Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Voor alle electrische zaken
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Uh, de standaard radio in de mijne (dubbeldin) kon dat wel....mogelijk de enkel din niet?
Maar inderdaad, betere radio (versterker in de radio) zorgt voor een beter geluid. Als je een 'aardig' geluid wilt, zou ik de speakers niet vervangen door de set van 59 euro. Doet niet veel. vandaar mijn advies te gaan voor een set met tweeters, veel beter stereo beeld en veel beter gevoel erbij. voor 99 euro (Bol.com) Wat je dan mist is bas. voor 115 Euro heb je een subwoofer onder de stoel. Vele malen beter dan de nauwelijks werkende originele Subwoofer van subaru Achterin...Goed voor een vol geluid voor alle muziek. Doet recht aan een goede radio. Maar dat is slechts een advies.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

PIONEER TS-WX130EA
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Bedankt voor je 2 centen Louis. :)
De radio die er in zit is geen standaard subaru radio maar een 1 din Pioneer, niks bijzonders.
Heb ik overigens voor de ombouw van enkel naar dubbel din nog wat bijzonders nodig behalve de radio? Ik heb wel een radio-inbouw filmpje gevonden voor de Forester SG maar die is van dubbel din naar dubbel din...
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@scuby: ik heb bij mijn spiegels nu geen tweeters zitten, een gesloten afdekking, wel liggen er aansluitkabels. Ik neem aan dat ik dan bij subaru andere afdekstukje moet kopen waar tweeters achter kunnen?
Welke subwoofer bedoel je?
Er liggen geen aansluitkabels onder de stoel neem ik aan?
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Louis »

Yoda74 schreef:Bedankt voor je 2 centen Louis. :)
De radio die er in zit is geen standaard subaru radio maar een 1 din Pioneer, niks bijzonders.
Heb ik overigens voor de ombouw van enkel naar dubbel din nog wat bijzonders nodig behalve de radio? Ik heb wel een radio-inbouw filmpje gevonden voor de Forester SG maar die is van dubbel din naar dubbel din...
Gewoon de trim erom heen losmaken, te beginnen met het los draaien van de pookknop. De enkel din radio zit samen met het opbergvakje tussen 2 plaatjes geschroefd. Als je voor dubbel din gaat komt dit opbergvakje te vervallen.
Tip: gebruik voor het los wrikken van het paneel dat om de radio zit een plastic ijskrabber ZONDER kartelrand. Dit paneel zit vrij vast geklikt en zo beschadig je de boel niet. Je kan ook het opbergvak bovenop het dashboard los maken en dan heb je een zee van werkruimte.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@louis: Thanks, de losmaakvolgorde had ik al gevonden, voorzichtig zijn om het niet te beschadigen idd.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Ah, klopt. Als je nog geen tweeters hebt, origineel, is het een gesloten afdekplaatje. De tweeters kunnen daar op gemonteerd worden, of idd een afdekplaatje met rooster kopen, er is voldoende ruimte achter. De draden ga je niet gebruiken, want die lopen ergens anders naar toe. Je krijgt bij de set, speakers en tweeters, ook een kastje dat het signaal voor hoog en andere tonen splitst, dit kan gemakkelijk in de deur worden gemonteerd. Hier gaan de tweeter draden naar toe en de speaker draden. De draden die er al zitten naar de huidige speakers kun je eventueel wel gebruiken voor naar de radio. Ook die worden dan op dat kastje aangesloten. Voor de subwoofer heb je een extra draden nodig. Als je de radio monteert, gelijk draden onder de middenconsole en dan naar onder de passagiersstoel. Deze heeft geen hoogte verstelling, dus meer ruimte.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Dan heb je vermoedelijk ook geen originele subwoofer achterin. Niet in alle modellen geleverd. Maar zoals reeds vermeld, het is geen gemis, want er komt amper geluid uit.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Klopt, geen subwoofer.
Hoe sluit ik een subwoofer aan zonder versterker?
Mijn radio wordt waarschijnlijk deze: https://www.coolblue.nl/product/568803/ ... ntent=2028
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Aan de Subwoofer aansluiting van de radio...;)
En 12 volt van de accu
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Een actieve subwoofer heeft zn eigen versterker, dus de lijnuitgang van de radio voor de subwoofer is voldoende
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Ik begrijp dat er altijd een subwoofer aansluiting op de radio zit, handig ;)
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Niet Persé altijd, maar bijna alle tegenwoordig wel...iig degene die je opgaf...staat bij de specs.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Een subwoofer als deze?
https://www.bol.com/nl/p/pioneer-ts-wx1 ... gKU6PD_BwE

Hoe zet je zoiets vast?
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Yep, mogelijk aan t frame van de stoel, of anders met klittenband...
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Duidelijk, dank je
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@scuby of anderen:

Er is veel keuze in dubbel din radio's
Dat maakt het lastig door de bomen het bos nog te zien.

Als ik op de radio via mij telefoon wil navigeren mbv bijvoorbeeld Google Maps, gaat dit dan via Bluetooth of moet ik de telefoon op de USB aansluiten?

Ik heb een paar eisen:
- Ik wil toch DAB+
- Er moet een DAB antenne bijzitten
- Ontvangst van DAB en FM moet goed zijn.
- Wil kunnen navigeren via mijn Android telefoon, bij voorkeur via Bluetooth.
- USB aansluiting moet aanwezig zijn om muziek van USB-stick af te spelen.
- Goed leesbaar scherm
- Logische simpele bediening.
- Fijn geluid

Momenteel lijken me de volgende modellen interessant:
- Pioneer SPH-DA130DAB
- Jvc KW-M745DBT
- Kenwood DDX-4019DAB

Helaas zijn er zoveel verschillende modellen dat het moeilijk is de juiste eruit te filteren.
Een goede vergelijkingssite kan ik ook niet vinden

Welke is de betere keuze hiervan of zijn er nog betere modellen tot maximaal € 400,- (minder mag ook)
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Ik zal mijn best doen wat te helpen, maar let op dat veel dingen van persoonlijke meningen afhangen.

Allereerst: Er moet een DAB antenne bij zitten? kun je zo los kopen voor weinig...zou ik mn keus niet van af laten hangen...10-20 Euro
Ontvangst moet goed zijn: De ontvangst hangt veel af van de antenne(s) Bij de forester zit de normale antenne in de linker zijruit, achter. Redelijke ontvangst, maar ook niet meer dan dat. (als de radio een secundaire antenne heeft, gebruiken en bij de voorruit plakken) DAB is net zo goed afhankelijk van de antenne, en de plaats van de antenne, dus experimenteer eerst met de antenne op verschillende plaatsen (rijdend) voordat je m vast maakt.
De ontvangst is verder afhankelijk van signaal. Kun je niets aan doen, maar bij slecht signaal, slechte ontvangst....

Verder lijken me je wensen niet onredelijk. De JVC valt vermoedelijk af, want: te groot. Niet alle 2-DIN radio's hebben de zelfde maat. De JVC is groter dan de anderen. Volgens Coolblue kan de Kenwood niet navigeren zoals je wenst, dus dan zou die ook afvallen. Verder is er nog een model dat interessant is: Pioneer SPH-DA230DAB Is de zelfde, maar iets uitgebreider, en toch nog wat goedkoper...scheelt 50 Euro...
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

@scuby: bedankt voor je reactie.

Voor wat betreft de DAB antenne heb je natuurlijk gelijk, er hoeft niet perse een antenne bij de radio te zitten, maar ik moet er wel één hebben.

Ik luister vaak naar radio 10, de fm ontvangst daarvan is al niet geweldig maar is in mijn Sub nog een stuk minder dan in mijn Volvo c30 die ik hiervoor had. De positie van de antenne was nagenoeg hetzelfde, tegen het achterste zijruitje. In hoeverre een radio bijdraagt aan een goede ontvangst weet ik niet. Mijn huidige radio is een Pioneer. Of radio 10 met DAB+ beter te ontvangen is is de vraag.

De Jvc te groot dus? En ik maar denken dat alle Dubbel din radio's dezelfde buitenafmetingen hebben. Ik neem aan dat je het hebt over de afmeting van het scherm?
Leek me juist wel een prettig scherm met grote iconen.

De Kenwood valt ook af als hij niet kan navigeren via mijn telefoon.
Ik vraag me wel af hoe kloppend de omschrijvingen en eigenschappen op bijvoorbeeld Coolblue zijn.

Dan blijven de Pioneers over.
Ik probeer nog even uit te vissen wat het exacte verschil is tussen de DA-130DAB en de DA-230DAB.
Je zegt dat de 230 uitgebreider is en toch goedkoper.... dat zou ik bijzonder vinden en zal wel een oorzaak hebben lijkt me. De introductiedatum van de 230 is een half jaar eerder, maar of het hem daar nu in zit? Ik vind de 130 iets moderner ogen.
Verder las ik dat de 130 alleen met iPhones communiceert en de 230 ook met Android. Het is me alleen niet duidelijk of ze het dan over Bluetooth hebben of via USB.
Ik las dat hier: https://www.iculture.nl/gids/carplay-radios/
Ik zou graag hebben dat navigeren via Bluetooth gaat zodat ik niet met het aansluiten van mijn telefoon loop te kloten en dat ik mijn muziek op een USB stick kan zetten en aangekoppeld kan laten.

De 130DAB: https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/sph-da130dab
De 230DAB: https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/sph-da230dab

Best lastig nog....
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Yep, veel vragen, de normale antenne zit er al in, dus tenzij je een andere antenne plaatst, zal de ontvangst niet verbeteren als t aan de antenne ligt. Je hebt vast wel gemerkt dat als je bv in de file staat de ontvangst over een paar meter van ruis naar goed kwaliteit gaat, en andersom. Daarom hebben sommige autoradio's een 2e antenne die je zo ver mogelijk van de andere moet plaatsen...dus in dit geval aan de voorkant. Ik heb niet naar de types gekeken of ze dit hebben, maar dit is mogelijk een oplossing. Anders niet de originele antenne gebruiken, maar een andere antenne plaatsen...(is ook niet alles) Ik heb Geen ervaring met DAB+, maar digitaal betekent in principe geen ruis. je hebt ontvangst, of je hebt t niet. de antenne is dus wel belangrijk, zo ook de plaats, maar je blijft afhankelijk van het signaal.

De JVC is groter qua buitenmaat, Hij past mogelijk niet in de opening. Even opmeten. De maat van het scherm is natuurlijk mede afhankelijk van de buitenmaat.

Ik twijfel ook over de gegevens van Coolblue, maar hij komt er in ieder geval uit als een van de duurste met wat minder opties...Als dat klopt, (site Kenwood en Pioneer checken, denk ik) dan zou ie voor mij afvallen, tenzij de kwaliteit zoveel beter is. Echter navigatie met Android was een eis. vandaar mijn eerste conclusie.

Voor zover ik kan zien, kan geen enkele radio navigeren via bluetooth. Is allemaal via usb kabel. Mogelijk is bluetooth daar niet geschikt voor?
De belangrijkste verschillen die ik zie: de 230 heeft een groter scherm (7"tegenover 6,2") Inderdaad android navigatie (dus de 130 zou afvallen) Optionele afstandbediening (voor mij niet int, maar...) Er zit een DAB ant bij (bij de 130 niet). En hij heeft geen Advanced Sound Retriever voor Bluetooth. (geen idee wat dat inhoudt, maar de 130 heeft t wel)
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Nog even over de afmetingen:

Bij coolblue geven ze op:
Jvc KW-M745DBT : D=75mm. H= 112mm. B=182mm
Pioneer SPHDA130DAB en SPH230DAB beiden: D=157mm. H=100mm. B=178mm

Breedte en hoogte zijn de uitwendige maten van het scherm met omkadering neem ik aan.

Als ik de gatmaat in mijn middenconsole meet dan is die H=98mm. B=172mm
In principe zouden ze alledrie niet door het gat passen, maar ik neem aan dat er een klein gedeelte van de radio's afgedekt wordt door de middenconsole.
De vraag is dan of dit bij de JVC teveel is en je een stuk van het scherm niet ziet? Of past de middenconsole dan überhaupt niet meer over de radio?

Ik vrees dat he gelijk hebt over dat het navigeren alleen kan met kabel, al vind ik dat wat onduidelijk. Dat is dan jammer mar niet onoverkomelijk.

Oja, "Advanced Sound Retriever voor Bluetooth" is iets wat de kwaliteit verhoogt als je mp3's streamt via bluetooth vanaf je telefoon, voor wat het waard is.
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

In de diepte heb je wel ruimte, van de Pioneer weet ik dat t (redelijk) past. Niet perfect, want is gemaakt voor origineel, maar is zeker acceptabel. Bij de JVC durf ik dat echt niet te zeggen of t past, want er zitten randen in de plek waar de radio komt. dan kan t zomaar zijn dat de radio dus achter die randen moet zitten en erg 'diep' komt te liggen, of helemaal niet past. Nogmaals, is voor mij ook een tijd geleden, dus meten is weten. Ik denk dat de JVC niet, of niet mooi/goed past.

En weer wat geleerd....al weet ik niet of t zo belangrijk is...ik gebruik altijd een stickie, dus...:)
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Dat ligt bij mij ook in de planning.
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

SPH-DA230DAB is besteld, ik ben heel benieuwd.
Hopelijk heb ik komend weekend de tijd om hem in te bouwen.
De luidsprekers en eventueel een subwoofer volgen later.
Of het moet zijn dat het geluid nu zo opzienbarend veel beter wordt dat dat niet meer nodig is, maar dat waag ik te betwijfelen.

@Scuby: Bedankt voor je hulp !
Scuby
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 aug 2015 19:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Scuby »

Niets te danken! daar is dit forum voor. Zelf ook al heel wat hulp gehad!
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Voor het plaatsen van de DAB+ antenne wil ik aan de binnenzijde van de A-stijl aan de passagierskant de bekleding loshalen.
Kan iemand me vertellen hoe ik de hardkunststof kap araf kan halen? Gewoon een met beleid lostrekken? Kan ik daar ergens de antenne verbinden met het kale chassis?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Voor het plaatsen van de DAB+ antenne wil ik aan de binnenzijde van de A-stijl aan de passagierskant de bekleding loshalen.
Kan iemand me vertellen hoe ik de hardkunststof kap araf kan halen? Gewoon een met beleid lostrekken? Kan ik daar ergens de antenne verbinden met het kale chassis?
Rubber verwijderen en dan inderdaad met beleid lostrekken,je kan er ook iets tussen zetten om hem wat te helpen...maar het zit niet zo vast.

De aarde-strip is wat kort en daarom heb ik een stukje(centimeter of 5) elektrokabel ertussen gemaakt...een uiteinde heb ik gestript en die vastgeplakt op de aarde-strip en de andere kant een kabelschoentje met een oogje die met een parkertje in de stijl zit geschroefd.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Yoda74
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:28

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door Yoda74 »

Klinkt als een goed plan.
Geleid het wel goed als je de draad op de aardestrip lijmt?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Nieuwe audio in 2007 Forester SG

Bericht door quikfit »

Yoda74 schreef:Geleid het wel goed als je de draad op de aardestrip lijmt?
Ik heb geen lijm gebruikt,alleen de plakstrip...dus liefst in 1x goed(eerst parkertje vastzetten)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie