Remklauwen gereviseerd

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4033
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor SP-Boxer » 23 Sep 2018 23:23

Als klauwen lang ongebruikt op de plank hebben gelegen, of je last hebt van vastzittende zuigers, dan biedt revisie vaak uitkomst. Een klus die voor de zelfsleutelaar prima is uit te voeren.
Als je de klauwen ook van een nieuwe laklaag wil voorzien, dan is het wel handig wanneer je de auto een tijdje kunt laten staan, of je een tweede set remklauwen tot je beschikking hebt.

In mijn geval ging ik van een set Brembo remklauwen terug naar een originele Spec B set welke al jaren in opslag hadden gelegen. Alle tijd en rust dus om de originele set op te knappen.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Foto’s van Timo voor ik ze van hem overnam.

Tijdens het opknappen heb ik diverse foto’s gemaakt, maar dat is niet altijd handig met bijvoorbeeld vieze handen. Daarom zal je wellicht af en toe wat foto’s missen.

Eerst maar eens helemaal demonteren. Als je bang bent om te vergeten hoe een en ander in elkaar zit, maak dan ook foto’s tijdens de demontage.
Afbeelding
Demonteer alles wat geschroefd zit en probeer de zuigers uit de remklauw te verwijderen. Vaak gaat dit het makkelijkst door wat perslucht te gebruiken. Leg dan een stuk hout in de klauw om de zuiger niet ongecontroleerd uit de klauw te laten knallen. In geval van remklauwen met meerdere zuigers is het handig om de zuiger die het makkelijkst beweegt tegen te houden, zodat de druk op de vast zittende zuiger blijft staan.
Gooi de oude rubbers altijd weg!

Nadat de klauwen volledig gedemonteerd zijn kun je met een staalborstel het oppervlak zo goed mogelijk schoonmaken. Ik had het geluk dat ik een straalcabine mocht gebruiken (nogmaals dank Bram!), maar schoonmaken en ontvetten volstaat vaak ook.
Straalgereed gemaakt:
Afbeelding

Na het stralen:
Afbeelding
Zo heb je een prachtige basis om weer een mooi setje klauwen te maken!

Maar nu het lakken/spuiten. Wat breng je er op aan en hoe?
Ik wilde mijn klauwen gewoon onopvallend, maar netjes zwart hebben. Het zijn gewoon “lelijke” zwevende klauwen, maar ze moeten wel zo lang mogelijk netjes blijven natuurlijk.
Zelf had ik mijn twijfels bij de vaak aangeboden setjes remklauwlak. Deze zijn wel hitte bestendig, maar moet je met een kwast aanbrengen. Dat had niet mijn voorkeur. Ook was ik bang dat de remklauwen daarmee snel weer zouden gaan roesten.
Bram adviseerde mij Brantho Korrux 3-1: goed over roest en blijft lang mooi. Na veel zoekwerk begon ik te twijfelen of deze echter wel voldoende hittebestendig was. Remklauwen kunnen rustig 250°C worden en de Brantho was tot slechts 180 of 200°C toepasbaar. Ook was de verkrijgbaarheid van Brantho in een spuitbus wel een dingetje. Een bekerspuit heb ik niet tot mijn beschikking en een groot blik moeten kopen voor de paar klusjes die ik tegenwoordig uitvoer vond ik ook wat overdreven.
Lang verhaal kort: mijn eigenwijsheid bereikte een hoogtepunt en ik besloot voor de makkelijk verkrijgbare Hammerite te kiezen. De hittebestendige matzwarte variant!
Door het lange piekeren over de verf hebben de klauwen een week gestraald in de garage gelegen en helaas zat er toen toch al weer lichte roest op.
Afbeelding
Snel aan de slag dus!

Afbeelding Afbeelding

Alle delen voorzien van 2 à 3 lagen lak. Aangezien het hittebestendige verf is, dient deze te worden afgebakken. Ongeveer een uur op 200°C.
In de oven dan maar:
Afbeelding
Let op! Dit stinkt enorm, bij voorkeur dus niet in de keuken zoals ik deed :mrgreen:

Prachtig, alle delen klaar, maar de twijfel begon toe te slaan. Ik was zo gefocust op het feit dat de lak bestand moest zijn tegen hoge temperaturen, dat ik vergeten was te kijken naar de bestandheid tegen chemicaliën (zoals bijv. remmenreiniger)... en inderdaad, ik kon dit er met remmenreiniger weer af poetsen en dat was niet de bedoeling.
Opnieuw gepiekerd en besloten er nog een laag blanke lak overheen te spuiten. Tevens weer hittebestendig anders was de vorige laag voor niets geweest. Helaas is deze alleen verkrijgbaar van Motip. Na een proefstukje bleek gelukkig dat deze twee lakken elkaar niet beten.
Deze gaan dus samen:
Afbeelding

Opnieuw spuiten:
Afbeelding

Bijkomstigheid was dat ik het met de blanke lak ook een stuk mooier vond dan alleen de matzwarte lak
Onderste deel met, bovenste deel zonder:
Afbeelding

Alle componenten gespoten en nogmaals afgebakken. Ditmaal in een losse oven in de garage :lol: (geen foto’s)
Na het afbakken zagen de cilinders er nogal verkleurd uit. Het oppervlak vervolgens een beetje opgefrist met een hoon.
Voor en na:
Afbeelding Afbeelding

Mijn remzuigers zaten niet vast en na een beetje oppoetsen zag het glijvlak er weer als nieuw uit:
Afbeelding

Alles is nu compleet om de klauwen weer fris in elkaar te zetten. De originele revisieset voor Spec B voorremmen lag klaar: P/N 26297AG000
Afbeelding

- Begin nu met het plaatsen van de afdichtingsringen in de groef van de cilinder. Deze zijn vierkant in doorsnede, omdat ze zo bij een rembeweging altijd de neiging hebben de zuiger een stukje terug te halen zodra de druk van het systeem is. Zo lopen je blokken dus niet onnodig aan.
- Vet de ring in met het meegeleverde vet.
- Smeer dit tevens aan de binnenzijde van de stofhoezen en plaats deze op de zuigers. Voorzie deze ook van vet.
- Breng nu de zuigers in de cilinder en probeer de stofhoes in de daarvoor bestemde groef van de cilinder te plaatsen. Je zult merken dat je hier al snel vingers te kort komt. Lastig klusje, maar geduld is de juiste oplossing. Wees pas tevreden als je jezelf 100% hebt overtuigd dat het geheel netjes in de groef valt.
- Beweeg de zuigers enkele malen met de hand heen en weer. Ik zet altijd beide duimen in de zuiger en trek deze dan langzaam naar buiten. (niet te ver!)
- Plaats nu de glijpenen en voorzie deze ook ruim van vet.
- Ook hier de hoesjes overheen en breng de beide delen van de remklauw samen.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Hele zaakje vers gemonteerd:
Afbeelding
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor quikfit » 24 Sep 2018 09:19

Goed bezig geweest...en het houd je van de straat. :lol:
Ik heb er niet zoveel werk van gemaakt,de klauwen waren nog goed en heb ze alleen schoongemaakt/ontvet en daarna met een kwastje van Hammerite voorzien.

Gr. Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
20180622_151414-1612x1209.jpg
Laatst gewijzigd door quikfit op 24 Sep 2018 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
ReinO
Berichten: 93
Lid geworden op: 18 Aug 2018 05:47
Type auto: MY 2000 forester 2.0i in Lelystad

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor ReinO » 24 Sep 2018 09:30

die motip is iets van 25 euro maar houdt het tenminste
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Lelystad
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4033
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor SP-Boxer » 24 Sep 2018 09:41

Volgens mij was ik een kleine €35,- kwijt voor 2 bussen Hammerite en 1 bus blanke lak.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 642
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor boswachterfan » 24 Sep 2018 19:52

Mooi werk! :okeee: Gelukkig niet "had ik maar Brembo's "-rood :lol:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3587
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor erichendri » 24 Sep 2018 20:44

En een tientje of 5 voor de revisieset etc neem ik aan.

eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4033
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor SP-Boxer » 24 Sep 2018 22:12

Heb daar €34,77 voor betaald.

@Quikfit: ook netjes gedaan. De klauwen die ik had waren al jaren niet meer gebruikt. Prima klauwen die nog op de auto zouden zitten zou ik ook niet preventief gaan reviseren.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 369
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor hummie » 25 Sep 2018 12:55

Ziet er goed uit Boxer. Netjes. :okeee:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor Rene » 02 Okt 2018 16:14

Een tipje van mij : als de zuigers er met perslucht niet uit willen dan bied een vetspuit uitkomst.
Voordeel daarvan is dat ze er niet ongecontroleerd uit schieten , nadeel is het vet wat je moet verwijderen na de klus...
Heb dat eens toegepast met een zundapp remklauw.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor Vmax » 10 Okt 2018 23:01

Ik vraag me af, waarom niet gekozen voor poederlak? Wat veel mensen niet beseffen, is dit behoorlijk temperatuursbestendig is. Je moet het zelfs afbakken op 170-250 graden. En er zijn varianten te krijgen, die zelfs nog hittebestendiger zijn. En het is gemakkelijker aan te brengen, als men denkt. Daar heb je niet per se een complete installatie voor nodig (al zal het eindresultaat daar ongetwijfeld beter zijn). Een kwestie van voorverwarmen, de poeder aanbrengen/ verdelen met een meelzeefje, terug de oven in, en afbakken. Het resultaat mag dan misschien niet zo professioneel zijn (wat meer sinaasappelhuid), maar het ziet er evengoed erg mooi uit. Ik heb het al bij meerdere objekten zo gedaan. Het moet alleen in de oven passen...
Het grootste voordeel van poederlak is de chemische bestendigheid. Dat is ongeëvenaard!
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4033
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor SP-Boxer » 11 Okt 2018 07:22

Goeie vraag!
Ik heb me eerlijk gezegd nooit verdiept in het zelf poedercoaten van delen. Om zwevende klauwen te laten poedercoaten vond ik ietwat overdreven. Al zou het prijsverschil waarschijnlijk niet heel groot geweest zijn.

Bij 4-potters had ik zeker wel overwogen...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor quikfit » 11 Okt 2018 09:31

Vmax schreef:Ik vraag me af, waarom niet gekozen voor poederlak? Het moet alleen in de oven passen...


Ik ga het de directrice op een geschikt moment vragen wat betreft de oven. :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor Vmax » 11 Okt 2018 19:03

Gewoon een 2-hands oventje op de rommelmarkt kopen. Kun je soms al voor enkele tientjes kopen. En de poedercoat zelf is ook niet zo duur. Met een halve kilo ben je zoiets een kleine €20 kwijt, en daar kun je heel wat mee doen. Ik gebruik dit meestal voor andere doeleinden (poedercoaten van pilkers om mee te gaan vissen...), maar ik heb ook zelf al eens enkele onderdelen van een auto daarmee behandeld. Maar zoals ik al zei, het moet wel in een oven passen. En anders kan een verfstripper ook wel goede diensten doen. Het gaat zich erom, dat het geheel warm genoeg is, dat de poeder zich al vanzelf aan het object plakt. Het teveel klop je eraf en dan wordt het vervolgens net zo lang verhit, tot het geheel glad en glanzend wordt. Dan nog even doorbakken voor het harden, en dan afkoelen. Na het afkoelen kun je het meteen monteren. Het is dan al gebruiksklaar. Ik gooi het meestal even in wat water.
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4033
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor SP-Boxer » 12 Okt 2018 08:51

Qua ovens zit het hier wel goed. Heb er twee in de keuken en twee oudjes in de garage :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2103
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor quikfit » 12 Okt 2018 12:04

Ik zou wel eens met velgen willen experimenteren maar dat word dan een flinke oven. :roll:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor Vmax » 12 Okt 2018 12:50

SP-Boxer schreef:Qua ovens zit het hier wel goed. Heb er twee in de keuken en twee oudjes in de garage :mrgreen:

Dan kun je in 1x alle velgen poedercoaten :roll: :mrgreen: :D , maar realiseer je wel, dat poeder, wat in de oven valt, je er ook echt niet meer afkrijgt. Wat vast zit, dat zit ook echt vast.

Voor geïnteresseerden heb ik eventueel nog zwarte poedercoat staan. En blauw iriserend. En ook nog chroomkleur, transparant, orange candy, wit en hechtcoat in grijs. En ook nog wel zwart met iriserende glimmers...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4033
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor SP-Boxer » 12 Okt 2018 13:27

:mrgreen: Zo groot zijn de ovens niet, of de velgen niet zo klein ;)
Bakpapiertje er onder en klaar!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 369
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor hummie » 12 Okt 2018 13:28

Vmax schreef:Gewoon een 2-hands oventje op de rommelmarkt kopen. Kun je soms al voor enkele tientjes kopen. En de poedercoat zelf is ook niet zo duur. Met een halve kilo ben je zoiets een kleine €20 kwijt, en daar kun je heel wat mee doen. Ik gebruik dit meestal voor andere doeleinden (poedercoaten van pilkers om mee te gaan vissen...), maar ik heb ook zelf al eens enkele onderdelen van een auto daarmee behandeld. Maar zoals ik al zei, het moet wel in een oven passen. En anders kan een verfstripper ook wel goede diensten doen. Het gaat zich erom, dat het geheel warm genoeg is, dat de poeder zich al vanzelf aan het object plakt. Het teveel klop je eraf en dan wordt het vervolgens net zo lang verhit, tot het geheel glad en glanzend wordt. Dan nog even doorbakken voor het harden, en dan afkoelen. Na het afkoelen kun je het meteen monteren. Het is dan al gebruiksklaar. Ik gooi het meestal even in wat water.


Erg interessant.
Maar hoe doe jij het elektrolytische deel dan? Dat is toch wel een wezenlijk deel van het poedercoaten.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 Jan 2015 21:07
Type auto: Subaru Impreza Plus TS EJ201 2001
Locatie: Meijel

Re: Remklauwen gereviseerd

Berichtdoor Vmax » 12 Okt 2018 19:12

Nee, de elektrolyse is geen wezenlijk deel van het poedercoaten. Dat zorgt er alleen voor, dat het object statisch wordt, waardoor er een dun laagje poedercoat op blijft hechten. Vervolgens wordt het poeder erop geblazen. Dat is alles.
Met vriendelijke groet,

Patrick

Terug naar “Overige techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten