Luchtpomp perikelen deel 2

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG 2.0 Mercedes A klasse W169
Locatie: Noorwegen

Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor Norge » 25 Aug 2019 14:42

Vandaag dook opeens de storingscode P2433 op en natuurlijk ging het motormanagement lampje branden en het cruise control lampje knipperen.
Zoals jullie in een vorige post hebben kunnen lezen had ik de zaak afgedopt zodat de luchtpomp zijn lucht niet meer in de uitlaat blies.
Ging dus een tijdje goed maar nu dus code P2433.
Het lukt me ook niet om die te wissen, zelfs als de accu een tijd losgekoppeld is geweest.
Nu staat er air flow/pressure sensor circuit high bank one.
Weet iemand waar die druksensor zit? De enigste druksensor is volgens mij die op bank 2 en dat is een barometer die op de luchtklep zit.
Weet het even niet meer
0CD3FEC5-27CA-4247-9B50-1296CE9CF5F3.png
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3056
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor quikfit » 25 Aug 2019 15:45

Kan een membraan in de klep zelf zijn... https://www.obd-codes.com/p2433
Je kunt ook proberen om de lucht die in het niets word weggeblazen af te knijpen zodat de druk hoger is.
Check ook of de klep goed open en dicht gaat en goed afsluit...de rubbertjes van de klep worden na verloop van tijd ook slecht.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG 2.0 Mercedes A klasse W169
Locatie: Noorwegen

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor Norge » 25 Aug 2019 16:23

Dat van een membraan in de klep zou logisch zijn. Iets moet die barometrische druk moeten meten. Maar zou er dan in beide kleppen een membraan zitten? Ik krijg nu de storing op bank 1 en daar zit de klep zonder barometer. Of de kleppen goed open en dicht gaan blijft de vraag, als ik er 12V op zet gaan ze beide open en dicht zonder hapering.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3056
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor quikfit » 25 Aug 2019 16:27

In beide kleppen zit een membraan...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
DSC06826-512x384.JPG
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG 2.0 Mercedes A klasse W169
Locatie: Noorwegen

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor Norge » 25 Aug 2019 17:14

Ik bedoel een membraan in het gedeelte waar de koperen spoel zit. Die membranen op jou foto houden alleen de vuiligheid weg van de klep. (Tot ze te veel vervuild zijn, dan sluiten ze niet meer goed af en begint de ellende)
Laatst gewijzigd door Norge op 25 Aug 2019 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3056
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor quikfit » 25 Aug 2019 18:25

Hier wat fotootjes van open gezaagde kleppen.

https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2619882
https://legacygt.com/forums/showthread. ... 27bf3&

Succes met je 'klep'operatie''.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG 2.0 Mercedes A klasse W169
Locatie: Noorwegen

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor Norge » 25 Aug 2019 19:36

Het lijkt erop dat die barometrische sensor ook een signaal aan de ecu geeft op het moment dat tijdens de koude start de pomp nog loopt terwijl de kleppen weer gesloten zijn.
Waarschijnlijk een extra controle of de pomp werkt.
Het viel me nml op dat de de pomp nog even doorloopt nadat de kleppen dicht zijn gegaan.

Denk toch dat ik een paar nieuwe klepjes moet gaan regelen :(
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG 2.0 Mercedes A klasse W169
Locatie: Noorwegen

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor Norge » 26 Aug 2019 17:07

Storing P2433 is dus de barometrische sensor.
Even een oude klep gesloopt en de sensor op de Forester gezet, nu kom ik de storingcode P2433 resetten, als ik nu met alleen de baro. sensor rond rij krijg ik de foutcode P1410 en dat wil gewoon zeggen dat er iets niet klopt met het sec. lucht systeem.
Ik denk zelf dat ik tijdens het schoonmaken van de klep per ongeluk 12V op de baro sensor heb gezet en daar kunnen ze niet tegen. Daar staat normaal gesproken 5V op.
Vind het ook niet vreemd dat die kleppen slecht tegen vocht kunnen. Als ik kijk hoe veel speling zit tussen de afdichting en het stangetje van de klep. Ook kan je mooi zien dat er een klein gaatje zit onder de klep voor de baro druk
Bijlagen
B2082A00-89CF-4B88-ACDF-41A4C936CE41.jpeg
2DACD6DA-E093-47FD-89FF-5EB7C0BCDAF3.jpeg
7F2F8635-E842-4859-B125-5DF836A6F365.jpeg
7ADF21AA-425B-4CDB-956F-9D93EF66AAB4.jpeg
299BAB0C-B380-4ADF-B4CD-6881D1C50DC1.jpeg
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3056
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor quikfit » 26 Aug 2019 17:41

Zijn zo'n beetje de foto's uit mijn links.
Gelukkig ben je van de straat. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 653
Lid geworden op: 18 Nov 2011 12:19
Type auto: MY00 Subaru Forester S-turbo

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor Louis » 26 Aug 2019 17:44

Vergeet niet om na de reparatie de ecu te laten resetten met een dealer level computer. Anders blijven de meldingen nog steeds in de ecu opgeslagen op een niveau waar je met de scanner niet bij kan. Een bezoekje aan de dealer of specialist is helaas onvermijdelijk.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 Apr 2018 09:21
Type auto: Subaru Forester SG 2.0 Mercedes A klasse W169
Locatie: Noorwegen

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Berichtdoor Norge » 04 Sep 2019 20:42

Vandaag nieuwe kleppen gemonteerd en storingen gereset.
Ik heb ze niet aan gesloten op de uitlaat maar wel afdekplaatjes gemaakt om wat tegendruk te creëren.
Nu blijven de nieuwe kleppen schoon, het enigste wat er langs stroomt is nu lucht van de pomp.
Bijlagen
322D5A8C-5181-4F21-9A3B-51EAA2D491FB.jpeg
43A5D6AC-3965-428A-93D0-E0037B52E764.jpeg
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.

Terug naar “Electronica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten