon zitten.
Officiele vervangingstermijn van de riem op een Vivio is 50.000km. Voor mij is dat elke 15 maanden, maar kan je vertellen dat de huidige er al 87.000km op zit
Er zijn mensen bij die dit niet zelf kunnen vervangen en afhankelijk zijn van derden in dit geval monteurs.
De kosten die zich meebrengen lopen uit een, het zou raar zijn als Goldkiwi alleen de tandriem zou vervangen, en een maand later de spanrol en twee maanden later de waterpomp, de monteur vind dat niet erg want die heeft zijn uren!!.
Wat is dan goedkoper voor deze personen!.
Liever niet dan wel sleutelen
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
Vivio's met hoge kilometerstanden kunnen ook versleten drijfstanglagers hebben als er veel snelweg mee gereden is (bi 120 maakt de motor al ca. 5000 toeren als ik me niet vergis). Vervangen is niet moeilijk en een setje lagers niet overdreven duur, is aan te raden boven de 150.000 km!
Gewoon omdat het kan.
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
Alles kan versleten zijn na vele kilometers, houd het bij de distributie-topic.Verzamelaar schreef:Vivio's met hoge kilometerstanden kunnen ook versleten drijfstanglagers hebben als er veel snelweg mee gereden is (bi 120 maakt de motor al ca. 5000 toeren als ik me niet vergis). Vervangen is niet moeilijk en een setje lagers niet overdreven duur, is aan te raden boven de 150.000 km!
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
Gelukt,
Zie dat deze vraagstuk in de google zoeken bovenin staat.
Schilder
Zie dat deze vraagstuk in de google zoeken bovenin staat.
Schilder
Liever niet dan wel sleutelen
Re: Subaru Vivio poelie bout/distributie/waterpomp (DoeHetZe
hij heeft 160.000 km gelopen ongeveer, en de riem is eerder al een keer vervangen, alleen geen idee wanneer :PSP-Boxer schreef:Tandriem = distributieriem
Je distributieriem is één van de weinige dingen waarvan de slijtage niet bepaald wordt door de rijstijl. Dat is maar goed ook, anders had die van mij al lang in duigen gelegen
Hoeveel kilometer heeft jouw Vivio gelopen?
Voor je gemoedsrust zou in mijn ogen enkel de riem volstaan.