Select Monitor Data

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Select Monitor Data

Bericht door Bram_R »

Na nog wat zoeken in de Select Monitor menu's en het lezen van wat aanvullende documenten, hierbij nog wat data van ik via de Select Monitor uit mijn ECU heb gehaald.
Wellicht kan Rudy of Marcel hier eens wat feedback op geven.

Ik heb een mooi overzicht gemaakt, waar je in principe alle waarden voor je eigen auto zou moeten kunnen invullen. Deze gegevens zijn overigens uit het Legacy I handboek gevonden.
Ik zie even niet zo snel hoe ik hier bijlagen kan toevoegen, dus ik heb er maar even afbeeldingen van gemaakt.

Onderstaande afbeelding zijn voornamelijk sensor input en actuator/ECU outputs:

Afbeelding

In het rood mijn opgeschreven waarden.

In het handboek staat verder ook nog het volgende overzicht van de diverse switch inputs:

Afbeelding

Mijn actieve switches als de motor stationair draait, bak in neutraal:

FA0:
1. IG
7. NT

FA1:
1. ID
2. FP

FA2:

FA3:
10. OR (aantal keer aan geweest, niet altijd)

Nog wat vragen en opmerkingen bij deze data:

- Voor F09, mijn LoadData is 11, onder het gewenste domein van 30-50. Wat is het en hoe komt dit?
- Voor F10, met throttle sensor op 4,70V gezet middels de verstelbare aanslag, geeft een stationair toerental van 1200rpm. Teruggedraaid naar 4,74V en 900rpm.
- Voor F11, waarom is mijn injector pulse width lager dan opgegeven?
- Voor F19, Alpha staat bij mij op 0,0%, volgens de handleiding die ik bij mijn Select Monitor kreeg, zou een waarde van 0,0% duiden op een kapotte lambda sensor. Maar ik krijg van deze sensor wel gewoon waarden binnen (hoewel ze bij rijden en volgas altijd wat aan de lage kant blijven).

- FA02; hoewel mijn IC pomp echt wel draait, krijg ik hier dus geen ledje te zien voor low of high draaien van de pomp.
- FA03; enkele keren gezien dat ledje 10 brandt, wat aangeeft mengsel is rijk, echter lambda is nooit boven de 0,60V geweest, zie ook F15 02 Max.

Hopelijk heeft iemand op dit forum ook wat Select Monitor input zodat ik eens wat kan vergelijken.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Select Monitor Data

Bericht door Bram_R »

Voor mijn Legacy Turbo blok had ik een drie draads sensor nodig met Subaru pn. 22690AA161 (zit tevens op GTT MY95/96).
Vandaag daarvoor een vervangende lambdasensor opgehaald bij de AutosportCompany, een Bosch, 3 draads met de juiste stekker.
De Bosch sensor heeft pn. A24-A71 107 48310 (staat op de huls gedrukt).
Mijn vorige sensor was ook een Bosch A24-631 209 22272.

Beide Bosch sensoren hebben de juiste 4 polige stekker (3 pins dus aangesloten) erop zitten, dus ga ervan uit dat ze zouden moeten werken op mijn blok.

Nu sluit ik de A24-A71 107 48310 aan op mijn blok en zie dat nadat de sensor na het starten een aantal seconden lang waarden doorgeeft van ongeveer 0,20 tot 0,30 V, om daarna langzaam terug te gaan tot 0,0 V lambdasignaal.
Ook mijn ALPHA waarde zakt daarmee weer tot 0,0 % en blijft daar ook. LoadFactor zit dan op 12/13.

Heb voor de zekerheid nogmaals alle draden doorgemeten, maar krijg keurig accuspanning op de +, 0 ohm weerstand massadraad naar body en de signaaldraad zelf test ook geen weerstand tussen ECU en sensor. Heb zelfs nog even het shield doorgemeten die ook binnenkomt op de ECU, maar ook die heeft 0 ohm weerstand tussen ECU en sensor.

Is deze sensor ook kapot? Heeft iemand wel eens meer gehad dat zijn lambda waarden terug viel naar 0?

gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Select Monitor Data

Bericht door Bram_R »

En voor diegenen die het interessant vinden of zo'n document niet hebben, bijgevoegd een scan van de handleiding.
Voorpagina zit ondersteboven :roll: , de rest zit wel goed.

Maar hij is ietwat te groot dus. Pm me maar zodat ik hem door kan mailen :okeee:
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Select Monitor Data

Bericht door SP-Boxer »

Handleiding van de Select Monitor? Die wil ik graag hebben! :D
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Select Monitor Data

Bericht door SP-Boxer »

Mijn ECU (naja, die komt weer uit de turbo van Matthijs ;) ) en de lambda liggen nu naast de auto.
De lambda is een Bosch A24-631 209 14093

Ik denk dat de laaste 5 nummers het serienummer zijn? De rest is identiek aan de sensor uit jouw turbo.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Select Monitor Data

Bericht door Bram_R »

SP-Boxer schreef:Mijn ECU (naja, die komt weer uit de turbo van Matthijs ;) ) en de lambda liggen nu naast de auto.
De lambda is een Bosch A24-631 209 14093

Ik denk dat de laaste 5 nummers het serienummer zijn? De rest is identiek aan de sensor uit jouw turbo.
Ah, mijn sensoren hebben deze waarden:

M'n 'nieuwe' Bosch sensor heeft pn. A24-A71 107 48310 (staat op de huls gedrukt).
Mijn vorige sensor was ook een Bosch, pn. A24-631 209 22272.

Kun je nog tijd vrijmaken om eens langs te komen op een zaterdagje of vrijdag(avond)?

Ben wel benieuwd of we nog iets kunnen concluderen.

gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Select Monitor Data

Bericht door SP-Boxer »

Volgend weekend ben ik niet in de buurt. De week daarna zit ik van vrijdagavond t/m zondag in de buurt ivm. meeting in de Meern.
Die vrijdag of zaterdagavond zou wel kunnen. Op die zondag moet ik ff kijken. De meeting begint al om 11u.
Weekend van 10-11 september dus.
"I feel Legacy"
Plaats reactie