De oplossing voor defecte raammotor forester SG

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

De oplossing voor defecte raammotor forester SG

Bericht door Juliette »

Ik zie op dit forum meerdere oude topics met raammotor problemen bij de subaru's van 2003-2004.

Ook mijn auto onderging ditzelfde lot. De dealer oplossing van een compleet nieuw mechanisme kost een klein vermogen.

Aangezien wij ook auto's reviseren en ombouwen (cirquit) zijn we niet bang aangelegd om zelf te zoeken en knutselen.

Na verwijderen van het deurpaneel en inspectie met een spiegel kregen we met behulp van een ratel met kruiskop de motor los van het mechanisme. Motor geopend, leeg laten lopen, schoon gemaakt en vol met vet weer werkend terug gezet. Deze methode is in andere topics ook terug te vinden.

Helaas zijn deze motortjes van waardeloze constructie/materiaal en lopen ze snel weer vol met vocht. Binnen 3 maanden kon ik het proces herhalen. Dat moest beter kunnen.

Nu komt de echte oplossing! De motortjes van de 1998/1999 uitvoering passen ook en zijn 1000× beter van constructie. Op basis van diverse foto's vond ik ze heel erg gelijkend en heb ik op de gok bij japoto 2 gebruikte raamsystemen gekocht.

Enige maar: je moet ze omwisselen. Dus de motor van passagier naar bestuurder en v.v. Daarnaast moet je bij terug plaatsen de polen bij de schakelaar omdraaien zodat de schakelaar het juiste resultaat geeft. Of je moet het niet erg vinden om contra te bedienen.

Ik heb deze motoren 4 jaar geleden gewisseld en ze werken tot op de dag van vandaag perfect.
20171202_203955.jpg
20171204_140041.jpg
Subaru Forester 2004
Sjoerd_B
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 sep 2012 17:08

Re: De oplossing voor defecte raammotor forester SG

Bericht door Sjoerd_B »

Die van mij hield er een tijdje geleden ook bijna mee op. Vervangen door een exemplaar van aliexpres. Werk goed.
Echter was het probleem uiteindelijk niet de motor maar de aansluiting, deze zat vol met water. Droog gemaakt en toen werkte het weer perfect.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2409
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: De oplossing voor defecte raammotor forester SG

Bericht door boswachterfan »

Op jijbuist heeft een Engelsman een leuk filmpje gezet over het wisselen van deze motor. Jullie hebben dat zelf uitgevonden, kennelijk. Volgens het handboek moet het raam en het hele mechanisme eruit. Tingting, kassa...
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: De oplossing voor defecte raammotor forester SG

Bericht door Juliette »

Sjoerd_B schreef:Die van mij hield er een tijdje geleden ook bijna mee op. Vervangen door een exemplaar van aliexpres. Werk goed.
Echter was het probleem uiteindelijk niet de motor maar de aansluiting, deze zat vol met water. Droog gemaakt en toen werkte het weer perfect.
Haha wist niet dat ali ze ook had.

Bij mij was het wel de hele motor :roll:
IMG-20160821-WA0011.jpg
20160821_163609.jpg
Subaru Forester 2004
Plaats reactie