Waarom geen koelvloeistofmeter ?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21 nov 2017 11:36
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
chefstoker schreef:
Weten jullie waarom die gaspedaalopeningsverhouding voor dient .
Staat vast in je instructie boekje...
Gr.Quikfit
Heb men boekje doorzocht en geen noemenswaardige uitleg is vermeld , alleen dat je te weten komt dat je het pedaal voor zoveel percentage induwt , Absurd toch ? met een cvt kijk je toch naar de toerenteller in het gas geven .
Heb gezocht op het internet ,kan er ook niets over vinden .
Gr. louis
Weten jullie waarom die gaspedaalopeningsverhouding voor dient .
Staat vast in je instructie boekje...
Gr.Quikfit
Heb men boekje doorzocht en geen noemenswaardige uitleg is vermeld , alleen dat je te weten komt dat je het pedaal voor zoveel percentage induwt , Absurd toch ? met een cvt kijk je toch naar de toerenteller in het gas geven .
Heb gezocht op het internet ,kan er ook niets over vinden .
Gr. louis
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
De stand van de gasklep zegt wat over het verbruik neem ik aan,die CVT draait toch een grotendeels vast toerental?
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Uhhh https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_v ... ransmissiequikfit schreef:De stand van de gasklep zegt wat over het verbruik neem ik aan,die CVT draait toch een grotendeels vast toerental?
Gr.Quikfit
Misschien eerst even inlezen?
Als je te veel met je gas gaat bewegen blijft je cvt ook constant volgen.
Een cvt is een leuk en vernuftig systeem maar het slijt ook hard de vivio die ik ooit had was uitgerust met ecvt met een elektrische poeder koppeling.
Ik kocht de vivio toen met versleten bak toen waren ze nog niet zo heel erg oud denk 10 jaar en heb een half jaar naar zo'n bakje gezocht tot ik eentje vond die over de kop gegaan was met een gloednieuwe ecvt.
Mijn vivio had nog maar net een ton gelopen en toch was de snaar met platen al op.
Denk dat hier de gasklepstand wordt weergegeven om niet alleen de zuinigheid maar ook de levensduur te verlengen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Deze cvt moet je niet vergelijken met de cvt van je justy en vivio.
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.
Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.
Eric
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.
Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.
Eric
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Misschien even filmpje kijken minuut 6.20Tanisha schreef:Uhhh https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_v ... ransmissie
Misschien eerst even inlezen?
https://www.youtube.com/watch?v=vvWQ3zXG9Ps
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Had het toen helemaal uitgezocht voor de vivio de riem was een rubberen staal gewapende snaar met stalen frictie platen de frictie platen waren hierbij de slijtende factor.erichendri schreef:Deze cvt moet je niet vergelijken met de cvt van je justy en vivio.
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.
Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.
Eric
Eigenlijk had ik de bak zelf willen reviseren maar kon er toen geen handleiding van vinden.
De moderne cvt zal beslist ECU geregeld zijn waardoor het lijkt dat er versnellingen aanwezig zijn.
De frictie platen zullen ook wel wat verbeterd zijn maar zijn wel een slijtage onderhevig onderdeel.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Frictieplaten???
Bij mijn weten zit er een koppel omvormer voor die zodra je rijdt kortgesloten
wordt oftewel een lock-up.
Het is ook niet lijkt maar de rollen worden in een bepaalde positie vastgezet
zodat de overbrengingsverhouding hetzelfde blijft.
Dit is echter alleen als je de handmode inschakeld.
Eric
Bij mijn weten zit er een koppel omvormer voor die zodra je rijdt kortgesloten
wordt oftewel een lock-up.
Het is ook niet lijkt maar de rollen worden in een bepaalde positie vastgezet
zodat de overbrengingsverhouding hetzelfde blijft.
Dit is echter alleen als je de handmode inschakeld.
Eric
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Jij noemt het een stalen snaar maar die bestaat uit frictie platen zo is mij dat toen uitgelegd bij de Subaru dealer in Zwolle.
Dat er een koppel omvormer tussen zit is logisch anders zou de aandrijving nooit in z'n vrij kunnen komen.
Bij de vivio was die met magnetisch poeder gevuld en werd in en uitgeschakeld door er stroom op te zetten.
Grappig systeem met koolborstels dat vergeet ik nooit meer omdat die stuk gingen met montage 2 weken op gewacht tot ik nieuwe uit Japan had.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Weer lekker offtopic
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Hoezo of topic? deze discussie is ontstaan uit een directe vraag van de t.s.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 21 nov 2017 11:36
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Bedankt allemaal voor het meedenken . ( vind de cvt super , ik geniet ervan )
Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?
Rene schreef:Ik heb toch liever een temperatuurmeter : als dat lampje brand kun je dus al schade hebben en ben je feitelijk al te laat.
Eens,, geef mij zo i zo maar meters,, zowel temp van olie en koelvloeistof en oliedruk meter,,
maar dat was nog in de tijd van lancia delta,,, geweldig die meters ..
Groet Robert