Probleempje verlichting

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Probleempje verlichting

Bericht door sufos »

Mijn rechter koplamp doet het af en toe niet, en vandaag had ik eindelijk tijd om even te kijken. Nu blijkt dat de stekker niet helemaal fris meer is. Ik zie ook wat plastic wat al iets gesmolten is, dus ik denk dat ik de stekker maar even moet vervangen. Ik heb het eigenlijk nog nooit eerder gedaan en mijn vraag is of zo'n stekkertje een beetje universeel is of heb ik er echt eentje nodig afkomstig van Subaru ?
IMG_20200618_142635150.jpg
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Probleempje verlichting

Bericht door boswachterfan »

Ik heb er al eens gehaald bij de gewone automaterialenboer. Daar zaten stukjes draad aan. Dus alleen een verbinding maken met de originele kabels.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Probleempje verlichting

Bericht door SP-Boxer »

Komt vaker voor.
Stekker is universeel, want past tenslotte achterop een standaard maat lamp. Zie ik goed dat de SG nog een H4 lamp gebruikt?
KLIK
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Probleempje verlichting

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Zie ik goed dat de SG nog een H4 lamp gebruikt?
Aan de stekker te zien wel,de facelift heeft H1 als dimlicht en HB3 als grootlicht.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Probleempje verlichting

Bericht door sufos »

Dan rij ik gewoon naar Brezan eerdaags.Het is inderdaad een H4, lekker ouderwets :D
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Probleempje verlichting

Bericht door Mrdjc »

gek genoeg precies hetzelfde probleem gehad op mijn legacy... lijkt net alsof er corrosie in de koperen draden zat die dan over tijd een voor een kapot gaan, tot het punt dat er nog maar enkele draadjes koper er zitten die dan loeiheet worden...

Heel vreemd, maar 1 koplamp (Links voor)
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Probleempje verlichting

Bericht door DucATIRadeon »

wellicht ook te krijgen bij de brezan en sommige zaken als automat (vaak zaken die ook audio inbouw praktijken hebben hebben vaak ook zulk klein spul in het assortiment).

voor alle andere knutselwerken op elektronica gebied bestel ik bij Rick Donkers Auto Electrics (www.rdae.nl), heeft best wel heel erg veel!
heb complete kabelbomen gemaakt voor diverse (klassieke) motorfietsen en heb daar alles kunnen krijgen wat ik nodig had, ook de juiste tangen om te krimpen.

noot: ik had ook de H4 koplamp stekker besteld zonder draden maar met bijhorende stekkers. daar heb ik passende krimpkous op geschoven en de draden zo ver gestript als nodig, met soldeer de uiteindes bijelkaar, dan met een punttang de lipjes om de soldeer heen geknepen zo hard als ik kon. tot slot verwarmen (soldeer erbij voor vulling indien nodig) tot de soldeer overal goed vloeit. krimpkous opschuiven en warm maken en in de stekker drukken. klaar! voordeel is dat ik niet te lange kabels gepropt heb in de koplamp.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Probleempje verlichting

Bericht door boswachterfan »

Dat is toch de gast die ook op Vehikel enzo staat met zijn standje? Heb ik ook al aardig wat gekocht.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Probleempje verlichting

Bericht door DucATIRadeon »

mijn laatste keer op Vehikel (veemarkt) in Utrecht (eerst in de Jaarbeurs, daarna in de Veemarkt hallen) was in 2004 meen ik. werd alsmaar kleiner en steeds meer brommer en autos. wat wel interessant was kwa motoren was of zeer slechte staat of zeer prijzig...
maar ter zake: ik kan mij niet zo gauw een elektra man herinneren...

hoe dan ook, deze Rick Donkers heeft verrekte veel spul, waaronder multicolour kabels van diverse diktes!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Probleempje verlichting

Bericht door Rene »

Persverbindingen nooit solderen : als je de draad gaat vertinnen en je perst er later een kabelschoen oid op dan gaat het tin weer vloeien wat op zijn beurt een wakkelcontact veroorzaakt.
Gevolg : kans op vonken en dan ben je weer terug bij af.
Overigens kan een inferieure kwaliteit verlichting ook zulke rottigheid geven : de achterkant van de goedkope H4'tjes die in mijn Justy zaten waren wat aan de zwarte kant door rotte verbindingen in de lamp zelf.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Probleempje verlichting

Bericht door DucATIRadeon »

Rene schreef:Persverbindingen nooit solderen : als je de draad gaat vertinnen en je perst er later een kabelschoen oid op dan gaat het tin weer vloeien wat op zijn beurt een wakkelcontact veroorzaakt.
Gevolg : kans op vonken en dan ben je weer terug bij af.
daarom zei ik: na het krimpen opnieuw met soldeer verwarmen zodat het soldeer opnieuw vloeit.
Plaats reactie