Nu ik zo aansluitingen van mijn ontsteking onder de loep aan het nemen ben, kwam ik uit bij de volgende vraag.
Zie ook het plaatje.
Dit is een schematische weergave van de dynamo.
Simpel gezegd, paar dikke witte draden die op een stukje draadeind uitkomen en een 3-polige stekker.
Nu uit die 3-polige stekker komt een gele draad, gaat naar aansluiting ALT-2.
Deze ALT-2 is ook de verbinding direct naar de 4 bobines, voor de permanente 12V.
Op deze draad komt overigens in de contactsleutelstand IGN en START ook 12V van de accu bij op.
Mijn vraag is, waar dient die gele draad voor? Meet er geen spanning op als de motor start en waarom wordt deze draad gebruikt voor die bobine spanning?
gr. Bram
dynamo aansluitingen
dynamo aansluitingen
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: dynamo aansluitingen
Voor zover ik nu weet, is die gele draad ook voor de dynamo bekrachtiging.
Normaal gesproken gaat die bekrachtiging via je laadstroomlampje, maar bij Subaru heb je dus eigenlijk twee draden die via de plus dan weer terugkomen op de dynamo.
Waarom? Enige wat ik me kan voorstellen is dat je dynamo nog steeds bekrachtigd wordt in dat geval dat je je laadstroomlampje stuk hebt of je klokkenwinkel eruit hebt liggen.
Bram
Normaal gesproken gaat die bekrachtiging via je laadstroomlampje, maar bij Subaru heb je dus eigenlijk twee draden die via de plus dan weer terugkomen op de dynamo.
Waarom? Enige wat ik me kan voorstellen is dat je dynamo nog steeds bekrachtigd wordt in dat geval dat je je laadstroomlampje stuk hebt of je klokkenwinkel eruit hebt liggen.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: dynamo aansluitingen
Ik denk dat het dat laatste inderdaad moet zijn.
Ben in de Vivio met het JDM cluster aan het prutsen. Auto rijdt ook gewoon zonder cluster! Ik denk dat je dat in menig moderne auto niet meer hoeft te proberen
Ben in de Vivio met het JDM cluster aan het prutsen. Auto rijdt ook gewoon zonder cluster! Ik denk dat je dat in menig moderne auto niet meer hoeft te proberen
"I feel Legacy"
Re: dynamo aansluitingen
En de dynamo gaat laden als je hem start?SP-Boxer schreef:Ik denk dat het dat laatste inderdaad moet zijn.
Ben in de Vivio met het JDM cluster aan het prutsen. Auto rijdt ook gewoon zonder cluster! Ik denk dat je dat in menig moderne auto niet meer hoeft te proberen
Dan is lang niet altijd zo, sterker nog, sommige Impreza's zijn wel stilgevallen met lege accu bij testrijden zonder klokkenwinkel erin.
Afh. van je ingeschakelde verbruikers kun je wel een paar daagjes rijden zonder dat de accu wordt geladen.
Ik kan het nog wel eens controleren bij mijn auto, stekker dash loshalen, starten en kijken of ik de laadspanning op de accupolen meet.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: dynamo aansluitingen
Dat heb ik niet gecheckt eigenlijk. Ging er automatisch vanuit.
"I feel Legacy"
Re: dynamo aansluitingen
Haha, moet je maar eens je elec. schema controleren of even testen op de auto met een voltmeter.SP-Boxer schreef:Dat heb ik niet gecheckt eigenlijk. Ging er automatisch vanuit.
In ieder geval kun je nog tegen de Impreza boys braggen dat je Legacy nog bijlaadt met losgekoppeld dash! (Als mijn aanname juist is natuurlijk).
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...