Pagina 1 van 1

Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 25 aug 2019 14:42
door Norge
Vandaag dook opeens de storingscode P2433 op en natuurlijk ging het motormanagement lampje branden en het cruise control lampje knipperen.
Zoals jullie in een vorige post hebben kunnen lezen had ik de zaak afgedopt zodat de luchtpomp zijn lucht niet meer in de uitlaat blies.
Ging dus een tijdje goed maar nu dus code P2433.
Het lukt me ook niet om die te wissen, zelfs als de accu een tijd losgekoppeld is geweest.
Nu staat er air flow/pressure sensor circuit high bank one.
Weet iemand waar die druksensor zit? De enigste druksensor is volgens mij die op bank 2 en dat is een barometer die op de luchtklep zit.
Weet het even niet meer
0CD3FEC5-27CA-4247-9B50-1296CE9CF5F3.png

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 25 aug 2019 15:45
door quikfit
Kan een membraan in de klep zelf zijn... https://www.obd-codes.com/p2433
Je kunt ook proberen om de lucht die in het niets word weggeblazen af te knijpen zodat de druk hoger is.
Check ook of de klep goed open en dicht gaat en goed afsluit...de rubbertjes van de klep worden na verloop van tijd ook slecht.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 25 aug 2019 16:23
door Norge
Dat van een membraan in de klep zou logisch zijn. Iets moet die barometrische druk moeten meten. Maar zou er dan in beide kleppen een membraan zitten? Ik krijg nu de storing op bank 1 en daar zit de klep zonder barometer. Of de kleppen goed open en dicht gaan blijft de vraag, als ik er 12V op zet gaan ze beide open en dicht zonder hapering.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 25 aug 2019 16:27
door quikfit
In beide kleppen zit een membraan...

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 25 aug 2019 17:14
door Norge
Ik bedoel een membraan in het gedeelte waar de koperen spoel zit. Die membranen op jou foto houden alleen de vuiligheid weg van de klep. (Tot ze te veel vervuild zijn, dan sluiten ze niet meer goed af en begint de ellende)

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 25 aug 2019 18:25
door quikfit
Hier wat fotootjes van open gezaagde kleppen.

https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2619882
https://legacygt.com/forums/showthread. ... f51d627bf3&

Succes met je 'klep'operatie''.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 25 aug 2019 19:36
door Norge
Het lijkt erop dat die barometrische sensor ook een signaal aan de ecu geeft op het moment dat tijdens de koude start de pomp nog loopt terwijl de kleppen weer gesloten zijn.
Waarschijnlijk een extra controle of de pomp werkt.
Het viel me nml op dat de de pomp nog even doorloopt nadat de kleppen dicht zijn gegaan.

Denk toch dat ik een paar nieuwe klepjes moet gaan regelen :(

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 26 aug 2019 17:07
door Norge
Storing P2433 is dus de barometrische sensor.
Even een oude klep gesloopt en de sensor op de Forester gezet, nu kom ik de storingcode P2433 resetten, als ik nu met alleen de baro. sensor rond rij krijg ik de foutcode P1410 en dat wil gewoon zeggen dat er iets niet klopt met het sec. lucht systeem.
Ik denk zelf dat ik tijdens het schoonmaken van de klep per ongeluk 12V op de baro sensor heb gezet en daar kunnen ze niet tegen. Daar staat normaal gesproken 5V op.
Vind het ook niet vreemd dat die kleppen slecht tegen vocht kunnen. Als ik kijk hoe veel speling zit tussen de afdichting en het stangetje van de klep. Ook kan je mooi zien dat er een klein gaatje zit onder de klep voor de baro druk

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 26 aug 2019 17:41
door quikfit
Zijn zo'n beetje de foto's uit mijn links.
Gelukkig ben je van de straat. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 26 aug 2019 17:44
door Louis
Vergeet niet om na de reparatie de ecu te laten resetten met een dealer level computer. Anders blijven de meldingen nog steeds in de ecu opgeslagen op een niveau waar je met de scanner niet bij kan. Een bezoekje aan de dealer of specialist is helaas onvermijdelijk.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 04 sep 2019 20:42
door Norge
Vandaag nieuwe kleppen gemonteerd en storingen gereset.
Ik heb ze niet aan gesloten op de uitlaat maar wel afdekplaatjes gemaakt om wat tegendruk te creëren.
Nu blijven de nieuwe kleppen schoon, het enigste wat er langs stroomt is nu lucht van de pomp.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 29 aug 2020 13:26
door otto
Interessant onderwerp, heb ook de vorige versie doorgelezen. Ik heb een klep aan bestuurderszijde die een beetje open blijft staan en de pomp wordt daar drijfnat van. (LPG). Op die manier komt er dus tijdens het rijden ook druk op de sensor en krijg ik een punp stuck on P2444. wat voor opties zijn er om de klep eventueel te reinigen? Is er een connector pin beschrijving zodat ik 12 V en massa op de juiste pinnen zet? Ik wil voorkomen dat ik de baro sensor opblaas.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 29 aug 2020 18:52
door quikfit
Over het algemeen is de rubber pakking van de klep vergaan en dicht ie daarom niet meer af...en het afdoppen bij Norge heeft ook niet gewerkt...er zit een drukmeter in een van de kleppen. Helaas is vernieuwen vaak de enige echte oplossing...ze zijn duur. :cry:

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 01 sep 2020 13:08
door RJS
Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 01 sep 2020 16:49
door quikfit
RJS schreef:Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.
Ja dat kastje...van 500Euro?

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 01 sep 2020 19:36
door boswachterfan
Is er zicht op hoelang deze pompen en kleppen ongeveer goed werken? Voor als je een okkasie zou willen kopen. :)

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 01 sep 2020 20:28
door f.schermers
boswachterfan schreef:Is er zicht op hoelang deze pompen en kleppen ongeveer goed werken? Voor als je een okkasie zou willen kopen. :)
Bij mijn Legacy begonnen ze net na 200k te haperen. Het hele systeem was toen op leven na dood, luchtkleppen en pomp. Een originele pomp is al helemaal niet te betalen. Maar gelukkig past een pomp van een smart ook (sloop, €50).

Ik heb er toen ook nieuwe kleppen ingezet (helemaal nieuw). Die begonnen rond de 300k weer te haperen. Toen meteen eruit gesleuteld en weer gangbaar gemaakt. Als je ze ff schoonmaakt en gangbaar maakt kunnen ze weer een tijdje mee.

Het is en blijft een storingsgevoelig systeem, dus zo'n eliminatie kastje verdiend zich redelijk snel terug.

Zie ook:
https://subaruforum.nl/viewtopic.php?f= ... ilit=P0410

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 06:53
door quikfit
f.schermers schreef:Bij mijn Legacy begonnen ze net na 200k te haperen. Het hele systeem was toen op leven na dood, luchtkleppen en pomp. Een originele pomp is al helemaal niet te betalen. Maar gelukkig past een pomp van een smart ook (sloop, €50).

Ik heb er toen ook nieuwe kleppen ingezet (helemaal nieuw). Die begonnen rond de 300k weer te haperen. Het is en blijft een storingsgevoelig systeem, dus zo'n eliminatie kastje verdiend zich redelijk snel terug.
Hier zijn ze (beide kleppen) vervangen bij 250.000km en de kar staat nu op 334.000km,geen problemen hier. Op LPG heb je meer last van vocht in de verbranding,tot aan met water in de luchtpomp...hier is de pomp kurkdroog.
Van de week toevallig 2 kleppen op de kop getikt voor 5 tientjes...ben van plan om er nog een SG van 2006-2007 bij te kopen voor de handel en vaak zijn de kleppen dan kapot.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 09:25
door boswachterfan
Bedankt, heren! :okeee:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 11:44
door Propje
Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 11:58
door otto
Er valt prima mee te rijden maar de cruise control werkt niet als de storingen opkomen.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 12:53
door boswachterfan
Propje schreef:Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
In jouw en mijn SG zitten ze niet.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 14:28
door Propje
O wat fijn.
Dank je wel.
Weer een probleem minder wat je uit je auto moet knippen.
Op de t4 transporter zat een egr klep wat een zut kwam daarin zeg.
Alle noodzakelijk kwaad zo snel mogelijk eraf.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 16:48
door quikfit
Propje schreef:Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
Zitten niet in de 125pk versie...En ja,je mist iets,is voor het milieu en je motorlampje gaat branden...dus APK afkeur.

Gr.Quikfit :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 19:31
door Propje
Dat motorlampje gaat heus wel uit tijdens apk.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 02 sep 2020 22:05
door erichendri
Leg uit.

Eric. :mrgreen:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 03 sep 2020 18:38
door Propje
Mag ik hier niet uitleggen is strafbaar.
Maar in Amersfoort zitten genoeg garage,s die jou door de apk heen helpen.
Of ze het woord garage waardig zijn beslis ik niet maar tis soms verrekte handig.
Pas wiel laten omleggen en balanceren €10.
Dat red je niet bij kwikfit trouwens die willen geeneens dat jezelf de band aanlevert.
Snap het wel maar kom daar lkr niet,zonde geld.
Nu zijn de balanceer zinkenstripjes natuurlijk geijkt op gewicht en 5x beter dat dan weer wel.
Dat betaal je proest :lol:

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 03 sep 2020 21:52
door erichendri
Is al eeuwen bekend dat er sjoemelende apk stations zijn.
Die heb je overal.
En er zijn inderdaad een paar manieren om dat lampje uit te krijgen.

Eric

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 03 sep 2020 22:48
door Propje
Mooi toch.
Zo help je splinter door de winter.
Autorijden is al duur genoeg door die belastingen.
Nu in Frankrijk al 5 Hummers gezien niet dat ik daar jaloers op ben maar wel het gezellige belastingstelsel voor auto,s in la France bijna nul.
Ja je betaalt het in accijns van brandstof en tol.
Je zou dan bijna een auto voor de hobby erbij kunnen kopen.
In ned ondenkbaar met m.n 3 daagse werkweek.

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Geplaatst: 04 sep 2020 09:40
door otto
RJS schreef:Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.
Ik ga ook voor het "kastje" en heb een nagenoeg nieuwe luchtpomp over.