Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
marceldeijkers
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2019 15:53

Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door marceldeijkers »

Beste forumleden.

Misschien hebben meerdere dit probleem eens gehad maar ik heb dit sinds vandaag ineens!
Tijdens het boodschappen toen wat dozen in de kofferbak gezet van de wagon en toen ik de wagen starte viel mij op dat het lampje bleef branden van deur open! Dus ik stap uit en loop alle deuren na maar alles is dicht... Dus toen naar huis gereden en ff de accu los en vast maar nee!
Nadeel nu is als ik de wagen op slot doe is dat het alarm dan afgaat naar 10 seconden omdat die natuurlijk denkt hey er staat een deur open!
Wie o wie kan mij hierin helpen of vertellen hoe dit systeem een beetje werkt ?
Als ik van alle 4 de deuren het knopje indruk zie ik het lampje ff minder fel branden , echter van de kofferklep kan ik dat niet doen...

Alle tips welkom :)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door quikfit »

Schakelaars demonteren en controleren op werking en eventuele aansluitingen van het alarm op de binnenverlichting controleren.Zit er een vertragingdimmer in? Die kan ook stuk zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door SP-Boxer »

Je hebt een plus. Geeft het dashboard ook aan dat de klep open staat? (Streepje achter het autootje?)

Als dat niet het geval is, dan lijkt de schakelaar daar in orde.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door erichendri »

Alarm heeft vaak ook motorkap schakelaar.
Achterklep slot schakelaar wil wel eens loszitten.

Eric
marceldeijkers
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2019 15:53

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door marceldeijkers »

Het lampje geeft aan 1 van beide voordeuren op het lampje.. maar weet niet of het lampje verschillende standen kan hebben ? Geeft deze dan bv ook de achterdeurn en klep aan ?
Binnenverlichting doet niks kan enkel de 2 leeslampjes los aan of uitzetten verder zie ik geen stand of schakelaar die dat regelt ?
Dus jullie advies is deur schakelaars voor eruit halen ? Als ik deze doorverbind moet lampje toch uitgaan is het principe ?

Thx nogmaals
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door SP-Boxer »

Verdomd, zie nu dat een Impreza die mooie feature niet heeft.
Bij de Legacy heb je een tekeningetje van een auto en gaat er een streepje branden bij de deur die open staat. Bij een station staat er dan ook een streepje voor de achterklep. Nu zie ik inderdaad dat de Impreza een lampje van een autootje met een open deur heeft. (goedkoop alternatief kennelijk :mrgreen: )
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door quikfit »

marceldeijkers schreef:Het lampje geeft aan 1 van beide voordeuren op het lampje.. maar weet niet of het lampje verschillende standen kan hebben ? Geeft deze dan bv ook de achterdeurn en klep aan ?
Binnenverlichting doet niks kan enkel de 2 leeslampjes los aan of uitzetten verder zie ik geen stand of schakelaar die dat regelt ?
Dus jullie advies is deur schakelaars voor eruit halen ? Als ik deze doorverbind moet lampje toch uitgaan is het principe ?

Thx nogmaals
Deurschakelaars zijn vaak roestig,net zoals de aarding(schroef)...check die eerst maar eens.
En nogmaals...zit er een vertragingdimmer in? Die kan ook stuk zijn.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door hummie »

quikfit schreef:Deurschakelaars zijn vaak roestig,net zoals de aarding(schroef)...check die eerst maar eens.
Inderdaad. Of het plastic pinnetje hard geworden en afgebrokkeld/gebroken.

Als het goed is is de deurschakelaar massa geschakeld (voor zover ik weet altijd).
Trek dan even het kabelschoentje van de schakelaar en tik hem ergens tegen het casco (bv blanke schroef). En dan even kijken of de boel dan wel netjes aan en uit gaat zoals het moet.
Dan weet je meteen of de schakelaar het goed doet of niet, of dat er in het electrische systeem iets niet goed zit.

Je kunt dan ook de kabelschoen tijdelijk los laten hangen tot je het probleem hebt gevonden (wel geïsoleerd, en niet weg laten zakken in casco). Gaat je alarm in elk geval niet meer af waardoor je dat nog kunt gebruiken, en mis je alleen alarm op de achterklep (wie breekt die open??).
quikfit schreef:En nogmaals...zit er een vertragingdimmer in? Die kan ook stuk zijn.
Mijn ervaring met vertragingsdimmers is dat hij dan meestal niet meer vertraagd maar nog wel aan en uit schakelt (veiligheidsaspect?).
Maar hij kan misschien ook wel compleet doorgebrand zijn? Dat weet ik zo even niet. Kom je ook snel achter met de massa test.
marceldeijkers
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2019 15:53

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door marceldeijkers »

Maar die vertragingsdimmer waar zit die ergens ?
Ik ga alle stekkers even nalopen van de deuren , klep achter al gedaan en lijkt goed.

Moet echt iets heel simpel zijn haha
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door quikfit »

marceldeijkers schreef:Maar die vertragingsdimmer waar zit die ergens ?
Zit die niet in je binnenverlichting ingebouwd?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
marceldeijkers
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 sep 2019 15:53

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door marceldeijkers »

Heb geen idee...
Probleem tijdelijk opgelost door stekker van schakelaar bestuurders deur te halen...
Maar de schakelaar eens uit elkaar halen en bekijken....
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Lampje deur open blijft branden Bugeye 2000

Bericht door quikfit »

marceldeijkers schreef:Probleem tijdelijk opgelost door stekker van schakelaar bestuurders deur te halen...
Maar de schakelaar eens uit elkaar halen en bekijken....
Ik denk dat je warm bent... :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie