Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Voor alle electrische zaken
chefstoker
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2017 11:36

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door chefstoker »

chefstoker schreef:
Weten jullie waarom die gaspedaalopeningsverhouding voor dient .


Staat vast in je instructie boekje...

Gr.Quikfit

Heb men boekje doorzocht en geen noemenswaardige uitleg is vermeld , alleen dat je te weten komt dat je het pedaal voor zoveel percentage induwt , Absurd toch ? met een cvt kijk je toch naar de toerenteller in het gas geven .

Heb gezocht op het internet ,kan er ook niets over vinden .

Gr. louis
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door quikfit »

De stand van de gasklep zegt wat over het verbruik neem ik aan,die CVT draait toch een grotendeels vast toerental?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

quikfit schreef:De stand van de gasklep zegt wat over het verbruik neem ik aan,die CVT draait toch een grotendeels vast toerental?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Uhhh https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_v ... ransmissie
Misschien eerst even inlezen?

Als je te veel met je gas gaat bewegen blijft je cvt ook constant volgen.

Een cvt is een leuk en vernuftig systeem maar het slijt ook hard de vivio die ik ooit had was uitgerust met ecvt met een elektrische poeder koppeling.
Ik kocht de vivio toen met versleten bak toen waren ze nog niet zo heel erg oud denk 10 jaar en heb een half jaar naar zo'n bakje gezocht tot ik eentje vond die over de kop gegaan was met een gloednieuwe ecvt.
Mijn vivio had nog maar net een ton gelopen en toch was de snaar met platen al op.

Denk dat hier de gasklepstand wordt weergegeven om niet alleen de zuinigheid maar ook de levensduur te verlengen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Deze cvt moet je niet vergelijken met de cvt van je justy en vivio.
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.

Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door quikfit »

Tanisha schreef:Uhhh https://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_v ... ransmissie
Misschien eerst even inlezen?
Misschien even filmpje kijken minuut 6.20 ;)
https://www.youtube.com/watch?v=vvWQ3zXG9Ps

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

erichendri schreef:Deze cvt moet je niet vergelijken met de cvt van je justy en vivio.
Deze heeft een stalen snaar reageert veel minder snel dan die oude dingen.
Meter zal eerder voor de zuinigheid zijn en niet voor de levensduur.
Je kunt bij de huidige cvt gas bijgeven zonder dat hij reageert.
Uiteraard tot een bepaalde waarde, net als bij gewone automaten.
Ander voordeel van deze huidige cvt is dat je 6,7 of 8 virtuele versnellingen tot je
beschikking hebt waardoor de cvt als een handbak rijdt.

Overigens staat er in de wikipedia link niks over de huidige subaru cvt.

Eric
Had het toen helemaal uitgezocht voor de vivio de riem was een rubberen staal gewapende snaar met stalen frictie platen de frictie platen waren hierbij de slijtende factor.
Eigenlijk had ik de bak zelf willen reviseren maar kon er toen geen handleiding van vinden.

De moderne cvt zal beslist ECU geregeld zijn waardoor het lijkt dat er versnellingen aanwezig zijn.
De frictie platen zullen ook wel wat verbeterd zijn maar zijn wel een slijtage onderhevig onderdeel.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door erichendri »

Frictieplaten???
Bij mijn weten zit er een koppel omvormer voor die zodra je rijdt kortgesloten
wordt oftewel een lock-up.
Het is ook niet lijkt maar de rollen worden in een bepaalde positie vastgezet
zodat de overbrengingsverhouding hetzelfde blijft.
Dit is echter alleen als je de handmode inschakeld.

Eric
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

Afbeelding

Jij noemt het een stalen snaar maar die bestaat uit frictie platen zo is mij dat toen uitgelegd bij de Subaru dealer in Zwolle.
Dat er een koppel omvormer tussen zit is logisch anders zou de aandrijving nooit in z'n vrij kunnen komen.

Bij de vivio was die met magnetisch poeder gevuld en werd in en uitgeschakeld door er stroom op te zetten.
Grappig systeem met koolborstels dat vergeet ik nooit meer omdat die stuk gingen met montage 2 weken op gewacht tot ik nieuwe uit Japan had. :lol:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Rene »

Weer lekker offtopic :(
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door Tanisha »

Hoezo of topic? deze discussie is ontstaan uit een directe vraag van de t.s.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
chefstoker
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 nov 2017 11:36

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door chefstoker »

Bedankt allemaal voor het meedenken . ( vind de cvt super , ik geniet ervan )
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Waarom geen koelvloeistofmeter ?

Bericht door aze2000 »

Rene schreef:Ik heb toch liever een temperatuurmeter : als dat lampje brand kun je dus al schade hebben en ben je feitelijk al te laat.

Eens,, geef mij zo i zo maar meters,, zowel temp van olie en koelvloeistof en oliedruk meter,,

maar dat was nog in de tijd van lancia delta,,, geweldig die meters ..
Groet Robert
Plaats reactie