achteruit rij beveiliging/pieper

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
slopelrijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 okt 2019 19:02

achteruit rij beveiliging/pieper

Bericht door slopelrijder »

achter in mijn outback 2,5i zit een achteruit rij beveiliging.
ik vermoed "after market" / door vorige eigenaar ingebouwd.

waarom; vanaf de zekeringkast rood/groen, ter hoogte van mijn "kofferbak" wordt het rood/geel....rood is de - (min/aarding) :o
niet echt logisch dus... :roll: **

de piep doet het vaak wel, maar ook regelmatig niet ( gelukkig heb ik een trekhaak...(lees parkeerhulp))
wat is de oorzaak ervan? ( ja ik weet zo als nu geschreven is het gokken) dan heb ik wellicht een idee waarin in het moet zoeken....

** ik moet toch constante bij maken in mijn kofferbak; dan vervang ik gelijk die draad voor 1 gehele lengte....en in rood/zwart, zoals het hoort...
***ik wil ook een geschakelde stroompunt maken/hebben tbv camping koelkast.die trek ik denk vanaf de sigaren zekering.
verstandig of niet?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: achteruit rij beveiliging/pieper

Bericht door erichendri »

Nee, beste is vanaf de accu met een 15A zekering.
Als er al een trekhaak opzit kan je dat van zijn plus aftakken.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 16 jun 2020 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
slopelrijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 okt 2019 19:02

Re: achteruit rij beveiliging/pieper

Bericht door slopelrijder »

erichendri; er zit een trekhaak op, maar die is 7 polig nog...daar zit dus geen constante op, zoals wel bij een 13 polige .
wordt dus complete draad trekken met zekering etc.

andere vraag; in de zekeringenkast bij de voordeur; daar zijn 2 plaatsen onbezet, kan je die gebruiken om vanaf te takken?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: achteruit rij beveiliging/pieper

Bericht door erichendri »

Ook 7polig had een plus tenzij de vorige eigenaar aangaf dat het voor een fietsenrekkie was.
Sowieso kost een plus aanleggen extra, reken op een uurtje en materiaal.
Dat aftakken durf ik niet te zeggen, ligt eraan hoe die gezekerd is en hoe dik die draad is.
Op een 13polige doos zitten altijd 2 x 2,5mm² plusdraden, 2 massa, mistlamp en achteruitrijverlichting.

Eric
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: achteruit rij beveiliging/pieper

Bericht door DucATIRadeon »

slopelrijder schreef:andere vraag; in de zekeringenkast bij de voordeur; daar zijn 2 plaatsen onbezet, kan je die gebruiken om vanaf te takken?
ligt er aan of er wel draadjes cq steekzekering houders in zitten.

bij onze forester dacht ik ook ow dat komt mooi uit, maar zekering ging er makkelijk in en bleef niet zitten...bleek dat er daaronder ter plekke geen aansluiting zat.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: achteruit rij beveiliging/pieper

Bericht door SP-Boxer »

7-polige stekkerdozen hadden officieel geen plus hoor. Pin 2 was vanaf het begin bedoeld voor het mistachterlicht. (Heb pas nog een 7-polige doos van 40jaar oud in de hand gehad met mistlicht afschakeling er in)
Dat er voor caravans tot 1997 geen plicht was voor deze lamp betekende in de praktijk dat pin 2 "misbruikt" werd voor een constante plus onder de caravanrijders. Maar, officieel was deze pin daar dus niet voor bedoeld.
"I feel Legacy"
Plaats reactie