Luchtpomp perikelen deel 2

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Norge »

Vandaag dook opeens de storingscode P2433 op en natuurlijk ging het motormanagement lampje branden en het cruise control lampje knipperen.
Zoals jullie in een vorige post hebben kunnen lezen had ik de zaak afgedopt zodat de luchtpomp zijn lucht niet meer in de uitlaat blies.
Ging dus een tijdje goed maar nu dus code P2433.
Het lukt me ook niet om die te wissen, zelfs als de accu een tijd losgekoppeld is geweest.
Nu staat er air flow/pressure sensor circuit high bank one.
Weet iemand waar die druksensor zit? De enigste druksensor is volgens mij die op bank 2 en dat is een barometer die op de luchtklep zit.
Weet het even niet meer
0CD3FEC5-27CA-4247-9B50-1296CE9CF5F3.png
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door quikfit »

Kan een membraan in de klep zelf zijn... https://www.obd-codes.com/p2433
Je kunt ook proberen om de lucht die in het niets word weggeblazen af te knijpen zodat de druk hoger is.
Check ook of de klep goed open en dicht gaat en goed afsluit...de rubbertjes van de klep worden na verloop van tijd ook slecht.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Norge »

Dat van een membraan in de klep zou logisch zijn. Iets moet die barometrische druk moeten meten. Maar zou er dan in beide kleppen een membraan zitten? Ik krijg nu de storing op bank 1 en daar zit de klep zonder barometer. Of de kleppen goed open en dicht gaan blijft de vraag, als ik er 12V op zet gaan ze beide open en dicht zonder hapering.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door quikfit »

In beide kleppen zit een membraan...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Bijlagen
DSC06826-512x384.JPG
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Norge »

Ik bedoel een membraan in het gedeelte waar de koperen spoel zit. Die membranen op jou foto houden alleen de vuiligheid weg van de klep. (Tot ze te veel vervuild zijn, dan sluiten ze niet meer goed af en begint de ellende)
Laatst gewijzigd door Norge op 25 aug 2019 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door quikfit »

Hier wat fotootjes van open gezaagde kleppen.

https://forums.nasioc.com/forums/showth ... ?t=2619882
https://legacygt.com/forums/showthread. ... f51d627bf3&

Succes met je 'klep'operatie''.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Norge »

Het lijkt erop dat die barometrische sensor ook een signaal aan de ecu geeft op het moment dat tijdens de koude start de pomp nog loopt terwijl de kleppen weer gesloten zijn.
Waarschijnlijk een extra controle of de pomp werkt.
Het viel me nml op dat de de pomp nog even doorloopt nadat de kleppen dicht zijn gegaan.

Denk toch dat ik een paar nieuwe klepjes moet gaan regelen :(
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Norge »

Storing P2433 is dus de barometrische sensor.
Even een oude klep gesloopt en de sensor op de Forester gezet, nu kom ik de storingcode P2433 resetten, als ik nu met alleen de baro. sensor rond rij krijg ik de foutcode P1410 en dat wil gewoon zeggen dat er iets niet klopt met het sec. lucht systeem.
Ik denk zelf dat ik tijdens het schoonmaken van de klep per ongeluk 12V op de baro sensor heb gezet en daar kunnen ze niet tegen. Daar staat normaal gesproken 5V op.
Vind het ook niet vreemd dat die kleppen slecht tegen vocht kunnen. Als ik kijk hoe veel speling zit tussen de afdichting en het stangetje van de klep. Ook kan je mooi zien dat er een klein gaatje zit onder de klep voor de baro druk
Bijlagen
B2082A00-89CF-4B88-ACDF-41A4C936CE41.jpeg
2DACD6DA-E093-47FD-89FF-5EB7C0BCDAF3.jpeg
7F2F8635-E842-4859-B125-5DF836A6F365.jpeg
7ADF21AA-425B-4CDB-956F-9D93EF66AAB4.jpeg
299BAB0C-B380-4ADF-B4CD-6881D1C50DC1.jpeg
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door quikfit »

Zijn zo'n beetje de foto's uit mijn links.
Gelukkig ben je van de straat. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Louis »

Vergeet niet om na de reparatie de ecu te laten resetten met een dealer level computer. Anders blijven de meldingen nog steeds in de ecu opgeslagen op een niveau waar je met de scanner niet bij kan. Een bezoekje aan de dealer of specialist is helaas onvermijdelijk.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Norge »

Vandaag nieuwe kleppen gemonteerd en storingen gereset.
Ik heb ze niet aan gesloten op de uitlaat maar wel afdekplaatjes gemaakt om wat tegendruk te creëren.
Nu blijven de nieuwe kleppen schoon, het enigste wat er langs stroomt is nu lucht van de pomp.
Bijlagen
322D5A8C-5181-4F21-9A3B-51EAA2D491FB.jpeg
43A5D6AC-3965-428A-93D0-E0037B52E764.jpeg
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
otto
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jan 2014 21:47

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door otto »

Interessant onderwerp, heb ook de vorige versie doorgelezen. Ik heb een klep aan bestuurderszijde die een beetje open blijft staan en de pomp wordt daar drijfnat van. (LPG). Op die manier komt er dus tijdens het rijden ook druk op de sensor en krijg ik een punp stuck on P2444. wat voor opties zijn er om de klep eventueel te reinigen? Is er een connector pin beschrijving zodat ik 12 V en massa op de juiste pinnen zet? Ik wil voorkomen dat ik de baro sensor opblaas.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door quikfit »

Over het algemeen is de rubber pakking van de klep vergaan en dicht ie daarom niet meer af...en het afdoppen bij Norge heeft ook niet gewerkt...er zit een drukmeter in een van de kleppen. Helaas is vernieuwen vaak de enige echte oplossing...ze zijn duur. :cry:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door RJS »

Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door quikfit »

RJS schreef:Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.
Ja dat kastje...van 500Euro?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door boswachterfan »

Is er zicht op hoelang deze pompen en kleppen ongeveer goed werken? Voor als je een okkasie zou willen kopen. :)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door f.schermers »

boswachterfan schreef:Is er zicht op hoelang deze pompen en kleppen ongeveer goed werken? Voor als je een okkasie zou willen kopen. :)
Bij mijn Legacy begonnen ze net na 200k te haperen. Het hele systeem was toen op leven na dood, luchtkleppen en pomp. Een originele pomp is al helemaal niet te betalen. Maar gelukkig past een pomp van een smart ook (sloop, €50).

Ik heb er toen ook nieuwe kleppen ingezet (helemaal nieuw). Die begonnen rond de 300k weer te haperen. Toen meteen eruit gesleuteld en weer gangbaar gemaakt. Als je ze ff schoonmaakt en gangbaar maakt kunnen ze weer een tijdje mee.

Het is en blijft een storingsgevoelig systeem, dus zo'n eliminatie kastje verdiend zich redelijk snel terug.

Zie ook:
https://subaruforum.nl/viewtopic.php?f= ... ilit=P0410
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door quikfit »

f.schermers schreef:Bij mijn Legacy begonnen ze net na 200k te haperen. Het hele systeem was toen op leven na dood, luchtkleppen en pomp. Een originele pomp is al helemaal niet te betalen. Maar gelukkig past een pomp van een smart ook (sloop, €50).

Ik heb er toen ook nieuwe kleppen ingezet (helemaal nieuw). Die begonnen rond de 300k weer te haperen. Het is en blijft een storingsgevoelig systeem, dus zo'n eliminatie kastje verdiend zich redelijk snel terug.
Hier zijn ze (beide kleppen) vervangen bij 250.000km en de kar staat nu op 334.000km,geen problemen hier. Op LPG heb je meer last van vocht in de verbranding,tot aan met water in de luchtpomp...hier is de pomp kurkdroog.
Van de week toevallig 2 kleppen op de kop getikt voor 5 tientjes...ben van plan om er nog een SG van 2006-2007 bij te kopen voor de handel en vaak zijn de kleppen dan kapot.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door boswachterfan »

Bedankt, heren! :okeee:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Propje »

Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
Aju propje
Gebruikersavatar
otto
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jan 2014 21:47

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door otto »

Er valt prima mee te rijden maar de cruise control werkt niet als de storingen opkomen.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door boswachterfan »

Propje schreef:Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
In jouw en mijn SG zitten ze niet.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Propje »

O wat fijn.
Dank je wel.
Weer een probleem minder wat je uit je auto moet knippen.
Op de t4 transporter zat een egr klep wat een zut kwam daarin zeg.
Alle noodzakelijk kwaad zo snel mogelijk eraf.
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door quikfit »

Propje schreef:Dus ze zitten ook in de SG.
Vindt het best wel technisch verhaal.
Maar de klep heeft dus alleen nut bij 40 sec koudestart.
Als de auto dat overleeft zonder die kleppen is er toch niks aan het handje?
Of mis ik iets?
Zitten niet in de 125pk versie...En ja,je mist iets,is voor het milieu en je motorlampje gaat branden...dus APK afkeur.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Propje »

Dat motorlampje gaat heus wel uit tijdens apk.
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door erichendri »

Leg uit.

Eric. :mrgreen:
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Propje »

Mag ik hier niet uitleggen is strafbaar.
Maar in Amersfoort zitten genoeg garage,s die jou door de apk heen helpen.
Of ze het woord garage waardig zijn beslis ik niet maar tis soms verrekte handig.
Pas wiel laten omleggen en balanceren €10.
Dat red je niet bij kwikfit trouwens die willen geeneens dat jezelf de band aanlevert.
Snap het wel maar kom daar lkr niet,zonde geld.
Nu zijn de balanceer zinkenstripjes natuurlijk geijkt op gewicht en 5x beter dat dan weer wel.
Dat betaal je proest :lol:
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door erichendri »

Is al eeuwen bekend dat er sjoemelende apk stations zijn.
Die heb je overal.
En er zijn inderdaad een paar manieren om dat lampje uit te krijgen.

Eric
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door Propje »

Mooi toch.
Zo help je splinter door de winter.
Autorijden is al duur genoeg door die belastingen.
Nu in Frankrijk al 5 Hummers gezien niet dat ik daar jaloers op ben maar wel het gezellige belastingstelsel voor auto,s in la France bijna nul.
Ja je betaalt het in accijns van brandstof en tol.
Je zou dan bijna een auto voor de hobby erbij kunnen kopen.
In ned ondenkbaar met m.n 3 daagse werkweek.
Aju propje
Gebruikersavatar
otto
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 jan 2014 21:47

Re: Luchtpomp perikelen deel 2

Bericht door otto »

RJS schreef:Tenzij je het elektronisch aanpakt. Ik heb zo'n kastje in mijn auto vanaf de aankoop en het werkt perfect. Bij aankoop leek er een storing in te zitten, maar dat bleek uiteindelijk de luchtmassasensor te zijn. De Subarudealer (nota bene) in Zwijndrecht plaatst ze geregeld.
Ik ga ook voor het "kastje" en heb een nagenoeg nieuwe luchtpomp over.
Plaats reactie