ABS en ESP lampjes branden

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ferluci »

Beste forumleden

Ik heb weer iets bijzonders :(
Op het dashboard branden plotseling soms wel soms niet beide lampjes abs en esp, tevens als beide branden doet mijn cruisecontrol het ook niet en er verschijnt in de kilometertellerdisplay “ER 55”
Ik hoor ook vanuit het niets piepjes aan de achterkant als de schakelpook in R wordt gezet, de piepjes variëren van melodieus tot 1-tonig en verschilt per keer dat ik de schakelpook in de R zet.
De ene keer verdwijnen de lampjes al na contact aan en piepjes vanuit de achterkant en de ene keer blijven ze branden maar zijn de piepjes anders van toon en melodie.
Het is vandaag begonnen en ik kan er niet de vinger achter krijgen bij welk type piepjes de lampjes uitgaan en bij welk niet.
Mss iets met aftermarket achteruitrij verklikkers, maar dit is pas vandaag begonnen met geluid geven. Maar wat betekend “ER 55” dan in de display???
Ik weet dat het weer iets speciaal en idioot is maar ik heb lampjes en piepjes en weet echt niet wat ik er mee aan moet...
HELLUP :?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door quikfit »

Door de sneeuw of natte kledder gereden? Wat ik zo tegenkom kunnen het de ABS wiel-snelheid sensors zijn.Kan ook een te lage spanning zijn,accu goed vol en dynamo laad bij?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door *thomas* »

Heb je de accu al een tijdje ontkoppelt zodat de ecu reset?

Daarna sleutel 10 sec in contact op 'aan' en dan pas starten.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door Mrdjc »

Het is geen 55 maar SS.
Error Speed Sensor.

Je zult hem moeten uitlezen om erachter te komen welke speed sensor het precies is.
Dit kan met een uitlees apparaat, of door middel van een mooi trukje dat subaru ons gegeven heeft:

Open the fusebox.

Reach your hand in and feel around above and slightly to the left for the wiring loom.

You'll find two white connectors taped to the loom. They each have a single wire.

Connect them together (they're the only single pin connectors in the area, so don't worry about them not being the right ones).

Now turn the ignition on and whilst the speedo/rev counter needles are doing their sweep, press the trip counter reset button once.



The trip counter will now show engine fault codes (eg P0402) or P---- if there are none.

If you press the trip counter reset button it'll show transmission fault codes, or P---- if there are none.

If you press the trip counter reset button again it'll show chassis fault codes (eg C0042), or C---- if there are none.

If you press it again, it'll go back to engine codes.



When you're done, switch off the ignition, disconnect the connectors and tuck them up out of the way again.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door *thomas* »

Kan ook een éénmalige fout zijn, heb het ook eens gehad. Motor stilgelegd, daarna starten, alles ok...

Probeer eerst even via accu reset zou mijn advies zijn.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door erichendri »

Je had hem toch al bij de subarudealer uit laten lezen?
Wat kwam daar uit?
Als hij altijd brandt is er iets stuk.
Als hij meteen weer brandt idem dito.

Eric
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ferluci »

Bedankt voor de input.
Er zit een hagelneue accu in dus dat kan het niet zijn.
De melding kwam plotseling en ging weer, kwam weer en ging weer dus idd een (nog) niet blijvende melding.
Het subframe komt er volgende week in dus daar meteen maar vragen of ze kunnen kijken of het de sensor is of vervuiling. Er moet toch nog een APK op dat doen z meteen erbij dus even kijken naar de sensor en/of de melding lijkt mij dan een kleine moeite. en Luth-Tangenberg kennende hoef ik er eigenlijk niet om te vragen.
Het mooie verhaal van de fusebox laat ik even voor wat het is, ik bezit geen garage en het sneeuwt een beetje met temperaturen onder 0. Ik ben geen koukleum maar wel de 50 gepasseerd dus de lenigheid is wat afgenomen :D :D :D :D
Iedereen bedankt hoor en ff wachten maar weer op de volgende “bijzonderheid” :okeee:
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door Raph »

ferluci schreef:Bedankt voor de input.
Er zit een hagelneue accu in dus dat kan het niet zijn.
Ik denk dat ik weet wat het probleem is: met een hagelneue accu werkt het niet.

Probeer het eens met een nagelneue accu. En als die niet beschikbaar zijn kun je ook een fonkel-, splinter- of spiksplinternieuwe accu gebruiken. Die zijn technisch identiek.

Je ziet het: als het gaat om gedegen technisch advies heb ik weinig toegevoegde waarde. Maar op het vlak van pseudo-technisch advies kan ik volgens mij best aardig meekomen... :)
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ferluci »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

RAPH, je bent uniek :D :D :D :D
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2413
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door boswachterfan »

Taalnazi, noemen ze zo iemand. :mrgreen: :mrgreen: Dat belooft wat..... :twisted:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door Raph »

boswachterfan schreef:Taalnazi, noemen ze zo iemand. :mrgreen: :mrgreen: Dat belooft wat..... :twisted:
Taalnazi's houden het niet lang uit op dit forum...
Dat ik hier al meer dan twee jaar rondhang is dus overtuigend bewijs dat ik het niet ben. :)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2413
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door boswachterfan »

Krek, zoist. :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ReinO »

Lol!
maar hier ook de hele tijd lampjes in cockpit. als ik alle ijs van de wielen kap gaat alles weer uit.
De hele wielkast is gevuld met ijs, binnenkant wiel idem.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ferluci »

Gister op verzoek toch naar Luth-Tangenberg gereden en het blijkt de linker sensor achter te zijn die sluiting maakt.
Komt goed uit want het subframe gaat er vrijdag as onderuit en dan ligt de boel toch uitelkaar.
Toch nog wel een prijzig dingetje met z'n 211 euris, maar ja...................twee lampjes die branden en een cc die het niet doet :( .
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door Mrdjc »

Ze zijn veel goedkoper te vinden, maar denk niet dat je daarop zou willen wachten.

Zoek maar eens op ebay.nl op 27540AG051 :-)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door Raph »

Mrdjc schreef:Ze zijn veel goedkoper te vinden, maar denk niet dat je daarop zou willen wachten.

Zoek maar eens op ebay.nl op 27540AG051 :-)
57 euro inclusief verzendkosten. Dat is inderdaad best een groot verschil.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door erichendri »

Zal wel niet origineel zijn.

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door Mrdjc »

Eric, Klopt, maar betekent waarschijnlijk enkel dat hij niet vanaf Duitsland naar Japan gestuurd is, 4 maanden in opslag heeft gelegen daar om vervolgens terug naar Nederland gestuurd en 4x over de kop gaat met de prijs.

Ik gebruik al jaren "Alternatieven" zonder enige problemen.
Als de alternatieven zo slecht zouden zijn zouden die bedrijven allang failliet gegaan zijn.

Neem als voorbeeld een nieuw Xenon D2R lampje voor mijn Forester, vanaf de dealer kost het tegen de €150,- voor een origineel subaru.
Op amazon koop je Hella lampjes voor €28,- , Osram lampjes voor €34,- en Philips voor €48,-
Mag je mij vertellen waar het prijs verschil in zit tussen "Origineel" en de andere wel bekende merken.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door quikfit »

Laatst nog een docu gezien over het vervalsen van SKF lagers in China...ik zeg niet dat alles vals is maar ben wel sceptisch bij Ebay,alibabba-dinges,Alie-express en dat soort aanbieders.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door DucATIRadeon »

en hoe herkende de eerste serie nep SKF lagers?
de originele had de codering er in gegraveerd, de neppers hadden de codering er op ge-etst. en dat hadden wij in de emiraten al in de gaten toen de Wärtsila aan boord gerepareerd moesten worden...
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door subfan »

Hallo,

In Duitsland jarenlang imitatie / goedkope lichtmetalen velgen tot er KBA nummers ingegoten werden.
Velgen braken spontaan door gietfouten......
Mann en Fram filters, Bosch idem, zelfs in op origineel lijkende verpakkingen
Op veiligheidsgebied alleen goede spullen van een bekend adres.
Dan maar iets meer betalen.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door quikfit »

DucATIRadeon schreef:en hoe herkende de eerste serie nep SKF lagers?
de originele had de codering er in gegraveerd, de neppers hadden de codering er op ge-etst. en dat hadden wij in de emiraten al in de gaten toen de Wärtsila aan boord gerepareerd moesten worden...
De moraal van het verhaal is...''dat er veel troep word nagemaakt''...niet altijd slecht,maar als de prijs te mooi is om waar te zijn is extra opmerkzaamheid geboden. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ReinO »

Maar is lokaal kopen sowieso niet beter, we moeten toch eens af van dat de hele wereld over shoppen.
Ik koop in elk geval zoveel mogelijk hier in de buurt.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ferluci »

yo lui

Updeetje van het subframe, mijn portemonnee wordt er niet blij van.
Gaat toch een beetje meer kosten dan opgegeven.
Draagarmpjes en bouten die muurvast zitten en mogelijk kunnen breken. Toch nog een wiellager die niet pluis is en de handrem doet plotseling niets meer.
Een week geleden zelf nog aangetrokken en geen centje pijn maar nu loos.
De terugroepactie voor de remleidingen was nooit uitgevoerd en nu is het wat te laat, nieuwe remleiding eronder vanwege de verregaande corrosie en dat zat niet in terugroep pakket.
Ik ga het subframe meekrijgen speciaal op verzoek van mij dan kan ik jullie laten zien hoe het eruit ziet.
Ook legacy's kunnen op den duur redelijk kosten met zich meenemen, maar ja................ een echt alternatief heb ik niet, want zonder reparatie is deze legacy niet in te ruilen.
Ach,... we overleven het wel weer ;)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door quikfit »

Je bent echt niet de enige met een rot subframe...staan er hier genoeg te koop met een rot voor of achterframe.
Eens in zoveel tijd ff schoonmaken...staalborstel erlangs en dan Hammerite erop...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door erichendri »

Dat van die bouten van de draagarmen hadden ze toch al gemeld of niet.
Die bouten vallen er echt niet uit na 16 jaar.

Eric
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ferluci »

erichendri schreef:Dat van die bouten van de draagarmen hadden ze toch al gemeld of niet.
Die bouten vallen er echt niet uit na 16 jaar.

Eric
nee dat klopt, maar het ging meer over de draagarmpjes die kunnen breken/verwrongen raken omdat de bouten te vast zitten of debouten kunnen afbreken waardoor uitboren nodig is.
de draagarmpjes zijn ook redelijk gecorrodeerd dus een om deze weer terug te plaatsen? :(
ik wacht het even af, maandag hoor ik meer.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door *thomas* »

Het zal nu even pijn doen, maar je auto zal daarna sturen als nooit tevoren.

Nieuwe draagarmen kunnen aan de orde zijn.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: ABS en ESP lampjes branden

Bericht door ferluci »

Ik ben benieuwd, tis weer een rib uit het lijf.
:roll:
Plaats reactie