airco probleem legacy 3.0r

Voor de overige technische zaken
ferluci
Type auto: Subaru Legacy 3.0r 2004

airco probleem legacy 3.0r

Berichtdoor ferluci » 07 Jun 2019 11:25

goedendag forumleden

Ik heb eerst het forum doorgespit of ik iets kon vinden over het probleempje in mijn 3.0r, maar kon niets vinden vandaar deze vraag.
Mijn legacy is uitgerust met een airco en autoklima en het volgende speelt er.
Als ik de klima aanzet blaast er veel lucht (licht fris) door de ventilatiegaten naar binnen en de twee koelfans voor de motor slaan beide aan.
Bij stilstand en tot 70 km/u blijft de luchtstroom frisjes, echter als ik de snelheid opvoer naar 120 toe wordt de luchtstroom flink koud.
Als ik de temperstuur instel doet de ventilator zijn werk door meer of minder toeren te maken al naargelang ik de temperatuur kouder of warmer draai.
Als ik de klima uitzet en enkel airco gebruik is de luchtstroom precies hetzelfde. bij hogere snelheid steeds frisser.
Mijn vraag concreet is: is dit normaal of is er iets niet in de haak, mijn forester gaf namelijk wel direct koude lucht bij inschakelen airco.
Ik weet niet wanneer voor het laatst de airco opnieuw is afgevuld en of een mindere hoeveelheid koelmiddel dit euvel kan veroorzaken.
Graag jullie extpertise.
thnx
SP-Boxer
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97

Re: airco probleem legacy 3.0r

Berichtdoor SP-Boxer » 07 Jun 2019 13:21

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.

Minder koelmiddel lijkt me te zorgen voor een hogere uitblaas temperatuur. Bij hogere snelheid loopt het toerental verder op en levert de pomp meer druk. Waarschijnlijk gaat daardoor de temperatuur wat omlaag.
Een keer een airco check + vullen kan nooit kwaad natuurlijk.
"I feel Legacy"

Terug naar “Overige techniek”