geen stroom op constante stroom draad

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

Een vraag aan de elektronici hier. Ik voel me zo dom, maar die stroom wil maar niet blijven hangen in mijn hoofd.

Het probleem: Ik heb geen 12V in de caravan. Op zich niet zo'n probleem, de koelkast draait prima op gas, ook rijdend. Ik weet dat dat eigenlijk niet de bedoeling is, maar goed. Ik heb een Multicon stekkerdoos. Alles doet het verder. Twee constante stroomdraden vanaf de accu en een massakabel, alle drie gezekerd, alle drie OK.

Afbeelding

Op 9 staat keurig 12,7V. Werkt met de beide massa aansluitingen. Maar op 2 niets. Nou zie ik aan de stekkerdoos een soort micro schakelaar zitten. die wordt ingedrukt, kennelijk, als je een stekker erin stopt. Nou meende ik een flitsje stroom op de multimeter te zien toen ik die micro schakelaar bediende. Weet iemand waarvoor dat dingetje is? Links op de foto. Of heeft dat iets met het mistachterlicht te maken?

Afbeelding

Ik ben benieuwd. Vandaag eens even tijd gehad om daar even naar te kijken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door quikfit »

Die schakelaar is inderdaad t.b.v. je mistachterlicht.
Je hebt toch ook lege polen/aansluit pinnen,kan je daar geen constante stroom op aansluiten?

Hier staat ook jouw Multicon stekkerdoos tussen. https://trekhaakmonteren.com/7-polige-stekker/

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

Thnx. Alles zit aangesloten zoals het hoort. De caravan heeft een 7 polige stekker - dat had ik misschien even erbij moeten zeggen.
Laatst gewijzigd door boswachterfan op 28 aug 2019 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door quikfit »

En een dertien polige op de caravan aansluiten is geen optie?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Eerste belangrijke vraag: Heeft deze combinatie eerder wel gewerkt?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

Uiteraard is dat een optie. Maar hij staat alweer in de stalling. Als ik het goed begrijp, werken hier dus twee systemen door elkaar, dat is het probleem. Begrijp ik dat goed? Ik zou een 13 polige stekker aan de sleurhut moeten maken waarbij de tweede constante stroom op 10 komt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

SP-Boxer schreef:Eerste belangrijke vraag: Heeft deze combinatie eerder wel gewerkt?
Neen. :oops:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door erichendri »

Bij een 13polige stekker is 1-7 voor de caravan verlichting + massa verlichting.
Heb zelf een jeager 13polig (kleine pootjes) .
Met een verloop naar 7polig.
Moet alleen nog de 2 plussen naar voren trekken.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Ik neem aan dat de caravan niet voorzien is van een mistachterlicht?
In dat geval zul je inderdaad een constante stroomdraad moeten hebben op pool 2 van je stekkerdoos. Vermoedelijk gaat het daar mis.

Waarschijnlijk heb je in de caravan wel 12v zodra je het mistachterlicht van de auto inschakelt met de schakelaar. De lamp van de auto blijft dan uit en er wordt 12v over pool 2 gestuurd.
Wel even controleren met de verlichting van de auto ingeschakeld, anders werkt het mistachterlicht sowieso niet.

Probeer maar eens ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Waarschijnlijk heb je in de caravan wel 12v zodra je het mistachterlicht van de auto inschakelt met de schakelaar. De lamp van de auto blijft dan uit en er wordt 12v over pool 2 gestuurd.Wel even controleren met de verlichting van de auto ingeschakeld, anders werkt het mistachterlicht sowieso niet.
Het zou heel goed kunnen,daar is de mini schakelaar voor maar ik zou geen koelkast aansluiten op een draadje van een mistlamp.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

Het is me duidelijk. SP- ik ga dat proberen. Bedankt, mannen. Uiteraard komt er een stevige kabel voor de koelkast. Ik denk dat ik het probleem kan tackelen. Zal wel voorjaar worden, ik ga hem er niet voor uit de stalling halen.
Ik heb een vouwwagen al eens omgebouwd van 7 naar 13 adering, dus het komt goed.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door quikfit »

:okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Het is vooral handig dat je op de parkeerplaats even water kan tappen met het kraantje ;)
Als ik het zo lees, dan is de auto goed aangesloten. (Als mijn hypothese correct blijkt te zijn al helemaal)

Dan is het aan jou om te besluiten of je een andere stekker aan de caravan wil zetten :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

Aan de auto ziet het er echt profi uit, idd. Die stekker komt er. Bedankt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

Omvormertje kopen? Kosten een goede 15 euro.
Hebben wij ook. Caravan met omgebouwde stekker gekocht dus 13, auto 7.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Maar de stekker past dus juist al op de Multicon doos. Ik durf dan ook met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat er geen verloop van Multicon naar 7-polig is.

Wat past, dat past.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

Nou gaat het me even te snel. Wordt verwarrend.
SP-Boxer schreef:Maar de stekker past dus juist al op de Multicon doos.
Stekker? Dat is de aanhanger lijkt me
Is multicon, dus 13?
Aanhanger is 13 dan?

Dat zou dan zijn zoals ik al bedoelde.
Onze caravanSTEKKER is 13 en gaat middels verloop op de auto met DOOS van 7.
En die verloop bestaat dus.
SP-Boxer schreef:Ik durf dan ook met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat er geen verloop van Multicon naar 7-polig is.
En volgens mij bestaat ook anderom.
https://www.trailerandtools.nl/Verloopstekkers

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Even opnieuw lezen hummie. Het staat er echt heel duidelijk. :)

De STEKKER (=caravan) past al in de Multicon DOOS.

En als dat niet duidelijk is, dan zijn de foto’s en de rest van het verhaal dat wel.


Check ondertussen ook het verschil tussen Multicon en Jaeger.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Check ondertussen ook het verschil tussen Multicon en Jaeger.
Weer wat geleerd. Thanks.

Toch blijf ik in het algemeen zeggen, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Ik neem aan dat multicon en jaeger niet uitwisselbaar zijn als ik het zo zie. Wat is dan het voordeel van de moeite om alles over te gaan zetten? (=gewoon vraag, want ik zie het niet)
En er zijn overigens ook verlopen te koop tussen multicon en jaeger.

En als ik zo (los van stekkerkeuze) naar de basisvraag om 12volt kijk, dan herhaal ik nogmaals dat er met wat geluk al een kabeltje met 12 volt klaar ligt ergens in de reservewielkast.

En als ik de multiconstekker zo zie, past die dan niet in een gewone 7-polige doos? Het lijkt me dat die extra pinnetjes er buiten in de open inhammen vallen en dat je gewoon de standaard 7 dan gebruikt (inclusief 12 volt daarvan)?

Afbeelding
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

De foto is niet van de stekker, maar van de doos.
Ik denk dat daar een groot deel van de verwarring bij jou zit.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

SP-Boxer schreef:Ik denk dat daar een groot deel van de verwarring bij jou zit.
Klopt. Ik dacht dat ik dit...
hummie schreef:En als ik zo (los van stekkerkeuze) naar de basisvraag om 12volt kijk, dan herhaal ik nogmaals dat er met wat geluk al een kabeltje met 12 volt klaar ligt ergens in de reservewielkast.
...hier eerder al gereageerd had, maar dat blijkt in een ander topic geweest te zijn onlangs.

Naja. Dan zou hij 12 volt moeten hebben, of hij heeft een storing, of het is niet goed aangesloten, of het is van een verkeerde plek afgetapt.
In elk geval even kijken dan waar je 12 volt vandaan komt.
En als dat niet is van de originele klaarliggende draad in de reservewielbak dan zou ik het alsnog daar vandaan houden.

Ook hier herhaal ik de woorden die je in een ander topic uitsprak en ik ook leerde op school in les 1.
Meten is weten.
Laatst gewijzigd door hummie op 31 aug 2019 16:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Edit: ja dan pas ik mijn bericht ook maar aan ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

Ja boxert. Ineens zag ik het licht. :D
boswachterfan schreef:De caravan heeft een 7 polige stekker - dat had ik misschien even erbij moeten zeggen.
Multicon nodig voor andere aanhangers?
Anders zou je er ook een gewone 7-polige op kunnen gooien, of deze aansluiten als een 7-polige. Zoals je caravan toch al heeft.

Niet moeilijker doen dan nodig.
(Ik zie trouwens nog steeds niet het nut van die multicon. Komt toch ook zelden voor? Iemand?)

Had je voorheen wel 12 volt?
hummie schreef:Dan zou hij 12 volt moeten hebben, of hij heeft een storing, of het is niet goed aangesloten, of het is van een verkeerde plek afgetapt.
In elk geval even kijken dan waar je 12 volt vandaan komt.
En als dat niet is van de originele klaarliggende draad in de reservewielbak dan zou ik het alsnog daar vandaan houden.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door boswachterfan »

Mijn vraag is beantwoord. Er komt een andere stekker aan de caravan.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

Prima.

Maar dan zit je toch nog steeds dat je geen 12 volt constant beschikbaar op de juiste plek in de auto hebt? Als je hem nu ook niet kunt vinden.
Je 7 polige caravanstekker zou het toch gewoon moeten doen als de 7 bijbehorende polen van de Multicon wel goed zaten?
Dan ga je er straks weer tegenaan lopen dat je geen 12 volt constant hebt. Of het risico dat je de boel misschien verkeerd aansluit waarna het wel werkt, maar het toch allemaal niet op de juiste plek zit (je zult echt de eerste niet zijn die van de universele aanbevolen aansluitwijze afwijkt).

Of had je al wel 12 volt constant op je doos?
Kijk nou om te beginnen eens waar je aansluitingen vandaan gehaald zijn. Komen die van het stekkertje in de res.wielruimte of zijn die elders afgetapt?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Er staat in het eerste bericht al dat er op pin 9 12,7V gemeten wordt.

Punt is dat pin 2 van de 7-polige stekker enkel en alleen door caravans "misbruikt" wordt voor een constante stroomdraad. Eigenlijk is deze voor het mistlicht bedoeld, maar aangezien deze lange tijd niet verplicht was, was dit vaak de enige beschikbare pin om in de caravan wat water te kunnen tappen of een lampje aan te doen onderweg op een parkeerplaats.

De doos op de auto zal middels het officiële schema zijn aangesloten en daardoor werkt het nu niet in de caravan. Door op de auto de ader van pin 9 naar pin 2 te verplaatsen zal het probleem zijn opgelost, maar de netste methode is ook een multicon stekker aan de caravan. Zo blijft alles volgens de norm tegen een minimale investering (€15,- max.)

Vandaar ook dat ik aangaf dat het geheel waarschijnlijk in de caravan zal werken zodra in de auto het mistlicht wordt ingeschakeld ;) (dit is geen blijvende oplossing, maar puur om te proberen natuurlijk)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door hummie »

Helemaal gelijk. Overheen gelezen.

Wat andere niet relevante opties hebben mij mede in verwarring gebracht.
En een dertien polige op de caravan aansluiten is geen optie?
Begrijp ik dat goed? Ik zou een 13 polige stekker aan de sleurhut moeten maken waarbij de tweede constante stroom op 10 komt.
.... gewoon op 2 dan toch?
Waarschijnlijk heb je in de caravan wel 12v zodra je het mistachterlicht van de auto inschakelt met de schakelaar. De lamp van de auto blijft dan uit en er wordt 12v over pool 2 gestuurd.
Pas constante stroom als mistachterlicht aan hangt? Mistlamp auto moet wel uit gaan na inschakelen en dit door geven aan de caravan, maar dit moet niet pas de 12 volt inschakelen want die moet ongeacht mistlamp aan/uit altijd gewoon werken.
Klonk me ook niet als echt goed aangesloten in de oren dan en bracht mij ook in verwarring denkend dat hij 12 volt constant nog niet gevonden had op de auto.

Nu aandachtig alles terug gelezen. Het verhaal is me nu denk ik helemaal duidelijk.
Als alles aan de auto goed zit en werkt inclusief de 12 volt (en niet pas als het mistachterlicht aan staat, want dan is het alsnog niet goed aangesloten op de auto) is de stekker aan de caravan verkeerd aangesloten. Als de stekker er al in past is vervangen geheel niet nodig, slechts goed aansluiten zou voldoende moeten zijn lijkt me.

Aan de andere kant. Als je dan toch aan de slag moet zou ik meteen alles (auto+caravan) vervangen in jaeger, aangezien dat zo'n beetje de norm is.
Nooit verkeerd om oude stekker en doos een keer te vernieuwen. Vooral de doos en zijn bekabeling lijden veel zo onder de auto.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Bijna :)

Op dit moment wil de caravan graag 12V ontvangen op de ader welke op pin 2 zit aangesloten in de stekker. Op de auto zit op deze pin echter het mistachterlicht aangesloten (mits correct uitgevoerd).
Het verkrijgen van 12V in de caravan met het inschakelen van het mistlicht is dan ook puur om vast te stellen dat mijn hypothese correct is. (ik ben daar vrijwel zeker van) Het is uiteraard geen blijvende oplossing.
Zowel de caravan als de auto lijken juist bedraad. Het zit hem juist in het gegeven dat Multicon niet 100% compatibel is. De stekker past, maar er zijn gevallen als deze waarbij dus niet alles werkt.

Ik ben zelf ook geen fan van de Multicon stekkers. Het scheelt een verloop in sommige gevallen, maar dit topic is het bewijs dat ondanks een passende stekker, ea. toch niet feilloos werkt.
Zelf werk ik ook enkel met Jaeger, dan kan dit niet voorkomen. Bovendien is de verbinding tussen stekker en doos veel beter bij Jaeger.

Er zijn diverse mogelijkheden om het hier besproken probleem aan te pakken.
- Andere doos op de auto
- Andere stekker op de caravan
- Beide vervangen voor Jaeger
- Doos op de auto vervangen voor een Jaeger en een verloopje naar de caravan aanschaffen (in het verloopje dan nog even de pin 2 verplaatsen, want die verloopjes werken doorgaans voor het mistlicht en niet voor constante stroom)

Mogelijkheden zat. Komt de TS er niet uit, dan mag hij langskomen. Heb er diverse bedraad (soms ook creatief) :mrgreen:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door erichendri »

Als de mistlamp op caravan niet verplicht is niet aansluiten.
Wel verplicht, dan niet via de microswitch.
Auto mistlampen die het niet doen komt altijd door deze switch.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: geen stroom op constante stroom draad

Bericht door SP-Boxer »

Gezien het een caravan met 7-polige stekker is, is de kans zeer groot dat er geen mistlicht op zit.

De microswitch zorgt inderdaad heel vaak voor storingen, al moet ik eerlijk bekennen dat ik de uitvoering zoals op de foto nog niet ken.
Wat ik zelf altijd doe is een Jaeger doos gebruiken zonder "mistlichtafschakeling". Strikt genomen mag dat niet, want dan gaat de mistlamp van de auto ook aan bij het inschakelen. Dat is echter alleen hinderlijk op caravans (reflectie) en bovendien kun je je afvragen wanneer je met de caravan in een situatie komt dat je het mistachterlicht aan mag hebben?
Mocht je zo'n situatie meemaken, dan zou ik wel kunnen leven met wat reflectie in de spiegel. De lamp is niet feller dan een remlicht...
"I feel Legacy"
Plaats reactie