Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Na een stilstand van 3 dagen liep deze '99er legacy een
minuut of 5 op 3 cilinders tijdens het rijden.
Daarna liep deze weer als nieuw.
tot twee dagen later en een ruitensproeiertankje die overliep
tijdens het bijvullen.
Stom toevallig liep hij vanaf dit moment echt continu op 3 cilinders.
Dacht dat het kwam doordat er water op de bougiekabels gevallen was.
Dus ik de kabels (had ik nog niet vervangen en de teller
staat op 270000 km) nieuw gekocht en 4 bougies voor de zekerheid.
Maar daarna liep hij nog steeds op 3 cilinders.
Dacht zelf dat het de kabels / bougies waren en aangezien deze goedkoper
zijn ben ik hier maar mee begonnen.
Toen maar even de bougiekabels voorzichtig één voor één losgetrokken
en toen bleek na 3 schokjes voor mij dat cilinder 4 niet vonkt.
Heb ook al een te koop gevraagd topic opgestart voor de bobine.
Eric
minuut of 5 op 3 cilinders tijdens het rijden.
Daarna liep deze weer als nieuw.
tot twee dagen later en een ruitensproeiertankje die overliep
tijdens het bijvullen.
Stom toevallig liep hij vanaf dit moment echt continu op 3 cilinders.
Dacht dat het kwam doordat er water op de bougiekabels gevallen was.
Dus ik de kabels (had ik nog niet vervangen en de teller
staat op 270000 km) nieuw gekocht en 4 bougies voor de zekerheid.
Maar daarna liep hij nog steeds op 3 cilinders.
Dacht zelf dat het de kabels / bougies waren en aangezien deze goedkoper
zijn ben ik hier maar mee begonnen.
Toen maar even de bougiekabels voorzichtig één voor één losgetrokken
en toen bleek na 3 schokjes voor mij dat cilinder 4 niet vonkt.
Heb ook al een te koop gevraagd topic opgestart voor de bobine.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 08 feb 2013 11:39, 3 keer totaal gewijzigd.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Vanmiddag een bobine opgehaald en meteen gemonteerd en de
legacy loopt weer als een zonnetje.
Probleem dus opgelost.
Eric
legacy loopt weer als een zonnetje.
Probleem dus opgelost.
Eric
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt slotje
sneller opgelost dan ik het gelezen heb
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt slotje
Zo zie je maar dat vraag en antwoord op dit forum vaak snel bij elkaar komen.
M.v.g,
Rudy
M.v.g,
Rudy
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 07 feb 2013 20:24
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt slotje
Goedenavond,
Ik heb een Outback van 2004, een 2.5 handbak. 240dkm gereden, mooie auto. Tot afgelopen week liep ie als een zonnetje. Ook mijn auto gaf een storing motormanagement en uitval cc. Op drie cilinders draaiend naar de garage gereden. Bougies zijn het niet, bobine ook niet, alle draden doorgemeten. Waarschijnlijk de ECU. Kost 1200 ex.....verschillende Subarudealers die ik bel, zeggen dat een ECU nooit stuk gaat....heeft iemand enig idee ?? Vanwege werkeloosheid wil ik de auto verkopen, maar zo wordt dat niets....
Alle tips meer dan welkom !
MVG
Hans
Ik heb een Outback van 2004, een 2.5 handbak. 240dkm gereden, mooie auto. Tot afgelopen week liep ie als een zonnetje. Ook mijn auto gaf een storing motormanagement en uitval cc. Op drie cilinders draaiend naar de garage gereden. Bougies zijn het niet, bobine ook niet, alle draden doorgemeten. Waarschijnlijk de ECU. Kost 1200 ex.....verschillende Subarudealers die ik bel, zeggen dat een ECU nooit stuk gaat....heeft iemand enig idee ?? Vanwege werkeloosheid wil ik de auto verkopen, maar zo wordt dat niets....
Alle tips meer dan welkom !
MVG
Hans
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt slotje
Compressie al gemeten???
Misschien een defecte injector.
Weet niet hoe vaak een draadbreuk voor komt bij subaru.
Al een 4 gastest laten uitvoeren.
Auto al uitgelezen bij de subaru dealert?
Eric
Misschien een defecte injector.
Weet niet hoe vaak een draadbreuk voor komt bij subaru.
Al een 4 gastest laten uitvoeren.
Auto al uitgelezen bij de subaru dealert?
Eric
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt slotje
idd injectoren of koppakking
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Zouden jullie eens je gedachten over dit filmpje willen laten gaan?
FILM
Het betreft een Legacy III 2.0 met maar iets meer dan een ton op de teller!
Ik kan er zelf vrijdag pas naar kijken, maar de auto is momenteel wat meer benodigd dan normaal. Kortom, dit komt op een bijzonder ongelegen moment. Ik wil vrijdag zo goed mogelijk voorbereid zijn.
Let niet op het piepende geluid in het filmpje, dat is gewoon een snaar, maar overheerst wat in het filmpje.
Het gaat echt om het gerakketak dat je hoort. De motor schud en lijkt dus niet op alle cilinders te lopen. Maar klopt het geluid? Of is er iets ergers aan de hand?
FILM
Het betreft een Legacy III 2.0 met maar iets meer dan een ton op de teller!
Ik kan er zelf vrijdag pas naar kijken, maar de auto is momenteel wat meer benodigd dan normaal. Kortom, dit komt op een bijzonder ongelegen moment. Ik wil vrijdag zo goed mogelijk voorbereid zijn.
Let niet op het piepende geluid in het filmpje, dat is gewoon een snaar, maar overheerst wat in het filmpje.
Het gaat echt om het gerakketak dat je hoort. De motor schud en lijkt dus niet op alle cilinders te lopen. Maar klopt het geluid? Of is er iets ergers aan de hand?
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Ik zie geen beeld.
Eric
Eric
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Dat doe ik.
Krijg een wit filmscherm in een nieuwe pagina.
Eric
Krijg een wit filmscherm in een nieuwe pagina.
Eric
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Marcel.
Op mijn tablet ging het bekijken wel.
Kan een paar oorzaken hebben maar dat had jij ook al bedacht.
Is het een gas auto??.
Bij mij was toen (raar maar waar… ) één kabeluitgang van
mijn bobine stuk, is kostbaar maar ik geloof dat Rudy er nog eentje heeft liggen.
Toen ik de kabel lostrok vonkte de bobine niet, bij de andere 3 vonkte de bobine wel.
Eric
Op mijn tablet ging het bekijken wel.
Kan een paar oorzaken hebben maar dat had jij ook al bedacht.
Is het een gas auto??.
Bij mij was toen (raar maar waar… ) één kabeluitgang van
mijn bobine stuk, is kostbaar maar ik geloof dat Rudy er nog eentje heeft liggen.
Toen ik de kabel lostrok vonkte de bobine niet, bij de andere 3 vonkte de bobine wel.
Eric
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
als ik het gepiep niet mee tel denk ik, drijfstanglager,
snel stil zetten
snel stil zetten
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Nee, is geen gas auto. Auto is vanaf nieuw in het bezit van mijn ouders en altijd zeer rustig mee gereden.
Onderhoudsschema is ook gewoon gevolgd.
Zaterdag heb ik nog meegereden in deze auto en was er niets aan de hand. Vorige week heeft hij kortstondig wat gestotterd. Ik verdacht dus de bougiekabels of bobine.
Lager lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Tijdens het rijden is de CEL (die al 8 jaar bij tijd en wijlen brand, bekend "probleem") gaan knipperen en vanaf dat moment liep de motor zeer onregelmatig.
Gisterochtend kreeg ik bericht en liep de motor in noodloop. (toerental als een zaagtand)
Na een ECU reset liep hij aanvankelijk even netjes en vervolgens begon het geschud en geklepper weer.
Het geklepper is weg als de koppeling wordt ingetrapt. Het geschud blijft.
Volgens mij wordt het geklepper dus veroorzaakt door drukgroep of 2-delig vliegwiel??? Ik hoop dat dat weg is zodra de auto weer netjes loopt.
In verband met familieomstandigheden MOET de auto vandaag voor ca. 25km worden gebruikt. Ik krijg als het goed is later vandaag bericht over hoe dat is verlopen. De rest van de week wordt geprobeerd de fiets te pakken!
Onderhoudsschema is ook gewoon gevolgd.
Zaterdag heb ik nog meegereden in deze auto en was er niets aan de hand. Vorige week heeft hij kortstondig wat gestotterd. Ik verdacht dus de bougiekabels of bobine.
Lager lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Tijdens het rijden is de CEL (die al 8 jaar bij tijd en wijlen brand, bekend "probleem") gaan knipperen en vanaf dat moment liep de motor zeer onregelmatig.
Gisterochtend kreeg ik bericht en liep de motor in noodloop. (toerental als een zaagtand)
Na een ECU reset liep hij aanvankelijk even netjes en vervolgens begon het geschud en geklepper weer.
Het geklepper is weg als de koppeling wordt ingetrapt. Het geschud blijft.
Volgens mij wordt het geklepper dus veroorzaakt door drukgroep of 2-delig vliegwiel??? Ik hoop dat dat weg is zodra de auto weer netjes loopt.
In verband met familieomstandigheden MOET de auto vandaag voor ca. 25km worden gebruikt. Ik krijg als het goed is later vandaag bericht over hoe dat is verlopen. De rest van de week wordt geprobeerd de fiets te pakken!
"I feel Legacy"
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Eric, knipperde bij jou de CEL met de kapotte bobine?
Vandaag is de auto weer gebruikt. Eenmaal op temperatuur was er weinig onbalans bij constante snelheid (50km/u). Stationair liep hij wel nog slecht.
Er komt na het rijden een stank onder de kap vandaan. Mijn vader omschreef het als een lucht die aan de koppeling doet denken.
Nu is de vraag of dit verband houdt met elkaar.
Vandaag is de auto weer gebruikt. Eenmaal op temperatuur was er weinig onbalans bij constante snelheid (50km/u). Stationair liep hij wel nog slecht.
Er komt na het rijden een stank onder de kap vandaan. Mijn vader omschreef het als een lucht die aan de koppeling doet denken.
Nu is de vraag of dit verband houdt met elkaar.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Nee Marcel, lampje brandde niet en dat vond ik een beetje vreemd.
Moet zeggen dat ik mij nog niet in een foutcodelijst had verdiept van mijn legacy lll.
Want bij Mazda was in +/- 1997 al een misfire op cil 1,2,3 of 4 een gedecteerde foutmelding.
Motor kan door deze klacht heel warm worden waardoor je wat kan gaan ruiken.
Koppeling kan natuurlijk ook iets slippen en deze lucht veroorzaken.
Iets anders, vorig jaar in de Ardennen, België, 2 wielen in de natte leem / klei en twee
op het asfalt en dan volgas spinnend opgetrokken, circa 50 meter.
Er kwam een meur de auto binnen dat wil je niet weten, waar het vandaan kwam weet ik niet.
Tot dat moment nooit last gehad van stinklucht in de auto tijdens spelen.
Eric
Moet zeggen dat ik mij nog niet in een foutcodelijst had verdiept van mijn legacy lll.
Want bij Mazda was in +/- 1997 al een misfire op cil 1,2,3 of 4 een gedecteerde foutmelding.
Motor kan door deze klacht heel warm worden waardoor je wat kan gaan ruiken.
Koppeling kan natuurlijk ook iets slippen en deze lucht veroorzaken.
Iets anders, vorig jaar in de Ardennen, België, 2 wielen in de natte leem / klei en twee
op het asfalt en dan volgas spinnend opgetrokken, circa 50 meter.
Er kwam een meur de auto binnen dat wil je niet weten, waar het vandaan kwam weet ik niet.
Tot dat moment nooit last gehad van stinklucht in de auto tijdens spelen.
Eric
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Ik was al bang dat het lampje bij jou niet brandde. Ik hoop ook echt dat het hem in de ontsteking zit. Dan is het vrij vlot verholpen, mits ik de spullen heb.
Over die geur maak ik me ook nog niet echt zorgen. Eerst die motor netjes laten lopen!
Over die geur maak ik me ook nog niet echt zorgen. Eerst die motor netjes laten lopen!
"I feel Legacy"
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Lijkt me de koppeling. Heb ik ook wel eens in het bos, een afschuwelijke lucht.Er kwam een meur de auto binnen dat wil je niet weten, waar het vandaan kwam weet ik niet.
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Vandaag met de auto gereden en wat getest.
De auto loopt inderdaad op 3 cilinders. De SSMII gaf een misfire op cilinder #3 en #4. Actueel was enkel #4.
Ik heb alle bougiekabels één voor één los gehad en de motor bleef telkens doorlopen. Dus er waren er telkens minimaal 2 die doorliepen.
De bobine vonkte wat zwak op #3, maar dat kan te maken hebben met een wat verder liggende massa.
De weerstand van de bobine gemeten -> secundaire zijde was OK, primaire zijde gaf geen resultaat, vreemd.
De weerstand van de kabels gemeten -> kabel op #4 kreeg ik niet gemeten.
Wat bleek, de huls die over de bougies schuift, die zat nog op de bougie en dus niet meer in de kabel! De kabel was gewoon verrot!!!
Helaas is dit net een ander type kabel, waardoor ik geen tijdelijke kabel had. Maandag maar direct een nieuwe bestellen!
Probleem lijkt dus mee te vallen.
Voor de oplettende lezer: "waarom zat er nog een foutmelding in van cil #3???"
Die melding gaf de ECU altijd al. De CEL brandde ook al jaren permanent. Dit zonder klachten overig Dit is voor mij geen reden tot zorgen! Bij het resetten van de ECU is het lampje met melding een tijd uit, maar komt vroeg of laat gewoon weer terug.
Hopelijk is het mankement volgend weekend verleden tijd. Ik houd jullie op de hoogte.
De auto loopt inderdaad op 3 cilinders. De SSMII gaf een misfire op cilinder #3 en #4. Actueel was enkel #4.
Ik heb alle bougiekabels één voor één los gehad en de motor bleef telkens doorlopen. Dus er waren er telkens minimaal 2 die doorliepen.
De bobine vonkte wat zwak op #3, maar dat kan te maken hebben met een wat verder liggende massa.
De weerstand van de bobine gemeten -> secundaire zijde was OK, primaire zijde gaf geen resultaat, vreemd.
De weerstand van de kabels gemeten -> kabel op #4 kreeg ik niet gemeten.
Wat bleek, de huls die over de bougies schuift, die zat nog op de bougie en dus niet meer in de kabel! De kabel was gewoon verrot!!!
Helaas is dit net een ander type kabel, waardoor ik geen tijdelijke kabel had. Maandag maar direct een nieuwe bestellen!
Probleem lijkt dus mee te vallen.
Voor de oplettende lezer: "waarom zat er nog een foutmelding in van cil #3???"
Die melding gaf de ECU altijd al. De CEL brandde ook al jaren permanent. Dit zonder klachten overig Dit is voor mij geen reden tot zorgen! Bij het resetten van de ECU is het lampje met melding een tijd uit, maar komt vroeg of laat gewoon weer terug.
Hopelijk is het mankement volgend weekend verleden tijd. Ik houd jullie op de hoogte.
"I feel Legacy"
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
top marcel
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Welke code geeft deze auto als de cel brand?Bij het resetten van de ECU is het lampje met melding een tijd uit, maar komt vroeg of laat gewoon weer terug.
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Wat bedoel je hiermee, Marcel?
De bobine vonkte wat zwak op #3, maar dat kan te maken hebben met een wat verder liggende massa.
De bobine vonkte wat zwak op #3, maar dat kan te maken hebben met een wat verder liggende massa.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Als je met draaiende motor een bougiekabel van de bobine aftrekt, dan blijft de vonk zijn weg natuurlijk gewoon zoeken. Er springen dan vonken vanuit de bobine naar de dichtstbijzijnde massa (het inlaatspruitstuk).
Voor cil #1, #2 en #4 is de weg naar het spruitstuk vrij kort. De vonk springt dus makkelijk over.
Bij de aansluiting van cil #3 zit ook de stekker van de bobine. De belemmert de kortste weg naar het spruitstuk. Je ziet dus heel flauw af en toe een vonkje overspringen. Dit staat dus los van het functioneren van de bobine, maar heeft alles te maken met de lange afstand tot de massa
Voor cil #1, #2 en #4 is de weg naar het spruitstuk vrij kort. De vonk springt dus makkelijk over.
Bij de aansluiting van cil #3 zit ook de stekker van de bobine. De belemmert de kortste weg naar het spruitstuk. Je ziet dus heel flauw af en toe een vonkje overspringen. Dit staat dus los van het functioneren van de bobine, maar heeft alles te maken met de lange afstand tot de massa
"I feel Legacy"
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Nieuwe bougiekabel erop, auto loopt weer als een zonnetje!
"I feel Legacy"
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Heb je het idee dat het lampje nu ook uitblijft?
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Ik verwacht dat de oorspronkelijk foutmelding wel weer terugkomt. Maar gisteren met de eerste 250km nóg niet
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Mooi dat het is opgelost en dat hier de oplossing vermeld wordt.
Dat is niet altijd het geval.
Ben toen met mijn probleem ook met de kabels en bougies begonnen.
Helaas was het de bobine maar aan de andere kant zaten bij mij nog de originele bougiekabels er op, je begint tenslotte doelgericht met het voordeligste als je onderdelen gaat vervangen .
Eric
Dat is niet altijd het geval.
Ben toen met mijn probleem ook met de kabels en bougies begonnen.
Helaas was het de bobine maar aan de andere kant zaten bij mij nog de originele bougiekabels er op, je begint tenslotte doelgericht met het voordeligste als je onderdelen gaat vervangen .
Eric
Re: Legacy lll die ineens op 3 cilinders loopt
Zo is het maar net!
Gisteren wel het volgende probleem gevonden. Uitlaat leek al een tijdje te lekken.
Originele einddemper zocht ik al een tijdje, maar vooralsnog zonder succes.
Wat blijkt, zijn enkel de flenzen van einddemper en middenpijp compleet verrot... Gisteren een half potje prut op gesmeerd en komende week even de APK afwachten.
Blijft het een probleem, dan maar voor €300,- een aftermarket einddemper en tussendemper erop.
Mijn vader ervaart nu de gevolgen van langer dan 10 jaar met dezelfde auto rijden
Gisteren wel het volgende probleem gevonden. Uitlaat leek al een tijdje te lekken.
Originele einddemper zocht ik al een tijdje, maar vooralsnog zonder succes.
Wat blijkt, zijn enkel de flenzen van einddemper en middenpijp compleet verrot... Gisteren een half potje prut op gesmeerd en komende week even de APK afwachten.
Blijft het een probleem, dan maar voor €300,- een aftermarket einddemper en tussendemper erop.
Mijn vader ervaart nu de gevolgen van langer dan 10 jaar met dezelfde auto rijden
"I feel Legacy"