uitlaatdemper maken

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

uitlaatdemper maken

Bericht door Dennis »

Omdat ik de kever als kever eruit wil laten zien van achteren wil ik eigenlijk de standaard uitlaatdemper behouden. Nu dacht ik eraan om de originele aansluitingen eraf te halen en dicht te lassen en er via de zijkant een standaard uitlaatpijp van 52 mm geheel in de uitlaat te maken en deze vast te lassen. In deze pijp wil ik dan allemaal gaten boren van zeg boor 8 of 10. Zou dit mogelijk zijn en genoeg dempen? Weet iemand hier iets van?
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Toon »

Hey Dennis. Zoals jij beschrijft heb ik de uitlaat van mijn eerste gemaakt.kijk maar bij mijn fotos. Van rvs plaat 1,5 mm een pijp gewalst, rond 180, aan beide zijden een pijp rond 50 er in een pijp een beetje omlaag gericht en een een beetje omhoog zodat ze langs elkaar lopen. Ongeveer 5cm korter dan de grote buis, eind van de twee pijpen dicht gelast en per pijp heb ik er 60 gaatjes van 5 mm in geboord. Twee pijpjes keverlook aan de pot gelast en klaar.
Bij jouw uitlaat moet je er dan nog een draadbus voor de lambdasonde in maken.
Toon.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Dennis »

En dempt het goed? Of maakt het een aardige herrie? Die gaatjes die jij erin gemaakt heb welke diameter boor heb je hiervoor gebruikt?

Aangezien ik geen wals of verzet apparaat heb wil ik een (ronde) standaard kever uitlaat gebruiken (100mm diameter) en 1 pijp aan de zijkant maken. Ik wilde de 2 spruitstukken eerst bij een laten komen, dan de lambdasonde in de pijp en dan zo naar de demper toe. Ik weet nl niet of de lambdasonde goed werkt als je deze in een demper monteer.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door SP-Boxer »

Toon schreef: heb ik er 60 gaatjes van 5 mm in geboord


;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Dennis »

:o het was vroeg vanochtend toen ik het las dat geld toch wel ;)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Toon »

Ik zou het gewoon proberen, maak de pijp die in de demper gaat een stuk langeren boor er dan het dubbele aantal gaatjes in, dus even veel als ik in twee pijpen samen. Ik had er eerst twee open pijpjes rond 30 mm aan zitten maar omdat ik naar Lelystad moest voor een geluidstest heb ik er voor de zekerheid twee einddempertjes van gemaakt. Hij heeft nu een beschaafde lage toon maar in jou geval zou ik het eerst met de originele keverpijpjes proberen, aanpassen kun je altijd nog.
Bij mijn tweede heb ik ook eerst de twee pijpen vanaf het spruitstuk samengevoegd en daar de lambdasonde geplaatst.

Toon.

www.mijnalbum.nl/album=djnpc88h
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Dennis »

Als het goed is ga ik er maandag mee beginnen en zal er dan foto's van maken. Is het nu hoe meer gaatjes hoe meer demping of juist anders om.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Toon »

Veel gaatjes verdelen over een zo groot mogenlijk oppervlak, om de trilling (geluid is trilling van lucht) af te vlakken. Te weinig gaatjes dempen ook goed maar smoren je motor, de lucht die je zuigers verplaatsen moet er wel uit.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Dennis »

Ik heb de standaard uitlaat open gemaakt

Afbeelding

en er komen van beide kanten 2 buizen tot halverwegen de uitlaat (binnenzijde) In deze buizen zitten geen gaatjes maar zijn de uiteinde geheel open. Ik vraag mij af of dat voldoende gaat dempen. Zo ja kan ik dan in het midden een lambda sonde plaatsen?

Afbeelding

Dan kan ik nl direct vanaf het spruitstuk links naar de uitlaat links en vrechts naar rechts dan hoef ik niet eerst de spruitstukken met elkaar te verbinden. Zo niet dan haal ik het binnen werk uit de demper en zet ik er 1 buis in met allemaal gaatjes en laat ik de spruitstuk samen komen.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Toon »

Ik zou het eerst proberen met het originele binnenwerk. Bevalt het niet dan kun je altijd nog aanpassen.

Toon.
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: uitlaatdemper maken

Bericht door Subonno »

Volgens mij heb je al snel dat een uitlaat te luid klinkt, zeker als deze zo kort is als bij een Kever! Iets ingetogen maar wel de prestaties is ook leuk,
Plaats reactie