cilinder 1 en 2 Misifire detected
cilinder 1 en 2 Misifire detected
Inmiddels heb ik het eerste euvel aan mijn Sub. legacy 2 gl awd uit 2002
Mijn automanagement lampje ging branden.
Ik dacht de handleiding van mijn sub heb ik niet. maar er zal vast staan "raadpleeg uw dealer".
Ik naar de dealer om de computer uit te laten lezen. en jawel hoor
P00301 en P0302 Cilinder 1 en 2 Misfire detected.
Wij de bougies er uit gehaald volgens de dealer zaten niet de goede bougies erin en ze waren al reeds schuin afgesleten. De nieuwe bougies erin en de computer gereset. Als het motormanagement weer gaatbranden is de bobine aan de beurt. Gelukkig ligt deze bovenop het blok. en kan makkelijk vervangen worden.
Wie van de forumleden heeft dit eerder bij de hand gehad en wat kost een bobine of wie heeft er nog op de plank liggen. o ja en wie heeft er toevallig nog een handleiding over. of die ik kan kopieren, wie weet een linkje.
Mijn automanagement lampje ging branden.
Ik dacht de handleiding van mijn sub heb ik niet. maar er zal vast staan "raadpleeg uw dealer".
Ik naar de dealer om de computer uit te laten lezen. en jawel hoor
P00301 en P0302 Cilinder 1 en 2 Misfire detected.
Wij de bougies er uit gehaald volgens de dealer zaten niet de goede bougies erin en ze waren al reeds schuin afgesleten. De nieuwe bougies erin en de computer gereset. Als het motormanagement weer gaatbranden is de bobine aan de beurt. Gelukkig ligt deze bovenop het blok. en kan makkelijk vervangen worden.
Wie van de forumleden heeft dit eerder bij de hand gehad en wat kost een bobine of wie heeft er nog op de plank liggen. o ja en wie heeft er toevallig nog een handleiding over. of die ik kan kopieren, wie weet een linkje.
Nuncuat nun quam
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
nog nooit een check engine gehad, maar kan me goed voorstellen dat foute en versleten bougie's de oorzaak zijn.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Probeer eerst eens je bougiekabels. Rijd je trouwens op benzine of gas? Ook is het raadzaam om je uitlaatspruitstuk en pakkingen te controleren op lekkage.
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Grote kans dat het niets met de ontsteking te maken heeft, maar met de positie van je lambda sensor in je uitlaatspruitstuk!
"Probleem" is niet geheel onbekend bij de Legacy 3. Mijn pa rijdt inmiddels al een jaar of 5/6 rond met dat lampje aan. Na de eerste keer ook uit laten lezen. Melding: Misfire cil #2.
De lambda sensor zit eigenlijk niet goed geplaatst in het spruitstuk en zou op een andere positie moeten komen. Blijven rondrijden is echter geen enkel probleem als er hetzelfde aan de hand is.
Zie ook: http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=542
"Probleem" is niet geheel onbekend bij de Legacy 3. Mijn pa rijdt inmiddels al een jaar of 5/6 rond met dat lampje aan. Na de eerste keer ook uit laten lezen. Melding: Misfire cil #2.
De lambda sensor zit eigenlijk niet goed geplaatst in het spruitstuk en zou op een andere positie moeten komen. Blijven rondrijden is echter geen enkel probleem als er hetzelfde aan de hand is.
Zie ook: http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=542
"I feel Legacy"
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Gewoon doorrijden met een Lambda sensor die niet de juiste waarden doorgeeft gaat niet altijd goed.
Mijn vorige auto was een Skoda Octavia van 2001. 1.6 benz. Bij deze auto ging ook elke keer het motormanagement lampje branden. Kon geen kwaad zij de garage. Maar de auto ging steeds slechter lopen, stotteren en gigantisch zuipen. Lambda sensor was defect.
De electronica van de motor bepaalt aan de hand van meerdere sensor-gegevens het benzine-lucht mengsel. Als er één sensor verkeerde/anders waardes geeft zal de electronica het mengsel bij stellen. Hierdoor ontstaat een soort spiraal werking. De motor gaat steeds slechter lopen.
Mijn vorige auto was een Skoda Octavia van 2001. 1.6 benz. Bij deze auto ging ook elke keer het motormanagement lampje branden. Kon geen kwaad zij de garage. Maar de auto ging steeds slechter lopen, stotteren en gigantisch zuipen. Lambda sensor was defect.
De electronica van de motor bepaalt aan de hand van meerdere sensor-gegevens het benzine-lucht mengsel. Als er één sensor verkeerde/anders waardes geeft zal de electronica het mengsel bij stellen. Hierdoor ontstaat een soort spiraal werking. De motor gaat steeds slechter lopen.
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Bedankt al voor de reacties. allereerst de vraag van Rudy. Mijn sub loopt op benzine. De bougieskabels heb ik gecheckt dmv het sprayen met zeepsop en deze lekken niet en ze zien er optisch goed uit. Mijn uitlaatspruitstuk en pakkingen zal ik gaan checken. Maar dan moet ik onder de auto kruipen Toch?? Ik heb bij de eerste controle geen olie kunnen ontdekken. maar ik zal het zeker nalopen.
en hoe zit het met de bobine? want cilnder 1 en 2 zitten tegenover elkaar. Kan dit niet het euvel zijn.
Kun je deze makkelijk verplaatsen? en hoeSP-Boxer schreef:De lambda sensor zit eigenlijk niet goed geplaatst in het spruitstuk en zou op een andere positie moeten komen
en hoe zit het met de bobine? want cilnder 1 en 2 zitten tegenover elkaar. Kan dit niet het euvel zijn.
Nuncuat nun quam
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Tuurlijk kan dat het euvel zijn, maar ik denk van niet. Waarschijnlijk heb je ook niets gemerkt toen het lampje aan ging? Geen inhoudende auto, geen gestotter? Het komt mij tè bekend voor, vandaar mijn verhaal.
@Arostypem: Klopt wel wat je zegt, maar de door mij genoemde storing slaat op een miniem verschil in meetwaarde tussen de eerste en de tweede lambdasensor. Volgens mij is het ter controle en geeft de ECU enkel aan doormiddel van een CEL dat er iets loos is. In de praktijk is er echter niets ernstigs aan de hand. Maar nogmaals, dat is de ervaring in de auto van mijn pa. Die dus al weer een jaar of 5/6 rijdt met een CEL die continue brand. Verder geen enkel probleem. Motor loopt goed en verbruik continue rond de 1 op 11. Niets mis mee
@Arostypem: Klopt wel wat je zegt, maar de door mij genoemde storing slaat op een miniem verschil in meetwaarde tussen de eerste en de tweede lambdasensor. Volgens mij is het ter controle en geeft de ECU enkel aan doormiddel van een CEL dat er iets loos is. In de praktijk is er echter niets ernstigs aan de hand. Maar nogmaals, dat is de ervaring in de auto van mijn pa. Die dus al weer een jaar of 5/6 rijdt met een CEL die continue brand. Verder geen enkel probleem. Motor loopt goed en verbruik continue rond de 1 op 11. Niets mis mee
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Misfire kan inderdaad zijn: de bougies, de bougiekabels.
Bobine geloof ik niet in want als deze stuk gaat gaat de
motor op 2 cilinders lopen en geeft de ecu aan: misfire cil 1 en 3(??).
Hebben jullie ook in de bougiedoppen gekeken voor brandsporen??
Weet niet wat subaru aangeeft voor de vervangingstermijn voor de bougies
maar ik zou ze zelf bij 30000 km vervangen.
Ze vonken in deze motor dubbel omdat ze een kring vormen(1 en 3 en 2 en4).
Eric
Bobine geloof ik niet in want als deze stuk gaat gaat de
motor op 2 cilinders lopen en geeft de ecu aan: misfire cil 1 en 3(??).
Hebben jullie ook in de bougiedoppen gekeken voor brandsporen??
Weet niet wat subaru aangeeft voor de vervangingstermijn voor de bougies
maar ik zou ze zelf bij 30000 km vervangen.
Ze vonken in deze motor dubbel omdat ze een kring vormen(1 en 3 en 2 en4).
Eric
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Ik heb er inderdaad niks van gemerkt tijdens het rijden. en zal het verbruik binnenkort eens meten.
Ik heb niet gecheckt op brandsporen in de bougiesdoppen. maar de bougies zijn al wel vervangen.
Ik zal jullie op de hoogte houden
Ik heb niet gecheckt op brandsporen in de bougiesdoppen. maar de bougies zijn al wel vervangen.
Ik zal jullie op de hoogte houden
Nuncuat nun quam
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Een misfire kan je merken als een hikje bij het gasgeven/optrekken.
Eric
Eric
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
dat voel ik ook wel es af en toe. maar heb absoluut geen fout meldingen in de ecm .
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Hij heeft EOBD (waarschijnlijk), die detecteerd dat wel en
slaat deze op en laat dan het lampje branden.
Eric
slaat deze op en laat dan het lampje branden.
Eric
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
hij loopt tot op heden nog steeds zonder problemen. moet alleen tzt een nieuwe accu plaatsen. er ligt nu een panasonic in???
Nuncuat nun quam
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
als hij goed start en snel genoeg ronddraait kun je
de accu laten zitten.
Eric
de accu laten zitten.
Eric
Re: cilinder 1 en 2 Misifire detected
Ik heb ook last van de CEL die af en toe aan - en weer uitgaat. Morgen krijg ik zo'n OBD foutcodekastje en an ga ik eens kijken wat er bij mij aan de hand kan zijn. De auto rijdt overigens prima, afgezien van wat problemen bij het gas loslaten. Zie mijn andere topics hierover.