geen stroom op constante stroom draad

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Bijna :)

Op dit moment wil de caravan graag 12V ontvangen op de ader welke op pin 2 zit aangesloten in de stekker. Op de auto zit op deze pin echter het mistachterlicht aangesloten (mits correct uitgevoerd).
Het verkrijgen van 12V in de caravan met het inschakelen van het mistlicht is dan ook puur om vast te stellen dat mijn hypothese correct is. (ik ben daar vrijwel zeker van) Het is uiteraard geen blijvende oplossing.
ik snap het nog niet helemaal. Blijf het vreemd vinden dat continue 12 het pas doet met mistlamp aan.

Of snap ik het wel en ligt het inderdaad eraan dat die multicondoos aan de auto problemen geeft omdat er een storing in zit?
Dan zat ik toch ook niet helemaal verkeerd met het zoeken bij de auto. Theoretisch zou die 7-polige van de caravan het wel moeten doen in die multicondoos lijkt mij?

En zat ik ook best goed met de gedachtegang dat hij blijkbaar toch geen deugdelijke continue 12 volt aan de auto heeft, want "mistlamp probleem"?
Een nieuwe stekker aan de caravan zou dan zijn probleem niet oplossen als ik het zo lees?

Dan zou hij er beter aan doen (want simpelere oplossing) op de auto een 7-polige terug te zetten. Maar dan draden over??
Want in dat geval nog handiger voor de toekomst, als de benodigde draden er toch al aanwezig zijn, over te stappen op jaeger. Waar ik dan ook best in de goede richting dacht?
Beter een draadje erbij moeten trekken, dan draden laten zweven toch?

Ik probeer slechts duidelijkheid te krijgen in de verwarring, voor iedereen. Waar dacht ik fout en waar zat ik misschien toch wel goed?
Excuus als het anders over mocht komen. :oops:

@boswachterfan. Ik kaap je topic niet. Duidelijkheid en goede probleemstelling is ook voor jou van belang. :okeee:
Misschien toch nog even wachten met je caravanstekker vervangen. :)
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

Voor mij was het duidelijk: Stekkerdoos aan auto is een nieuwer systeem dan stekker aan caravan. Pin van constante stroom (oud) heeft een andere functie gekregen. Nog even dank voor de opmerking van het niet brandende mistlicht - hij moet eerdaags voor de keuring. Het licht brandde wel, de laatste keer, maar ik heb de doos nu los gehad dus je weet nooit.

Die Jaeger kwam wat degelijker over, had ik aan de vouwwagen, maar de verloop paste niet lekker onder de bumper van de Corolla. Tis altijd wat.... :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

De auto heeft de 12V continue wel aangesloten, maar op een pin welke niet op de caravan zit. (9)

De caravan krijgt 12V zodra je het mistlicht aanzet. Dat is niet continue, maar de bestuurder denkt in dat geval dat het mistlicht aan staat, terwijl er in werkelijkheid 12V naar de kraantjes en lampjes in de caravan wordt gestuurd.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

Psies!
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:De caravan krijgt 12V zodra je het mistlicht aanzet. Dat is niet continue, maar de bestuurder denkt in dat geval dat het mistlicht aan staat, terwijl er in werkelijkheid 12V naar de kraantjes en lampjes in de caravan wordt gestuurd.
En is dit dan de standaard manier zoals dat aangesloten hoort te zijn?
Het klinkt me namelijk zo vreemd en ongebruikelijk. Caravan hoort toch gewoon continue te hebben zodra hij ingeplugt is, en de mistlampknop hoort dan toch gewoon de mistlamp te bedienen? (zou ik denken)

(=geen dwars gedoe. Ik probeer het te snappen en er zelf misschien ook weer wat van te leren)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door erichendri »

Niks is zo leuk, lastig en ingewikkeld als stekkerdozen voor de sleurhut.
Haal hem los en monteer een 13 polige doos.
Check wat er op de pinnetjes zit aangesloten en hoe dik.
Autobedrading zelf is vaak zo dun dat ik liever voor 100% zekerheid ga.
Voor je het weet heb je een gloeidraadje in je draadboom.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

hummie schreef:En is dit dan de standaard manier zoals dat aangesloten hoort te zijn?
De stekkerdoos lijkt correct aangesloten ja.
Probleem zit hem in de caravanbranche die destijds de vrije pin 2 ging gebruiken voor constante stroom (op 7-polige stekkers) en de overheden die mistlampen op aanhangers verplicht gingen stellen. Dat werd dus ook pin 2.

Voor er überhaupt 13-polig kwam was er dus eigenlijk al een conflict over deze kwestie.
Met de komst van 13-polig (Multicon of Jaeger) is pin 2 definitief voor het mistachterlicht geworden. Caravans met 7-polige stekkers gaan dus eigenlijk nooit goed op 13-poliger dozen welke volgens de norm zijn aangesloten.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

Ahaa. Nou wordt het me duidelijk (mooi, weer wat geleerd).
Inderdaad niet handig om 1 pin voor twee functies te gaan gebruiken. Ik vond het al vreemd.
Overigens stonden wij ook voor dat verhaal, maar toen was 13 polig er toch ook al? Wij hoefden toen niet, maar anders had ik de 7-polige vervangen in 13-polige.
Inderdaad om deze reden, dat als je in een auto af gaat wijken van standaarden dat je dan snel problemen hebt.

Dat afwijken was altijd al vaak met de knipperlichten, waar mensen zich niet hielden aan gestandaardiseerd links en rechts zolang hun aanhanger maar goed werkte op hun auto. Totdat de aanhanger een keer uitgeleend werd of ze een andere aanhanger leenden.... :D
En sommigen weken helemaal af zolang het maar werkte. Dan lagen de zekeringen er weer uit na inprikken. :?
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door DucATIRadeon »

wat humde zegt hierboven (goed knipperen bij eigen autos, anders knipperen op andere auto) had onze kameraad met zijn v70 (oud model) en onze aanhanger. ik heb zowel de forester als de outback laten voorzien met 13-polig en met 13-naar-7 verloop stekker voor de aanhanger. op onze subs knipperde alles zoals het hoort, maar bij zijn v70 was het idd keurig andersom.
sindsdien hebben we de kabels omgewisseld in de stekker van zijn v70 en daarna had ie nergens problemen mee ook niet met alle andere aanhangers dat ie heeft gebruikt.

waarom heb ik 13 laten monteren? mochten de autos weg gaan dan zijn ze alvast voorbereid. daarbij, mochten normale aanhangers ook ooit naar 13 polig gaan dan heb je dat gelazer niet meer.
Plaats reactie