Dynamo / laadstroomsignaal probleempje

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Ourobouros
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2019 21:12

Dynamo / laadstroomsignaal probleempje

Bericht door Ourobouros »

Zit hier met een vraagstukje.

Mijn Forester uit 2000 doet het al een heleboel kilometers trouw en zonder sputteren, tot verleden week.

Tijdens rijden begint de radio scharrig te klinken, verlichting dashboard begint te weg te zakken, binnen een paar honderd meter begint de motor ook stationair mager te lopen . . . rol gelukkig net m'n dorp in. Accu / laad waarschuwingssignaal gaat NIET branden, wel motor storing lamp. Auto langs de kant gezet, uit gezet en opnieuw geprobeerd te starten . . . nada, nop, niks. Even gewacht, alle stroom trekkers uitgezet en met de hakken over de sloot net aanspringen om de de laatste tiental meters tot mijn huis te kunnen rijden.

Accu getest (bleek bij inspectie al ruim 10 jaar oud te zijn, maar tot nu toe nog geen problemen), leeg. Andere accu er in, bijladen meten; een magere 12,4 volt . . . niet voldoende, ook bij hoger toerental zelfde verhaal; conclusie dynamo. Met 20 jaar en bijna 3 ton er op moet dat een keer mogen . . . heb nog overwogen de dynamo open te trekken voor de koolborstels, maar bij dit type moet de hele boel uit elkaar om daar bij te komen. Daarnaast, als ik me de hand draaide, voelde ik het lager ook al "grommen" en de poelie was ook niet helemaal netjes meer (beschadiging op de rand, een gedeelte van de snaar was ook al weggesleten). Ik dacht, laat het maar goed doen en een gelijk een nieuwe Dynamo en snaar bestellen.

Bij Autodoc gedaan. Netjes gecheckt dat het nummer van de bestelde dynamo overeen kwam met het OEM nummer, dat was zo, dus besteld. Ten eerste dacht ik dat dit een NL club was, maar moet bij de oosterburen vandaan komen, dus duurde een dikke week voordat ik het eindelijk binnen had (gelukkig nog een motor en de auto van mijn vrouw die door Corona gezeur thuis werkt). Vandaag eindelijk binnen gekregen, gelijk er in gehangen, snaar er op, en 10 minuten later wil ik de stekker er in stoppen . . . poep, verkeerde stekker. Mijn auto (en de oude dynamo) heeft een drie polige stekker, de nieuwe een twee polige.

Gebeld met autodoc, kan retourneren, maar moet zelf pakket kosten naar Duitsland betalen en pas als deze binnen is, gaan ze weer opsturen . . . . ongeveer 2 weken dus.

Even verder gekeken naar de stekker in mijn auto, van de drie polen, zijn er twee gebruikt een is leeg en zit ook geen kabel of zelfs contact in. Als ik dan wat verder snuffel op internet naar dynamo's voor de boswachter, zie ik bij een van de spec's staan dat de ene stekker van de drie polige uitvoering een zogenaamde dummy is, oftewel niet gebruikt. De andere stekkers zijn -als verwacht- bekrachtiging en laadstroom signalering. Dus, twee is voldoende en geen zin om twee weken te wachten, dus hup, stekker er af, twee korte stekkertjes er op geknepen (ga nog op zoek naar grote stekker die op deze aansluiting past om het netjes te doen, maar om maar weer mobiel te zijn, deze oplossing maar even gebruikt).

Stekkertjes op dynamo en starten. Laad netjes bij, rond de 14V, maar wel foutmelding op dashboard dat er een laadstroom probleem is, terwijl hij echt goed bij laad. Stekker er af geeft, uiteraard, ook melding op dashboard.

En het vreemde van het hele verhaal, toen ik op de laatste vonken van mijn accu reed, heb ik deze melding niet gehad . . . . wat gaat er hier fout en waar (in de auto of in mijn hoofd :shock: :lol: )

Ik ben geen super auto techneut, maar sleutel al wat jaartjes aan -voornamelijk oude- motoren (pre 70) en heb dit nog nooit gehad . . .want volgens mij werkt e.e.a. volgens volgende principe:

De werking van het laadstroom lampje is dat de ene kant van de lamp op de plus van de accu staat, en de andere kant op de plus van de dynamo. Draait de dynamo niet, dan krijg je een stroom van de accu + via de dynamo naar de massa, lamp brandt. Draait de dynamo wel, dan zal aan beide zijden van de lamp de spanning even hoog zijn, lamp brandt niet . . .
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Dynamo / laadstroomsignaal probleempje

Bericht door erichendri »

Neem aan dat de laadstroomkabel ook aangesloten is en niet loshangt.
Waarom de oude niet laten reviseren?
Zijn zat revisiebedrijfjes.
Of een gebruikte besteld bij deijne.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Dynamo / laadstroomsignaal probleempje

Bericht door quikfit »

Ourobouros schreef:De werking van het laadstroom lampje is dat de ene kant van de lamp op de plus van de accu staat, en de andere kant op de plus van de dynamo. Draait de dynamo niet, dan krijg je een stroom van de accu + via de dynamo naar de massa, lamp brandt. Draait de dynamo wel, dan zal aan beide zijden van de lamp de spanning even hoog zijn, lamp brandt niet . . .
Dat klopt,maar dat het lampje niet in alle gevallen brand als de dynamo niet bij laad ligt aan een defect diode.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
danielvanderwoude
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jun 2020 22:45

Re: Dynamo / laadstroomsignaal probleempje

Bericht door danielvanderwoude »

ik heb het eens andersom gehad, door het ontbreken van het laadstroomlampje in de tellerbak laadt de dynamo niet bij. Het duurde alleen even voor dat ik daar achter was (eerst accu en dynamo vervangen..)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Dynamo / laadstroomsignaal probleempje

Bericht door erichendri »

Laadlampjes en oliedruklampjes gaan ook wel eens stuk.
Maar buj slechter starten check je eerst de laadspanning en accu.
Een slechte v-snaar geeft ook deze klachten.
Vooral de multiriemen die dun worden.

Eric
Plaats reactie