Koelwatersensor

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Manni
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2019 20:46

Koelwatersensor

Bericht door Manni »

Hallo,
Mijn forester sf start prima, tot het moment dat motor warm is. Bij starten slaat hij dan niet aan, na 15 minuten wachten, ws door het afkoelen, met 1 draai direct starten.
Ik dacht zelf dat het wellicht te maken heeft met een defecte koelwatersensor, degene die dus de waardes doorgeeft aan de ecu waardoor computer verkeerde signalen krijgt en dus niet aanslaat.
Vraag is nu waar of deze zit? Ik heb hele blok afgespeurd, ik zie het niet. ( wel de sensor die de temperatuurmeter aanstuurt, enkeldraads)
Iemand idee?
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Koelwatersensor

Bericht door Mrdjc »

Er zit als het goed is een "Cross over" pijp die van (Als je voor de auto staat) links voor naar rechts achter op het blok duikt, hier takt hij ook af richting de verwarming in de passagiersruimte.

De bovenste radiator slang links voor zit hier ook op.

links aan de schutbord zijde onder de inlaat spruitstuk twee sensoren erin geschroefd, eentje voor de ECU en de andere voor de temperatuur meter op het instrumenten paneel.
Google maar eens op images op 14050AA180
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Koelwatersensor

Bericht door quikfit »

Het beste is om alle sensoren uit te lezen...van alles lukraak vervangen is gokken.
Kleppies zijn wel eens gesteld?...Aangezien je op LPG rijd :!:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Manni
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2019 20:46

Re: Koelwatersensor

Bericht door Manni »

Dank jullie voor reacties. Dankzij de link naar images de sensor gevonden. Net nieuwe besteld, 18€. Is proberen waard. Kleppen zouden inderdaad weer eens moeten gesteld worden, offerte bij Subaru garage is 300€. Is dat gangbare prijs? Want ik lees dat dit binnen half uur gepiept is.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Koelwatersensor

Bericht door quikfit »

Manni schreef:Dank jullie voor reacties. Dankzij de link naar images de sensor gevonden. Net nieuwe besteld, 18€. Is proberen waard. Kleppen zouden inderdaad weer eens moeten gesteld worden, offerte bij Subaru garage is 300€. Is dat gangbare prijs? Want ik lees dat dit binnen half uur gepiept is.
Een half uurtje is wel heel optimistisch,ik schat ± 1,5 uur...en er zal ook voor zo'n 5 a 6 tientjes onderdelen inzitten( 2 klepdekselpakkingen en 4 bougiegatrubbers!?)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Koelwatersensor

Bericht door boswachterfan »

Ik betaalde ook 300 voor die klus. Nieuwe pakkingen idd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Koelwatersensor

Bericht door erichendri »

Ik betaalde veel minder bij garage nuland in Volkel.
De pakkingen hoeven niet elke keer vervangen te worden.

Eric
Plaats reactie