12V continue stroom

Voor alle electrische zaken
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 403
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

12V continue stroom

Berichtdoor sufos » 15 Aug 2019 16:39

Bij veel auto's is de 12 volt aansluiting achterin continue, maar bij Subaru helaas niet. Iemand een idee hoe ik dit op een makkelijke manier wel kan realiseren ?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2830
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor quikfit » 15 Aug 2019 16:59

Ik zou een gezekerde constant-stroomkabel trekken vanaf de accu van minstens 2,5mm2.
De zekering zo dicht mogelijk bij de accu monteren.
Wegwerken via de dorpels en plastic kappen is niet al teveel werk.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 403
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor sufos » 15 Aug 2019 17:36

Dat er geen constante stroom is komt, neem ik aan door een relais. Zou ik die niet kunnen door verbinden ?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 2830
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk -Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor quikfit » 15 Aug 2019 18:19

http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Fo ... _wir_3.pdf

Nummer 33...lijkt me beter om een aparte draad te trekken. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 290
Lid geworden op: 18 Apr 2019 21:07
Type auto: Forester 2.0 xt

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor aze2000 » 15 Aug 2019 18:32

sufos schreef:Dat er geen constante stroom is komt, neem ik aan door een relais. Zou ik die niet kunnen door verbinden ?



zou zelf niks doorverbinden,, vraag is even waar heb je het voor nodig..

zelfd heb ik vanuit de accu ,, zekering,, en dan een draad naar achter gemaakt.

dit is redelijk te doen door bij de accu gelijk door het linker spatbord te gaan met de kabelboom mee (even wiel er af halen en dan de zwarte kunstof plaat loshalen dan kun je er goed bij, en voordeel maak daar achter gelijk even goed schoon en ml er inspuiten.

en dan via de dorpel naar achter,heb dat toen gedaan voor de trekhaak.

groet robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4112
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor erichendri » 15 Aug 2019 23:10

Gewoon een draad trekken.
Wat in de auto al ligt is vaak erg dun.
Je kunt onder je rembekrachtiger via een rubber je auto in met de draad.
Is het voor de caravan trek er gelijk 2 van 2.5 mm².
Doe dat ook voor de massadraden van kofferbak naar je doos.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor hummie » 17 Aug 2019 17:36

quikfit schreef:Ik zou een gezekerde constant-stroomkabel trekken vanaf de accu van minstens 2,5mm2.
De zekering zo dicht mogelijk bij de accu monteren.
Wegwerken via de dorpels en plastic kappen is niet al teveel werk.

Gr.Quikfit :mrgreen:


Ja. Of kijken of er in de zekeringkast nog een gaatje over is en constant erin makkelijk voorhanden is.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4112
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor erichendri » 17 Aug 2019 21:23

Hummie, dan weet je nog niet hoe dik de draad erachter is.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor hummie » 18 Aug 2019 00:38

Voor zover ik weet is de aanvoerende stroomdraad naar het zekeringkastje zeker geen dunnetje en zou voldoende moeten zijn voor van alles. De fabrikanten halen er uiteindelijk ook alle benodigde stromen vandaan, vaak gezekerd tot 25 of 30 ampere.
Maar mogelijk te weinig als je er een volledige mobiele frietkraam achter je auto mee van stroom wilt voorzien. :D

Een stroomdraad vanaf de accu kan altijd, maar als het niet nodig is ben ik er geen voorstander van. Het is bij de meesten uiteindelijk een zwevende onbeschermde (niet ommantelde) draad ook nog zwevend in de motorruimte met allerhande draaiende en warme onderdelen waardoor er van alles mee kan gebeuren.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
DucATIRadeon
Berichten: 334
Lid geworden op: 18 Jan 2015 14:53
Type auto: 2011 forester en 2015 outback 2.5 CVT Lineartronic eyesight
Locatie: Huis ter Heide, Drenthe

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor DucATIRadeon » 18 Aug 2019 14:32

ben het met hummie eens.
als toevoeging: ja Eric, gewet niet wat er achter de zekeringkast ligt, maar daartegenover staat wel dat de voedende draad het wel moet aankunnen anders is het een ontwerpfout (hummie zijn punt).

echter, je kunt er niet klakkeloos een frietkraam achter hangen "onder er een 25A zekering in hangt", want vaak zijn de zekeringen, mits goed gekozen, binnen enkele seconden (vaak korter zelfs) geknald, dus de tijdsduur van de amperage door die draden is errug kort en dus niet schadelijk. heb je een te dikke zekering dan gaat de mantel eerst lekker stinken en hopelijk voor het vlam vat gaat de zekering door.

dus beide kanten geven een goed punt.
heb bij de aanschaf van Forester meteen 13polig stekker laten en trekhaak laten zetten en die heeft (2?) apart getrokken 3kwadraat kabels met zekeringen vlak bij de accu.
bij de outback, idem met 13polig stekker en afneembare trekhaak laten zetten bij aanschaf, gebruikt een origineel kabelboom dat ergens achterin de bumper/rommelbak is aangesloten. en dat zijn ook dikke kabels. ik ga er maar vanuit dat die gevoed zijn via de zekeringkast (bij de voordeur of in de motorcompartiment) en daar op zijn berekend.

tot zover mijn gedachten hieromtrent.
@ hummie: leuk dat je er weer bent! :okeee:
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1000
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor Rene » 18 Aug 2019 15:26

Mocht je er alsnog voor kiezen om vanaf de accu een kabel te trekken naar achter toe zou ik je willen adviseren een hitte bestendige draad te gebruiken en zeker niet te dun kiezen.
Niet los onder de motorkap laten bungelen maar voor zover dat gaat zoveel mogelijk aan bestaande leidingen vast zetten met tie wraps.
Moet die door het schutbord ergens naar binnen dan zou ik voor een bestaand gat kiezen waar een rubberen afdichting zit dan zou ik 'm daar door heen halen : dat voorkomt dat 'ie tegen het schutbord aan schuurt -> kortsluiting = kans op brand
Zekeringen ( 1 in de min EN plus leiding ) ook zo kort mogelijk bij de accu plaatsen en dan ook het liefst spatwaterdicht.
Waarom in plus en min leiding een zekering : mocht de aardstrip onder de motorkap sneuvelen heb je de kans dat er hele hoge stromen gaan lopen door het apparaat wat je er op hebt aangesloten en dat 'ie daardoor sneuvelt -> puntje veiligheid :idea:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 857
Lid geworden op: 19 Nov 2014 11:30
Type auto: Forester 2.0X 2002 (mod 2003)
Locatie: Dongen

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor boswachterfan » 18 Aug 2019 16:37

Zo is het bij mij ook gemonteerd, ooit, bij een vorige eigenaar. Drie dikke aparte kabels rechtstreeks op de accu, alle drie gezekerd met een waterbestendige zekeringhouder. Verlegd zoals Eric het beschrijft.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4396
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor SP-Boxer » 19 Aug 2019 09:11

De min doe ik altijd binnen direct aan de carrosserie. Voor de verlichting 1x 1.5mm2 en voor de plus doe ik een dubbele draad dus 3mm2 samen.
Het nut van een massa helemaal naar voren zie ik niet zo. Gewoon een constante plus en eventueel een geschakelde.

@Arthur: liggen in de huidige generatie Outback dan dikke kabels voor de trekhaak?
In de oudere modellen heeft ook altijd een plus in het aanhangerstekkerje gezeten, maar dat was volgens mij 0.75mm2. Dat leent zich niet echt voor de koelkast van een caravan. (Bijvoorbeeld)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1000
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor Rene » 19 Aug 2019 10:12

Min aan de carrosserie kan wel , maar zorg er dan voor dat er in de plus en min van het apparaat wat je wil aansluiten voorzien is van een zekering.
Want zoals ik al aangaf gaat dat mis als de aardstrip kapot is en je wil bijvoorbeeld je auto starten : dan volgt de (hoge!) stroom een andere weg met alle gevolgen van dien!
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 4396
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor SP-Boxer » 19 Aug 2019 11:58

Maar dat geldt toch ook voor alle apparatuur IN de auto? Alles hangt in de auto aan de carrosserie.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor hummie » 19 Aug 2019 12:47

DucATIRadeon schreef:@ hummie: leuk dat je er weer bent! :okeee:

:okeee:
Ik was niet weg. Alleen wat meer op de achtergrond.

Rene schreef:Want zoals ik al aangaf gaat dat mis als de aardstrip kapot is en je wil bijvoorbeeld je auto starten : dan volgt de (hoge!) stroom een andere weg met alle gevolgen van dien!

:okeee: :okeee: :okeee:
Ja die aardstrip. Bij vreemde en wisselvallige stroomstoringen vaak de boosdoener. En bij de nodige types auto zelfs al slecht ontwikkeld vanuit de productie (te kort en te strak, waardoor snel schade dus storingen).

SP-Boxer schreef:Maar dat geldt toch ook voor alle apparatuur IN de auto? Alles hangt in de auto aan de carrosserie.


Klopt. Maar wel allemaal in beschermde bundel-mantels, vaak in speciaal daarvoor toegepaste goten, en goed en veilig bevestigd. En allemaal perfect gebalanceerd gecalculeerd.
Joh, je wilt niet weten hoeveel loeigevaarlijke zwevende kabels ik in/door auto's heb zien lopen, over de motor, langs uitlaat en spruitstuk, "netjes" ;) met ty-raps aan de radiatorven of dynamo. :mrgreen: Niet eens netjes bevestigd maar gewoon kopereindjes in elkaar gedraaid en zo "omdat de versterker zoveel stroom trekt" (uuuhm, overgangsweerstand?). :mrgreen:
Als je het doet prima, maar doe het dan op zijn minst wel goed want voor je het weet fikt je auto af. En netjes, alsof het origineel is(?), want daar is ook niets mis mee.

Rene schreef:Mocht je er alsnog voor kiezen om vanaf de accu een kabel te trekken naar achter toe zou ik je willen adviseren een hitte bestendige draad te gebruiken en zeker niet te dun kiezen.
Niet los onder de motorkap laten bungelen maar voor zover dat gaat zoveel mogelijk aan bestaande leidingen vast zetten met tie wraps.

:okeee:
Dat is ook een beetje het uitgangspunt van wat ik zei.
Een auto heeft zoveel ongebruikte punten, gootjes en weet ik veel, vrij voor uitbreidingen of niet meegeleverde opties. Als je dan toch een kabel bij gaat trekken zou ik in elk geval de "wegen" gebruiken die in de auto al aanwezig zijn. Waaruit mijn 1e gedachtegang, bestaande kanalen en dan langs de zekeringkast.

Maar nog iets. Is het voor een trekhaak?
In mijne lag achter in de reserve-wielbak al een stekker klaar waar al een contiunue stroom bij zat. Alles lag er dus al kant en klaar.
Even goed zoeken. Stekkertje kan achter kapjes verborgen liggen.
(bijkomende conclusie: continue stroom is klaarblijkelijk al aanwezig in de auto, en dan vrijwel zeker dus ook in de zekeringkast)
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1000
Lid geworden op: 04 Jan 2009 22:02
Type auto: Leone 1 1,3DL MY84 Impreza Plus 1,6TS AWD MY05
Locatie: Emmen
Contact:

Re: 12V continue stroom

Berichtdoor Rene » 19 Aug 2019 13:25

Electrotechniek dat is wat ;)
Als er aan auto's gelast moet worden dan word vrijwel altijd de accu los gekoppeld.
Stroom doet rare dingen : het volgt de weg van de minste weerstand , maar die weg hoeft niet perse de kortste te zijn...een bliksemontlading is daar een mooi voorbeeld van :idea:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grtz Rene

Terug naar “Electronica”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast