Forester sfx: geen vonk

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Tikken de injectoren wel met starten?
We gaan het zien wanneer DudeDre01 weer wat van zich laat horen. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
DudeDre01
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2019 12:54

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door DudeDre01 »

Hallo,
Jawel ik ben er nog. Ik heb even wat privé problemen gehad dit weekend. Dus aanstaand weekend maar eens verder kijken.

@quikfit: Ik weet niet of de knipper methode gaat werken, ik heb wel stekkertjes onder het dashboard zien zitten, groen weet ik zeker. oranje weet ik niet zeker. Ik heb na alles 2x in en uit elkaar gehad te hebben wel het gevoel dat alles weer goed in elkaar zit. Ik zal hier nog een keer naar kijken, en tegelijk de turbo timer afklemmen als dat makkelijk gaat. Inderdaad is de accu los geweest om aan de auto te sleutelen, kan de ecuteck dan ineens zijn instellingen verliezen? Ik ga me hierin verder verdiepen, dit is nieuw voor mij. Bedankt voor de links. En ja de injectoren tikken bij het starten, na een tijdje ruikt het naar benzine in de garage.

Ik hoor hoofdzakelijk 2 dingen ECU en startonderbreker.

Mijn actie punten:

Kijken naar stekkers knipper methode. Omdat ik niet weet of ik die heb en of het werkt.
Startonderbreker uitzoeken hoe dat werkt :D
ECU kijken of er stroom aankomt, EVT meerdere. Kijken of stroom uit gaat.
Turbo timer afklemmen, kabels stekkers controleren.

Bedankt voor alle reacties :okeee:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door quikfit »

Als je een OBD poort in de auto hebt zitten dan hoef je,je niet meer te verdiepen in de stekkers onder het dashboard en de knippermethode... ;)

https://www.outilsobdfacile.com/locatio ... forester-1

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
DudeDre01
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2019 12:54

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door DudeDre01 »

Zo, ik heb even iets kunnen doen en werd meteen weer tot een halt geroepen.

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb wat plaats gemaakt onder het dashboard en kwam meteen wat dingen tegen waarvan ik niet weet wat het is. Ik zoek de centrale vergrendeling. Ik denk dat dat het kastje is waar SPY op staat maar dat weet ik niet zeker. Dat kastje is aangesloten met een hoop tape en knijpklemmen, volgens mij dus aftermarket en niet door een dealer gedaan. Kan ik dat kastje er gewoon uithalen, als ik alle kabels weer verbind zoals het hoort te zitten? De stekker van het kastje is los op deze foto. Onder het kapje zit een drukknop en 2 jumpers.

Dat andere kastje heb ik geen idee van.


Ik heb wel gewoon een OBD poort, wel heb ik de groene stekkers onder het dashboard zitten. Kan ik daar nog iets mee?
Afbeelding
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door quikfit »

SPY is je Centrale deurvergrendeling. https://www.google.com/search?q=spy+deu ... =966&dpr=1

En het kastje op de tweede foto is je immobiliser...oftewel je startblokkering.(origineel Subaru)
https://www.google.com/search?client=fi ... c001+denso

Ik zou de after-market vergrendeling er sowieso tussen uit halen aangezien er flink wat verbindingen zijn die allemaal storingen kunnen geven.

Kun je,je OBD-poort uitlezen :?: En is daar ook mee geknoeid :?:
Is alle bedrading van en naar je startonderbreker origineel en dus niet mee geknoeid :?:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door SP-Boxer »

Als de vergrendeling werkt, lekker laten zitten.
Wel apart overigens, want een S-turbo is toch af fabriek voorzien van cv met afstandbediening?

Zo jammer altijd als men bij een manco aan het originele systeem, er een aftermarket op gaat zetten. Dit terwijl origineel doorgaans prima te repareren is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Als de vergrendeling werkt, lekker laten zitten.
Wel apart overigens, want een S-turbo is toch af fabriek voorzien van cv met afstandbediening?
Zo jammer altijd als men bij een manco aan het originele systeem, er een aftermarket op gaat zetten. Dit terwijl origineel doorgaans prima te repareren is.
Hij kan na het vinden van de storing de vergrendeling gewoon weer aansluiten met het maken van aansluitingen die wel 100% zijn...ik lees en tape en knijpklemmen (scotch block) en daar word je over het algemeen niet vrolijk van...net zoals het geknoei met een aftermarket setje.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Tanisha
Berichten: 362
Lid geworden op: 02 sep 2019 22:43

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door Tanisha »

Spy kan 2 dingen zijn afstandsbediening van de vergrendeling of gecombineerd met een alarmsysteem.
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Gebruikersavatar
DudeDre01
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2019 12:54

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door DudeDre01 »

De vergrendeling werkt maar niet goed, als ik hem open doe dan gaat de deur open en na 1 seconde weer dicht. Dus die gaat er gewoon uit.

De OBD poort kan ik nu niet uitlezen, voor de storing ging dat wel. Volgens mij is daar niet mee geknoeid.
De originele startonderbreker is volgens mij niet mee geknoeid maar dat weet ik nog niet zeker. Ik kan daar morgen even naar gaan kijken.

Ik heb geen alarm op de auto, dus dan denk ik dat het de deurvergrendeling is.

Thanks voor alle antwoorden :okeee:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door quikfit »

Ik neem aan dat je de stekkers op de ECU('s) gecontroleerd hebt op beschadigingen en goed vastzitten?
Brandde er normaal gesproken bij jouw een sleutel of iets dergelijks op het dashboard als je de sleutel in het contact hebt?
Batterij van de sleutel is oké?...deze moet wel communiceren met de ECU en startonderbreker.

https://www.mvwautotechniek.nl/startblokkering/

Is jouw ECU doorverbonden met de aftermarket ECU of is ie vervangen voor de originele?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
DudeDre01
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2019 12:54

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door DudeDre01 »

Ja de stekkers zaten goed vast en zijn niet beschadigt:

Afbeelding

Deze lijkt mij erg origineel te zijn... :evil: (gegoogled op merk en nummer) Dus dan komt bij mij de vraag waar is de ECUtech. De bedrading van de originele lijk mij niet aangepast. Ik heb de kabelboom zo goed als ik kon gevolgd en kan geen andere ECU vinden.

De deurvergrendeling heb ik er bijna uit. Ik moet nog 2 draden terug vinden. De rood/witte. Even zoeken en komt goed.

Afbeelding

En de stekker die lijkt op de dubbele zekering. Dit moet wel goed komen.

Afbeelding

Ik heb geen sleutel lampje branden als ik de auto op contact zet. Wel gaat het lampje knipperen als ik de sleutel eruit haal. Lijkt mij gewoon goed te zijn.

Afbeelding

Wel brand het check engine lampje, waarvan ik niet weet of dat altijd brand als de auto op contact gezet wordt, en uitgaat als de auto loop.

De OBD stekker lijkt mij ook goed te zijn:

Afbeelding

En de achterkant ook:

Afbeelding

aanstaande week maar weer eens verder kijken:
Oude eigenaar bellen: kijken of die weet hoe het zit met de ecu. Of die alleen gemapt is of dat er nog ergens een tweede ECU zit.
EMS bellen of mijn auto daar al eens geweest is...

Oh ja: het is een project op dit moment. Dus ik heb tijd. Ik hoef er morgen niet mee naar mijn werk. Dus sorry als reactie's net iets langer duren. Ik zal hier uiteraard wel vermelden als er vooruitgang is. Ik hou er niet van om een topic te starten en het dan niet op te lossen :D

Thanks voor alle hulp tot nu toe! :okeee:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester sfx: geen vonk

Bericht door SP-Boxer »

Het is juist de bedoeling dat je een originele ECU aantreft.
ECUtek is niets anders dan een aanpassing van de originele software, alle hardware blijft daarbij gelijk.
"I feel Legacy"
Plaats reactie