Automatisch inklapbare buitenspiegels

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Raph »

Mijn MY2007 Legacy IV heeft inklapbare buitenspiegels. Heel handig; het werkt met een schakelaar links van het stuur. Maar het zou nog handiger zijn als ze automatisch zouden inklappen op het moment dat je de auto met de afstandsbediening op slot zet. En weer uitklappen als de auto van het slot gaat.
Weet iemand toevallig of het überhaupt mogelijk is om een dergelijke modificatie uit te voeren? En zo ja, hoe dan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Op http://www.uklegacy.com/forums/index.ph ... -facelift/ vond ik een fantastische beschrijving, maar het is gebaseerd op een Sigma M30 alarm. Eerlijk gezegd heb ik (nog) geen idee van het merk en type alarm dat n mijn auto zit; ik weet dat het geen Sigma M30 is. En dat het werkt met de originele afstandsbediening in sleutel.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door quikfit »

In Engeland eisen de verzekeringen vaak een extra diefstal alarm.Heb je wel een alarm in de auto? (een sirene) Anders zou zoiets op de deurvergrendeling moeten worden aangesloten.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Raph »

Ja, de mijne heeft een sirene, kwam ik onlangs achter. :)

Maar hoe kom je er op een betrouwbare manier achter welke merk en type alarm je hebt?

Het enige dat aan de buitenkant zichtbare is een klein 'staafje' aan een kabeltje met een piepklein knopje, de gaatjes van een microfoontje (denk ik) en een rood ledje dat aangaat en knippert nadat de auto met de afstandsbediening op slot is gegaan:
auto-alarm-ontvanger-op-dashboard.jpg
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door quikfit »

Misschien dat iemand het herkend,anders de bedrading volgen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Misschien dat iemand het herkend,anders de bedrading volgen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Zoeken op internet gaat me beter af dan bedrading volgen. :)
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het ding een 'window module' wordt genoemd. Zoeken op afbeelding en voilá: meteen raak. Het 'staafje' blijkt voluit een "DEFA Glasbreuk sensor met rode led voor DVS90" te heten. Als je dat eenmaal weet gaat het snel, de installatiehandleiding van de DVS90 en de gebruikershandleiding waren zo gevonden. Nu kan ik een stuk concreter op zoek of er een manier bestaat waarmee de buitenspiegels automatisch inklapbaar kunnen worden gemaakt.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door SP-Boxer »

Niet gaan rommelen met het alarm, krijg je alleen maar ellende van.

Zoek eens op “auto fold module mirror” ik heb al 2 jaar zo’n Ali kastje liggen van een paar euro. Moet er alleen nog steeds in.
Kun je ook kiezen wanneer de spiegels uitklappen, ik wil dat namelijk pas bij het starten van de motor. Dan gaan ze niet telkens open als je even iets uit de auto pakt.

Vanaf 2010 levert Subaru dergelijke setjes gewoon als optie overigens, maar dan wel voor veel meer €€€€. Is dan wel plug en play, dus geen geknip in originele bedrading.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:Niet gaan rommelen met het alarm, krijg je alleen maar ellende van.

Zoek eens op “auto fold module mirror” [...]
Dank voor de tip!

Zo'n universeel kastje lijkt inderdaad een stuk eenvoudiger dan zoiets via het alarm laten lopen. Dus op AliExpress maar een exemplaar besteld. Ben benieuwd hoe lang zoiets onderweg is...

Dit model heeft Intelligent mode: If the lock unlocks but green line is not connected, the system will enter the smart mode, the rearview mirror on both sides will unfold automatically after opening in ACC.
Voor zover ik kon nagaan is ACC de stand van de sleutel waarop accessoires zoals radio, airco en dergelijke hun stroom krijgen, dus net voor het starten. Wel verwarrend, want in de autobranche staat die afkorting tegenwoordig voor adaptive cruise control.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door DucATIRadeon »

zolang ik de aardkloot bewandel (min een paar jaar) weet ik niet anders dat er altijd "acc" rond het contactslot staat (vroeger waren ze van metal, later kwam daar een verlicht randje omheen en tegenwoordig is het allemaal kunststof met al dan niet verlichting rondom heen).
de adaptive cruise is eigelijk recent...

persoonlijk gruwel ik van automatisch inklappende spiegels bij contact aan/uit.
wel is er een knopje op mijn portier naast de spiegels knop waarmee de spiegels ingeklapt kunnen worden (wel zo makkelijk bij de wasstraat).
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Raph »

DucATIRadeon schreef:persoonlijk gruwel ik van automatisch inklappende spiegels bij contact aan/uit..
Ik vind het juist wel handig. Te vaak sta ik in een klein parkeervak en heb de sleutel al uit het contact als ik me realiseer dat ik me langs die spiegel moet wringen. Dan moet ik de sleutel weer in het contact stoppen, naar standje 'ACC' en vervolgens op het knopje drukken.

In geval je de ruimte hebt, dan kun je met de daarvoor bedoelde knop op het dashboard het (automatisch) inklappen van de zijspiegels simpelweg uitzetten.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb dezelfde inderdaad van AliXpress.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door DucATIRadeon »

knop op het dashboard voor auto inklappen? die heb ik niet in mijn uitgeklede MY15 outback, is dat een optie?

ja af en toe in de parkeer garage zijn er plekken die wat krapper zijn dan je gewend bent, dan is het inklappen wel makkelijk, en voor die paar keer per jaar dat ik mij daar bevind doe ik het wel met de vinger (knop indrukken).
en ja ik ben zooo blij dat ik niet meer in de rampstad woon om daar over na te moeten denken. niks ten nadele van jullie daar die wel wonen begrijp me niet verkeerd!!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door SP-Boxer »

Ik gebruik hem het meest op de oprit. Kinderen (en vrouw) die op de fiets tussen 2 auto’s door gaan. Dan is elke cm meegenomen.

Het knopje blijft gewoon functioneel na installeren van de automatische module. Dat werd bedoeld.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door DucATIRadeon »

ah, helder.
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Herzog Jan »

SP-Boxer schreef: 23 mei 2020 22:39 Ik heb dezelfde inderdaad van AliXpress.
Heb je een linkje ?
Net nog even gezocht maar kon niets voor een '07 Outback vinden.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Raph »

Herzog Jan schreef: 28 nov 2021 12:31Heb je een linkje ?
Net nog even gezocht maar kon niets voor een '07 Outback vinden.
https://nl.aliexpress.com/item/32962986903.html
Dit is wat ik besteld had (en nog steeds niet geïnstalleerd...)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door SP-Boxer »

Lol, hij lag toen 2 jaar bij mij, maar inmiddels al weer 3,5 jaar :mrgreen:
Dat krijg je met die lage prio zaken…
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Herzog Jan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 nov 2021 19:16

Re: Automatisch inklapbare buitenspiegels

Bericht door Herzog Jan »

Raph schreef: 28 nov 2021 13:46
Herzog Jan schreef: 28 nov 2021 12:31Heb je een linkje ?
Net nog even gezocht maar kon niets voor een '07 Outback vinden.
https://nl.aliexpress.com/item/32962986903.html
Dit is wat ik besteld had (en nog steeds niet geïnstalleerd...)
Maat van me shopt vaker bij ome Ali. Heeft er 1 voor me besteld.
Plaats reactie