Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Voor alle electrische zaken
chefstoker
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2017 11:36

Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door chefstoker »

Hallo allemaal.
Vraag me af waarom er geen temp. meter is voorzien op men display van mijn xv en wel een olie temperatuurmeter , er is wel een blauw lampje dat oplicht bij koude motor en dat gaat uit bij een olie temperatuur van ongeveer 30 graden , na ongeveer 1,5 km rustig rijden .

Zou het dan al niet te laat zijn als het lampje rood oplicht voor schade aan de motor , zonder meter heb je er geen benul van dat ie in de rode zone komt .

Zou de olietemperatuur ongeveer overeen komen met de watertemperatuur ?
In de zomer al tot 97 graden geweest bij die hete dagen ( Buiten 37 graden ), dan zit het water toch dicht bij het kookpunt .

Mag je al hogere toeren rijden bij olie van 60 graden zonder hogere slijtage .

Zal wel een rede hebben dat Subaru dit niet voorziet , wat denken jullie ervan

Groeten louis
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door *thomas* »

Olietemperatuur is belangrijker dan koelwatertemperatuur.

Koelwater in een gesloten systeem (dus onder druk) kan makkelijk boven de 100°C gaan zonder problemen.

Als je wil weten waarom niet beide meters aanwezig zijn dan is het antwoord simpel => kostprijs
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

Alles is na te rusten door middel van extra meters en als je gewoon nieuwsgierig bent naar hoe warm het draait kan je dat perfect met OBD2 uitlezen tijdens het rijden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Hoe het lampje werkt staat in je boekje.
Meen dat hij uit gaat bij 50 graden van je koelvloeistof.
Wordt hij te warm gaat hij meen ik eerst knipperen, ik meen bij 105-110 graden
Bij 120 gaat hij meen ik constant aan.
Koop een elm327 dongel en een app voor je telefoon en je
kunt je temperatuur in de gaten houden.
Betaal apps hebben de meeste opties die je kunt selecteren.
Voor android een bluetooth en voor appel een wifi uitvoering.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Mr.Q »

Blauwe lamp uit bij plm. 45 graden.
Knipperende rode lamp boven de 115 graden.
Continue rode lamp boven de 120 graden.
Koelvloeistof kookt pas bij 135 graden.
Het onder druk (+0,1 bar) staande systeem zorgt nog voor een paar graden hoger kookpunt.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
chefstoker
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2017 11:36

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door chefstoker »

Bedankt voor het meedenken .
Maar toch versta ik de japanners niet in deze . Er zijn volgend mogelijkheden in het multifunctioneel display,
informatiebalk
brandstofverbruik scherm
ecometer historiescherm
auto start-stopsysteem scherm
voertuigactiverings status scherm
scherm met drievoudigemeter
begeleidingsscherm
klok-kalenderscherm
in het scherm drievoudige meter kun je nog verschillende opties nemen, gemiddelde rijsnelheid ,reistijd , gemiddeld verbruik, enz
nu komt het : een afbeelding met gaspedaalopeningsverhouding , geeft aan hoe diep je het gas pedaal induwt .

Daar snap ik nu het nut niet van ,konden ze volgens mij beter de watertemperatuurmeter weergave zetten .

Weten jullie waarom die gaspedaalopeningsverhouding voor dient .

Groeten louis
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door quikfit »

chefstoker schreef:Weten jullie waarom die gaspedaalopeningsverhouding voor dient .
Staat vast in je instructie boekje... ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Radiateurdop gaat trouwens open bij 0.9 bar.
Staat er meen ik ook op.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

Voertuigen met 1 temperatuur sensor geven je een fictieve waarde.
Kijk er maar eens naar bij hoe veel voertuigen de meter strak in het midden staat maar als je die voertuigen aansluit op de obd krijg je een heel ander beeld als wat de meter je geeft namelijk een constante stijgende en dalende meter die tussen de 90 en 110 graden heen en weer gaat.

Deze door de ECU geregelde meters zijn af te stellen door de dealer door de tolerantie ruimer of krapper te stellen.
Zo worden klanten bedient die hun auto met koude start niet snel genoeg op temperatuur vinden komen.
Of mensen die menen dat de auto aan de hete kant draait ook daar wordt de tolerantie opgeschoven.

Dit is in de praktijk niet een hele fijne als dat gebeurt is zeker niet als de auto al wat ouder begint te worden en de eerste slangen in de gevarenzone beginnen te komen omdat sommige meter toleranties zo ver opgerekt waren dat bij een lekkage de hogere temperatuur zo laat opgemerkt wordt dat je er eigenlijk al schade van moet hebben.

Ik vermoed dat dit de drijfveer was voor het systeem met de lampjes omdat mensen niks zien kan er ook niks veranderd worden en dat lampje krijg je waarschijnlijk echt wel op tijd te zien.

Zelf vind ik het systeem met fictieve waarde erg vervelend ik zie liever wat die doet ik heb bij mijn 9-5 de tolerantie op 5 graden laten zetten de meter werd er best wel anders van ik zie zelfs de schommelingen van het open gaan van de thermostaat en het aanslaan van de ventilator.

Mijn justy g3x heeft ook zo'n zelfde meter met de wijzer strak in het midden en die toleranties wil ik eigenlijk ook nog een stuk krapper laten zetten zodat je er ook echt wat aan hebt.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Rene »

Ik heb toch liever een temperatuurmeter : als dat lampje brand kun je dus al schade hebben en ben je feitelijk al te laat.
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

Ben je met die fictieve temperatuur meters ook heeft me al eens een warmdraaier opgeleverd.
Was op de meter niet veel aan de hand maar door lekkage zat ik al op 140 graden.
Blok heeft er na nog 10.000km gelopen maar zat 3 bar compressie verschil in.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Meters afstellen, daar heb ik nog nooit van gehoord als automonteur.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

GM voertuigen met tech2 heb je vast wel van gehoord.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Nooit, zat bij mazda 20 jaar in Bussum, half jaartje hyundai/mazda dealert in Almere en een jaartje mercedes/mazda dealer in Zeist.
Was erg merktrouw dus niet in universele garages gewerkt.
Daarna een medisch akkefietje gehad en daardoor geeen monteur meer.
En als laatste een maand of 6 als magazijnman bij een slopeldealer gewerkt, ook daar niet over gehoord.
Nu al weer 11 jaar buschauffeur in het openbaar vervoer.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door boswachterfan »

Tanisha schreef:Voertuigen met 1 temperatuur sensor geven je een fictieve waarde.
Kijk er maar eens naar bij hoe veel voertuigen de meter strak in het midden staat maar als je die voertuigen aansluit op de obd krijg je een heel ander beeld als wat de meter je geeft namelijk een constante stijgende en dalende meter die tussen de 90 en 110 graden heen en weer gaat.
Ik heb me idd ook al wel afgevraagd hoe de temp meter zo vastgenageld kan blijven staan bij mijn boswachter. Ik dacht misschien dat zo'n meter op de één of andere manier gedempt was. Ik heb in een Peus 404 eens een temperatuurmeter van een boot ingebouwd met een capillaire leiding. Elektrisch kon niet. Je zag die naald voortdurend heen en weer gaan tussen 70 en 95. Voor freaks als ik leuk maar de meeste mensen zullen er onrustig van worden. De Daihatsu van zoonlief heeft ook alleen maar lampjes. Voor mij heel vervelend. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door SP-Boxer »

Tech2 heb ik ook nooit van gehoord, maar wel dat er soms met meters "geknoeid" wordt.
Volgens mij ging het betreffende verhaal toen over een Saab 900 turbo, waarvan eigenaren klaagden dat de topsnelheid niet gehaald werd. De meter werd dan anders afgesteld en hij liep een stuk harder :mrgreen:
Kan trouwens ook zijn dat ik dit ooit eens op televisie heb gehoord :roll:

Bij Subaru kunnen dit soort fratsen allemaal niet worden uitgehaald. Is maar goed ook, heb een schurfthekel aan dat soort praktijken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Je zag bij mazda soms na een facelift dat de temperatuurmeter iets hoger stond afgesteld of iets lager maar
dat was dus bij alle modellen van de 323 en zo.
Per auto nooit gezien maar mocht het kunnen is het een kwestie van een ander weerstandje ertussen of een andere sensor.
Toevallig paar maanden terug laptop metFreessm op mijn legacy aangesloten gehad en even wat gaan meten.
Ook dan gewoon een strakke temperatuur afgelezen, geen fluctuaties tussen 90 en 110 graden.
Heb ook nog gekeken wanneer de koelfans aansloegen, slaan niet tegelijk aan.
Eerste bij 95 graden en de tweede werd bij 100 graden ingeschakeld, bij aanzetten airco gelijk allebei aan.
stilstaand en met 3500 toeren constant zie je de temp gewoon geleidelijk aan stijgen vanuit de positie waar hij altijd staat.
Tijdens rijden is deze temp ook bijna constant, was meen ik 85-90 graden, was een stadsrit.

Overigens is 1 van de redenen dat tellers afwijken dat de auto zijn topsnelheid gemakkelijker haalt.
Bij mijn legacy was 215 km op de teller 197 op de gps.
Na een paar bandenmaatjes groter is het nu op de meter 100, gps is dan 105 km.

Eric
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Mr.Q »

erichendri schreef:Radiateurdop gaat trouwens open bij 0.9 bar.
Staat er meen ik ook op.

Eric
Er staat 108kPa (=1,1 Bar) op.

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

SP-Boxer schreef:Tech2 heb ik ook nooit van gehoord, maar wel dat er soms met meters "geknoeid" wordt.
Volgens mij ging het betreffende verhaal toen over een Saab 900 turbo, waarvan eigenaren klaagden dat de topsnelheid niet gehaald werd. De meter werd dan anders afgesteld en hij liep een stuk harder :mrgreen:
Kan trouwens ook zijn dat ik dit ooit eens op televisie heb gehoord :roll:

Bij Subaru kunnen dit soort fratsen allemaal niet worden uitgehaald. Is maar goed ook, heb een schurfthekel aan dat soort praktijken.
http://www.uobdii.com/wholesale/gm-tech ... -1407.html dit is een tech 2 de merken die er bij staan is nog maar een kleine selectie van de GM stal en de programmering opties gaan bij GM best ver.
Saab had alles open gelaten en was daardoor redelijk toegankelijk waar bijvoorbeeld Volvo alles redelijk dichtgetimmerd had.
Ik vermoed dat Subaru ook veel meer mogelijkheden heeft maar dat ook daar de boel goed dichtgetimmerd is.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

erichendri schreef:Nooit, zat bij mazda 20 jaar in Bussum, half jaartje hyundai/mazda dealert in Almere en een jaartje mercedes/mazda dealer in Zeist.
Was erg merktrouw dus niet in universele garages gewerkt.
Daarna een medisch akkefietje gehad en daardoor geeen monteur meer.
En als laatste een maand of 6 als magazijnman bij een slopeldealer gewerkt, ook daar niet over gehoord.
Nu al weer 11 jaar buschauffeur in het openbaar vervoer.

Eric
Is bij mij wat andersom gegaan ik was international chauffeuse bij een bekende transport firma met de oranje
vrachtwagens met zware zijlen.
Overal geweest, veel meegemaakt en met zware burnout daar weggegaan.
Toen wat meer op mijn Saab hobby gestort wat helemaal uit de klauwen is gegaan en zo mijn inkomsten zijn geworden.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
chefstoker
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2017 11:36

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door chefstoker »

chefstoker schreef:
Weten jullie waarom die gaspedaalopeningsverhouding voor dient .


Staat vast in je instructie boekje...

Gr.Quikfit

Heb men boekje doorzocht en geen noemenswaardige uitleg is vermeld , alleen dat je te weten komt dat je het pedaal voor zoveel percentage induwt , Absurd toch ? met een cvt kijk je toch naar de toerenteller in het gas geven .

Heb gezocht op het internet ,kan er ook niets over vinden .

Gr. louis
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door quikfit »

De stand van de gasklep zegt wat over het verbruik neem ik aan,die CVT draait toch een grotendeels vast toerental?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

quikfit schreef:De stand van de gasklep zegt wat over het verbruik neem ik aan,die CVT draait toch een grotendeels vast toerental?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Uhhh https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_v ... ransmissie
Misschien eerst even inlezen?

Als je te veel met je gas gaat bewegen blijft je cvt ook constant volgen.

Een cvt is een leuk en vernuftig systeem maar het slijt ook hard de vivio die ik ooit had was uitgerust met ecvt met een elektrische poeder koppeling.
Ik kocht de vivio toen met versleten bak toen waren ze nog niet zo heel erg oud denk 10 jaar en heb een half jaar naar zo'n bakje gezocht tot ik eentje vond die over de kop gegaan was met een gloednieuwe ecvt.
Mijn vivio had nog maar net een ton gelopen en toch was de snaar met platen al op.

Denk dat hier de gasklepstand wordt weergegeven om niet alleen de zuinigheid maar ook de levensduur te verlengen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Deze cvt moet je niet vergelijken met de cvt van je justy en vivio.
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.

Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Uhhh https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_v ... ransmissie
Misschien eerst even inlezen?
Misschien even filmpje kijken minuut 6.20 ;)
https://www.youtube.com/watch?v=vvWQ3zXG9Ps

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

erichendri schreef:Deze cvt moet je niet vergelijken met de cvt van je justy en vivio.
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.

Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.

Eric
Had het toen helemaal uitgezocht voor de vivio de riem was een rubberen staal gewapende snaar met stalen frictie platen de frictie platen waren hierbij de slijtende factor.
Eigenlijk had ik de bak zelf willen reviseren maar kon er toen geen handleiding van vinden.

De moderne cvt zal beslist ECU geregeld zijn waardoor het lijkt dat er versnellingen aanwezig zijn.
De frictie platen zullen ook wel wat verbeterd zijn maar zijn wel een slijtage onderhevig onderdeel.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Frictieplaten???
Bij mijn weten zit er een koppel omvormer voor die zodra je rijdt kortgesloten
wordt oftewel een lock-up.
Het is ook niet lijkt maar de rollen worden in een bepaalde positie vastgezet
zodat de overbrengingsverhouding hetzelfde blijft.
Dit is echter alleen als je de handmode inschakeld.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

Afbeelding

Jij noemt het een stalen snaar maar die bestaat uit frictie platen zo is mij dat toen uitgelegd bij de Subaru dealer in Zwolle.
Dat er een koppel omvormer tussen zit is logisch anders zou de aandrijving nooit in z'n vrij kunnen komen.

Bij de vivio was die met magnetisch poeder gevuld en werd in en uitgeschakeld door er stroom op te zetten.
Grappig systeem met koolborstels dat vergeet ik nooit meer omdat die stuk gingen met montage 2 weken op gewacht tot ik nieuwe uit Japan had. :lol:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Rene »

Weer lekker offtopic :(
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

Hoezo of topic? deze discussie is ontstaan uit een directe vraag van de t.s.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Plaats reactie