Achter speakers legacy wagon 1999

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Zentuin
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 17:04

Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Zentuin »

Goedendag,

Ik heb een legacy wagon GL uit 1999. De standaard radio is vervangen door een Pioneer 4x50 watt.
Nu komt er geen geluid uit de achterste speakers. Volgens de dealer omdat in dit type standaard geen achterste speakers zijn gemonteerd. Hij kon me niet vertellen of de bedrading wel aanwezig was. Om dat te weten te komen rekende hij €50,- omdat hij daarvoor van alles los moet halen.

Lange introductie maar mijn vraag is: hoe kom ik het eenvoudigste te weten of de bedrading aanwezig is? En zo niet, is dat iets dat eenvoudig aan te leggen is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door quikfit »

Ik maak uit je verhaal op dat je geen ervaring hebt in radio's inbouwen!? Je ontkomt er niet aan om de radio te verwijderen en om de kabels te trekken (bij afwezigheid) vanaf de deuren tot aan de radio.
Je kan de radio eruit wippen en kijken of er al bedrading aanwezig is...moet toch gebeuren als je extra speakers wilt aansluiten.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Zentuin
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 17:04

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Zentuin »

Ah stom, daar had ik nog niet aan gedacht...

Is er een kleur schema voor de draden van de achter speakers? Ik heb het blokje bekeken maar kom er niet uit welke draden het moeten zijn....
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door quikfit »

Alsjeblieft.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
Autoradio Schema.jpg
Autoradio Schema.jpg (38.18 KiB) 2757 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Zentuin
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 17:04

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Zentuin »

Top, thanks
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Mrdjc »

'99 is een lastig jaar, is het een BG of een BH model? (JF1B*5 op VIN plaatje)

Op een Estate zitten ze in de achterste deuren (En is de bekabeling dikwijls aanwezig) -
Gewoon de deurkaart er even afwippen, als alternatief zou je de stekker van de deur moeten vinden en kijken of de bedrading erin zit.
(Al geeft dat enkel garantie dat de bekabeling aanwezig is aan de hoofdkant van de stekker, niet aan de deur kant)
Maar het is net zo snel om gewoon de deurkaart eraf te halen.

Youtube zou er vol mee moeten staan.

Het voorbeeldje boven zijn ISO kleuren. Subaru heeft natuurlijk wat anders.

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... ECTION.pdf
Pagina 39 van het documentje zelf (Niet de PDF pagina nr's)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door SP-Boxer »

Als het om een 3e generatie gaat (dus BH model), dan klopt het dat er bij de LX en GL geen luidsprekers in de achterportieren zaten. Dit was standaard alleen voorbehouden aan de GX modellen.
Deze optie kon gewoon bij de dealer worden ingebouwd en daarmee is eigenlijk al duidelijk dat de stekkers er gewoon liggen. Kwestie van het deurpaneel eraf halen en luidsprekers aansluiten en monteren.

Hoef je geen extra draden voor te gaan trekken.
Ik vermoed trouwens dat het bij een BG niet anders is als de luidsprekers achterin daar optioneel waren.
"I feel Legacy"
Zentuin
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 17:04

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Zentuin »

Volgens mij heb ik een 3e gen Legacy, de type vermelding op het kentekenbewijs is BH5 010.

Dank voor alle info, ik ga eens een setje kunststof tools bestellen om de bekleding los te wippen van de deur.
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Juliette »

Zentuin schreef:Volgens mij heb ik een 3e gen Legacy, de type vermelding op het kentekenbewijs is BH5 010.

Dank voor alle info, ik ga eens een setje kunststof tools bestellen om de bekleding los te wippen van de deur.
Men neme een brede platte schroevendraaier en vouwt een microvezel doekje om de kop heen. Probeer met zachtjes wiebelen eerst even te bepalen waar de plugjes zitten zodat je op de juiste plekken kracht zet en je deurpaneel niet te ver buigt of onnodig scheurt. En dan de schroevendraaier zo ver mogelijk met zn kop naar het plugje naar binnen duwen.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door erichendri »

Hij zit ook nog op een 2tal plekken met schroeven vast.


Eric
Zentuin
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 17:04

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Zentuin »

Dank jullie wel voor de duidelijke feedback.

Één vraagje nog - ik heb gelezen dat zowel voorin als achterin 6,5 inch speakers passen. Moet ik bij aanschaf nog ergens op letten?
Bij een Amerikaanse website waar ik op uit kwam bij een zoekopdracht kreeg ik maar twee types die in aanmerking kwamen terwijl ze er tientallen leveren. Ik kon niet zien waar die twee in verschillen met de overige - diepte, plek van de schroefgaatjes, alles kwam overeen...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door erichendri »

Heel eerlijk gezegd zijn speakers in de achterdeuren erg tegenvallen qua geluid.
Dat wist ik nog van mijn tijd bij mazda waar ze bij sommige modellen ook zaten.
Daarom ben ik maar zelf creatief geweest een een plank gemaakt voor achter in.
Deze 30 cm brede plank is nu een soort korte hoedenplank en heb ik donkergrijs geschilderd.
Hierin 2 pioneer 20x30 speakers geknutseld en heb een waanzinnig geluid nu.
Aan deze plank ook iets gemaakt voor de rolhoes en die gewoon bruikbaar is.
Plank is door zgn speakerstekker ook simpel eruit te halen als ik dat wil.
Je weet waar (avatar) ik woon en je mag altijd een keer komen kijken en luisteren.
Ik zit ook wel eens op de Veluwe en in Drenthe.

Eric
Zentuin
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 mar 2018 17:04

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Zentuin »

@eric dank je, mijn reden om achterspeakers te willen is een andere - ik heb kids en als ik voor hen muziek aan wil zetten dan kan ik het op alleen de achterspeakers zetten zodat ik niet volop hoef mee te genieten...

Ik zit zelf in het uiterste zuiden van Zuid-Limburg, kom helaas niet vaak meer in de Randstad en omgeving. Je aanbod om te komen kijken zal dus wat lastig worden... :P
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Achter speakers legacy wagon 1999

Bericht door Mrdjc »

Tip: Kijk goed uit welke afmeting magneet erop zit, sommige zijn namelijk te diep om in de deur te passen, en andere vereisen modificatie van de kunstof speaker houder (Als je de fabrieks kunstof opnieuw gaat gebruiken)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Plaats reactie