Carburatie-probleem ?

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Marnix schreef:Het zou jammer zijn als Huisman er mee zou stoppen, heb er in 2005 de Legacy van mijn vrouw gekocht!
Dan hoef je voor garantie toch niet meer bij hen aankloppen :roll: :D

En tussen 2 (): de "Float chamber Gasket" is binnen en past precies. Onderdeelnr.is 16051AA020. Kosten € 7,85 totaal. :okeee: It's knutsel-time this weekend, YES :!:

@ Smartdriver: Zijn zoon zit ook allang in de zaak; uiteindelijk zoekt zoon een compagnon, zodat pa uitgekocht kan worden en van een welverdiend pensioen mag gaan genieten.

Ik heb zowat een 1/2uur met Jan gesproken en voornamelijk over de oorlog. Waarom? Ik noemde mijn postcode 1943 en in enen waren we over Duitsers en Engelsen en geschutskoepels aan t praten...... :lol:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

:okeee: Gisteren heb ik zelf (jawel :!: ) de carburateur in elkaar gezet en vanavond gemonteerd. Eerlijk gezegd zag ik tegen de demontage best wel op, maar wetende van een steuntje in de rug door Niksnut, durfde ikzelf het montage-klusje wel aan.

Starten en lopen dus( de motor bedoel ik dan; niet mezelf :) ) Ik had thuis nog een aanhanger staan en die moest toch nog even weggebracht worden, dus even een proefritje gedaan. Alles ging en gaat perfekt! Stationair-loop moet ik, denk ik, weer even aan wennen, maar accelereren doet ie iig weer als een tierelier.
Wat ie nog wel heeft, is resonantie in de uitlaat, wanneer je gas los laat. Vind ik eigenlijk wel irritant, net of de ontseking niet goed afgesteld staat.

Ik zal even de tijd nemen om de gedragingen in de gaten te houden, maar ik denk ten overvloede....

Jongens, bedankt voor het meedenken en (nog gratis? :mrgreen: ) adviezen.

En speciaal voor jou, Peter......3 werf :okeee: :okeee: :okeee:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

ok Jan . prettig te horen dat hij het weer goed doet en dat het probleem inderdaad vrij simpel was (achteraf dan :D ) .
Als wij even lekker in bad gaan lopen we ook weer een stuk lekkerder toch?? whahahah
Zat dat rammeltje al niet in de uitlaat??? of is het echt knallen?
want als de onsteking niet goed op tijd staat kan hij in het ergste geval af en toe een knal geven. rammelen of een resonantie is meestal de uitlaat zelf (plaatje los in de demper of hij raakt de bodemplaat ergens)
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Mooi! En loopt de motor nou juist weer wel of niet stationair?

:lol:
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

@ Niksnut; Ik heb het niet over een rammeltje. Bijv: ik rijd op een stoplicht af en deze staat op rood. Dan laat ik de wagen in de versnelling uitrollen en todat ik het kopp.pendaal intrap, hoor ik wel een keer of 3 zo'n min of meer scherpe plof. Lijkend op een verkeerde ontsteking-afstelling.
Ik ga dat wel eens uitproberen.

@ Marnix; de motor loopt alsnog als een zonnetje, zowel op de choke, stationair EN acceleratie.

Een nadeel: Ik kan op de fiets naar mn werk, dus een echte praktijktest komt er nog niet van :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

ok ploffen , kan diverse oorzaken hebben. hij onsteekt in de uitlaat.mogelijke oorzaken: gaatje in de uitlaat. ontstekings tijdstip, te rijk staionair mengsel. maar eerst maar eens goed warm rijden . door de vervuilde carburateur kan er zich ook los roet in de uitlaat hebben opgehoopt wat het ploffen veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Bram_R »

goed bezig Jan, mooi dat je nu weer wat verder bent en het wagentje mooi loopt.

wat betreft die resonantie, eerst bepalen of het niet in de uitlaat zit. Loszittende roest in een demper is makkelijk te controleren door het ding een beetje op en neer te schudden.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Een resonantie is meestal een metalig geluid, ontploffend mengsel in de uitlaat een doffere plof.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Vandaag eerst eens even de koelvloeistof vervangen. Deze moest ik vanwege demontage carb.aftappen, omdat de voet carb."gekoeld" :? wordt met een slangetje van niet eens 1cm doorsnee. Totale koelopp. 2 4kante cm. t Gekke is; wel een toevoer maar geen afvoer. Zou het als een soort van thermostaatje dienen?

Wat me ook bevreemd is de hoeveelheid vloeistof. Volgens het boekje moet er 5,5ltr in. Ik krijg er met pijn en moeite 2,5 ltr in. Ik zou moeten aftappen bij het kraantje in de radiateur, hoewel deze toch niet op het laagste punt zit. Zou er nog een ander aftappunt zijn?

Daarna een proefrit en daar was ik niet echt content mee. Ik vind m wat schokkerig optrekken en stationair schommelt ie tussen 1000 en 600 toeren. Met uitschieters naar boven en onder. Ik denk dat het raadzaam is om eerst eens de ontsteking ter checken, gezien de laatste opmerking van Marnix. Wordt dan wel pas volgende week :|
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
the chief
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:36

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the chief »

loopt ie al wat beter Jan?
Groeten Ruud.



Black Power (Subaru Power)
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

gezien het verschil in hoeveelheid koelvloeistof (wat er uit en wat er in ging) vraag ik mij af of het koelsysyteem niet ontlucht moet worden. Nu hij gelopen heeft is het niveau in de radiateur niet gedaald?
Ben je al verder want ben wel nieuwsgierig. vindt het wel appart dat hij eerst goed loopt en na het vervangen van de koelvloeistof weer raar loopt. Begin wel aan je ontsteking te denken. Naarmate een motor warmer wordt neemt de weerstand in het elektrisch syteem toe. vooral bobine's die niet helemaal lekker meer zijn gaan pas klieren als ze warm worden. ook condensatoren verliezen capaciteit als ze warmer worden. geldt ook voor slechte bougie kabels .
laat maar horen Jan
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Sorry voor de verwarring, Peter. Ik was in 1e instantie natuurlijk very happy dat ie het weer deed. En nog wel in een keer. Maar na een paar keer een stukje gereden te hebben, valt het voorgaande me erg op.
Verversen koelvloeistof heeft natuurlijk (bijna) niks met het lopen van de motor te maken. Er kan toch niet ontlucht worden, wanneer er alleen een overlooppijpje is en geen exp.tankje? Na een ritje vandaag nog een beetje vloeistof erbij, mss 200cl.

Tja en dan de bobine waar je terecht op wijst, die is inmiddels dus ook al 25jaar oud en 150.000km gewerkt. Kan een slecht werkende de tpm laten schommelen?

Ik heb de kabels en de bougies al vervangen, dus mag er ook wel een distr.kapje en een nwe bobine ingezet worden. Hebben we de ontsteking op afstellen na, helemaal gehad.

Vorige week veel gewerkt en zondag een echte vrije dag ingelast. Vandaar wat laat met de update. Met de draagvleugelboot naar C.S.-Amsterdam en de fietsen mee. Kleinkind achterop en lekker door het centrum naar het Vondelpark. een broodje Dobbe-kroket en n ijsje van v/d Linde. Dat was een fijne dag :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

Kan een slecht werkende de tpm laten schommelen?
zeker wel. maar voor je geld gaat uitgeven eerst even het volgende. Ben je in het bezit van een time lamp? (stroboscoop lamp) of kan je iemand met eentje??
sluit die eens aan op alle bougie's. je kunt zo goed controleren of je vonk per cilinder wegvalt. misschien weet Marnix if dennis de weerstands waarden van de bobine ,zowel primair als secundair. Met een Ohm meter kun je dan ook redelijk goed zien wat de conditie van de bobine is.
verder raak ik ook een beetje uitgeboerd.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Eergisteravond heb ik eens goed het cooling gedoe gelezen en kwam ik het volgende tegen.
Haynes spreekt op een gegeven moment over twee aftappunten aan beide cilinderkoppen,natuurlijk onder aan de motor. Ik heb dus weer de radiator EN de aftappunten losgedraaid. 1 van die 2 heb ik zelfs nog even moeten doorprikken, want inwendig is er in de loop van de tijd een vliesje ontstaan en deze hield de uitstroom tegen.
Daarna heftig met de tuinslang het systeem doorgespoeld en alles weer dichtgedraaid.
Vloeistof erin, hoewel echt geen 5,5ltr eerder 4........ Maar dat mocht de pret niet drukken.
Zelf zie ik geen verband met , in dit geval nu wel voldoende koelvloeistof,en het goede lopen van de motor nadat ik hem startte. Rondje gereden en vloeistof bijgevuld en door naar de garage gegaan.
Daar is de CO2 bijgesteld. Mag tussen 1 en 3 in zijn en het stond op 1,1. Is nu wat rijker afgesteld op 1,7 en ontstekingstijdstip gecheckt, alsook toerental naar 800tpm stationair teruggesteld.
Op weg naar huis was ik ook het hele lichte schokkerige optrekken kwijt. De lichte plofjes in de uitlaat bleven ook uit. Nu was de afstand ook weer niet ZO groot, dus ik ga straks nog eens een leuk ritje maken maken eeen schone en opgefriste Hardtop.










Hebben jullie me nog gemist :?: :) Kan wel kloppen, ik was het proefritje aan t doen. Op dit moment doet de Hardtop t dus nog steeds :okeee: . Nog even met de kachel open gereden; valt niet mee met deze warmte,hoor! Er hoefde geen koelvloeistof bijgevuld te worden.

Ik heb het al eens eerder gedaan, maar bij deze iedereen bedankt voor de adviezen en meedenken...... en Peter, het is eigenlijk zonde om met een dichte motorkap te rijden. Wat zou de carburateur mooi spiegelen in deze zon :!:
12082009.jpg
12082009.jpg (30.14 KiB) 6675 keer bekeken
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

nu de rest van de motor nog een fris badje en polijsten :D :D :D

lekker chef, dat hij weer goed loopt. :okeee:
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Bram_R »

nog altijd goed bezig Jan.

Mocht je nog eens zo'n excercitie moeten doen; voor het reinigen van je koelsysteem kan je ook zo'n blikje Bar's of Wynns erdoorheen gooien (bij de Brezan te koop).
Ik geloof eerst vloeistof aftappen, dan vullen met water + zo'n blikje. Tijdje draaien, aftappen en met schoonwater lekker doorspoelen. Lees iig even de gebruikersaanwijzing vantevoren.

fijne kilometers nu!

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Da's een goeie tip, Bram. Ik zal er aan denken over weer eens 25 jaar.. :mrgreen:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

Maar idd....... Dit kunstje nog eens herhalen met de blauwe XT. Kan ook geen kwaad denk ik.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Toon »

Hey Jan ik heb met mijn ea71 ongeveer hetzelfde probleem als in dit verhaal van jou als ik de foto op pagina 2 van dit topic bekijk zit er bij mij een zelfde carburateur op ik heb hem uit elkaar en met remmenreiniger bijna net zo schoon als die van jou.
Nu mijn probleem, bij het uit elkaar halen van de twee delen is er een pennetje zoals een vlotterpen uitgeflikkerd en ik weet niet zeker uit welk gaatje hij viel. Als ik op de foto kijk zie ik een gat waar een veer in zit ik vermoed dat het gat er net boven het gat is waar de pen moet zitten. kun je mij zekerheid geven hier over??
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

Toon. misschien kan Ricardo je verder helpen. Die heeft er ook eentje uit elkaar liggen. probeer hem te bereiken via MSM maar denk dat hij het te druk heeft met andere dingen :)

edit bij deze met dank aan ricardo

volgens mij zoek je onderdeel nummer 45



Afbeelding
Laatst gewijzigd door niksnut op 16 feb 2010 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Toon »

MSN wasda ???? je weet niet hoe oud ik ben zeker????
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Toon »

Hey Peter en Rico bedankt deze tekening had ik nodig :okeee: :okeee:
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door justyfever »

Toon dan heb ik nog een tip voor je: http://www.ruddies-berlin.de/HITACHI_2SUB.htm
Daar heb ik m'n revisieset besteld. Ik weet nog niet of 'ie compleet is, ik ga hem van het weekend monteren als het goed is :D
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door niksnut »

Toon schreef:MSN wasda ???? je weet niet hoe oud ik ben zeker????
Toon, dat is lullen zonder woorden
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door justyfever »

niksnut schreef:
Toon schreef:MSN wasda ???? je weet niet hoe oud ik ben zeker????
Toon, dat is lullen zonder woorden
Praten zonder iets te zeggen :)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door the dude »

PARDON :?: Dit is anders wel MIJN topic, hoor....... :lol:


Fijn dat het door de boys is overgenomen :okeee: ; ik was dus weer aan t werken, Toon.
Wat ik niet snap; waarom zitten er 2 pakkingen nr 34 bijgesloten? Justy :?:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door LeoneTurbo »

Twee verschillende versies, Jan. Brilletje?

:mrgreen:
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door justyfever »

Klopt :D
Ik moet nog eens goed kijken welke ik nodig heb, want ik zag wel dat er één van de twee beschadigd (onbruikbaar) is.
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door Toon »

mijn pakkingen zijn heel gebleven,dus met een beetje geluk heb ik niks nodig. Maar in noodgeval,fijn om te weten :okeee:
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Carburatie-probleem ?

Bericht door justyfever »

Mocht je toch nog een vlotterbakpakking nodig hebben, ik heb er nog één over. Nieuw bij Mr. van Nuland vandaan ;)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Plaats reactie