Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
360Marnix
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2020 12:39

Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Bericht door 360Marnix »

Goedemiddag,

vorige week is mijn vrouw gestart met een nieuwe baan. Voor het heen-en-weer rijden heb ik voor haar een 2005 Outback gekocht op LPG.
Ik moet de komende week e.e.a. doen om de auto volledig in orde te krijgen, voor zeker één situatie heb ik wat hulp nodig.

De achterruitenwisser werkte niet. Al vrij snel bleek de zekering te ontbreken. Na het plaatsen van de juiste zekering en het op contact zetten, ging de ruitenwisser direct aan.
Hij blijft echter wissen, ongeacht de stand van de schakelaar (uit, aan, interval)
De zekering heb ik er dus weer uitgehaald. Nu lijkt het mij dat er iets mis is met het interval-relais. Kan iemand mij vertellen waar deze zit?

Ik kan nergens een exploded view vinden met alle onderdelen van Subaru's, zodoende deze vraag.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Bericht door sufos »

Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Bericht door quikfit »

Achter heeft volgens mij geen interval relais,wel een gewoon relais.Het rijtje naast je zekeringenkast (binnen) al bekeken? Aan de rechterkant zitten een aantal relais.
Kan natuurlijk ook de schakelaar zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Bericht door erichendri »

De mijne heeft wel interval.
Bekijk de draadboom tussen carrosserie en achterklep even.
Kan een breukje zitten.
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst besteld??
Advies is elke 30-40000 km.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Bericht door SP-Boxer »

Dit gaat niet over kleppen stellen Eric, laten we dat voor andere topics bewaren.

Draadbreuk lijkt me ook niet waarschijnlijk als hij blijft wissen. Ik zou inderdaad beginnen met het interval relais. Even zoeken via de gegeven link.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Bericht door quikfit »

Zit er achter een interval relais? Volgens mij zitten er 2 aparte plusleidingen op de motor,er zitten op de achterkant van het witte tandwiel 2 verschillende sleepcontact sporen,1 voor constant wissen en de andere voor interval wissen...dit word onderbroken door het spoor(sleepcontact) op de achterkant van het witte tandwiel....maar ik kan me vergissen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Bericht door SP-Boxer »

Ik weet het niet, maar ook als er een regulier relais zit moet je daar beginnen toch? Aangezien de wisser ook in de "uit" stand blijft wissen lijkt me ter hoogte van het relais iets niet goed te gaan.
Of het dan een normaal relais of interval relais is maakt dan niet uit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wisser achterruit gaat niet uit, Outback 2005

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Ik weet het niet, maar ook als er een regulier relais zit moet je daar beginnen toch? Aangezien de wisser ook in de "uit" stand blijft wissen lijkt me ter hoogte van het relais iets niet goed te gaan.
Of het dan een normaal relais of interval relais is maakt dan niet uit.
Zoals in mijn eerdere reactie,zit er wel een gewoon relais maar geen interval relais in...maar ik kan me vergissen.(heb ooit de mijne open gemaakt en de 2 verschillende sleepcontacten gezien)
Ik denk aan kortsluiting in de motor zelf.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie