Luchtpomp perikelen deel 2
Luchtpomp perikelen deel 2
Vandaag dook opeens de storingscode P2433 op en natuurlijk ging het motormanagement lampje branden en het cruise control lampje knipperen.
Zoals jullie in een vorige post hebben kunnen lezen had ik de zaak afgedopt zodat de luchtpomp zijn lucht niet meer in de uitlaat blies.
Ging dus een tijdje goed maar nu dus code P2433.
Het lukt me ook niet om die te wissen, zelfs als de accu een tijd losgekoppeld is geweest.
Nu staat er air flow/pressure sensor circuit high bank one.
Weet iemand waar die druksensor zit? De enigste druksensor is volgens mij die op bank 2 en dat is een barometer die op de luchtklep zit.
Weet het even niet meer
Zoals jullie in een vorige post hebben kunnen lezen had ik de zaak afgedopt zodat de luchtpomp zijn lucht niet meer in de uitlaat blies.
Ging dus een tijdje goed maar nu dus code P2433.
Het lukt me ook niet om die te wissen, zelfs als de accu een tijd losgekoppeld is geweest.
Nu staat er air flow/pressure sensor circuit high bank one.
Weet iemand waar die druksensor zit? De enigste druksensor is volgens mij die op bank 2 en dat is een barometer die op de luchtklep zit.
Weet het even niet meer
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Kan een membraan in de klep zelf zijn... https://www.obd-codes.com/p2433
Je kunt ook proberen om de lucht die in het niets word weggeblazen af te knijpen zodat de druk hoger is.
Check ook of de klep goed open en dicht gaat en goed afsluit...de rubbertjes van de klep worden na verloop van tijd ook slecht.
Gr.Quikfit
Je kunt ook proberen om de lucht die in het niets word weggeblazen af te knijpen zodat de druk hoger is.
Check ook of de klep goed open en dicht gaat en goed afsluit...de rubbertjes van de klep worden na verloop van tijd ook slecht.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Dat van een membraan in de klep zou logisch zijn. Iets moet die barometrische druk moeten meten. Maar zou er dan in beide kleppen een membraan zitten? Ik krijg nu de storing op bank 1 en daar zit de klep zonder barometer. Of de kleppen goed open en dicht gaan blijft de vraag, als ik er 12V op zet gaan ze beide open en dicht zonder hapering.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
In beide kleppen zit een membraan...
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Ik bedoel een membraan in het gedeelte waar de koperen spoel zit. Die membranen op jou foto houden alleen de vuiligheid weg van de klep. (Tot ze te veel vervuild zijn, dan sluiten ze niet meer goed af en begint de ellende)
Laatst gewijzigd door Norge op 25 aug 2019 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Hier wat fotootjes van open gezaagde kleppen.
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2619882
https://legacygt.com/forums/showthread. ... f51d627bf3&
Succes met je 'klep'operatie''.
Gr.Quikfit
https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2619882
https://legacygt.com/forums/showthread. ... f51d627bf3&
Succes met je 'klep'operatie''.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Het lijkt erop dat die barometrische sensor ook een signaal aan de ecu geeft op het moment dat tijdens de koude start de pomp nog loopt terwijl de kleppen weer gesloten zijn.
Waarschijnlijk een extra controle of de pomp werkt.
Het viel me nml op dat de de pomp nog even doorloopt nadat de kleppen dicht zijn gegaan.
Denk toch dat ik een paar nieuwe klepjes moet gaan regelen
Waarschijnlijk een extra controle of de pomp werkt.
Het viel me nml op dat de de pomp nog even doorloopt nadat de kleppen dicht zijn gegaan.
Denk toch dat ik een paar nieuwe klepjes moet gaan regelen
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Storing P2433 is dus de barometrische sensor.
Even een oude klep gesloopt en de sensor op de Forester gezet, nu kom ik de storingcode P2433 resetten, als ik nu met alleen de baro. sensor rond rij krijg ik de foutcode P1410 en dat wil gewoon zeggen dat er iets niet klopt met het sec. lucht systeem.
Ik denk zelf dat ik tijdens het schoonmaken van de klep per ongeluk 12V op de baro sensor heb gezet en daar kunnen ze niet tegen. Daar staat normaal gesproken 5V op.
Vind het ook niet vreemd dat die kleppen slecht tegen vocht kunnen. Als ik kijk hoe veel speling zit tussen de afdichting en het stangetje van de klep. Ook kan je mooi zien dat er een klein gaatje zit onder de klep voor de baro druk
Even een oude klep gesloopt en de sensor op de Forester gezet, nu kom ik de storingcode P2433 resetten, als ik nu met alleen de baro. sensor rond rij krijg ik de foutcode P1410 en dat wil gewoon zeggen dat er iets niet klopt met het sec. lucht systeem.
Ik denk zelf dat ik tijdens het schoonmaken van de klep per ongeluk 12V op de baro sensor heb gezet en daar kunnen ze niet tegen. Daar staat normaal gesproken 5V op.
Vind het ook niet vreemd dat die kleppen slecht tegen vocht kunnen. Als ik kijk hoe veel speling zit tussen de afdichting en het stangetje van de klep. Ook kan je mooi zien dat er een klein gaatje zit onder de klep voor de baro druk
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Zijn zo'n beetje de foto's uit mijn links.
Gelukkig ben je van de straat.
Gr.Quikfit
Gelukkig ben je van de straat.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Vergeet niet om na de reparatie de ecu te laten resetten met een dealer level computer. Anders blijven de meldingen nog steeds in de ecu opgeslagen op een niveau waar je met de scanner niet bij kan. Een bezoekje aan de dealer of specialist is helaas onvermijdelijk.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Vandaag nieuwe kleppen gemonteerd en storingen gereset.
Ik heb ze niet aan gesloten op de uitlaat maar wel afdekplaatjes gemaakt om wat tegendruk te creëren.
Nu blijven de nieuwe kleppen schoon, het enigste wat er langs stroomt is nu lucht van de pomp.
Ik heb ze niet aan gesloten op de uitlaat maar wel afdekplaatjes gemaakt om wat tegendruk te creëren.
Nu blijven de nieuwe kleppen schoon, het enigste wat er langs stroomt is nu lucht van de pomp.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Interessant onderwerp, heb ook de vorige versie doorgelezen. Ik heb een klep aan bestuurderszijde die een beetje open blijft staan en de pomp wordt daar drijfnat van. (LPG). Op die manier komt er dus tijdens het rijden ook druk op de sensor en krijg ik een punp stuck on P2444. wat voor opties zijn er om de klep eventueel te reinigen? Is er een connector pin beschrijving zodat ik 12 V en massa op de juiste pinnen zet? Ik wil voorkomen dat ik de baro sensor opblaas.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Over het algemeen is de rubber pakking van de klep vergaan en dicht ie daarom niet meer af...en het afdoppen bij Norge heeft ook niet gewerkt...er zit een drukmeter in een van de kleppen. Helaas is vernieuwen vaak de enige echte oplossing...ze zijn duur.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Ja dat kastje...van 500Euro?RJS schreef:Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Is er zicht op hoelang deze pompen en kleppen ongeveer goed werken? Voor als je een okkasie zou willen kopen.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- f.schermers
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Bij mijn Legacy begonnen ze net na 200k te haperen. Het hele systeem was toen op leven na dood, luchtkleppen en pomp. Een originele pomp is al helemaal niet te betalen. Maar gelukkig past een pomp van een smart ook (sloop, €50).boswachterfan schreef:Is er zicht op hoelang deze pompen en kleppen ongeveer goed werken? Voor als je een okkasie zou willen kopen.
Ik heb er toen ook nieuwe kleppen ingezet (helemaal nieuw). Die begonnen rond de 300k weer te haperen. Toen meteen eruit gesleuteld en weer gangbaar gemaakt. Als je ze ff schoonmaakt en gangbaar maakt kunnen ze weer een tijdje mee.
Het is en blijft een storingsgevoelig systeem, dus zo'n eliminatie kastje verdiend zich redelijk snel terug.
Zie ook:
https://subaruforum.nl/viewtopic.php?f= ... ilit=P0410
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Hier zijn ze (beide kleppen) vervangen bij 250.000km en de kar staat nu op 334.000km,geen problemen hier. Op LPG heb je meer last van vocht in de verbranding,tot aan met water in de luchtpomp...hier is de pomp kurkdroog.f.schermers schreef:Bij mijn Legacy begonnen ze net na 200k te haperen. Het hele systeem was toen op leven na dood, luchtkleppen en pomp. Een originele pomp is al helemaal niet te betalen. Maar gelukkig past een pomp van een smart ook (sloop, €50).
Ik heb er toen ook nieuwe kleppen ingezet (helemaal nieuw). Die begonnen rond de 300k weer te haperen. Het is en blijft een storingsgevoelig systeem, dus zo'n eliminatie kastje verdiend zich redelijk snel terug.
Van de week toevallig 2 kleppen op de kop getikt voor 5 tientjes...ben van plan om er nog een SG van 2006-2007 bij te kopen voor de handel en vaak zijn de kleppen dan kapot.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
Aju propje
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Er valt prima mee te rijden maar de cruise control werkt niet als de storingen opkomen.
- boswachterfan
- Berichten: 2424
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
In jouw en mijn SG zitten ze niet.Propje schreef:Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
O wat fijn.
Dank je wel.
Weer een probleem minder wat je uit je auto moet knippen.
Op de t4 transporter zat een egr klep wat een zut kwam daarin zeg.
Alle noodzakelijk kwaad zo snel mogelijk eraf.
Dank je wel.
Weer een probleem minder wat je uit je auto moet knippen.
Op de t4 transporter zat een egr klep wat een zut kwam daarin zeg.
Alle noodzakelijk kwaad zo snel mogelijk eraf.
Aju propje
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Zitten niet in de 125pk versie...En ja,je mist iets,is voor het milieu en je motorlampje gaat branden...dus APK afkeur.Propje schreef:Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Leg uit.
Eric.
Eric.
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Mag ik hier niet uitleggen is strafbaar.
Maar in Amersfoort zitten genoeg garage,s die jou door de apk heen helpen.
Of ze het woord garage waardig zijn beslis ik niet maar tis soms verrekte handig.
Pas wiel laten omleggen en balanceren €10.
Dat red je niet bij kwikfit trouwens die willen geeneens dat jezelf de band aanlevert.
Snap het wel maar kom daar lkr niet,zonde geld.
Nu zijn de balanceer zinkenstripjes natuurlijk geijkt op gewicht en 5x beter dat dan weer wel.
Dat betaal je proest
Maar in Amersfoort zitten genoeg garage,s die jou door de apk heen helpen.
Of ze het woord garage waardig zijn beslis ik niet maar tis soms verrekte handig.
Pas wiel laten omleggen en balanceren €10.
Dat red je niet bij kwikfit trouwens die willen geeneens dat jezelf de band aanlevert.
Snap het wel maar kom daar lkr niet,zonde geld.
Nu zijn de balanceer zinkenstripjes natuurlijk geijkt op gewicht en 5x beter dat dan weer wel.
Dat betaal je proest
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Is al eeuwen bekend dat er sjoemelende apk stations zijn.
Die heb je overal.
En er zijn inderdaad een paar manieren om dat lampje uit te krijgen.
Eric
Die heb je overal.
En er zijn inderdaad een paar manieren om dat lampje uit te krijgen.
Eric
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Mooi toch.
Zo help je splinter door de winter.
Autorijden is al duur genoeg door die belastingen.
Nu in Frankrijk al 5 Hummers gezien niet dat ik daar jaloers op ben maar wel het gezellige belastingstelsel voor auto,s in la France bijna nul.
Ja je betaalt het in accijns van brandstof en tol.
Je zou dan bijna een auto voor de hobby erbij kunnen kopen.
In ned ondenkbaar met m.n 3 daagse werkweek.
Zo help je splinter door de winter.
Autorijden is al duur genoeg door die belastingen.
Nu in Frankrijk al 5 Hummers gezien niet dat ik daar jaloers op ben maar wel het gezellige belastingstelsel voor auto,s in la France bijna nul.
Ja je betaalt het in accijns van brandstof en tol.
Je zou dan bijna een auto voor de hobby erbij kunnen kopen.
In ned ondenkbaar met m.n 3 daagse werkweek.
Aju propje
Re: Luchtpomp perikelen deel 2
Ik ga ook voor het "kastje" en heb een nagenoeg nieuwe luchtpomp over.RJS schreef:Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.