Olie tip...bespaar veel geld

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
beholt
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 okt 2012 17:40

Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door beholt »

Hallo allemaal,

ik werk sinds een tijdje voor een bedrijf wat gespecialiseerd is in onderhoud van motoren, gasturbines, tandwielkasten etc etc.

De directeur haalt altijd olie bij de Hema of kijkt naar aanbiedingen.
Die olie is namelijk veel goedkoper maar komt uit de zelfde fabriek als het dure Shell spul.
De rest van de partij (mits er over is) wordt afgevuld in Niet Shell verpakkingen.

Kijk gewoon naar de waardes en codes op de verpakking. je hebt dan prima olie voor een lagere prijs :-)
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door niksnut »

kan nog goedkoper , maar dat mag mijn baas niet weten :D :D
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door SP-Boxer »

Action :)
"I feel Legacy"
beholt
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 okt 2012 17:40

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door beholt »

niksnut schreef:kan nog goedkoper , maar dat mag mijn baas niet weten :D :D

werk je bij Shell of zo??? :-)

Ik weet dat mijn vader vroeger de "oude" olie uit het vliegtuig haalde voor zijn benzine auto. Voor vliegtuig was het niet goed meer maar voor auto nog prima
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door niksnut »

in je andere topic staat wat ik doe :D


of kijk hier ff
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door richardcabrio »

tuurlijk lekker doen

met die oude auto`s van vroeger met een ruimte tussen de zuigers en de cilinderwand waar een heel circus tussen kon wonen,zo ruim die toleranties
die oude blokken waren niet zo naukeurig gemaakt en kon dat makkelijk

met de moderne blokken die cnc en laser geboord worden en waar de tolerantie nog licht op honderden van milimeters
kunnen deze blokken absoluut niet tegen dit spul en zullen hierdoor sneller slijten
lekker goedkoop rijden en na een ton de motor op

beter gewoon de goede olie erin is beter
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door erichendri »

Vind ik ook.
En 2 keer per jaar nieuwe BP olie erin.
Beide keren voor de vakanties.

Eric
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door niksnut »

heb er niet zo'n probleem mee MITS het aan de API classificatie voldoet. maar dat is nog wel eens onduidelijk
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door SP-Boxer »

Ik maak VEEL kilometers en heb er bijna altijd goedkope olie in. (Action, Lidl, Hema)
In de grote auto's word dit keurig elke 15k km vervangen (ongeveer eens in de 2 jaar). In de Vivio rijd ik er veel langer mee door. Die auto's roesten eerder door dan dat ze kapot gaan van goedkope olie.

Ik vind voor normale N/A motoren dat er vaak erg bang wordt gereageerd op goedkope olie. Een highperformance turbomotor is nog een ander verhaal, maar ook die heeft echt geen olie van 20 euro/liter nodig hoor...

Het is net als met benzine, er zijn maar een paar fabrikanten en dezelfde olie wordt onder meerdere labels verkocht.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door richardcabrio »

zoals ik al eerder schreef,de oude motoren

in een vivio ligt een oud type blok met gegoten delen

met de tegenwoordige motoren(5w30,0w30 etc etc)
zijn deze blokken geboord door middel van laser precisie en cnc techniek
dit is zo precies dat er nog een honderste van een milimeter ruimte zit
hierdoor is de gewone goedkope olie toch te dik en hierdoor slijt je blokkie dus harder
hoe vaak ik dit al ben tegengekomen is niet meer te tellen op 2 handen hoor

wat ik ook zo leuk vind is de tekst die ik hier eerder las als het aan de klassificaties voldoet

lees de goedkope troep eens goed...meets de classifications of...en dan diverse merken
oftewel komt in de buurt van de originele waarden,dus zijn niet de originele waarden
terwijl de duurdere olieen dit wel doen,staat dan ook approved in de tekst

ook de oliewissels van 15.000 km met de moderne olie is niet voor niks
doordat het blok zo weinig speling heeft is er weinig verassing(opname van verbrandsgassen of resten die in de olie terechtkomen)in de olie
hierdoor is je vervangingstermijn langer,maar vervang het maar na die 15.000 dit is nl echt de max termijn

dus doorrijden met je oude blok na 10.000 km is ook niet goed,je olie is verzadigd na die 10.000km en raakt zijn werking kwijt(maak maar eens een oud blok open en zie de vettige opgehoopte troep in het blok(dit is je niet meer opgenomen verassing)

doordat ik een garagebedrijf heb,ben ik de laatste 2 jaar veel beziggeweest met de kwaliteit van olie,om toch iets goeds te verkopen waar ik achter kan staan
hierdoor ben ik een hoop te weten gekomen over de olie

bij oudere wagens gebruik ik een budget olie die voldoet aan de eisen van oudere auto`s(geen aldi,lidl of hema)maar olie die echt voldoet aan de eisen van oudere wagens
bij jongere wagens gebruik ik de voorgeschreven olie van de fabrikant,omdat dit toch wel bewijst dat dit niet zomaar is gedaan

naast de olie,merk ik overigens ook dat heel veel mensen niet eens weten wat voor soort koelvloeistof er in hun auto moet en wat het verschil is tussen groen/blauw en de g12
wat ik wel weet dat het verschil heel gauw te merken is aan de koppakking die er binnen een jaar uit knalt door gebruik van de verkeerde troep

ik ben door mijn vak dagelijks bezig met de vloeistoffen in wagens en vindt het belangrijk te weten wat kwaliteit doet en goedkope troep
ook de verschillen te weten in producten vind ik belangrijk omdat ik mijn klanten van een terdege en goed advies wil voorzien
ik doe dit al vele jaren en merk gewoon doordat ik vele oudere wagens heb en die al vele jaren onderhou
door de juiste keuze van de smeermiddelen,de meeste wagens al dik over de 3 ton gaan en nog steeds zonder olieverbruik of gekke dingen rondrijden

mijn eigen auto die ik al 8 jaar heb en al dik 250.000 km mee heb gereden en nu de 350.000 passeert,eens in de 10.000km de kap van opengaat en bij controle blijkt dat het oliepeil nog net zo staat als in het begin van de beurt
zegt denk ik wel iets over de juiste keuze van smeermiddelen

vaak is in dit geval wel blijkt,goedkoop,duurkoop zeker als je langer wil genieten van de wagen
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door niksnut »

thanks voor de wijze les. maar wat is nu het verschil tussen blauwe en groene koelvloeistof?? let er wel altijd op dat het geschikt moet zijn voor aluminium motoren
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door SP-Boxer »

Allemaal leuk en aardig, maar we rijden hier met Subaru's die van 1989 tot 2012 met (in de basis) dezelfde motoren rondrijden ;)

En hoe verklaar je de grote onderhoudsintervallen bij de grote merken? (VAG, BMW) Niet dat ik geloof in die longlife troep, maar waarom kan VW een onderhoudsinterval van 30.000km afgeven als de olie bij 10.000km al verzadigd is?


Ik geloof best dat de ene 5W40, de andere niet is, maar we hebben het hier over veelal degelijke N/A Subaru motoren welke ook na 300.000km op Action olie nog uitstekend presteren.


Vwb. koelvloeistof, in een Subaru gaat altijd blauwe of groene, zeker geen rode. Ik werk altijd met wat voor handen is en dat is eigenlijk altijd blauw.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door fahtal »

Wat is nu het verschil in blauw groen rood?
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door richardcabrio »

blauwe en groene koelvloeistof zijn vloeistoffen welke silicaten bevatten

de groene is automotive gericht,dus hoofdzakelijk gebruikt in de garages
blauwe komt van de pomp,gamma etc etc

de rode oftewel g12,is een hele belangrijke
de moderen auto`s met alumium koppen en blokken,bevatten vaak een koppakking welke bestaat uit 2 dunne metalen platen
door gebruik van blauw of groen worden de platen opgevreten door de silicaten en de cilinderkop ook ingevreten,kortom een hoop schade

de rode is silicaat vrij en mag in alle auto`s,uit dit oogpunt gebruik ik in de garage alleen de rode nog maar

wat vw doet met intervallen met de olie is vrij simpel
doordat de blokken tegenwoordig zo minim gemaakt worden met een minimaal hoeveelheid speling,heb je ook weinig verbrandingsafval welke via de zuigers in je olie komt
hierdoor zijn de intervallen ook zo groot
door deze kleine spelingen,is er dus ook een dunne olie nodig anders wordt het niet of nauwelijks gesmeerd

heb al meegemaakt dat vw`s na 30.000 in mekaar draaide door de verkeerde olie
dus het bewijst zichzelf wel

ik heb best wel veel uitgezocht hierover omdat ik wel wil weten of dat die lidl olie goed is,bij oudere auto`s die 10w40 of 15w40 rijden,kan dit er best in,maar hou kortere verversingen in acht,omdat de olie sneller uitgewerkt zal zijn
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door Rudy »

Ik zou ze niet graag de kost willen geven, al die Jumbo M80 rijders die met een tikkende motor de hoek om kwamen gereden: Allemaal Hema olie o.i.d. gebruikt en allemaal netjes versleten tuimelaars en nokkenassen, terwijl ze ook gewoon 2 ton mee konden.
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door fahtal »

Ok ik schrok al. Ik heb er rode in.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door SP-Boxer »

Mijn Jumbo M80 deed het goed met Hema olie hoor ;)
Ik vond de roest vervelender :mrgreen:

Als je, zoals ik, elke 2-3 jaar een autootje afschrijft, dan maak je je echt niet druk om goedkope olie hoor :)


Voor wat betreft rode koelvloeistof, ik heb me juist altijd laten vertellen dat deze NIET in een Subaru moest...
"I feel Legacy"
beholt
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 okt 2012 17:40

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door beholt »

erichendri schreef:Vind ik ook.
En 2 keer per jaar nieuwe BP olie erin.
Beide keren voor de vakanties.

Eric
dan mis je het verhaal een beetje. Je kunt dure Shell olie kopen OF je kunt exact die zelfde olie bij de Hema halen.
De fabriek vult Shell flessen af en als er over is gaat exact dit zelfde spul in de Hema verpakking alleen dan veeeel goedkoper.
Komt uit de zelfde fabriek....is de zelfde olie maar dan goedkoper
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door erichendri »

Ik heb niks gemist van het verhaal.
Ben in het verleden eerste monteur geweest en heb zat voorbeelden gezien dat
er wel degelijk kwaliteitsverschil is.
Aan de andere kant betaalde ik de inkoopprijs van deze shell olie á 2.10 per liter.
Helaas heb ik dit voordeel niet meer maar het is niet anders.
De BP olie bevalt mij overigens prima.
Zit meestal tegen de 15000 km aan te hikken bij een wissel en
nog nooit tussendoor hoeven bijvullen ondanks een sportieve rijstijl.
Auto staat nu op 298000 km.
Ach, en die dure olie compenseer ik wel weer met alle
werkzaamheden die ik zelf doe aan de auto.

Het zelfde geld voor LPG en benzine.

Eric
Belso
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 mei 2013 09:13

Re: Olie tip...bespaar veel geld

Bericht door Belso »

beholt schreef:Hallo allemaal,

ik werk sinds een tijdje voor een bedrijf wat gespecialiseerd is in onderhoud van motoren, gasturbines, tandwielkasten etc etc.

De directeur haalt altijd olie bij de Hema of kijkt naar aanbiedingen.
Die olie is namelijk veel goedkoper maar komt uit de zelfde fabriek als het dure Shell spul.
De rest van de partij (mits er over is) wordt afgevuld in Niet Shell verpakkingen.

Kijk gewoon naar de waardes en codes op de verpakking. je hebt dan prima olie voor een lagere prijs :-)


Zo is het precies, maar dat is met wat alles wat de Hema verkoopt, de Hema produceert zelf niets, net als bv de lijm komt ook van een groot ne merk.
Plaats reactie