set gereedschap kopen.. welke?

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door aze2000 »

Ik ga eens een set gereedschap kopen want ik ben er klaar mee om van alles te hebben en wil nu een een top set..

Welke Gereedschap kar gaat het worden?

Even om aan te geven, het wordt Facom of Snap On iets in die richting..

iemand ervaring en waarom?
Groet Robert
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door DucATIRadeon »

op het werk gebruiken wij voornamelijk Facom, dood enkele keer Gedore. waarom? omdat Delftechniek in Delfzijl (bij ons om de hoek) de grootste techniekwinkel is van Nederland en zowat alles op voorraad heeft als wij per direct wat nodig hebben. wij bouwen afsluiters voor de olie-/gas industrie van ¾" t/m 48" 150# tot 2500# (drukklasse 30bar tot 650bar, om maar even aan te geven dat het niet je doorsnee afsluiters zijn) en dan heb je niks aan gereedschap wat na 2 moeren al vervormd is.

zelf heb ik thuis gemengd Facom (de speciale gereedschappen) en van de Praxis (compleet doppenset, meest uitgebreide). en vergis je niet die van de Praxis, is geen rommel!
zelfs de steeksleutels van de Action hebben bij mij al redelijk wat misbruik doorstaan en zijn nog steeds niet uitgelubberd noch gebogen! die van de Aldi is wel rommel, sleutel 13 ging al bij 40Nm al krom.
Laatst gewijzigd door DucATIRadeon op 31 okt 2020 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door erichendri »

Mannesman hoor je ook goede dingen over.
Heb zelf van alles wat.
Duur en iets duurder dan goedkoop.
Blijft allemaal heel bij mij.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door quikfit »

Hier al ruim 20 jaar een doppenset van Rahsol(Gedore) in gebruik.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door boswachterfan »

Alles wat niet uit de knakenbak komt is tegenwoordig van fatsoenlijke kwaliteit, vind ik. Voor speciale karweitjes koop ik een stukje speciaal gereedschap. Een dure torx dop b v. om bouten van een remankerplaat los te maken. Dat voel je dan ook aan de pasvorm. Geen 10e mm speling.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door Twijfelaar »

Heb een hele kar gekocht bij dytona , goed spul alle laden gevuld voor 700 euro.
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door ReinO »

Veel beter als snap on heb ik het toch niet getroffen.
In de werkplaats snap on en thuis facom: er is echt verschil. En dan heeft snap on die steekring set met extra kartels in
de bek waardoor je nog meer grip hebt en de lastigste moeren lost. Die grote ratels kunnen heel wat nm s aan itt tot andere merken.
Ook die superkleine ratels van ze zijn erg sterk en handig voor kleine plekken.
Nadeel is de prijs.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door Raph »

Kennen jullie de sleuteltangen van Knipex? Die zouden in geen enkele gereedschapskist mogen ontbreken.

Ze zien er uit als een waterpomptang, maar het zijn verstelbare steeksleutels/griptangen, te koop in maten van 125 t/m 400 mm.

Eén tang vervangt zowel een metrische set als een inch set steeksleutels. De grootste is geschikt voor het traploos klemmen van sleutelwijdtes tot en met 85mm. De parallel staande bekken voorkomen beschadiging van bouten en moeren en de tangconstructie garandeert een optimale grip.

Knipex heeft niet alleen een briljant stuk gereedschap ontworpen, ook de kwaliteit is super. Om al die redenen zijn de sleuteltangen het favoriete stuk gereedschap in mijn toolbox. En de 125 mm gaat altijd mee op mountainbiketochten.

Meer info: https://knipex-tangen.nl/sleuteltangen/ ... leuteltang
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door quikfit »

Als er iets is dat ik niet gebruik zijn het wel tangen om bouten/moeren los of vast te zetten.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Als er iets is dat ik niet gebruik zijn het wel tangen om bouten/moeren los of vast te zetten.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Inderdaad, daar moet je zeker geen tang voor gebruiken.
Behalve een sleuteltang, dat is de enige uitzondering op die regel. Die is daar speciaal voor ontworpen. De speling is altijd 0. En dat is minder dan dan elke steeksleutel, van welk merk dan ook.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door quikfit »

Steeksleutel gebruik ik ook niet om iets los of vast te zetten. ;)
Waarom zouden ze die sleuteltangen in garages niet gebruiken?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Steeksleutel gebruik ik ook niet om iets los of vast te zetten. ;)
Waarom zouden ze die sleuteltangen in garages niet gebruiken?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Inderdaad zijn doppen meestal sneller in het gebruik.
Maar er zijn wel degelijk momenten waarop een sleuteltang 'the best tool for the job' is. Als een bout muurvast zit bijvoorbeeld en je rare toeren moet gaan uithalen, zoals het gebruik van een waterpomptang waardoor de kop beschadigd raakt. Of als je maar een beperkte set gereedschap kunt meenemen; vandaar dat ik er op de fiets altijd een bij me heb.
Waarom sleuteltangen in (Noorse? :)) garages niet worden gebruikt weet ik niet. Onbekend maakt onbemind, misschien?
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door JSE »

Waarschijnlijk omdat ik de eerste garage waarbij iedere monteur zijn gereedschapkar compleet en zonder mankementen nog tegen moet komen. Zonde om die monteurs zo’n goed stukje gereedschap te geven als ze hem toch niet langer als een week heel kunnen houden (ja je krijgt ze stuk, voornamelijk als je er kracht op zet terwijl de positie vergrendeling niet goed op zijn plek zit (al 2 tangen om zeep geholpen doordat je op een slecht bereikbare plek net dat palletje induwt op het moment dat je kracht gaat zetten))
De gemiddelde autogarage ziet basis gereedschap als noodzakelijk kwaad en wil er vooral niet teveel geld aan uit geven.

Prima stuk gereedschap, die tang, zeker om een bout tegen te houden terwijl je de moer aandraait.
In mijn mobiele koffertje heb ik 2 van deze tangen zitten en slechts 1 complete set sleutels. Bespaart me zomaar een kilootje of 2. Door slim gereedschap te kiezen heb ik mijn koffer al 6,3 kilo lichter kunnen houden ten opzichte van het alternatief. Best fijn als je regelmatig trappen op en af moet met je gereedschap en in het vliegtuig bespaar je ook iedere keer wat zonder dat je op gereedschap mis hoeft te pakken.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door DucATIRadeon »

is voor mij vaak uitzoeken welk gereedschap ik moet hebben voor de klus, en net wat JSE zegt het ook mee in de koffer dus hoe minder hoe fijner. het is vrij breed waar ik aan moet werken: de afsluiter, de bediening (lucht/elektro/hydrau/veer etc.) de accessoires en soms in de DCS substation, en ieder klus heeft zn eigen gereedschappen nodig.

grof en speciaal gereedschap word meestal wel vooruit gestuurd, en vaak word het grof geweld al op locatie verzorgd.
maar toch, voor instrumenten (valve positioners, switch-/junctionbox, luchtgestuurde control panels, HART/Fieldbus devices etc) is het heel fijn om compacte gereedschap te hebben, zoals de Facom Nano serie dopjes en bitjes.

ik ga geen Anmatec of Hytork hydraulische cassettes in de koffer doen, of slagsleutels 42 en groter... fijn spul gaat mee in de koffer, grof wordt op de locatie geregeld. en zo'n sleuteltang gaat bij ons echt niet werken, die breekt geheid, sterker nog in Hammerfest zal Statoil je van het terrein sturen!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door *thomas* »

Voor momentsleutels: proxxon en tengtools (vanwege prijs - kwaliteit)

Voor ratels, doppen en schroevendraaiers: facom en usag

Voor tangen: knipex

Beta, Bahco, Gedore etc zijn ook allemaal prima, maar heb er weinig ervaring mee.

Alles wat geen merk heeft is hit-or-mis, maar er zitten heus prima spullen bij.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door Propje »

Heb pas een Snap on rateltje gekocht 1/4 inch wat een rotzooi.
tenminste vond het echt boerenkinkel gereedschap.


heb hem snel verkocht en een mooi Facom rateltje gekocht wat een genot.
Heb ook nog een 1/4 gedore die is ook fijn maar begint alwel te slijten.

Heb laatst hele serie gereedschap gekocht van Sonic dit is prima maar niet super.
De inbus en torx houden het wel vol tot nu toe.
Action verrassend goed gereedschap ratelsetje met uitschuifbare ratel altijd mee in de auto 1/2inch Voor €14,95
pb swiss vind ik fijne inbus sleuteltjes.
en zo sprokkel je wat bij elkaar.
2 Facom 1/4 en 1/2 momentsleutels.
en een Hazet 3/8

mijn doppen set is van tengtools 3/8 mooiste tussen maat om veel aan motorfietsen te sleutelen.
Momentsleutel van dit merk is dan weer bagger.
Aju propje
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door aze2000 »

Propje schreef:Heb pas een Snap on rateltje gekocht 1/4 inch wat een rotzooi.
tenminste vond het echt boerenkinkel gereedschap.


heb hem snel verkocht en een mooi Facom rateltje gekocht wat een genot.
Heb ook nog een 1/4 gedore die is ook fijn maar begint alwel te slijten.

Heb laatst hele serie gereedschap gekocht van Sonic dit is prima maar niet super.
De inbus en torx houden het wel vol tot nu toe.
Action verrassend goed gereedschap ratelsetje met uitschuifbare ratel altijd mee in de auto 1/2inch Voor €14,95
pb swiss vind ik fijne inbus sleuteltjes.
en zo sprokkel je wat bij elkaar.
2 Facom 1/4 en 1/2 momentsleutels.
en een Hazet 3/8

mijn doppen set is van tengtools 3/8 mooiste tussen maat om veel aan motorfietsen te sleutelen.
Momentsleutel van dit merk is dan weer bagger.

Waarom vond je Snap On niks dan? zelfs Rotzooi :?: en waarom vond je Facom beter dan..

let wel op bij Snap On dat je 2 soorten ratels hebt, met grove en fijne vertanding.

En zoals ik heb gezien in de gids van snap On zijn zij de enige die bij de ratels 2 getande bekken op de krans hebben waarvan ik alleen maar weet dat hun dat als enige hebben.

kun je ons wat meer uitleg geven over de ratel?
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door *thomas* »

Robert, ik kan enkel toevoegen dat Facom echt prima spul maakt. Heb één keer een 1/2 ratel gebroken (geprobeerd om een moer van een aandrijfas los te maken met verlengstuk van 1m) en heb kostenloos een nieuwe gekregen. Maar voorts nog nooit een facom dop, sleutel of ratel stuk gekregen (en ik gebruik de gewone doppen soms ook op mijn slagmoersleutel).

Ik moet wel toegeven dat het duur is, maar gaat echt een leven mee. Misschien moet je af en toe een dopje vervangen, maar dat kost de wereld niet.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door aze2000 »

*thomas* schreef:Robert, ik kan enkel toevoegen dat Facom echt prima spul maakt. Heb één keer een 1/2 ratel gebroken (geprobeerd om een moer van een aandrijfas los te maken met verlengstuk van 1m) en heb kostenloos een nieuwe gekregen. Maar voorts nog nooit een facom dop, sleutel of ratel stuk gekregen (en ik gebruik de gewone doppen soms ook op mijn slagmoersleutel).

Ik moet wel toegeven dat het duur is, maar gaat echt een leven mee. Misschien moet je af en toe een dopje vervangen, maar dat kost de wereld niet.

Dank voor je toevoeging betreft gereedschap, Facom is zeker top materiaal.

Best wel apart dat als je zelf gereedchap mishandel en daardoor stuk gaat en je gaat daar mee terug dat je nog een nieuwe krijg ook :lol:

Maar goede service,, dat is in de regel ook zeker goed, maar kan soms wel erg lang duren heb ik wel gehoord, maar dat zijn maar verhalen die lang blijven hangen natuurlijk.

Wordt even een nek aan nek met Snap On vs Facom :okeee:
Groet Robert
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door *thomas* »

Soms kan het even niet anders. Ik was teruggegaan voor een revisieset voor de ratel, heb geen nieuwe gevraagd voor alle duidelijkheid ;).
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:Heb één keer een 1/2 ratel gebroken (geprobeerd om een moer van een aandrijfas los te maken met verlengstuk van 1m)
Nooit een ratel gebruiken als je zoveel kracht zet...maar een wringijzer.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: set gereedschap kopen.. welke?

Bericht door *thomas* »

quikfit schreef:
*thomas* schreef:Heb één keer een 1/2 ratel gebroken (geprobeerd om een moer van een aandrijfas los te maken met verlengstuk van 1m)
Nooit een ratel gebruiken als je zoveel kracht zet...maar een wringijzer.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Eens, had geen wringijzer bij de hand. Zou trouwens gewoon de luchttol gebruiken, maar zoals ik al zei, soms moet je wat...
Plaats reactie