gele mistlampen - off road use only?
gele mistlampen - off road use only?
Ik ben aan het kijken voor gele mistlampen (lampenfolie + gele lamp).
Iemand enig idee waarom er bij deze 'off road use only' staat? Naar mijn idee mag je gele mistlampen voeren in NL. Zou dit een waarschuwing zijn voor andere landen of mis ik iets?
http://www.myhellalights.com/index.php/ ... -xy-bulbs/
Iemand enig idee waarom er bij deze 'off road use only' staat? Naar mijn idee mag je gele mistlampen voeren in NL. Zou dit een waarschuwing zijn voor andere landen of mis ik iets?
http://www.myhellalights.com/index.php/ ... -xy-bulbs/
Re: gele mistlampen - off road use only?
Misschien hebben ze geen E-Keurmerk?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: gele mistlampen - off road use only?
Hallo,
Voor zover deze 66 jarige oude man zich herinnerd;
Gele lampen (Jodium) werken beter in mistige situaties vanwege minder verblinding/weerkaatsing.
Ze geven wel minder lichtopbrengst dan gelijksoortige "witte".
Zaten vaak op Franse auto's.
Voor zover ik mij ook herinner mogen ze in het verkeer alleen gebruikt worden op auto's die ze ook origineel hadden.
Dit tot een bepaalde datum.
In de link geeft Hella aan dat ze voor "race omstandigheden" zijn.
Dus niet voor in het openbare verkeer?
Staat er niet in de keuringsregels dat bepaalde lampen "wit" licht uit moeten stralen?
Ben
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gevonden op Google:
Artikel 5.2.55 – werking
4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke
grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg
gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende
voorzieningen met dezelfde functie moeten
nagenoeg symmetrisch links en rechts van het
midden van het voertuig zijn bevestigd.
Hier staat dus dat je beide koplampen dezelfde kleur moeten hebben alsook bijvoorbeeld je beide mistlampen.
Je mag dus wel bijvoorbeeld gele koplampen en witte mistlampen hebben of andersom natuurlijk.
Bij keuring wordt vaak gezegd dat er geen verschil in kleur mag zijn in de
verlichting, maar dat is dus alleen bij de zelfde functie van de verlichting.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kunt er wel gezeur mee krijgen want schijnbaar zijn veel ordebewaarders hier nit van op de hoogt.
In Duitsland mag alleen wit licht maar omdat je een NL goedgekeurde APK hebt kunnen ze niets.
Alleen dus een hoop gezeur met mogelijk achteraf de boete aanvechten.....
Voor zover deze 66 jarige oude man zich herinnerd;
Gele lampen (Jodium) werken beter in mistige situaties vanwege minder verblinding/weerkaatsing.
Ze geven wel minder lichtopbrengst dan gelijksoortige "witte".
Zaten vaak op Franse auto's.
Voor zover ik mij ook herinner mogen ze in het verkeer alleen gebruikt worden op auto's die ze ook origineel hadden.
Dit tot een bepaalde datum.
In de link geeft Hella aan dat ze voor "race omstandigheden" zijn.
Dus niet voor in het openbare verkeer?
Staat er niet in de keuringsregels dat bepaalde lampen "wit" licht uit moeten stralen?
Ben
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gevonden op Google:
Artikel 5.2.55 – werking
4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke
grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg
gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende
voorzieningen met dezelfde functie moeten
nagenoeg symmetrisch links en rechts van het
midden van het voertuig zijn bevestigd.
Hier staat dus dat je beide koplampen dezelfde kleur moeten hebben alsook bijvoorbeeld je beide mistlampen.
Je mag dus wel bijvoorbeeld gele koplampen en witte mistlampen hebben of andersom natuurlijk.
Bij keuring wordt vaak gezegd dat er geen verschil in kleur mag zijn in de
verlichting, maar dat is dus alleen bij de zelfde functie van de verlichting.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kunt er wel gezeur mee krijgen want schijnbaar zijn veel ordebewaarders hier nit van op de hoogt.
In Duitsland mag alleen wit licht maar omdat je een NL goedgekeurde APK hebt kunnen ze niets.
Alleen dus een hoop gezeur met mogelijk achteraf de boete aanvechten.....
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: gele mistlampen - off road use only?
dank Bensubfan schreef:Hallo,
Voor zover deze 66 jarige oude man zich herinnerd;
Gele lampen (Jodium) werken beter in mistige situaties vanwege minder verblinding/weerkaatsing.
Ze geven wel minder lichtopbrengst dan gelijksoortige "witte".
Zaten vaak op Franse auto's.
Voor zover ik mij ook herinner mogen ze in het verkeer alleen gebruikt worden op auto's die ze ook origineel hadden.
Dit tot een bepaalde datum.
In de link geeft Hella aan dat ze voor "race omstandigheden" zijn.
Dus niet voor in het openbare verkeer?
Staat er niet in de keuringsregels dat bepaalde lampen "wit" licht uit moeten stralen?
Ben
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gevonden op Google:
Artikel 5.2.55 – werking
4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke
grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg
gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende
voorzieningen met dezelfde functie moeten
nagenoeg symmetrisch links en rechts van het
midden van het voertuig zijn bevestigd.
Hier staat dus dat je beide koplampen dezelfde kleur moeten hebben alsook bijvoorbeeld je beide mistlampen.
Je mag dus wel bijvoorbeeld gele koplampen en witte mistlampen hebben of andersom natuurlijk.
Bij keuring wordt vaak gezegd dat er geen verschil in kleur mag zijn in de
verlichting, maar dat is dus alleen bij de zelfde functie van de verlichting.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kunt er wel gezeur mee krijgen want schijnbaar zijn veel ordebewaarders hier nit van op de hoogt.
In Duitsland mag alleen wit licht maar omdat je een NL goedgekeurde APK hebt kunnen ze niets.
Alleen dus een hoop gezeur met mogelijk achteraf de boete aanvechten.....
Deze had ik inderdaad ook gevonden, wellicht dan toch niet het 'risico' op gedoe nemen. Ik lees wel redelijk wat ervaringen van mensen die werken met folie, dan heb je niet perse een gele lamp erin. Maar dan komt er toch geel licht uit.
Ik ga nog eens ever verder kijken en eerst maar eens met de folie aan de gang.
Re: gele mistlampen - off road use only?
In een van mijn oude Saabjes zit ook gele verlichting. Dit is origineel niet zo, met de APK in ieder geval nooit problemen gehad.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
Re: gele mistlampen - off road use only?
In NL mag het dus wel, mits niet naast wit licht.
Zoals ik het gelezen heb is geel en wit APK waardig, blauw etc. dus niet.
Voor zover ik weet, mag je geen ander type lamp, hallogeen ipv normaal of xenon ipv halogeen etc. plaatsen vanwege de goedgekeurde lichtsterkte en het spreidingsbeeld van de lampen.
Ook geen exemplaren met bijv. 100 watt of meer zoals in rally lampen.
Op onze Feroza zat ook een lichtbalk, die we rond 2004 op een rit in D, dus op de autobaan bij de grens onbruikbaar moesten maken.... Een schakelaar voldeed niet!
Folie op mistlampen of verstralers zal geen punt zijn als je de originele koplampen maar niet beplakt omdat je dan het verplichte licht, dus de lichtsterkte gaat beïnvloeden.
Denk maar aan matte koplamp glazen....
Ben
Zoals ik het gelezen heb is geel en wit APK waardig, blauw etc. dus niet.
Voor zover ik weet, mag je geen ander type lamp, hallogeen ipv normaal of xenon ipv halogeen etc. plaatsen vanwege de goedgekeurde lichtsterkte en het spreidingsbeeld van de lampen.
Ook geen exemplaren met bijv. 100 watt of meer zoals in rally lampen.
Op onze Feroza zat ook een lichtbalk, die we rond 2004 op een rit in D, dus op de autobaan bij de grens onbruikbaar moesten maken.... Een schakelaar voldeed niet!
Folie op mistlampen of verstralers zal geen punt zijn als je de originele koplampen maar niet beplakt omdat je dan het verplichte licht, dus de lichtsterkte gaat beïnvloeden.
Denk maar aan matte koplamp glazen....
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: gele mistlampen - off road use only?
Er mag geen folie op je lampglazen, apk is daar duidelijk over.
Normaal hebben de lampjes die je er in zet wit of geel glas.
Eric
Normaal hebben de lampjes die je er in zet wit of geel glas.
Eric
Re: gele mistlampen - off road use only?
erichendri schreef:Er mag geen folie op je lampglazen, apk is daar duidelijk over.
Normaal hebben de lampjes die je er in zet wit of geel glas.
Eric
Ik heb inderdaad ook gevonden dat het beplakken (of bespuiten) van ook je mistlampen, het glas, niet mag. Het lijkt met dat hier weinig op gehandhaafd wordt, lees op verschillende fora mensen die dit doen. Maar ik ga dat risico niet nemen, dat is het mij ook weer niet waard. Vind het wel mooi staan, als de lampen uit zijn en geel licht als mistlamp ook.
Maar deze aanpassing laat ik maar even voor wat het is .
Re: gele mistlampen - off road use only?
Had mijn Mistlampen gewoon met gele folie beplakt is gewoon door de Apk gegaan.
Als je een lichtbalk onklaar moet maken bij de grens.
Hoe druk zijn truckers dan wel niet??
Als je een lichtbalk onklaar moet maken bij de grens.
Hoe druk zijn truckers dan wel niet??
Aju propje
Re: gele mistlampen - off road use only?
Ze moeten het zien en zin hebben....
Ook bij truckers word hier af en toe gecontroleerd of je ontoelaatbare lichtsterktes of niet gekeurde lampen hebt.
De beroemde rijdende kerstverlichting rondom mag officieel niet
Ik woon op een paar honderd meter van de Duitse grens en ben ontelbare keren de grens over gegaan.
Heeeeeel af en toe gecontroleerd, in mijn 66 jr. dus op twee handen te tellen.
Ik weet alleen dat als je opvalt, je de meeste kans maakt.
Maar bij een algemene controle van alle voertuigen, dus via de parkeerplaatsen, word je er mogelijk uitgepikt.
Geloof me, ook beroepschauffeurs worden SOMS gecontroleerd
Bij mij zaten ze op het dak, dus niet binnen de max hoogte en mede door de lichtsterkte dus mogelijk verblindend.
Net als de huidige coronaperikelen: je word gepakt of niet... 1 op 8 is schijnbaar de score....
Wij gaan nu niet zonder een dringende redenen de grens over, ook al woont mijn D vriendin bij mij maar officieel nog in D.
Ben
Ook bij truckers word hier af en toe gecontroleerd of je ontoelaatbare lichtsterktes of niet gekeurde lampen hebt.
De beroemde rijdende kerstverlichting rondom mag officieel niet
Ik woon op een paar honderd meter van de Duitse grens en ben ontelbare keren de grens over gegaan.
Heeeeeel af en toe gecontroleerd, in mijn 66 jr. dus op twee handen te tellen.
Ik weet alleen dat als je opvalt, je de meeste kans maakt.
Maar bij een algemene controle van alle voertuigen, dus via de parkeerplaatsen, word je er mogelijk uitgepikt.
Geloof me, ook beroepschauffeurs worden SOMS gecontroleerd
Bij mij zaten ze op het dak, dus niet binnen de max hoogte en mede door de lichtsterkte dus mogelijk verblindend.
Net als de huidige coronaperikelen: je word gepakt of niet... 1 op 8 is schijnbaar de score....
Wij gaan nu niet zonder een dringende redenen de grens over, ook al woont mijn D vriendin bij mij maar officieel nog in D.
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!