Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

Vandaag ging het storingsindicatorlampje (motorcontrolelampje) van m'n auto (Legacy wagon 3.0R automaat MY2007) branden. M'n ODBC-dongel heb ik helaas niet bij me, want daarmee heb ik onlangs de auto van m'n dochter uitgelezen en toen per ongeluk de dongel later zitten. Dus ik moet het doen met wat er in de handleiding staat. En hopelijk met hulp van het Subaru-forum...

Het storingsindicatorlampje brandt permanent, net als het lampje van het voertuigdynamica-regelsysteem (VDS). Daarnaast knippert op de LCD-display de [S] van de SI-Drive en het indicatorlampje dat gaat branden als je de cruise control inschakelt knippert ook. Beide werken niet.
De waarschuwingslampjes voor het remsysteem en de ABS knipperen of branden niet tijdens het rijden. En andere waarschuwingslampjes gelukkig ook niet.

De auto rijdt en reageert normaal. Uiteraard ga ik er nu extra voorzichtig mee om. Dus ik weet niet wat-ie onder vollast doet...

Ikzelf denk aan een probleem met een lambdasensor. Maar het kan ook heel iets anders zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?

Morgenochtend ga ik met de auto naar de dichtstbijzijnde Subarugarage. Gelukkig zit er een in Uppsala (Zweden), op 15 km van waar ik nu zit.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door quikfit »

Het is onmogelijk om hier een conclusie uit te trekken,lekker laten uitlezen.
We horen het wel...en nog een fijne voortzetting van je vakantie. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door SP-Boxer »

De standaard lampjes branden dus. Dit kunnen tientallen storingen zijn.
Even uit laten lezen en vrolijk verder. Zolang het blok goed loopt is er weinig aan de hand.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door *thomas* »

Je kan een MY07-09 Outback uitlezen via de tripcomputer. Codes verschijnen en kan je dan opzoeken via google.

Afbeelding
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door *thomas* »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Het is onmogelijk om hier een conclusie uit te trekken,lekker laten uitlezen.
We horen het wel...en nog een fijne voortzetting van je vakantie. ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
@Quickfit: Dank!

Vanochtend ben ik meteen naar de Subaru-garage gereden. Ik kon er pas over twee weken(!) terecht, zelfs voor het alleen maar uitlezen. De man achter de balie was wel heel behulpzaam en verwees me door naar een vestiging van Mekonomen.se. Die verwees me door naar een Mekonomen.se servicepunt. Maar ook daar kon ik pas over twee weken terecht; ivm de vakantie waren er maar weinig monteurs beschikbaar.

Toch is het probleem nu opgelost: na de derde stop bleken de sroringslampjes na het starten gewoon uit te gaan!
Goed nieuws dus, al ben ik wel benieuwd of/wanneer de foutmelding terugkomt. Ik was al op zoek gegaan naar een OBD2-dongel om de boel zelf te kunnen resetten, maar dat lijkt niet zo makkelijk te worden als het lijkt. Misschien hebben ze zoiets in een winkel die smartphones repareert, of zo.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door quikfit »

@Raph; Reactie van Thomas gelezen!?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Je kan een MY07-09 Outback uitlezen via de tripcomputer. Codes verschijnen en kan je dan opzoeken via google.

Afbeelding
@Thomas: Wow! Dit is heel goed om te weten als het probleem opnieuw optreedt.
Heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

quikfit schreef:@Raph; Reactie van Thomas gelezen!?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Ja, zojuist.
Wat is dit toch een mooi forum! :)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door *thomas* »

Trouwens, vaak zijn storingen bij wagens het gevolg een te lage spanning van de accu of van een parameter die even fout wordt gelezen door één van de vele sensoren.

Bij 'onze' generatie subaru's kan je dan eenvoudigweg enkele keren opnieuw starten of de polen van de accu loskoppelen. Daarna het rempedaal een 10tal seconden indrukken (reststroom verwijderen) en de rode en zwarte kabel naar je accu even tegen elkaar houden. Op die manier wordt het systeem gereset. Let op als je een radio met code hebt (in mijn Outback en die Legacy die ik heb gehad was er nooit een code).
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

*thomas* schreef:Trouwens, vaak zijn storingen bij wagens het gevolg een te lage spanning van de accu [...]
Dat zou best de oorzaak kunnen zijn. Het viel al op dat het laden van de telefoons e.d. minder snel ging.

Trouwens, het is gelukt om de "DTC display mode" te activeren. De layout van de instrumenten van m'n MY2007 is trouwens wel anders dan op de foto.

Ik krijg de volgende melding:

EGI fail code
P----

Volgens mij is dit wat je wil zien... :)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door *thomas* »

volgens mij een fout in de ecu, als de accu en/of laadspanning te laag zijn krijg je dat...

meet je accu eens uit (12v +), net als je alternator (13,5v +)

klopt dat jouw display anders is. Mijn foto was van een diesel met een 'basic' dashboard. De duurdere uitvoeringen met een SI-drive hebben een andere interface.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door SP-Boxer »

Goeie tip Thomas, ik was het simpelweg vergeten!

De polen los en op het rempedaal trappen werkt echter niet bij onze auto's. Deze zijn enkel en alleen nog maar te resetten via de OBD2 poort. Helaas ervaring genoeg opgedaan met mijn ECU perikelen.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door *thomas* »

Ah, sh*t, dat wist ik niet. Op die Legacy Diesel waren de codes weg, op mijn forester SG ook...
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

Update: het is me niet gelukt om in Zweden een Bluetooth OBD2-dongel te vinden. In een warenhuis in Noorwegen heb ik uiteindelijk een scantool kunnen aanschaffen; een Biltema 15-1300 en daarmee heb ik de foutcodes kunnen wissen.
Nu alleen nog een Engels- of Nederlandstalige manual vinden om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van het apparaatje; de papieren handleing is enkel in het Noors, Zweeds, Fins en Deens.
Technisch lijkt de tool trouwens identiek te zijn aan Ancel AD310, die zo te zien ook in Nederland wordt verkocht.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

SP-Boxer schreef:De polen los en op het rempedaal trappen werkt echter niet bij onze auto's. Deze zijn enkel en alleen nog maar te resetten via de OBD2 poort. Helaas ervaring genoeg opgedaan met mijn ECU perikelen.
Kan inmiddels uit ervaring spreken dat dit klopt!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door quikfit »

Je kan de taal gewoon in het Nederlands instellen...de rest wijst zichzelf.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

O ja...
Vergeten te melden dat ik eerst nog (in Zweden) m'n accu had vervangen. Dat leek eerst te helpen, maar de oranje lichtjes op m'n dashboard kwamen na een tijdje terug en gingen niet meer weg; ook niet na de accu een nachtje losgekoppeld te laten.
Ben kennlijk iets teveel in de vakantiestand; ik dacht dat ik dit al gemeld had...
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

quikfit schreef:Je kan de taal gewoon in het Nederlands instellen...de rest wijst zichzelf.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Ja, die optie had ik vrijwel meteen ontdekt.
Maar de 'live data' staat barstensvol met afkortingen waarvan ik de betekenis lang niet altijd weet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Storingsindicatorlampje is gaan branden...

Bericht door Raph »

Ik schreef al eerder: Wat is dit toch een mooi forum! :)

Super, die link. Dank!
Plaats reactie