Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

Ik heb mijn Tomtom op het opbergvakje op mijn dashboard geplaatst. Prima plek, beter dan met de zuignap aan de voorruit.
Nu wil ik nog de USB-kabel netjes wegwerken, zodat hij altijd eenvoudig kan opladen.
Bij voorkeur gewoon via de sigarettenaansteker, waar ik een handige USB-oplader voor heb die ik bv ergens in de middenkolom wegwerk.

Ik twijfel over de beste manier. Ik zie diverse opties:
1. gat door het opbergvak en dan gat naar beneden voor de kabel naar de USB-oplader >> jammer om gaten te maken, lelijk
2. kabel via de onderkant van het voorraam helemaal naar rechts naar de USB-oplader >> helaas dan kabel zichtbaar over dashboard
3. kabel via het luchtrooster onder het opbergvak naar de USB-oplader ergens onderin.

Optie 3 vind ik het meest aantrekkelijk, maar ik heb geen idee of ik door dat rooster met een kabel naar beneden kan om uit te komen in de ruimte daaronder, bv bij het handschoenenkastje. Kan ik via het luchtrooster met een kabel naar beneden?

Oh ja: gaat om een Forester uit 2002.

Iemand zoiets al eens gedaan?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door hummie »

Zit er nergens een dummy die je kunt gebruiken?

En je kunt toch langs/naast de middenconsole naar boven?
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

Dummy? Dummy-kabel? Niet dat ik zie. Langs de middenconsole, aan de buitenkant, kan natuurlijk altijd, maar ik probeer de kabel ergens binnenlangs naar beneden te krijgen...
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door hummie »

Dummy knop. Ongebruikt gat waar nog geen knop in zit maar slechts nog een afdichtplaatje zodat het geen gat is.
Die bedoel ik. En daar kun je nog wat mee. Kun je een gat in boren als je alvast een andere zonder gat reserve legt om terug te doen als je het gat niet meer nodig hebt, waardoor je je dashboard niet hoeft te beschadigen.
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

Ah zo! Goede tip, ga ik ook naar kijken, thanks.
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door hummie »

Kijk. Dat zijn bijvoorbeeld twee dummy plaatjes.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

Is een optie. Maar dan is er toch nog een behoorlijk stuk kabel buitenlands.
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Raph »

Gberk schreef:Is een optie. Maar dan is er toch nog een behoorlijk stuk kabel buitenlands.
Ik zat met hetzelfde vraagstuk. Maar ik weet niet of de oplossing in m'n Legacy bruikbaar is in je Forester. Laat maar weten als je er over wil sparren. Heb ik eindelijk eens de kans om je auto in het echt te zien... :)
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

Ha Raph, ja lijkt me leuk, kom ik een keer op de koffie ofzo? :-)
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Raph »

Gberk schreef:Ha Raph, ja lijkt me leuk, kom ik een keer op de koffie ofzo? :-)
Je bent welkom!
2019-03-02 16.19.00.jpg
Dit is trouwens het resultaat van mijn inbouwoperatie.
De telefoonhouder is trouwens verplaatst naar een betere plek.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Tanisha »

Op AliExpress kan je inbouw laders kopen met van allerhande aansluitingen naar keuze.
Dus gewoon stroom van je aansteker er heen trekken en er tussen solderen wat een stuk makkelijker is als de standaard tomtom laders ergens heen te brengen.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door erichendri »

Zou ik zeker niet bij alie vandaan halen maar dat moet iedereen zelf weten.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door hummie »

Gberk schreef:Is een optie. Maar dan is er toch nog een behoorlijk stuk kabel buitenlands.
Klopt. Je moet er een beetje geluk mee hebben dat het mooi uit komt. Ik weet ook niet waar je de boel wilt hebben.
Normaal werk ik zoiets weg in de randjes tussen delen, en daar waar mogelijk achter het dashbord. In het dashboard boren daar houdt ik niet zo van, dus als dat moet liefst in dummies. En ja, als het niet helemaal uit komt moet je dan soms wat ruimte in bestaande delen maken, liefst een minimaal randje of hoekje.

Je kunt ook een niet usb vaste laderkabel maken die je bij de zekeringkast aansluit, en deze kan dan mogelijk op de juiste plek uit het dashboard komen (langs een paneeltje?).
Door je usb moet je op twee plekken door het dashboard. Met een vaste stroomvoorziening omzeil je er al een.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Tanisha »

erichendri schreef:Zou ik zeker niet bij alie vandaan halen maar dat moet iedereen zelf weten.

Eric
Tot nu toe weinig slechte ervaringen met AliExpress heb een Chinese turbo op de 9-5 zit er al weer 1,5 ton op en absoluut geen speling.
Heb in de agila 4 dubbele USB inbouw laders en een voltmeter doen het al ruim een jaar perfect.

Ik heb ook al weer een vracht spul voor de justy g3x bestelt als ik spul ga inbouwen is het wel weer op mijn eigen topic te zien.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door *thomas* »

Ik zou een inbouw usb poort inbouwen in dat opbergvakje. Gewoon 12V bij je sigarenaansteker halen. Zijn meestal dubbele poortjes, kan je ook je smartphone opladen in het vakje.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door hummie »

Tanisha schreef:Tot nu toe weinig slechte ervaringen met AliExpress heb een Chinese turbo op de 9-5 zit er al weer 1,5 ton op en absoluut geen speling.
Heb in de agila 4 dubbele USB inbouw laders en een voltmeter doen het al ruim een jaar perfect.
Gadgets van buiten europa zie ik ook veel leuke voorbij komen die het best goed doen voor dat weinige geld. Al zit daar ook een hoop slecht werkende nepzooi bij.

Met auto belangrijke onderdelen zou ik toch maar goed oppassen. :shock:
Ik zag er al verschillende omdraaien bij de apk omdat automaterialen vaak niet aan europese normen voldoen, of/en uiteindelijk ook gewoon slecht werkten. Denk aan koplampen die gewoon niet goed af te stellen zijn en dat soort geintjes en banden meteen afgekeurd worden. Al kosten ze dan maar een kwart, dan is het nog steeds een kwart weggegooid geld.

En als bepaalde eisen niet gehaald worden plaats ik toch ook vraagtekens bij de deugdelijkheid en veiligheid. Dat het goedkoper is zie je toch ook nogal eens terug in mindere tot slechte kwaliteit, om risico op schade of brand (als in de auto gebouwd) er nog maar niet bij te halen.
Sommige dingen moeten nou eenmaal wel ook goed functioneren, en dat langdurig (want anders alsnog duur). Dus beperk ik dit soort koopjes tot minder tot onbelangrijke gadgets.

Sorry, maar dan heb ik toch meer vertrouwen in nog prima remblokken van de sloop van een deugdelijk merk dan ongekeurde goedkope zooi uit een ver land (al is dat dan nieuw). :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Tanisha »

Laat ik het zo zeggen ik pak inmiddels liever een Chinese turbo cartridge dan ik een Europese gereviseerde koop.

En wat betreft verlichting kan je over een tijdje een led upgrade verwachten bij mijn justy. ;)
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door hummie »

Tanisha schreef:Laat ik het zo zeggen ik pak inmiddels liever een Chinese turbo cartridge dan ik een Europese gereviseerde koop.
Dan ben je appels met peren aan het vergelijken. Nieuw verkiezen boven gebruikt. Vergelijk de nieuwen eens in prijs/kwaliteit verhouding.

Vergelijk eens een duurderen CE nieuwe met een goedkopere CH nieuwe. Dan zie je vaak het prijsverschil toch wel terug.
Daarmee zeg ik niet dat het niet goed is, maar wel vaak zo niet altijd is het prijsverschil wel terug te vinden. Zelf heb ik ook wel eens verre producten, maar dan is het verschil in kwaliteit of levensduur echt wel merkbaar en dat drukt de aankoopwinst weer.

Met je led verlichting. Als het je dimlicht betreft kun je beter wel even kijken of er een CE op zit. Je zult de eerste niet zijn waarbij het lichtbeeld/spiegel/glas simpelweg zo ver afwijkt is dat het niet goed te krijgen is, wat ik in de praktijk al zag.
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Tanisha »

Staat ce keurmerk op maar ja die gekke Chinezen zetten zo alles op het doosje wat je er op wilt hebben. :lol:
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Norge »

Als er op China spul ce staat betekend dat China Export :lol:
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door erichendri »

De forester wordt er ook al gekopieerd, net als de X5 en LR evoque.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door hummie »

erichendri schreef:De forester wordt er ook al gekopieerd, net als de X5 en LR evoque.

Eric
:mrgreen: Ja die kopieren echt alles. Tot het onvoorstelbare.
https://www.independent.co.uk/life-styl ... 15966.html

@iedereen. Kijk er toch maar mee uit. Ik zag al teveel onderdelen niet de apk halen.
Subaruboxingclub
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jun 2019 12:48

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Subaruboxingclub »

Ik weet niet of de vraag nog relevant is, maar ik heb een USB-lader gekocht

Zoiets als deze: https://www.allekabels.nl/usb-autolader ... 00-ma.html

Vervolgens heb ik deze aan mijn sigarettenaansteker gesoldeerd(achterkant). Hierdoor heb ik mijn dashcamkabel én mijn GPS-kabel onzichtbaar weggewerkt, in de middenconsole, voor de versnellingspool (ik kan nog steeds schakelen ;) )

Succes!

Daarnaast zijn voor deze klusjes plastic gereedschap handig: https://www.beslist.nl/products/autos/r ... sten_Tool/
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

Ah gelukkig terug naar het topic! Dank voor het idee!
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

@subaruboxingclub, was dat solderen zo simpel als parallel die 2 aderen vastsolderen?
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Raph »

Je kunt die USB inbouwbus heel mooi inbouwen onder het klepje bovenop je dashboard. Vraag is of er voldoende ruimte voor is onder het dashboard (ik denk van wel) en of de klep nog dicht kan als er een stekker in zit.
Achterkant van de USB inbouwbus
Achterkant van de USB inbouwbus
Ben trouwens wel benieuwd of solderen noodzakelijk is, want aan de aansluiting te zien kun je gewoon van die stekkertjes gebruiken.
De grootste uitdaging lijkt me het aandraaien van het ringetje waarmee de USB inbouwbus wordt vastgezet. Ben benieuwd wat er allemaal gedemonteerd moet worden om daar bij te kunnen. Maar als het eenmaal zit dan heb je ook wat...
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

Dat is inderdaad een optie, inbouw in dat vak. Ik heb geen idee of er onder dit opbergvak ofwel 'panel center' (zie foto) ruimte zit om de bedrading naar de sigarettenaansteker beneden weg te gaan werken. Iemand hier enig inzicht in? Als dat dan lukt is de volgende uitdaging om dan toch een gat te boren in het deksel, de usb-kabel zal er dan toch echt van bovenaf doorheen moeten, er zit geen ruimte langs de zijkanten helaas...
a_20170509_1447553878.jpg
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Raph »

Wat me ook heel mooi lijkt: een tablet die opklapt als je de klep opent. Klep dicht en de navigatie is meteen uit het zicht.
Gewoon verkopen die Tomtom! :)
Gebruikersavatar
Gberk
Berichten: 141
Lid geworden op: 10 jan 2019 20:26

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door Gberk »

Tsja. Ik gebruik vooral op reis nog de Tomtom navigatie. Vind ik prettiger dan Waze, die ik voor korte ritten wel gebruik. Kwestie van smaak :-).
Auto: Subaru Forester S-Turbo 2002 (SF)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Kabel Tomtom wegwerken vanaf dashboard, tips?

Bericht door *thomas* »

Krijg je dat klepje echt niet dicht met de usb kabel die langsheen de zijkant loopt? Bij mijn SG ging dat makkelijk.

Haal het er eens uit, dan zie je meteen waar je plaats hebt. Die stekker met usb die hier gepost wordt heb ik al meermaals in allerhande auto's ingebouwd, doen het prima.
Plaats reactie